phono - capacitetsvælger ..

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf cdp » tirs 27. nov 2012 20:43

På min gamle JVC ja 71 forstærker er der ingang for 2 pladespl. Desuden er der omskifter for hhv. (33,47 og 100 kiloohm.) - og (330,100 picofarad)... Jeg forstår det sådan at den kan tilpasses optimalt til de fleste pu. og at det giver en markant ændring i lyden, især i det øvre område. Men er det ikke en fordel at kende pu. data, for korrekt tilpasning..???
Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1680
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf Max » tirs 27. nov 2012 20:54

Hvis man ikke kan høre sig frem, hvad betydning har det så ?
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf cdp » tirs 27. nov 2012 21:10

Sandt nok... men der må jo være en mening med de knapper - selvom jeg ikke har set ret mange forstærkere med disse. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1680
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf kbekke » tirs 27. nov 2012 21:50

Jeg har haft den samme forstærker (JVC JA-S 71) - og det er iøvrigt en ganske udmærket en af slagsen (17 kg!), selvom den måske har navnet lidt imod sig. Den har ganske rigtigt to indgange for pladespiller (og tre for båndoptager :cool1: ).

Indstillingerne for modstand og kapacitans virker såvidt jeg husker på dem begge. Personligt har jeg aldrig kunnet høre forskel, men jeg er heller ikke nogen "finlytter" i den forstand.

Du vil som regel kunne finde den anbefalede indstilling udfra pickup'ens specifikationer/datablad eller ved at google.

Prøv med det til en start og så kan du jo eksperimentere derfra. Du kan ikke ødelægge noget ved at bruge en "forkert" indstilling og på sin vis har Max jo ret: Det, der lyder bedst for dig, det er det rigtige.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1355
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf Max » tirs 27. nov 2012 22:06

Jeg bygger på en ny RIAA, sådan en state of art ting, og der er der også en del indstillinger af både ingangsimpedans og kapacitet. Og jeg tror at man kommer længst med at lytte sig frem, selv om databladet på pickupen siger et, ja så er bl.a kabelføringen mellem pickup og RIAA indgang jo ansvarlig for at der tilføres ukendte faktore. Forøvrigt tror jeg oven i købet at MM pickuper ikke er nær så følsomme for mistilpasninger som MC typer. Og igen, brug ørene, de slår alle teorier og måleinstrumenter med flere hestelængder.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf eggers » tirs 27. nov 2012 23:37

Som jeg husker det er impedans kun til MC, og kapacitet kun til MM pick-upper.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf Tube mania » tirs 27. nov 2012 23:47

MM PU'er mest følsomme for varierende capaciteter..kilde impedansen ligger typisk i området 1-2kohm og 1,5meter standard kabel udgør typisk 150pf...hvis lyden synes for lys kan yderligere 150pf tilføjes.Nominel belastning er 47k. Nogle PU'er kan belastes med helt ned til 10k...

MC pu'er har en kilde impedans på 10-40ohm og er kun følsomme for belastnings modstanden som følge deraf...der skal voldsomme capaciteter til at påvirke den. Nominel belastning er 100ohm...
Senest rettet af Tube mania tirs 27. nov 2012 23:55, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf rørglad » tirs 27. nov 2012 23:52

Ja det er godt at kende den aktuelle PU's tilpasnings behov.
Så vidt jeg husker skulle stort set alle de gode gamle MM Ortofon belastes med 47k Ohm 300pF.
De nævnte tilpasningsmuligheder er ikke relevante for MC PU! Disse har en meget lav impedans, og tilsluttes som som regel til en step-up trafo eller en specielt designet forstærker.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf cdp » ons 28. nov 2012 00:36

Standartposision for indstilling er 47 kg.ohm og neutral for kapacitans på Jvc.
Det er jo bare dejlligt, at jeg lige kan finde sådan nogle svar herinde - tak for det..
- og ja - den er slet ikke så skeløjet den gamle jvc, men jeg mangler stadig at gi den lidt forskønnelse.

Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1680
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf Captain Phoenix » ons 28. nov 2012 00:44

rørglad skrev:Så vidt jeg husker skulle stort set alle de gode gamle MM Ortofon belastes med 47k Ohm 300pF.

Jeps - 270pF helt præcist (iflg Ortofons anbefalinger - og min måske hullede hukommelse) + kapaciteten i kablet.
Det var/er lidt højere kapacitet end de fleste andre MM-pick-up'er og dæmper en "pukkel" i den øverste del af frekvensområdet, som ellers får dem til at lyde lidt for lyse.
Ortofon lavede faktisk en meeeget lille kondensator (210 pF?), der kunne placeres mellem terminalerne på selve pick-up'en, og som kompenserede for diskanthævningen.

Edit: fandt i mellemtiden lige et link om dette:
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=3296.0
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2603
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf his067 » ons 28. nov 2012 10:34

Den totale kapacitans inkluderer pu-kablet. I Claus' eksempel ovenfor betyder det Kabelkapacitans+ indgangskapacitans= 270 pF [eller "270 pF - kabelkapacitans")
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3833
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf Captain Phoenix » ons 28. nov 2012 11:49

his067 skrev:Den totale kapacitans inkluderer pu-kablet. I Claus' eksempel ovenfor betyder det Kabelkapacitans+ indgangskapacitans= 270 pF [eller "270 pF - kabelkapacitans")

Jeg var vist noget utydelig i indlægget ovenfor - prøver lige igen:
Almindeligvis er kapaciteten i phonoindgangen omkring 100pF og i kablet 100-150pF.
I pladespillere, der var tænkt til at spille med en pu, som kunne klare 4-kanals LP'er, er kabelkapaciteten ofte lavere, fordi signalet til bagkanalerne ligger i området mellem 20kHz - 45kHz og dæmpning af de høje toner pga høj kapacitet derfor var uønsket.
Alt-i-alt (kabel + indgang) er kapaciteten typisk omkring 180 - 250 pF, hvilket passer mange pu'er godt.
Men Ortofons MM-typer var designet med et "løft" over 10kHz som modvirkes af en kapacitiv belastning på ca. 400pF (og det var for at nå op på de 400pF at man kunne montere den lille kondensator mellem pu'ens tilslutningsterminaler).
- Og som med det meste andet: Det er bedst at bruge ørerne (men diagrammer og data kan give et hint).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2603
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf zaragon » ons 28. nov 2012 23:20

Captain Phoenix skrev:
his067 skrev:Den totale kapacitans inkluderer pu-kablet. I Claus' eksempel ovenfor betyder det Kabelkapacitans+ indgangskapacitans= 270 pF [eller "270 pF - kabelkapacitans")

Jeg var vist noget utydelig i indlægget ovenfor - prøver lige igen:
Almindeligvis er kapaciteten i phonoindgangen omkring 100pF og i kablet 100-150pF.
I pladespillere, der var tænkt til at spille med en pu, som kunne klare 4-kanals LP'er, er kabelkapaciteten ofte lavere, fordi signalet til bagkanalerne ligger i området mellem 20kHz - 45kHz og dæmpning af de høje toner pga høj kapacitet derfor var uønsket.
Alt-i-alt (kabel + indgang) er kapaciteten typisk omkring 180 - 250 pF, hvilket passer mange pu'er godt.
Men Ortofons MM-typer var designet med et "løft" over 10kHz som modvirkes af en kapacitiv belastning på ca. 400pF (og det var for at nå op på de 400pF at man kunne montere den lille kondensator mellem pu'ens tilslutningsterminaler).
- Og som med det meste andet: Det er bedst at bruge ørerne (men diagrammer og data kan give et hint).


ahhhh - jepz. Du har helt ret. Sådan fungerer det også i mit univers... og cd-4-pick-up'erne havde normalt 100kOhm og behøvede et kabel helst MINDRE end 100pF. Ellers fik man bare "snadder, klik og knas"! -og helt enig: Bedst at bruge ørerne!! Min Ortofon Jubilee er vist sat til en ret lav modstand (10-15 ohm), men lyder for mig bedst med 1000ohm modstand på min Jasmin Audio step-up. Der er jo også mange led, der gør sig gældende, inden lyden kommer ud af højttalerne... :Gammel:

bedste hilsener,
-zaragon-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf his067 » ons 28. nov 2012 23:42

Per Windfelt fortalte mig at særligt Jubilee er følsom for belastningsmodstand: han foreslog (som alle andre i denne tråd) at bruge ørene. Selv kørte han den "op til 400 Ω".
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3833
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: phono - capacitetsvælger ..

Indlægaf zaragon » tors 29. nov 2012 00:38

his067 skrev:Per Windfelt fortalte mig at særligt Jubilee er følsom for belastningsmodstand: han foreslog (som alle andre i denne tråd) at bruge ørene. Selv kørte han den "op til 400 Ω".


hey!! herligt med lidt "inside knowledge"!! Heldigvis for mig, lader det jo at stemme rimeligt overens med det, mine ører har fortalt mig ;) . Jeg kan vist godt sætte den til 500ohm på Jasmin Audio'en, og vi taler virkelig ikke om enorme forskelle i lyden - det er et sprgsm. om homogenitet mellem diskant- og mellemtone. :thumbsup:

Tak for inputtet og rådet! :Thumpsup:


brgds,
-zaragon-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster