Hjælp til rør

Rør i alle afskygninger

Hjælp til rør

Indlægaf Claus H » tors 23. apr 2015 11:47

Hej alle håber i har det godt.


Tiden er inde for at prøve nye rør, på dyret. Da jeg er rimlig grøn på området håber jeg på i kan hjælpe mig på rette vej. Det jeg ved, er at, der sidder 4 x Kineser EL34 ( ikke noget specialt ) og 2 x 6f2 = 6u8/ecc82 af ukendt mærke.
Jeg synes der er lidt meget bund i, savner lidt mere rum.

Musikken jeg hører er lidt all around. Mest klassisk musik.

Hvilke sæt/ sammen sætning kunne være interessant at prøve- kigge på? Bias osv er intet problem.
Claus H
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 08 apr 2013
Geografisk sted: Hedensted
Lokalitet: 8722

Re: Hjælp til rør

Indlægaf his067 » tors 23. apr 2015 12:15

6U8 er lig med ECF82 (ikke ECC82). Jeg formoder det var en slåfejl?

På et tidspunt havde jeg tre Radford STA Series III forstærkere, så jeg hamstrede RCA 6U8 rør. Jeg har derfor en masse NOS RCA 6U8 liggende. Send en PB hvis du er interesseret!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3823
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hjælp til rør

Indlægaf Fredmarantz » tors 23. apr 2015 12:28

Du har øjensynligt koncentreret dig om rørenes sammensætning og forstærkeren. Du kunne vel også eksperimentere lidt med højttaleropstillingen. Det er en meget hørbar øvelse. Står højttalerne i et hjørne? - står højttalerne på gulvet? evt. en kombination af disse ting. Lidt flere oplysninger om anlægget og opstillingen - sammenkoblingen kunne være godt.

Nå, men til rør: Det er min erfaring, at Telefunkens egne rør i det store hele er meget "tørre" i lyden (positivt ment) - har en slank bas - stor "soundstage" så med de issues du bringer på bane, vil jeg kigge i retning af Telefunken. Du kunne jo starte med forrørene.
Som HIS067 skriver, så vær sikker på, at du har styr på, hvilke forrør, du skal bruge og at de sidder i de rigtige huller.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til rør

Indlægaf Ehapa » tors 23. apr 2015 12:44

Vil også sige Telefunken rør, især hvis der høres mest klassisk, et andet Ecc82 rør er Mullard M8136 som er virkeligt godt det går den lidt anden vej end Telefunken med en udsøgt mellemtone, og nok den bedste bund jeg har hørt med Ecc82/83 rør typer.
Men find lige ud af om det er Ecc82 eller 6u8 ;)
Ehapa
 
Indlæg: 871
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hjælp til rør

Indlægaf mcs_5 » tors 23. apr 2015 13:53

Det er IKKE ECC82 der skal bruges...

En dobbelttriode hedder 6N på kinesisk/russisk.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Hjælp til rør

Indlægaf his067 » tors 23. apr 2015 14:43

Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3823
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hjælp til rør

Indlægaf Fredmarantz » tors 23. apr 2015 14:48

Så konklusionen på ovenstående må være, at 6F2 = 6U8 = ECF82 (dette rør er let tilgængeligt)

Der hører ECC82 selvsagt ikke hjemme - som også Mikkel (MCS_5) skriver

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til rør

Indlægaf Claus H » tors 23. apr 2015 17:53

Hej mange tak for alle svarene. Det er rigtigt det er ecf82, beklager slå fejlen. Man kunne jo starte med at skifte en del af gangen som du nævner freddy ;) og så tage den derfra. Altid spændende at eksperimentere med sådanne ting synes jeg selv.
Claus H
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 08 apr 2013
Geografisk sted: Hedensted
Lokalitet: 8722

Re: Hjælp til rør

Indlægaf møffe » tors 23. apr 2015 22:05

Hvis der synes at mangle bund, check venligst evt. Katodeafkobling. Hvis -eller rettere: når kapaciteten reduceres (og det GØR den, over tid i en elektrolyt) så kryber Fo stille og roligt opefter. katodemodstande har det også med at vokse i værdi, med forkert arbejdespunkt til følge.

et par oplagte punkter, når der fornemmes noget i retning af: "manglende hul igennem"

-blot et indspark...

møffe
møffe
 

Re: Hjælp til rør

Indlægaf Fredmarantz » fre 24. apr 2015 02:05

Jeg tror ikke, han mangler bund..... ;)

Og..jeg tror stadig at højttalerplacering kunne være et issue også..

Røreksperimenter vil jeg mene i højere grad tilhører "fine tuning" af klangfarve - og ikke ligefrem brugt som en art "basfjerner". - så ville det trods alt være lidt billigere og tidsbesparende at bruge tonekontrollerne.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til rør

Indlægaf Claus H » lør 25. apr 2015 11:21

Er der nogle gode steder her i EU i kan anbefale mht til køb af rør?
Claus H
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 08 apr 2013
Geografisk sted: Hedensted
Lokalitet: 8722

Re: Hjælp til rør

Indlægaf his067 » lør 25. apr 2015 11:25

Jeg køber for det meste mine fra http://hotroxuk.com/. jeg har aldrig modtaget noget fra dem som ikke var tip-top.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3823
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hjælp til rør

Indlægaf møffe » lør 25. apr 2015 11:55

Fredmarantz skrev:J
......Røreksperimenter vil jeg mene i højere grad tilhører "fine tuning" af klangfarve - og ikke ligefrem brugt som en art "basfjerner". - så ville det trods alt være lidt billigere og tidsbesparende at bruge tonekontrollerne.

Vh
Freddy

MISFORSTÅET, Det jeg skriver er, at hvis evt. katodeafkobling kryber i kapacitet vil man kunne iagttage at den bliver "svag" i bunden. (bass)

møffe
møffe
 

Re: Hjælp til rør

Indlægaf Fredmarantz » lør 25. apr 2015 21:14

Narr - jeg sigtede lidt mere til trådstarters formodede trang til at reducere bassen ved hjælp af rørskifte. Det vil måske kunne reduceres lidt ved brug af Telefunken EL34, men slet ikke sikkert. Dette forudsat at ampen i øvrigt er rask og at de rette rør sidder i de rette huller..

Nu ved jeg eller andre ikke, hvor meget bas han ønsker fjernet "Jeg synes der er lidt meget bund i " er jo et vidt begreb. Hvor meget er "lidt meget"?

Jeg tænker stadig, at jeg ville kigge i retning af højttalere og deres placering - evt. brug af tonekontrol.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til rør

Indlægaf rørglad » søn 26. apr 2015 19:31

Hvis "tiden er inde for at prøve nye rør på dyret" skal Claus da have lov at prøve det!
Men jeg tror Freddy har helt ret i, at der er langt større ændringer i både "bund og rum" ved at flytte lidt rundt på HT.
En HT med ryggen imod muren giver meget bund, og hvis den er placeret op ad f.eks. gardiner eller andet lyddæmpende bliver der mindre rum. Et stærkt dæmpet lytterum giver en kort "efterklangstid" - et begreb jeg ikke har set drøftet her på Vintage, men som har meget at siger i f.h.t. lyden.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster