Revox A722-fejlfinding/udbedring på høje tid.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. feb 2021 23:51

og så har vi et resultat, som er til at føle på. Det behøvede tydeligvis ikke at blive særlig langhåret. Hvilket billedet fra siden af trimmeren tydeligt viser.

I øvrigt satte jeg lige lidt spænding på forstærkeren og kiggede nøje på a-metret på Varioen og dette slog nu voldsomt ud - så...SLUK:

Jeg loddede trimmeren ud og med meget forsigtig hånd manipulerede jeg lidt på de bevægelige dele - og disse føltes meget "løse". Derefter kiggede jeg lidt på "læseren" , som også var med i det "løse" komplot - lidt berøring og læseren slap meget villigt banen -og jeg tror, at vi har miséren her.

Jeg er nu blevet en smule følsom overfor "løse trimmere" :QQS:

Se gerne billederne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. feb 2021 23:53

Spørgsmålet er så, om den konfiguration, som benene har (afstande og vinkler) er standard - så en ny ville kunne dumpes i " plug - adjust'n play?

jeg har målt på benene på den udtagne trimmer og der er 10mm mellem de to yderste ben - og 5mm fra for til bag.

går dette potentiometer mon - og kan man regne med, at det er lineært? - (500ohm lin)

https://www.banzaimusic.com/PT15-vertical-500-Ohm.html

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf KenRas » man 1. mar 2021 00:13

Fredmarantz skrev:Spørgsmålet er så, om den konfiguration, som benene har (afstande og vinkler) er standard - så en ny ville kunne dumpes i " plug - adjust'n play?

jeg har målt på benene på den udtagne trimmer og der er 10mm mellem de to yderste ben - og 5mm fra for til bag.

går dette potentiometer mon - og kan man regne med, at det er lineært? - (500ohm lin)

https://www.banzaimusic.com/PT15-vertical-500-Ohm.html

Vh
Freddy

Du har nok under din rengøring hængt fast i armen på potmetret. Det er hvad der sker :oops:
Men strømforbruget må være ret voldsomt, siden du hører brum, nok fra power supply ripple.

Jeg tror godt du kan regne med at det er lineært.
Jeg prøvede på Banzai at søge på “500 ohm log” og der dukkede kun 500 kOhm log op.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Fredmarantz » man 1. mar 2021 00:17

Tak Kenneth- Jeg prøver lykken hos Banzai.

Ja- jeg har nok hængt fat i den med en vatpind eller sår'n. Men jeg var godt nok nænsom medens jeg arbejdede i dette område- så der skulle saftsuseme ikke meget til.

Nå - så venter jeg på posten!


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Klarskov » man 1. mar 2021 00:59

Hej Freddy.

Jeg tror faktisk ikke det er dig, der har været uforsigtig eller uomhyggelig. Jeg har set trimmere, der ligner dine, som simpelthen var møre - som om det var metaltræthed eller bare træthed, hvad ved jeg? (Så vidt jeg husker sad de i en meget gammel Revox A77, men jeg kan huske forkert.) Jeg ved dog, at jeg var forbavset over, at metal kunne opføre sig sådan. Held og lykke med reparationen.
Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 164
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Fredmarantz » man 1. mar 2021 01:13

Tak Hans Jørgen! Det lettede en smule på den dårlige samvititighed. ;)

Mon ikke den anden ditto trimmer i den anden kanal også skal samme vej - nemlig ud af forstærkeren og en anden i.
Der er bestilt 4 stk - så må vi se.

Stay tuned :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf ST-lab » man 1. mar 2021 03:10

Jeg ville nok have bestilt denne her: https://el-supply.dk/14mm-vertikal-trim ... /102-11852

Så kommer den også dagen efter bestilling-
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Tonni » man 1. mar 2021 11:21

KenRas skrev:
Fredmarantz skrev:Spørgsmålet er så, om den konfiguration, som benene har (afstande og vinkler) er standard - så en ny ville kunne dumpes i " plug - adjust'n play?

jeg har målt på benene på den udtagne trimmer og der er 10mm mellem de to yderste ben - og 5mm fra for til bag.

går dette potentiometer mon - og kan man regne med, at det er lineært? - (500ohm lin)

https://www.banzaimusic.com/PT15-vertical-500-Ohm.html

Vh
Freddy

Du har nok under din rengøring hængt fast i armen på potmetret. Det er hvad der sker :oops:
Men strømforbruget må være ret voldsomt, siden du hører brum, nok fra power supply ripple.

Jeg tror godt du kan regne med at det er lineært.
Jeg prøvede på Banzai at søge på “500 ohm log” og der dukkede kun 500 kOhm log op.

Mvh Kenneth


Trænger jeg til kontaktlinser, eller står der ikke 500 Ohm lin på potmeteret?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Tonni » man 1. mar 2021 11:25

I øvrigt er det dejligt at se, at du fandt fejlen Freddy! Godt det ikke var noget mere alvorligt!

Skal jeg dykke ned i lageret. Måske jeg har den savnede model? Ellers hedder de 470 Ohm i dag...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Fredmarantz » man 1. mar 2021 12:29

Jo - tak Tonni! altid rart at finde en fejl, så længe den ikke er meget alvorlig.

Det kunne dog godt være blevet meget alvorligt og jeg håber da også, at at der ikke er sket noget værre i forbindelse med fejlfindingen. Men nu må jeg tage tingene i den orden, som jeg kan. I med nye trimmere - få disse indstillet korrekt. Her kan komme et issue, for jeg kan ikke se i diagrammet hvordan bias skal være - men en måling på det defekte trimme-potentiometer, når læseren sad på kulbanen indikerede ca. 318ohm mellem to ben - men det kan man nok ikke helt regne med.

Nu prøver jeg lige med de trimmere, som jeg har bestilt hos Banzai og lykkes dette, er jeg glad. Ellers tak for muligheden med dine trimmere i lageret :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Helikon » man 1. mar 2021 20:32

Fredmarantz skrev:Jo - tak Tonni! altid rart at finde en fejl, så længe den ikke er meget alvorlig.

Det kunne dog godt være blevet meget alvorligt og jeg håber da også, at at der ikke er sket noget værre i forbindelse med fejlfindingen. Men nu må jeg tage tingene i den orden, som jeg kan. I med nye trimmere - få disse indstillet korrekt. Her kan komme et issue, for jeg kan ikke se i diagrammet hvordan bias skal være - men en måling på det defekte trimme-potentiometer, når læseren sad på kulbanen indikerede ca. 318ohm mellem to ben - men det kan man nok ikke helt regne med.

Nu prøver jeg lige med de trimmere, som jeg har bestilt hos Banzai og lykkes dette, er jeg glad. Ellers tak for muligheden med dine trimmere i lageret :-)

Vh
Freddy


Brug den anden kanal til at lave en referencemåling på.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf spuncut » tirs 2. mar 2021 01:56

Der er også den mulighed at justere bias efter forvrængning ved lav effekt. Det kræver selvfølgelig en forvrængningsmåler, en spektrumanalyzer eller et digitalt skop med FFT.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Verhein » tirs 2. mar 2021 02:23

Klarskov skrev:Hej Freddy.

Jeg tror faktisk ikke det er dig, der har været uforsigtig eller uomhyggelig. Jeg har set trimmere, der ligner dine, som simpelthen var møre - som om det var metaltræthed eller bare træthed, hvad ved jeg? (Så vidt jeg husker sad de i en meget gammel Revox A77, men jeg kan huske forkert.) Jeg ved dog, at jeg var forbavset over, at metal kunne opføre sig sådan. Held og lykke med reparationen.
Vh
Hans Jørgen



Jeg har repareret Revox a77. Det var specielt mark IV den var galt med. Det var ikke ualmindeligt at alle potmeterne skulle skiftes. De var knækket i kulbanen eller så var den bevægelige del så mør, at hvis man justerede på den så ville denne knække af.
Samler på Studer, Jbl, Movic, Acoustic Research og andet vintage udstyr
Verhein
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 20 jan 2015
Geografisk sted: Sydsjælland
Lokalitet: Præstø

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Fredmarantz » tirs 2. mar 2021 02:27

Uden at skulle "rense" mig selv - så kan jeg faktisk godt følge dig (og Klarskov) i disse observationer. Dén "læser" og dens mekanisme virkede ikke særlig tillidsvækkende - og "mør" er nok det rette ord her. Jeg tror faktisk også, at jeg har haft problemer med den Ruwido-trimmer før. Jeg kan bare ikke huske hvor. ;)

Jeg skifter begge to (Venstre og højre kanal)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Et spørgsmål om trimmerpotentiometre - Ruwido

Indlægaf Fredmarantz » tirs 2. mar 2021 03:23

Helikon skrev:
Brug den anden kanal til at lave en referencemåling på.


god pointe - :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Arnborg, Bing [Bot], Google [Bot] og 23 gæster