DC på udgang

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

DC på udgang

Indlægaf sigma6 » tors 21. jan 2021 11:38

Hej
Jeg har fået foræret en gammel Pioneer forstærker fra start 80. Jeg har haft den sat til nogle billige højttalere, og den spiller fint. Nu er tiden så kommet, til at den skal stå sin test på nogle fine højttalere. Jeg måler dog 140 mV dc på venste kanalal, og 100 på højre. Er det for meget, og kan det ødelægge højttalerne?
sigma6
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 jul 2011

Re: DC på udgang

Indlægaf Fredmarantz » tors 21. jan 2021 11:52

DC på udgangen bør undgå's.

normalt er det tilstræbelsesværdigt at have et DC-niveau på udgangen så lavt som muligt. Man bør måle tættest muligt på 0VDC.

De fleste fabrikanter skriver i deres servicenotes, at man højst skal kunne måle +/- 50mVDC på udgangene. Gerne endnu bedre. +/- <10mV er supergodt.

et for højt DC-niveau kan indikere, at noget er galt i forstærkeren - eller det kan indikere at DC-niveauet bør justeres, hvad man ofte kan.

Hvis man har et højt DC-niveau, kan det bl.a. betyde dét for højttalerne, at de ikke arbejder med et udgangspunkt i 0 = neutral hvilestilling. de bliver af DC'en skubbet ind eller ud og skal arbejde derfra, hvilket langtfra er optimalt.

Hvis du er fortrolig med engelsk, kan du læse en efter min mening fremragende gennemgang af emnet her:

https://audiokarma.org/forums/index.php ... -you.5634/

100mVDC og 140mVDC er dog ikke kriminelt, men for højt. Der sidder ofte et relæ, som "føler" på DC-niveauet. Det sidder der for at beskytte højttalerne mod for højt DC. Relæet kobler selv systemet fra, hvis DC-niveauet overstiger det tilladelige. (jeg ved det ikke, men er det ikke omkring 500mVDC? - spørger jeg de klogere)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7476
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: DC på udgang

Indlægaf snod » tors 21. jan 2021 12:38

Hvilken Pioneer?
I mange forstærkere kan DC-niveauet på udgangen justeres. Hvis det ikke er sket siden start-80erne, er 100/140mV meget normalt. Komponenterne vil skride i værdi i løbet af 40 år, og flytte en lille smule på DC-balancen.
Tomgangsstrømmen (bias) kan også skride en smule og være en ide at checke og justere.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 915
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: DC på udgang

Indlægaf sigma6 » tors 21. jan 2021 14:14

snod skrev:Hvilken Pioneer?
I mange forstærkere kan DC-niveauet på udgangen justeres. Hvis det ikke er sket siden start-80erne, er 100/140mV meget normalt. Komponenterne vil skride i værdi i løbet af 40 år, og flytte en lille smule på DC-balancen.
Tomgangsstrømmen (bias) kan også skride en smule og være en ide at checke og justere.


Det er en SA-9800.
Jeg må igang med mit multimeter.
sigma6
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 jul 2011

Re: DC på udgang

Indlægaf PerHej » tors 21. jan 2021 14:33

Husk at måle når den er godt opvarmet
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: DC på udgang

Indlægaf snod » tors 21. jan 2021 14:40

Der ligger en servicemanual på HiFiengine. I den kan du helt sikkert finde lidt om DC og bias justering.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 915
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: DC på udgang

Indlægaf Fredmarantz » tors 21. jan 2021 15:54

Ja- det står tydeligt på side 18 i servicemanualen, som snod ganske rigtigt oplyser kan downloades fra Hifiengine.

Tilslut prober (med gribekløer) når apparatet er slukket - tænd - lad varme op i 15min - registrér måling - juster, hvis nødvendigt - sluk - fjern prober. - foretag samme procedure ved hver måling/justering.

Kanal 1 DC
kanal 2 DC
Kanal 1 Bias
Kanal 2 Bias.

tilføjelse: Der skal ikke være tilsluttet apparater til forstærkeren - Volume i 0 - balance lige - sæt selector på en linjeindgang (aux fx)

Er du utryg ved det - så lad en fagmand gøre det. Det kan ikke koste alverden af tid for en øvet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7476
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster