Sansui Au-7900 / AU-11000A

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf P. M. Hedegaard » lør 6. aug 2011 23:28

csso skrev:Og mærkeligt nok, så skriver de her at den HAR en MC riaa.....

http://classichifi.info/SansuiAU-7900.htm


Du har da ret i, at den både skulle kunne klare MM og MC iflg. "Classichifi.
P. M. Hedegaard
 

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf csso » lør 6. aug 2011 23:32

P. M. Hedegaard skrev:
csso skrev:Og mærkeligt nok, så skriver de her at den HAR en MC riaa.....

http://classichifi.info/SansuiAU-7900.htm


Du har da ret i, at den både skulle kunne klare MM og MC iflg. "Classichifi.


Ja det er forholdsvis mærkeligt, at der er uenighed i de forskellige beskrivelser af forstærkeren
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf MDA » lør 6. aug 2011 23:52

På de forstærkere som jeg har set hvor der er indbygget step up, står der MC ved omskifteren.
Men jeg har selvfølig heller ikke set alt :lol:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3379
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf r-l-b » søn 7. aug 2011 03:26

du skal bare have en step up trafo mellem dit kabel fra pladespilleren og forstærkerens Riia/phono indgang

Da din pickup er ret god skal du ikke spare for meget på step up trafo

Jeg tror at du kan klare dig med en ortofon T20 - de fås brugt for ca. 700-1000 kr. MEN jeg vil lige tjekke up på hvor lav output din Ortofon har - nogle af de fine MC-Ortofon pickup har meget lavt output og så kan det være T20 ikke passer

Jeg har en Ortofon SPU Gold og den spillede fint sammen med T20 step up trafo.

Riaa delen i Sansui'en er vist udemærket så der er ikke nogen grund til at købe en ekstern riaa, kun en step up
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf pqrannes » søn 7. aug 2011 08:17

csso skrev: Ja det er forholdsvis mærkeligt, at der er uenighed i de forskellige beskrivelser af forstærkeren


Alle kilder kan indeholde fejl. Her er en kilde, der ikke nævner noget om MC: http://www.classicaudio.com/forsale/san/AU7900.html.

Dens storebror, AU-9900 (som jeg har) har ikke MC Step up.

Som r-l-b skriver er det vigtigt at MC stepuppen skal passe til pickuppen mht. impedanse og det er rigtigt at ortofon stepupper og MCpickupper almindeligvis kører med lav impedans.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf csso » søn 7. aug 2011 09:38

Ifølge databladet her

http://www.soundscapeav.com/ortofon/Ort ... 202006.pdf

Har pick up´et output på 200 μV ved 1000 Hz - så vidt jeg ved er det en udpræget low output.

Pt kører jeg med en audiolab 8000ppa Riaa, og her er der ingen problemer, men det er jo også en MC Riaa.

Men denne kan sagtens ofres hvis resultatet bliver bedre lyd, med step up og sansui´en.

Da jeg aldrig har brugt step up før (jeg var jo ikke engang sikker på hvad det var :lol: ) er jeg ikke helt klare over hvad jeg skal kigge efter.

Ortofon T20 er blevet foreslået - men denne findes i 2 versioner, alm og MkII - pt er prisen dobbelt op for en MkII, og der gives ikke et entydigt svar på, om den ene eller anden er "bedst"

T3000 & T2000 er lidt for dyre for mig pt - dem jeg har fundet ligger omkring 4500 - 5000 - nogle + fragt fra udlandet.

Jeg spiller jo bare med min audiolab indtil videre - men jeg vil meget gerne prøve den anden løsning.

Så tøv ej med indspark :p

Og tak for al den hjælp jeg allerede har fået :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf r-l-b » søn 7. aug 2011 11:12

du skal bare fortsætte med din audiolab 8000ppa Riaa - som ikke er en MC Riaa, men en Riaa med et mc stepup fortrin

Forskellen mellem step up og riaa er at en stepup forstærker alle frekvenser lige meget mens en riaa forstærker nogle frekvenser mere end andre for at rette op på den dæmpning af visse frekvenser man blev nødt til at foretage da man lavede lp'en (for at lyden kunne være der)

læs evt. her http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

forskellen på t20 og t20 mk ii er at der på den første er en bypas knap som kan - men ikke altid forstyrre lyden - jeg har den med bypas og har aldrig oplevet problemer - men som sagt - du opnår ikke nogen kvalitetsforbedring i forhold til din audiolab (som vist koster 6k fra ny)
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf csso » søn 7. aug 2011 16:49

r-l-b skrev:du skal bare fortsætte med din audiolab 8000ppa Riaa - som ikke er en MC Riaa, men en Riaa med et mc stepup fortrin

Forskellen mellem step up og riaa er at en stepup forstærker alle frekvenser lige meget mens en riaa forstærker nogle frekvenser mere end andre for at rette op på den dæmpning af visse frekvenser man blev nødt til at foretage da man lavede lp'en (for at lyden kunne være der)

læs evt. her http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

forskellen på t20 og t20 mk ii er at der på den første er en bypas knap som kan - men ikke altid forstyrre lyden - jeg har den med bypas og har aldrig oplevet problemer - men som sagt - du opnår ikke nogen kvalitetsforbedring i forhold til din audiolab (som vist koster 6k fra ny)


Tak for svaret - det bliver også enden på det, ihvertfald til at starte med.

Hvis jeg vælger at bruge Riaa´en i Sansui´en med en step up - er det så T-20´ern jeg skal gå efter, eller er der andre der med fordel kan anvendes?
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf r-l-b » søn 7. aug 2011 18:11

t20 - er god til prisen
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf r-l-b » søn 7. aug 2011 19:15

Casper - der er en til salg for en tusse på hifi4all - det er jesper olsen der sælger den - han er en fin fyr

Du kunne evt købe den - teste den med Riaa i Sansuien - op i mod din audiolab - kan du ikke lide den kan du sælge den igen - det er ikke det største man taber på en t20 - måske kan du få det samme som du gav for den ?
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf csso » søn 7. aug 2011 20:12

r-l-b skrev:Casper - der er en til salg for en tusse på hifi4all - det er jesper olsen der sælger den - han er en fin fyr

Du kunne evt købe den - teste den med Riaa i Sansuien - op i mod din audiolab - kan du ikke lide den kan du sælge den igen - det er ikke det største man taber på en t20 - måske kan du få det samme som du gav for den ?


Jeg har faktisk kigget på den - tror lige jeg kontakter Jesper

Tak!

i øvrigt er mine Tannoy dem du havde på prøve - dog har jeg bestilt en tid hos autolakeren - blåt er ikke hot her :p
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf MDA » søn 7. aug 2011 21:09

Smider du ikke lige et billed af dine Tannoy ? :p
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3379
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf csso » man 8. aug 2011 21:07

Så er sansui´en hjemme.

Den har stået et par timer inden den blev sat til, og har spillet ca 1/2 time, hvorefter den er begyndt at suse og skratte . :(

Lyder det ikke som en udgang der er ved at gå? - eller en strømforsyning?

Sælger sagde at den ene udgang lige var blevet lavet, og forstærkeren renset for ca 1500 kr...... hmmm er sgu nok blevet snydt :twisted:

Godt jeg ikke har overført de 600 kr endnu - han har dog fået højttalerkablet....

Skal nok lige få taget et billede af de blå monstre :D (ellers er du da velkommen i Aabybro til et lyt og en hifi snak :cool1: )
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf csso » man 8. aug 2011 23:25

Har givet alle potmetre motion - og nu har den spillet i en 20 minutters penge uden alt for meget bøvl..... :?

Heldigvis har jeg fundet lidt mere permanet hjælp er på forum - fabelagtigt! :thumbsup:

Nu mangler jeg blot en løsning til at få bananstik i højttalerterminalerne :Skor: Så jeg ka komme tilbage på mine Mamba kabler
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Sansui Au-7900

Indlægaf csso » tirs 9. aug 2011 00:24

Beklager - det vender rigtigt på computeren - men i upload går noget galt....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster