EL34PH Psvane

Rør i alle afskygninger

EL34PH Psvane

Indlægaf Ehapa » ons 15. apr 2015 12:23

Så blev der råd til at prøve nye rør!, ville da helst have NOS Mullard...men det koster!!, så har taget chancen og købt Psvane EL34ph, som er en efterligning af de gamle philips miniwatt metal-base fra 50erne, jeg har nogen gamle Mullard El34 rør liggende fra lidt forskellige årgange, men jeg synes de lyder lidt trætte. Psvane har afløst nogen Siemens EL34, som jeg synes er det bedste EL34 rør jeg har haft indtil jeg fik Psvane sat i Radford Sta-15, med Psvane
er der bare mere af det hele, det lyder sørme som single ended på nogen punkter, de har den meget behagelige mellemtone som man kender fra phillips/mullard, så vil jeg håbe de holder nogen år, det er måske på det punkt de ikke lever op til NOS rør, men jeg har læst at EL34PH er det rør Psvane har brugt flest penge på at udvikle.. så jeg krydser fingere. Jeg købte dem direkte på deres hjemmeside til 299$ gratis fragt, og de er afsendt fra Tyskland..så nul told:).
Billede
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EL34PH Psvane

Indlægaf Ehapa » ons 15. apr 2015 12:25

Og de gamle Siemens, det må være de bedste NOS rør til prisen!.
Billede
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EL34PH Psvane

Indlægaf Ehapa » ons 15. apr 2015 12:27

Og den blandede stak Mullard...underligt den korte version ude til højre det er med O-O-getter.
Billede
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EL34PH Psvane

Indlægaf Fredmarantz » ons 15. apr 2015 12:42

Ehapa skrev:Og de gamle Siemens, det må være de bedste NOS rør til prisen!.
Billede


Siemens'erne dér er østtyske RFT-rør (Branded af Siemens). Ganske udmærkede rør - meget robuste og i manges ører absolut velklingende. Som du selv siger: et godt NOS-rør til prisen. Siemens lavede ikke selv EL34'ere, men fik dem fra først Philips og senere RFT. og den med spidsen (sidste version Siemens EL34'er) er vist en EI-ting..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: EL34PH Psvane

Indlægaf B&O Vintage » ons 15. apr 2015 15:10

En fryd for øjet, små kunstværker.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: EL34PH Psvane

Indlægaf his067 » ons 15. apr 2015 15:30

Jeg har gået og overvejet om jeg skulle købe sådan to sæt til mine MA50. Billigt er det jo ikke ligefrem. Men jeg kan jo se at det måske er på tide at begynde at spare op (for tiden kører jeg med JJ KT77 som lyder udmærket: det var dem der sad i til træf)!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: EL34PH Psvane

Indlægaf Ehapa » ons 15. apr 2015 16:39

Jeg har nu lyttet til dem et par timer, de er forrygende gode, de spiller med meget mere overskud end f.eks siemens, og en lækker mellemtone, og meget mere luft omkring f.eks klassiske instrumenter, er spændt på hvordan de udvikler sig efter 30-100timer burn-in,der er kommet en ny 2015 model med gold-pins, det er dem jeg har fået.

http://en.psvane.com/info-10-32.html#
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EL34PH Psvane

Indlægaf his067 » ons 15. apr 2015 18:05

Jeg havde samme reaktion på deres ECC83 rør....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: EL34PH Psvane

Indlægaf Ehapa » tirs 21. apr 2015 10:32

Med mine "gamle" Siemens EL34 rør gav Radford sta15 ligesom et lille chok/sum, når jeg tændte for den, det er så helt væk med de nye Psvane, hvad kan grunden være?, de Siemens lød ellers fint, og så vidt jeg ved ikke brugt specielt meget.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EL34PH Psvane

Indlægaf Fredmarantz » tirs 21. apr 2015 11:15

Et rent gæt:

RTF'erne's glød kan være af en anden beskaffenhed, der trækker mere strøm i tændingsøjeblikket - og derved kan der opstå kortvarig brum i et par sekunder i trafo.

Man ser ofte, at gløden opfører sig forskelligt i tændingsøjeblikket fra kold. Alle - eller i hvert fald langt de fleste fx ECC83 o. lign. fra Philips og co. - gløder kortvarigt kraftigt op lige i tændingen og falder derefter til ro. Det kender jeg ikke andre, der gør. Jeg mener at vide, at det har noget at gøre med hvilke metalsammensætning gløden er lavet af.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: EL34PH Psvane

Indlægaf his067 » tirs 21. apr 2015 13:43

Det ene (af to) ECC 82 i min Radford serie VI lyser vældigt op (næsten som en glødepære) når man tænder. Dne anden opfører sig 'pænt'. Begge er fra EI!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: EL34PH Psvane

Indlægaf Fredmarantz » tirs 21. apr 2015 15:19

Det ene ECC82-rør - det som lyser op, kan udmærket være fremstillet på Philips-udstyr, som EI havde rådighed over. De havde ligeledes rådighed over en del Telefunken-udstyr. Telefunken-udstyret kan have fremstillet det andet - ikke- oplysende rør.
De fleste rørfreaks er bekendte med, at Ei's Yugolslaviske fabrik overtog en masse produktionsudstyr fra Telefunken - efterhånden, som TFK lukkende produktionen ned - men de brugte også Philips-udstyr. Derfor kan dine rør være fremstillet på hhv. Philips og TFK teknik. Hermed må det "oplysende" rør være lavet af Philips-materialer.
Jeg har ikke kendskab til andre rør, som lyser op end "Philips-rør" - måske deres filamenter er fremstillet af en anden legering elelr andre materialer.

Det siges at Ei-fabrikken blev bombet godt og grundigt under den Yugoslaviske borgerkrig - men det er vist ikke helt verificeret.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: EL34PH Psvane

Indlægaf Ehapa » tirs 21. apr 2015 16:18

De små EF86, og ECF-82(telefunken) fejler ikke noget, det må være de Siemens EL34 der laver Trafo-brum, med Psvane El34h er det helt væk.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: EL34PH Psvane

Indlægaf Fredmarantz » tirs 21. apr 2015 16:42

Ja- men EL34 trækker vel også mere glødestrøm. Hvis du kombinerer dette med, at gløden i fx RFT i forvejen måske opfører sig anderledes (trækker hårdt) i de første sekunder i forhold til Psvane - så kan du have forklaringen dér.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: EL34PH Psvane

Indlægaf mcs_5 » ons 22. apr 2015 23:35

Fredmarantz skrev:Jeg har ikke kendskab til andre rør, som lyser op end "Philips-rør" - måske deres filamenter er fremstillet af en anden legering elelr andre materialer.

Jeg har set andre end Philips også.

Det siges at Ei-fabrikken blev bombet godt og grundigt under den Yugoslaviske borgerkrig

Det gjorde den ikke - de kunne bare ikke konkurrere med kineserne...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 146 gæster