Oh no, it's mono! - nu MED ægte MONO pu

Rør i alle afskygninger

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » tors 29. okt 2015 17:01

B&O Vintage skrev:M O N O . Er dette godkendt? With the Beatles PMC1206 Made in Denmark. Beomaster 900, Philips 104 og en ukendt hjemmebrygget højtalere sat til i EXT speaker indgangen på Beoen.
MONO.jpg


Ikke skidt.

Er pickuppen decideret mono? Under alle omstændigheder kunne det være spændende at sammenligne monoafspilning på samme anlæg med hhv:

- ægte monopickup
- strapped stereopickup (evt. med mononåleforsats)
- stereopickup med monoknappen trykket ind på anlægget

En mulig shootout til et kommende træf.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf Ehapa » fre 30. okt 2015 20:32

Har sådan en gammel collaro flip pick-up...til 33, og 78, kan man wire den op i et stereo headshell?, er det noget møg?.
Billede
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » tors 5. nov 2015 21:45

Ehapa skrev:Har sådan en gammel collaro flip pick-up...til 33, og 78, kan man wire den op i et stereo headshell?, er det noget møg?.
Billede


Hov, den havde jeg ikke set.

Det burde du kunne, så længe at du kan pickuppe til at sidde (med 2 skruer?) i headshellet. Du kan vælge at bare at sætte den ene kanals ledninger på og så trykke monoknappen ind på forstærkeren eller du kan forbinde højre og venstre side i tonearmen og sætte dem sammen på pickuppen; hvordan det gøres, må kunne findes på nettet.

Lad mig høre nærmere, hvis du får prøvet det af.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf Flyng » tors 5. nov 2015 21:58

Hej

Hvis det er en piezo-pick up, har den nok liidt højt output til en standard riaaindgang. Den skal nok dæmpes lidt inden, såvidt jeg husker (jeg husker dog ikke, hvor meget).

Mvh

Jacob
Flyng
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: 4140

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf mcs_5 » fre 6. nov 2015 13:59

Ehapa skrev:Har sådan en gammel collaro flip pick-up...til 33, og 78, kan man wire den op i et stereo headshell?, er det noget møg?.
Billede

Sådan en er sikkert en krystal/keramisk type, og skal tilsluttes en højimpedant (470k+) linieindgang - ikke phonoindgangen. Prøv i hvert fald med en linieindgang først!

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » søn 8. nov 2015 22:03

Når man i almindelig mono-hunger søger lidt på dba.dk's grammofonplade, bliver man klogere.

Den fine plade viser sig i det originale mix at være mono:

Billede
[Procol Harum: A Whiter Shade of Pale]

Den plade på dba.dk, som af slører det, er den senere, dobbelte udgivelse A Whiter Shade of Pale/Salty dog, som jeg ved, jeg har i reolen. Jeg iler der hen. Der er minsandten to eksemplarer.

Et nærmere eftersyn viser, den ene sig at indholde A Whiter Shade of Pale albummet i det oprindelige monomix (der er denne: http://www.discogs.com/Procol-Harum-A-W ... se/1620123), mens den anden har det samtidige stereo re-channeled mix (som blev udgivet opr. i USA). Det er næppe en plade, der er skåret som mono, men hvad pokker.

Og nu kan jeg ligge søvnløs et par nætter og tænke over hvor mono, den egentlig er: det oprindelige A Whiter Shade of Pale UK mono-album indeholdt ikke "A Whiter Shade of Pale"-numret (det fandtes i mono, men kun på en single), men det er med her.

PQR
Senest rettet af pqrannes man 9. nov 2015 12:05, rettet i alt 2 gange.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf B&O Vintage » man 9. nov 2015 00:24

DM126 A whiter shade of pale den danske første udgivelse af sangen har jeg i min samling. Der står ikke stereo nogen steder. Og med det højst besynderlige cover med en los som billede. Procol Harum betyder noget i stil med ' bagved det her'. Så lossen har ikke noget med deres navn at skaffe.
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_R-3364909-1327491688_jpeg.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf his067 » man 9. nov 2015 09:42

Fra Wikipedia:

In April 1967, Brooker began working as a singer-songwriter and formed Procol Harum with non-Paramounts Keith Reid (poet), Hammond organist Matthew Fisher, guitarist Ray Royer and bassist David Knights.[3] Guy Stevens, their original manager, named the band after a friend's Burmese cat.[4] The cat's "Cat Fancy" name was Procul Harun, Procul being the breeder's prefix.[5]

In the absence of a definitive origin, the name attracted various interpretations,[6] being said to be Latin for "beyond these things" (but the correct Latin translation of "beyond these things" is "Procul his")[7] or translated as "of these far off things", the genitive plural "harum" perhaps agreeing with an understood "rerum", "things".[8] The name of the band is frequently misspelled; often with "Procul", "Harem", both, or other variations.


3 ^ Strong, Martin C. (2000). The Great Rock Discography (5th ed.). Edinburgh: Mojo Books. pp. 776–777. ISBN 1-84195-017-3.
4 ^ Johansen, Claes (2000). Beyond the Pale. SAF Publishing Ltd., p. 50.
5 ^ "About the Cat Whose Name the Band Adopted: Illustrated". procolharum.com. Retrieved 27 December 2014.
6 ^ "Doglatin". procolharum.com. Retrieved 27 December 2014.
7 ^ "Charlton T. Lewis, Charles Short, A Latin Dictionary, prŏcul". perseus.tufts.edu. Retrieved 27 December 2014.
8 ^ "Charlton T. Lewis, Charles Short, A Latin Dictionary, rēs". perseus.tufts.edu. Retrieved 27 December 2014.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf B&O Vintage » man 9. nov 2015 09:57

Forklarer det hele. En mischmasch af stave- og udtalelses problemer ender op i Procol Harum som bandnavn istedet og forklarer hvorfor det sky dyr los er klistret på det første plade cover. Takker his067.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » man 9. nov 2015 12:09

B&O Vintage skrev:DM126 A whiter shade of pale den danske første udgivelse af sangen har jeg i min samling. Der står ikke stereo nogen steder. Og med det højst besynderlige cover med en los som billede. Procol Harum betyder noget i stil med ' bagved det her'. Så lossen har ikke noget med deres navn at skaffe.
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_R-3364909-1327491688_jpeg.jpg


Ja, den der Deram-udgivelse er den første mono-version, som ikke var med på det oprindelige monoalbum.

Jeg har ikke mange singler, men det er mit indtryk af de få 60er singler jeg har, at de tit var mono. Det må tjekkes ud.

His67: Spændende forklaringen på bandets navn (og mine slagfejl i samme er rettet).

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf B&O Vintage » man 9. nov 2015 13:30

Jeg ved ikke rigtig hvor meget jeg må poste her i din tråd. Træk grønt, gult eller rødt kort, jeg poster lidt meget...Men jeg er fan af MONO også, så en West Side Story Volume 2 MONO EP blev indkøbt i weekenden. Et fornyet set up med den lille 104:er og nu en absolut MONO forstærkere, Beomaster 700. Der er også vedhæftet et lup billede af Philipsens pu med artikel nummer anført. Der er ikke angivet hverken stereo eller MONO. Men det er nok en stereo, når jeg søger på den model på nettet...øv. Hmmm jeg har da en lille træt Philips rejsegrammofon med en anden pickup type...
WP_20151109_002 (Medium).jpg
WP_20151109_004 (Medium).jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » man 9. nov 2015 17:09

B&O Vintage skrev:Jeg ved ikke rigtig hvor meget jeg må poste her i din tråd. Træk grønt, gult eller rødt kort, jeg poster lidt meget...Men jeg er fan af MONO også, så en West Side Story Volume 2 MONO EP blev indkøbt i weekenden.


Til lykke både med monopladen og det nye-udbyggede monosetup.

Tråden er ikke tænkt som min, så skriv bare løs om MONO.

Jeg prøvet, omend ikke stringent, at samle indlæg med MONO-erfaring her (MONO-pladeerfaring har jeg puttet over i hvad snurrer nu-tråden), så tråden er værd at vende tilbage til for andre, der ønsker at trække på min og andres MONO-erfaring.

Glæde over MONO er nu også velkommen her.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf B&O Vintage » tors 12. nov 2015 21:44

Månedens M O N O plade fund er så afgjort denne Beach Boys Pet Sounds. Godt nok et US re-release men .... :OLO:
pS.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » søn 15. nov 2015 22:12

Ham Aqrannes fandt denne til mig på stumpemarkedet i Herning i lørdags:

Billede
[Louis Armstrong/Duke Ellington: The great reunion].

Det er den første udgave. Det er MONO.

I MONO slår dette album, som jeg kender ret godt fra stereo-udgaven, hovedet på sømmet: stereo var en (slags) fejltagelse.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » søn 15. nov 2015 22:20

B&O Vintage skrev:Månedens M O N O plade fund er så afgjort denne Beach Boys Pet Sounds. Godt nok et US re-release men .... :OLO:
pS.jpg


Godt fund der. Når vi får helt styr på det og især får et seriøst MONO-setup med til et træf, skal vi finde ud af om der er forskel i lyden på oprindelige MONO-plader (før de tidl. 1960er), der er skåret som sådannne og de senere re-issueplader, som jo i sagens natur må været skåret som stereoplader, men med to ens MONO-spor.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 141 gæster