Naim Nait problemer

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Naim Nait problemer

Indlægaf hificlassic » tors 29. sep 2016 10:08

Jeg har købt en Naim Nait 2 (fra 1989) som dog har nogle problemer.
1. der sker ingenting (ingen lyd) fra kl 6 til kl 7-8 på volumepotmetret, og så spiller den pludselig rigtig højt fra kl 8
2. på aux indgangen er der lidt forvrængning, som lyder som overstyring af indgangen med signal fra min D/A konverter

Bør jeg skifte volumenpotmeter og får den for højt signal fra min d/A konverter, eller tror I det er noget helt andet der giver forvrængningen.

interessant review af denne lille madkasse af en 18w forstærker på stereophile http://www.stereophile.com/integratedamps/660/index.html#9ZBMCjdZBGj8upmt.97

Sam Tellig kalder den en 18w Krell og mener at selveste Dan D'agostini ikke kunne have gjort det bedre.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Naim Nait problemer

Indlægaf hificlassic » tors 29. sep 2016 21:32

Har nu googlet og læst på diverse Naim fora.

1. det er et billigt møgpotmeter der sidder deri og
2. mange andre har problemer med signal fra CD som er alt for højt, og har forsøgt med at dæmpe indgangen
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Naim Nait problemer

Indlægaf hificlassic » søn 23. okt 2016 22:59

Så er den kommet hjem fra rep. i Arnborg. Den virker fint nu. Volumenpotmeter er stadig lidt noget møg og den giver et brag i højttalerne når man tænder den.
Sjovt nok sagde Henrik at det nærmest var samme forstærker som i en Beomaster 901 :-)

Den er altså virkelig hypet denne lille madkasse-forstærker, men ikke dårlig
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Naim Nait problemer

Indlægaf tctla » man 24. okt 2016 00:32

hificlassic skrev:Sjovt nok sagde Henrik at det nærmest var samme forstærker som i en Beomaster 901 :-)


Nå, så er det nok derfor, jeg har set at Naim Nait 2 anvender de samme super-dårlige røde ROE-elektrolytter, som B&O tidligere anvendte i stor stil.
Hvis man cloner, bør man vel gå helt ned i detaljerne :thumbsup:
Tag hatten af din Naim, og se, om disse kondensatorer stadig sidder i strømforsyningen.
Hvis ja, så flygt skrigende bort.... eller bare skift dem.
Du får HELT SIKKERT problemer, hvis de bliver siddende.

Råd fra een, der har skiftet masser af dem gennem tiderne, i B&O-udstyr.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Naim Nait problemer

Indlægaf hificlassic » man 24. okt 2016 08:13

tctla skrev:
hificlassic skrev:Sjovt nok sagde Henrik at det nærmest var samme forstærker som i en Beomaster 901 :-)


Nå, så er det nok derfor, jeg har set at Naim Nait 2 anvender de samme super-dårlige røde ROE-elektrolytter, som B&O tidligere anvendte i stor stil.
Hvis man cloner, bør man vel gå helt ned i detaljerne :thumbsup:
Tag hatten af din Naim, og se, om disse kondensatorer stadig sidder i strømforsyningen.
Hvis ja, så flygt skrigende bort.... eller bare skift dem.
Du får HELT SIKKERT problemer, hvis de bliver siddende.

Råd fra een, der har skiftet masser af dem gennem tiderne, i B&O-udstyr.


De sad der, men er nu skiftet ;)
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Naim Nait problemer

Indlægaf tctla » man 24. okt 2016 08:38

Hvad mon han ellers mente med den bemærkning om Beomaster 901 ?
Det må jo ha' været ROE-lytterne han refererede til, for selve forstærker-konstruktionen er forhåbentlig ret meget forskellig fra Beomaster 901.
Jeg har ikke diagrammet til Naim'en, men den KAN næsten ikke være lavet så 'gammeldags' som en Beomaster 901.
Jeg gætter på, at din Naim har en differential-forstærker i indgangen af udgangs-forstærkeren, sikkert med en CCS (Constant Current Sink) fødning, hvilket ikke findes i en Beomaster 901.
B&O'en har tillige Darlington udgangs-transistorer (BD697/BD698), og det KAN Naim'en næsten ikke have.
Der må sidde noget ret meget bedre i den.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Naim Nait problemer

Indlægaf ST-lab » man 24. okt 2016 12:25

Har kigget på flere Naim Nait diagrammer (https://www.google.dk/search?q=naim+nai ... B8w8BrM%3A)

og der sidder udgangene som hovedregel i en darlington kobling - altså ikke med darlington transistorer, men 2 transistorer koblet på samme vis. Der er også andre ligheder vil jeg medgive.

Ja, røde ROE lytter viste sig at blive til noget skrammel over tid. Og 901'eren er ikke den fineste konstruktion (selv om den blev genbrugt i en opskaleret version i BM6000 4CH).

Men om konstruktionerne generelt var dårlige - arh, det kommer vist an på hvilken lejr man bor i af de 2 lejre herinde - dem der bander B&O langt ned i det sorte helvede - bare fordi - og så dem der forholder sig lidt mere neutralt og faktuelt.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Naim Nait problemer

Indlægaf tctla » man 24. okt 2016 15:48

tctla skrev:Der må sidde noget ret meget bedre i den.


Det var nu nærmest ment hen i retning af, at Naim'en vel er nyere og, at man derfor kan forvente en mere moderne konstruktion.
B&O lavede trods alt mange vellydende forstærkere, og fik de det ikke gjort rigtig første gang, havde de jo heldigvis flere skud i bøssen.
Tænk bare på Beomaster 3000 TIM-katastrofen og den efterfølgende Beomaster 3000-II.

Her er lidt faktuelt vedr. B&O's produkt Beolab-6000:
Lige nu er jeg igang med at reparere en Beolab-6000 højttaler. Jeps, een af dem hvor, surprise, surprise kantskummet til bas-ht membranen opløses, og her har B&O valgt, at sætte et billigt STK4171 IC til, at være forstærker 'back-bone'. Det kan man vel ikke skylde for, at være en specielt vellykket forstærker. Prisen taget i betragtning, kunne man også ønske sig et bedre komponent-valg rundt om IC'et. De fleste elektrolytter er af fabrikat Samwha, 85-grader, Korea, og det er årsagen til, at jeg er inde i maskinrummet på højttaleren.
Jeg har ikke styr på, hvor mange Samwha-elektrolytter, jeg har skiftet gennem tiderne, men det er mange!
Åbenbart var kvalliteten god nok til B&O, ligesom tidligere ROE.

Bas-højttalerne i 6000'eren, har ejeren selv skiftet for længst.

Svært, i mine øjne, at være ekstremt glade for deres produkter.
Design JA, Kvalitet ...Tja...
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Naim Nait problemer

Indlægaf hificlassic » man 24. okt 2016 19:44

Som jeg forstod det på Henrik så mindede diagrammerne faktisk om hinanden, så meget at han synes det kunne være sjovt at høre om ikke de lød ret ens også.
Som jeg ser plejer B&O ikke at forbedre, men nærmere komme med en topmodel fx Beogram 4000 som man så forsøger at gøre billigere at fremstille i 4002 og 4004. Har også læst dette et sted.
Det samme var vist tilfældet med 5000 serien (den nyeste) som blev til 5500, 6000, 7000 etc. Flere mener at de første modeller var bygget bedst, men nu er vi vist ret langt fra min Nait 2
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 34 gæster