Marantz model 1070 højttaler relæ

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf spuncut » ons 14. apr 2021 03:05

kbekke skrev:...

Jeg har selv et underligt eksempel på "trolddom", hvor en effektforstærker A med mellemrum gerne vil "spille tordenvejr", når den er tilsluttet den matchende forforstærker A, men ikke med forforstærker B. Men tilslutter man forforstærkerne til en effektforstærker B, er der ingen problemer med nogle af dem. Alle apparater er iøvrigt af samme fabrikat, fra ca. samme periode og konstrueret nogenlunde ens.

Så i praksis har jeg to velfungerende forstærkersæt - det er bare ikke de modeller, der passer sammen ;)


Hej kbekke
Det kunne da sagtens være noget med at den ene forforstærker har jævnspænding på udgangen og kun en af effektforstærkerne har DC-adskillelse/kondensator i indgangen. Det er selvfølgelig et skud fra hoften men hurtigt at måle.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf kbekke » ons 14. apr 2021 08:56

spuncut skrev:
kbekke skrev:...

Jeg har selv et underligt eksempel på "trolddom", hvor en effektforstærker A med mellemrum gerne vil "spille tordenvejr", når den er tilsluttet den matchende forforstærker A, men ikke med forforstærker B. Men tilslutter man forforstærkerne til en effektforstærker B, er der ingen problemer med nogle af dem. Alle apparater er iøvrigt af samme fabrikat, fra ca. samme periode og konstrueret nogenlunde ens.

Så i praksis har jeg to velfungerende forstærkersæt - det er bare ikke de modeller, der passer sammen ;)


Hej kbekke
Det kunne da sagtens være noget med at den ene forforstærker har jævnspænding på udgangen og kun en af effektforstærkerne har DC-adskillelse/kondensator i indgangen. Det er selvfølgelig et skud fra hoften men hurtigt at måle.
MVH Henning


Sådan er det. Trolddom er jo bare viden, man endnu ikke har opnået og nogle ved i sagens natur mere end andre.

Det er dem, vi uvidende kalder troldmænd eller -kvinder :p

Tak for tippet. Jeg vender tilbage i en separat tråd, når eller hvis, jeg går videre med det.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf CPD » ons 14. apr 2021 09:19

Den Marantz 1070 jeg havde med defekt højttalerrelæ, skulle videre til en god bekendt.
Ifølge aftale med ham brugte jeg et andet højttalerrelæ (vistnok beregnet til noget Pioneer).
Det passede ikke fysisk, men jeg trak ledninger fra printet til relæet i en sådan længde at relæet kunne sidde på metalskinnen foran forstærkerprintet. Relæet satte jeg fast med dobbeltklæbende tape.
Dermed er der ikke foretaget ændringer på print mv., og hvis man en dag finder et korrekt relæ kan forstærkeren let bringes tilbage til original tilstand.
Forstærkeren har fungeret upåklageligt siden.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf Fredmarantz » tors 15. apr 2021 01:03

Jamen det er jo en god og opfindsom måde at ordne issueét med relæet. Jeg har jo bestilt det nye relæ fra Ebay - og så håber jeg, at det vil kunne passe på alle måder i min 1070'er.

Jeg har atter sat min egen 1070'er i drift igen i stort anlæg efter at den har fungeret fuldstændigt smertefrit i "lille testanlæg" i et par dage, både med og uden låg påmonteret. Er det ikke fantastisk, at efter den har spillet fint i "store anlæg" i en times tid, så smutter den ene kanal igen - og skal tvinges i gang ved hjælp af opskruning som så ofte før.

eneste variable er:

- står på en anden reol
-har andre højttalere koblet på
- tuner + CD - grammofon som lydkilder mod iPod (Shaaaame SD:SD ) i "lille anlæg.

Jeg tror ikke, at jeg med dette kommer videre her - alle er blevet underholdt - jeg har dårlige nerver over det og hermed er alt ved det gamle. Den skal åbenbart drille. Kommer der nyt - melder jeg ind, men det ligner en virkelig sejtrækker mht fejlfindingen, tror jeg. Jeg tror ikke længere, at det er relæet, som er problemet.....en deling mellem pre- og power sektion må kunne afsløre dette.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf Fredmarantz » søn 2. maj 2021 19:55

Eureka!!!!

jeg har fundet fejlen - og det havde intet at gøre med relæet . Det er en relativt simpel fejl (det er det vel ofte) - men det var svært for mig at finde den.

Nå - men apparatet ville godt spille i begge kanaler, når det stod i testopstilling, men ikke når det stod i "hovedanlægget" og var blevet flyttet på - Spoooky - men hvad hulen kunne være årsagen til dette?

Nogle var inde på, at det måske var noget mekanisk ved flytningen og jeg var tilbøjelig til at have samme anelse.

Den blev atter sat i hovedanlægget og kort efter optrådte fejlen igen - jeg lod apparatet være tændt og påvirkede kablerne og indgangen bagpå forstærkeren en smule og pludselig ramte jeg en indgang, hvor signalet dels kunne forsvinde og dels vende tilbage ved manipulation. Stedet var hermed fundet. :Thumpsup:

Marantz 1070 har en mulighed for at adskille for - og slutdelen, som så mange andre Marantz-forstærkere og receivere. dette er udført som 4 RCA/phono stik - pre out (L/R) samt Main in (L/R).
modsat de fleste andre og ældre Marantz-apparater er denne anordning konstrueret på en måde, hvor apparatet er bundet rigtigt sammen, når der IKKE er monteret noget i disse RCA-bøsninger. De sidder simpelthen helt frit, når apparatet er i normal drift.

Hvis man i stedet gerne vil koble en ekstern pre- på så denne spiller med 1070' slutdel, så skal man sætte stik fra ekstern pre - og i "main-in" Man kan simpelthen undvære "bøjlen" som binder pre- og power sammen i apparatet, når apparatet er i normal drift. .

under hele min fejlsøgning og restaurering af denne skønne forstærker har jeg ikke haft noget siddende i disse RCA-stik, da der ikke var brug for det. Jeg trykkede lidt på dem og ganske rigtigt kunne jeg nærmest få den ene kanal til at komme og gå efter behag.

Et kig på bagsiden af disse bøsninger afslørede da også, at de godt kunne tåle lidt afrensning (se billedet) - så nu står den på afrensning med glaspen og fixering af RCA'en, som tilmed sidder en lille smule løst - hvorfor ved jeg ikke. Når den er fixeret og afprøvet, er der simpelthen ikke mere, som denne forstærker trænger til, andet end at blive brugt kærligt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf pqrannes » søn 2. maj 2021 20:35

En fantastisk historie, Freddy, som både kan minde os om at det ikke altid er så galt som vi tror, når vi fejlsøger på vintagehifigrej, og at fejlene ofter er andre steder, end vi umiddelbart tror.

Til lykke med det!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf Fredmarantz » søn 2. maj 2021 20:46

Jo Tak, PQR :thumbsup: - det er en fornøjelse endelig at ramme skiderikken :-) ikke mindst set i lyset af de efterhånden snesevis af timer, som er gået med fejlfinding - riven mig i håret - osv.. Jeg fik endda købt nye relæer og alt muligt. . Så nu ender det jo godt alligevel.

Jeg har netop afprøvet 1070'eren igen igen efter adskillelse og afrensning med glaspen - og manipuleret disse stik på det groveste. Ja- jeg har nærmest været lidt ond mod den. :Skor: Begge kanaler spiller fejlfrit under hele voldsprocessen. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf KenRas » søn 2. maj 2021 20:47

Well done, Freddy :thumbsup:

Jeg har lige bøvlet med præcis det samme på den ene af mine 1150D. Det er sikkert den samme type RCA konnektor, da de jo er fra samme tidsperiode. Lidt kontaktrens og noget motion med en pind af passende diameter, så kører de igen.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf Fredmarantz » søn 2. maj 2021 20:49

Yes- Kenneth!

Det er nemlig fuldstændig den samme stik/konnektor-konstruktion der er på de to apparater. (1150D + 1070) Du var nok bare lidt hurtigere end jeg - som sædvanligt :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf Fredmarantz » søn 2. maj 2021 21:39

https://audiokarma.org/forums/index.php ... lp.710532/

og så kunne jeg bare have læst denne ovenstående tråd på AK, hvis jeg var lidt kvik :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf cdp » man 3. maj 2021 16:47

modsat de fleste andre og ældre Marantz-apparater er denne anordning konstrueret på en måde, hvor apparatet er bundet rigtigt sammen, når der IKKE er monteret noget i disse RCA-bøsninger.

Har oplevet præcis det samme Freddy - i mine termer burde ALLE pre out / main in, være konstrueret med et par solide jumpere ( som ex. Nad & Nikko ) - i stedet for de her brugte med kontakt funktion.
Går signalet mon gn.en kondensator før main...? ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Marantz model 1070 højttaler relæ

Indlægaf Fredmarantz » man 3. maj 2021 22:30

Jeg har lagt servicemanualen ind i "Litteratur"-forummet... Så kan man selv se, hvordan det hele er bundet sammen i diagrammet.

viewtopic.php?f=645&t=14645

Jeg er enig i at plugs eller korte RCA-kabler af den go'e gamle slags mellem pre- og main ville være mere no-nonsense og en fejlkilde som er lettere at finde og rette.

Den, som sidder i hhv. 1070 og 1150/D + måske endnu flere er noget trals noget - men kun når det ikke virker ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 29 gæster