No-name tubeamp

Rør i alle afskygninger

No-name tubeamp

Indlægaf Gottschalck » man 13. apr 2015 16:29

Hej.
Min gode ven Torben har været så flink at forære mig sådan en i gave. Jeg aner ikke hvad det er for noget.

Der sidder 4 rør i den normalt. 2 stk EL84 samt et EF86. Det sidste mangler, men jeg formoder det også her skal være et EF-86?
Udgangstrafoen er en Philips Type AD-90.... og nettrafoen er en Reofon NT6156.
Komponenterne er monteret på et print så jeg formoder at forstærkereren er et byggesæt eller noget der er slagtet fra en radio og bygget om, men who knows?



Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: No-name tubeamp

Indlægaf mcs_5 » man 13. apr 2015 18:16

Hvis det er en Mullard 5-10-agtig ting, skal det nok være EF86 - ECC83 - to gange EL84. Men undersøg hvordan glødespændingen er tilsluttet de to indgangsrør.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: No-name tubeamp

Indlægaf MaxJ » man 13. apr 2015 20:31

Lige mine ord, det første rør er nok et ECC81 - 82 - 83 men det kan jo også være et EF86. Men prøv dig frem, det er rør så der sker ikke det vilde ved en kort afprøvning.

Fin lille forstærker, jeg har en Ortofon mono forstærker, den er ældre end de normalt kendte stereo modeller.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: No-name tubeamp

Indlægaf Tonni » man 13. apr 2015 21:08

Vil også gætte på det er en ECC83 der mangler. Den burde så sidde hvor EF86'eren er nu, og EF86 i den tomme sokkel...
Men det er svært at komme med mere, uden at vide hvor gløden er i de to småsignalsokler...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: No-name tubeamp

Indlægaf MaxJ » man 13. apr 2015 21:13

Tonni skrev:Vil også gætte på det er en ECC83 der mangler. Den burde så sidde hvor EF86'eren er nu, og EF86 i den tomme sokkel...
Men det er svært at komme med mere, uden at vide hvor gløden er i de to småsignalsokler...


Ja 83 som fasevender.

EF86 har glød på 4 og 5 ECC83 har på enten 4 og 5 eller på 4 lagt sammen med 5 og på 9 HHV 6,3v eller 12,6v.
Senest rettet af MaxJ man 13. apr 2015 21:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: No-name tubeamp

Indlægaf Gottschalck » man 13. apr 2015 21:13

Jeg ved nu ikke rigtig om jeg synes den er fin, snarre lidt hjemmefusk.

Glødespændingen er vel de 6,3 volt der kommer ud af Reofon trafoen.
De løber ind i noget der ligner en diode eller ensretter med 4 ben.
Herefter løber den ene ledning til stel og den anden ind i de to store lytter og herefter over på printet i to gule ledninger. Derefter igennem et par modstande og ind i indgangsrørene på forskellige ben. Jeg aner ikke hvilke eller hvordan sådan noget kører. Det er vist en gemmeskurting, der bliver fundet frem om 10 år og derefter smidt ud. Rørene kan altid gemmes.
Synes ikke den virker interessant.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: No-name tubeamp

Indlægaf MaxJ » man 13. apr 2015 21:17

Gløden kører garanteret på AC. Ensretteren er til anodespænding.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: No-name tubeamp

Indlægaf Tonni » man 13. apr 2015 21:20

Jesper den lille diodeting som sidder mellem trafoen og kondensatorerne er til anodespændingen, gløden er næsten sikkert AC.
Philips er måske ikke så kendt for kvalitet, men de kunne nu godt levere varen, hvis de ville og kunden betale... Det er ikke sikkert den trafo er så ringe!

EDIT der kom Max først. EDIT
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: No-name tubeamp

Indlægaf MaxJ » man 13. apr 2015 21:23

Tonni skrev:Jesper den lille diodeting som sidder mellem trafoen og kondensatorerne er til anodespændingen, gløden er næsten sikkert AC.
Philips er måske ikke så kendt for kvalitet, men de kunne nu godt levere varen, hvis de ville og kunden betale... Det er ikke sikkert den trafo er så ringe!

EDIT der kom Max først. EDIT



Det er nu meget rart at få underbygget sin påstand. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: No-name tubeamp

Indlægaf Gottschalck » man 13. apr 2015 21:51

Der er som sagt to gule ledninger fra ensretteren og de store kondensatorer. De løber til printet klemme 7 og 8.

Billede


Her ses undersiden og nederst anes klemme 7 og 8 der via modstande grener ud på de to rørsokler.

Billede


Reofon trafoen har jeg fundet i mit gamle: Radio Magasinet fra 1962 side 374. Der står: 'nettrafo for ensretning' og man kan se i databladet er der er en sekundær udgang for glødespændning på 6,3 volt og at bruttoprisen har været på 55 kroner og 20 øre.
Hilsen jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: No-name tubeamp

Indlægaf ST-lab » man 13. apr 2015 21:55

Jeg synes det ligner et obligatorisk radiomekaniker-forskole-projekt fra ca. 60'erne. Der skulle files, loddes og benyttes forskellige montageprincipper. Efterfølgende skulle det bruges til måletekniske opgaver og evt. fejlfinding.

Jeg er ikke selv helt så gammel; vi byggede skam transistor forstærkere i 70'erne (med AD161/162 i udgangen - host host)...
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: No-name tubeamp

Indlægaf MaxJ » man 13. apr 2015 21:58

Et skole projekt, det gør den da bare mere spændende og sjælden. Jeg vil da godt gi´ 60 korner for trafoen. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: No-name tubeamp

Indlægaf mcs_5 » man 13. apr 2015 22:41

Røret tættest på kanten skal være EF86 - det næste ECC83. Så vidt jeg kan se, er ben 4 og 5 forbundet på rør nr. 2. Det er her ECC83-røret hører til.

De Jensen papirkondensatorer skal checkes - de kan være blevet til modstande.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: No-name tubeamp

Indlægaf MaxJ » man 13. apr 2015 22:43

Mikkel - alle kondensatorer er modstande. :-) Sorry, ved hvad du mener. Papir kondensatorer er noget lor**
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: No-name tubeamp

Indlægaf møffe » man 13. apr 2015 22:53

MaxJ skrev: Fin lille forstærker, jeg har en Ortofon mono forstærker, den er ældre end de normalt kendte stereo modeller.


Det skulle vel aldrig være en "fonofilm" i trækasse, med et lidt B&O-agtigt chassis...?

møffe
møffe
 

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 143 gæster