Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Rør i alle afskygninger

Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf Ehapa » tirs 26. maj 2015 12:08

Æv..nu igen, min Radford begyndte her i weekenden at knase i den ene kanal, og inden jeg fik slukket kom der tyk fed røg op fra bunden!!, af med låget, kan ikke se noget videre på kondensatorer/modstande den er jo også gennem renoveret for et par år siden, en ledning ser ud som den er smeltet på et lille stykke...underligt!, jeg er på bar bund, har dog aftalt med Analog-Bo at den skal en tur forbi om et par uger, er der nogen der har et bud på defekten udfra fotos??. jøsses jeg har brugt mange penge på Rep. efterhånden... :!:
Billede
Billede
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf spuncut » tirs 26. maj 2015 12:16

Øverste billede, lys modstand, på rørsokkel, for neden til venstre.
"Gennemrenoveret" : Gamle Frako og Philips -lytter hmmm...?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf Ehapa » tirs 26. maj 2015 12:37

spuncut skrev:Øverste billede, lys modstand, på rørsokkel, for neden til venstre.
"Gennemrenoveret" : Gamle Frako og Philips -lytter hmmm...?
MVH spuncut


Ja..det ser lidt rodet ud, stumperne er dog gode. der er vist brugt lidt blandet modstande, den lyse ser fin ud "live", kan det være varme fra lytter der har smeltet ledningen?, den spillede mens den ..røg!
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf his067 » tirs 26. maj 2015 12:53

Gennemrenoveret er vist det gale ord: Klamphuggeri er vist bedre: Dine katode modstande ser ud som om de er 2Watt: de skal være mindst 4Watt, helst højere. Der er en rigtig klampset 1 kΩ modstand bestående af fire modstande i den ene rørsokkel: de er 0.25 Watt hver og parallel koblet: til sammen er de 0.5 watt skift dem til 2 Watt. Den der Clarity Cap som sidder over 50 µF kondensatoren er ikke sat ordentligt fast og tjener iøvrigt i mine ører ikke noget fomål (jeg har haft min STA15 siden 1978 og har prøvet alle modifikationer, inklusive en helt-gennem film-kondensator modifikation). Mange af dine ledninger fra rørfatninger til print er de originale fra Radford i 1960erne: de vil nu være temmeligt møre og med de mange modifikationer er der en god chance for at nogle af dem kun hænger i en eller to corer. Der er en (orange) Plessey 8 µF kondensator fra den originale Radford. Jeg ville skifte alle elektrolytter til 105° versioner fra Panasonic: der bliver varmt inden i sådan en tingest.

Jeg har nye print (med alle komponenter) fra Woodside med parallelkoblede filmkondensatorer hvis du skulle få brug for dem. Mine første printplader havde en del problemer med ar kobberet gik løs, især omkring katode-modstandene.

Endeligt er der ofte problemer omkring anode modstandene til ECF82: check spændingerne der.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf spuncut » tirs 26. maj 2015 13:20

Den brændte ledning ligner nu mere en nærkontakt med en loddekolbe. Ka' det være en gammel skade ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf Ehapa » tirs 26. maj 2015 14:06

Ja.. det bærer vist lidt præg af hvad der lige var, og ikke var i rodekassen...æv, det kan nok være mange ting, men røgen kom ud fra bunden og var ret massiv det er kun ledningen jeg kan se brænd mærker på, underligt at sikring ikke røg! med, ...jøsses hvor har jeg brugt mange penge på Rep. kunne have en High-end ting stående for de penge, det er definitivt den sidste vintage forstærker jeg har...jeg synes selv jeg har været meget uheldig...pivpiv
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf his067 » tirs 26. maj 2015 14:39

Du kunne spare mange penge ved at lære at lodde og læse det meget nemme diagram til STA15. Ærgreligt at jeg er i Skotland, for den kunne jeg nemt have ordnet.....tror jeg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf spuncut » tirs 26. maj 2015 15:21

Vintage Hi-Fi kan godt blive en dyr hobby hvis man skal på værksted hver gang der er en smule knas i maskineriet. Som his067 er inde på så kræver de gamle rørslæder heldigvis ikke en akademisk elektronikeksamen. Hvis man vil ofre lidt tid på at sætte sig ind i hvordan et rør virker, samt lidt ohms lov så er man kørende langt hen af vejen. Forvent lidt elektriske stød samt nogle afbrændinger i starten, det er en del af pensum.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf dfms » tirs 26. maj 2015 19:41

Ehapa skrev:det er definitivt den sidste vintage forstærker jeg har...



Kan godt forstå dig, men det er da en trist melding. Kan vi ikke få navnet på den/de fusker der har lavet det lort SD:SD
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf mcs_5 » tirs 26. maj 2015 20:25

Ehapa skrev:...jøsses hvor har jeg brugt mange penge på Rep. kunne have en High-end ting stående for de penge, det er definitivt den sidste vintage forstærker jeg har...

Du kunne vel have sparet mange penge, ved at vælge et seriøst værksted?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. maj 2015 20:50

Jeg skulle mene, at sådan en STA-15 ER en high-end-sag. superærgerligt med denne defekt.

Jeg kan kun tilslutte mig, at en alvorligt kyndig og velrenommeret servicemand kigger på den og får ryddet op i den. Det behøver ikke koste nær så meget som at at købe en anden forstærker i den klasse - vil jeg anslå.

Denne hændelse berører vel også det emne omkring vintage, at hvis man "arbejder i" vintagegrej, så er man nærmest pisket til at kunne foretage en del af service - og vedligeholdelsesarbejdet selv. Være nænsom i opstarter - aflæse strømforbrug - kunne fornemme faresignaler osv....

Der er ikke nok at kunne skaffe sagerne billigt (og dette var bestemt ikke møntet på dig og denne situation - Ehapa) - det er også vigtigt at kunne have økonomisk "back-up" til at holde tingene, som de skal være eller kunne hele skidtet selv - og det er godtnok de færreste af os, der kan det (sagde jeg med en vis misundelse i stemmen).

Et eksempel kan jo være de af os, der på heldig vis har fisket en TD-124'er op af en container og herefter ikke kan komme videre, da man ikke magter det nødvendige vedligehold og service - enten håndværksmæssigt eller økonomisk. Jeg husker selv flere gange, hvor jeg nærmest har fundet (billigt) "et kors", som jeg herefter må slæbe på, indtil det virker som det skal og er sundt. Jeg ved ikke, hvor mange gange, jeg er trukket af sted med en funden eller billigkøbt forstærker, som jeg har måttet koste tusindvis af kroner på at få bragt tilbage til original og/eller velserviceret stand.

Du har en dejlig forstærker, som har været omkring en klamphugger og that's baaaad. Jeg synes virkelig, at det er trals for dig og håber meget, at du finder en løsning, så den kommer op igen på en stabil måde.

Træk luft ind - lyt til de Radford/rørforstærkervidende herinde - få noget assistance -hav tålmodighed - så tror jeg, at den kommer tilbage på banen igen i en noget mere stabil stand.

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf Helikon » tirs 26. maj 2015 20:53

ja det er da det værste køkkenbordsarbejde jeg har set i nogen tid..
Det ser ud til printene har været meget varme = forkullet = ledende
Er der nye / friske rør i den?
jeg har til dit held for nogle år siden lavet nye print udlæg til at producere nye print efter, hvis det er
Jeg har renoveret en 4 STA'er og et par MA'er med ny maling, ny forzinkning af "valveguides" og bunden, sig til hvis du har brug for info/råd/vejledning. Det er ikke så galt når man først kommer i gang.
mvh Niels

jvf Freddy
så er det en keeper så længe tafoerne er ok, er resten "fixable for change" hvis man kan / har mod på at gøre meget selv.
Bare gå i gang der er ikke noget der ikke kan fixes i den fyr der. Nye trafoer efter org. spec. kan endda fås, om end ikke gratis så i hvert fald rimeligt pris sat.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. maj 2015 21:13

Jeg faldt lige over denne side, som Radford-drengene sikkert kender. Den virker motiverende på mig.

http://www.radfordrevival.co.uk/sta-reissue/

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. maj 2015 21:20

og bare man havde DISSE skills :QQS: :

viewtopic.php?f=555&p=60132#p60132

Det er jo helt fantastisk - men der kan du se, Ehapa, hvad man KAN gøre for sine ting - ikke at du skal helt derud, men man kan hente meget hjem i de rigtige hænder.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Radford sta 15 i Røg og Damp!!

Indlægaf Gottschalck » tirs 26. maj 2015 21:55

Jeg har selv været i samme situration, da jeg for ikke så længe siden købte to styk Dynaco mk III rør monotrin. Der var fusket en del på printene så jeg besluttede mig at udskifte alt elektronik og blæse på originaliteten. Selv om jeg ikke er super målekyndig eller rørekspert fik jeg loddet nye print i forstærkerne, tydet diagrammer og målt strømforbruget via vario på to vinteraftner og skidtet fungerede første gang. Det samme er gjort med en del andre ting herhjemme efterhånden. Jeg gider ikke at skifte et par enkelte stumper for så at risikere at lor... Brænder sammen. Så hellere skifte det hele, og her tænker jeg især elektrolytter.
Faktisk er det ikke så svært, bare husk at holde netstikket fra stikkontakten, når du lodder.
Vh
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 135 gæster