Jeg har rigtig længe været på udkig efter en XL-600, godt nok mest til min svoger, der har ledt desperat efter noget han kunne drive sine Kappa 9 med, den har hidtil taget livet af det meste han har spændt for dem. Så blev jeg først på ugen kontaktet af en mand, der havde to styks til salg; så var fristelsen for stor, og jeg hoppede selv på den ene af dem. Den ene havde lyd i begge kanaler, den anden havde skidt i relæet, så der kun var lyd i den ene kanal.
Hafler XL-600 adskiller sig fra "forgængeren" DH-500 på flere punkter, den er fuldt DC koblet (dvs at den ikke har kondensator i hverken indgang eller udgang), den har større lade lytter med adskilte strømforsyninger til Hø og Ve kanal (dog med fælles transformator) og den har 8 power MOS-FET pr kanal, der muliggør de 300 Watt RMS pr kanal i 8 Ohm (konservativt opgivet, den er målt til 2x350 watt). Blæseren er også lidt større, og det kan høres.
Jeg tog den tilsyneladende velfungerende op til min svoger, og satte den anden af til mig selv. Stor var min svogers (og mine) forventninger, og ligeså deprimerede blev vi af at lytte til en noget ubehagelig lyd fra især fra mellemtone lejet med meget stemte s'er og en generelt hård lyd.
Det var derfor med noget blandede følelser at jeg gik i gang med mit eksemplar her til aften. Jeg vil skifte alle lytterne i den, men havde ikke alle værdier på lager, så efter en gang relæ-rens satte jeg den til anlægget i stedet for min DH-500 og det lød rigtig godt, men da den mindste var gået i seng, er den ikke blevet power testet endnu. Ingen ubehagelige bi-lyde. Jeg tænker om det måske også kan være relæ skidt i min svogers, der giver de mislyde?
Foreløbig har jeg sat fire 4.7 uF kondensatorer over power lytterne (på billedet anes den første), så må udskiftningen af resten vente til jeg har alle lytter hjemme. Hafler XL-600 kører som sagt med 16 power transistorer i udgangen. De sidder monteret omkring en køletunnel med blæser, som det ses på billedet. 2x300 watt i 8 Ohm, vægt 25 kg!
Mvh Klaus