Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Monster Receiver tråden, vis dit monster.

Indlægaf Edge » lør 17. dec 2011 17:15

Fik lige en sær ide.... :ide:

Det kunne nu være sjovt at genskabe dette billede med hvad vi nu lige har af Receivere
Billede
Måske en ide til et Hald bal...?!
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Fredmarantz » lør 17. dec 2011 18:37

Så skal mine stå øverst!!!!! :D

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Gottschalck » lør 17. dec 2011 18:58

Hvem skal så stå model til billedet herinde?

Det skal jo helst være en med frikadellehår og en ældre vintage gaderobe!

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf Edge » lør 17. dec 2011 19:13

Hvis ingen melder sig frivilligt, stemmer jeg på PQR! :lol:
Edge

Indlægaf Tube mania » lør 17. dec 2011 19:15

Det tror jeg er udmærket... :thumbsup:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf mcs_5 » lør 17. dec 2011 19:21

Så har han jo også et par måneder til at klare det med frikadellehåret :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Fredmarantz » lør 17. dec 2011 19:32

.....Og det kræver vel også, at han på tidspunktet kan passe sine gamle fløjlsbukser :Skor:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf ole n 84 » lør 17. dec 2011 23:28

ole n 84

Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf r-l-b » lør 17. dec 2011 23:31

ole n 84 skrev:Hvad med denne her Unik Sound Receiver http://www.guloggratis.dk/radio-tv/receiver/annonce/13352099-unik-sound-receiver ;)

den er måske monster grim, men jeg tror ikke den er på mere en 2 x 35 watt
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Luxman R 1500 (Monster Receiver - eller næsten...)

Indlægaf Captain Phoenix » søn 18. dec 2011 15:11

Store Vintage Receivere - Luxman R 1500
Jeg var lige ved at starte en tråd om "SVR" - Store Vintage Receivere - men den er jo lige her!
Herligt at også andre husker dem – de store receivere fra dengang de var øverst i modelhierarkiet.
Flagskibene. Top of Line. Receiver-Königen.

Det var de helt store modeller – dem med alle de mange features og flotte specifikationer.
Dem, man som teenager eller ung mand kun havde råd til at kigge på.
Og drømme om – selvfølgelig – mens man klarede sig gennem hifi-hverdagen med modeller et godt stykke længere nede i rækken.

Herligt med en tråd for at mindes den æra, hvor anlæg måtte fylde meget – og gerne se ud af endnu mere.
Og hvor receiveren var omdrejningspunktet i et ordentligt HiFi-anlæg (inden de separate enheder tog over med effektforstærker, forforstærker, for-forforstærker, tuner, equalizer osv.)

Lad os få nogle flere af de gamle kæmper frem igen med foto, beskrivelser og historier!
Nogle af dem er sikkert stadig i brug rundt omkring – så det kan også blive til historier om deres lyd og restaurering af dem.

Der er vist ikke nogen helt fast definition på hvad en Monster (eller bare "Stor") Vintage Receivere er, men det kunne være:
• Alder: 25+ år.
• Effekt: 2 x 100+ Watt (målemetoden ikke så vigtig, men høj effekt altså)
• Features: Mere end normalt (indgange, udgange, justeringer, instrumenter mv.)
• Størrelse: Bredde 45+ cm (dvs. over den ”standardiserede” bredde på 43,5 cm)

Så her kommer en lille historie & fotos af min Store/Monster Vintage Receiver - Luxman R 1500

Billede

På guloggratis.dk faldt jeg over en annonce for en Luxman R 1500. Sælgeren boede i nærheden (på et herberg – lidt mystisk…) og forlangte en fair pris, tog jeg ud og så på den.
Teknisk lød til at være i orden – og på mange måder var den ganske pæn af sin alder. Dog havde den nogle grimme ridser på den ene side efter at have været lagret på højkant.

Billede

Nå – jeg fik slået lidt af prisen (”OK – det er jo sidst på måneden” sagde sælgeren – det var vist omkring d. 18.ende…) og slæbte af sted med små 20 kg Luxman receiver.

Luxman har for mig været lidt af et prestige-mærke (sådan som Audi er prestige ift VW, Seat eller Skoda - men grundlæggende lavet af samme komponenter), så jeg var rigtig glad for at få R 1500’eren ind i samlingen.
Den blev produceret fra 1975-78 (altså et stykke tid før det gik helt galt for Luxman...) og havde to mindre ”brødre”– R 600 og R 800.
Den yder 2 x 100/75 W i 4/8 Ohm og har godt med tilslutningsmuligheder: 3 sæt højttalere + hovedtelefon, 2 phono (mm), 2 aux, 2 tape (med dubbing) og 2 mikrofoner med egen styrkeregulering (en - meget lille - mixer).
Ikke at man har brug for alt det til daglig, men det siger noget om ambitionerne fra Luxman’s side.

Billede

Hjemme i værkstedet gik jeg i gang med at pudse alu-panelet op - vådslibe-papir korn 1000 viste sig at passe godt til resten af alu-finish’en (det blev for blankt med ”Slipol”), så resultatet blev helt tilfredsstillende.

Billede

Så kom turen til skrammerne på kabinettet.

Billede

Af med den ridsede palisander-folie (selv her på topmodellen er det ikke rigtig finér - vi er jo i Japan).
Efter lidt spartling og slibning var den klar til at få ny folie på (fra Bauhaus) og resultatet blev ganske flot - se nedenfor.

Billede

Så kom turen til det elektriske. Selvfølgelig trængte kontakter og potentiometre til en gang kontakt-rens og en omgang nye stereo-, instrument- og skalalamper skulle der også til.
En enkelt modstand (R919 – 56 Ohm/2 W) så noget svedt ud (det er vist en generel svaghed ved denne model), men den er nem at skifte.

Billede

Indeni er R 1500’eren pænt og ordentligt bygget op – de forskellige dele er klart adskilt og fornuftigt disponeret. Alle kondensatorer så ud til at være OK selv her efter over 30 år – ganske godt.
Man kunne nok have skiftet ’lytterne i strømforsyningen til nogle større for at øge strømreserverne, men det må blive en anden gang for nu var jeg spændt på at sætte den til.

Og hvordan lyder den så, denne lille Luxman-kæmpe?

Jo – den lyder bestemt godt. Der er rigtig god kontrol over sagerne – og man mærker at det er kraftig sag med godt styr (også) på bassen. Lydbilledet er til den slanke, lidt analytiske side – ikke at der mangler bund eller bas, men lyden er en anelse ”klinisk” (dog uden på nogen måde at være hård). Dette gælder i mindre grad phono-indgangen. Flere steder på nettet siges R 1500 at have en ”rør-agtig” klang, men det er altså ikke helt min erfaring. Tuneren er måske ikke den mest følsomme, men den har en rigtig god, detaljeret lyd med et godt antennesignal.

Billede

Luxman’en har en lidt speciel feature, kaldet ”linear equalizer”, som tilter lydbillede lineært op i bassen/ned i diskanten (eller omvendt). Den lidt slanke tendens gør, at den næsten lyder bedst i første klik på ”down tilt”, selv om jeg normalt ikke er tilhænger af manipulation med loudness og tonekontroller. De sidste har i øvrigt valgbare "knæk-frekvenser", så de er lidt mere brugbare end mange andre.

Alt-i-alt: Luxman R 1500'erne spiller storartet, klart og magtfuldt – og så ser den rigtig godt ud som den står dér på reolen. Den er ikke "for voldsom" som nogle af de aller største vintage receivere måske kan være. Eneste lille anke jeg har, er at low cut-filteret ikke er et decideret subsonisk filter – det tager fat for højt oppe og reducerer bas output’et.

Men ellers er den - sweeet!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Tube mania » søn 18. dec 2011 15:24

Flot...der er styr på det :Thumpsup:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf Edge » søn 18. dec 2011 15:43

Ja rigtig fin gennemgang af et pragteksemplar af en Receiver. Jeg må indrømme at jeg er mest "hooked" på denne del af hobbyen, fin lyd, imponerende udseende og byggekvalitet.

Noget helt andet, Setton RS660 er i Jonas´samling men syntes at kunne huske at Ruben (rlb) vist osse gemmer denne skønhed? Og at KlausM vist ligger inde med en model fra Sansui´storheds tid.
Edge

Re: Luxman R 1500 (Monster Receiver - eller næsten...)

Indlægaf kbekke » søn 18. dec 2011 15:49

clh1997 skrev:Store Vintage Receivere - Luxman R 1500
Jeg var lige ved at starte en tråd om "SVR" - Store Vintage Receivere - men den er jo lige her!
Herligt at også andre husker dem – de store receivere fra dengang de var øverst i modelhierarkiet.
Flagskibene. Top of Line. Receiver-Königen.

Det var de helt store modeller – dem med alle de mange features og flotte specifikationer.
Dem, man som teenager eller ung mand kun havde råd til at kigge på.
Og drømme om – selvfølgelig – mens man klarede sig gennem hifi-hverdagen med modeller et godt stykke længere nede i rækken.

Herligt med en tråd for at mindes den æra, hvor anlæg måtte fylde meget – og gerne se ud af endnu mere.
Og hvor receiveren var omdrejningspunktet i et ordentligt HiFi-anlæg (inden de separate enheder tog over med effektforstærker, forforstærker, for-forforstærker, tuner, equalizer osv.)

Lad os få nogle flere af de gamle kæmper frem igen med foto, beskrivelser og historier!
Nogle af dem er sikkert stadig i brug rundt omkring – så det kan også blive til historier om deres lyd og restaurering af dem.

Der er vist ikke nogen helt fast definition på hvad en Monster (eller bare "Stor") Vintage Receivere er, men det kunne være:
• Alder: 25+ år.
• Effekt: 2 x 100+ Watt (målemetoden ikke så vigtig, men høj effekt altså)
• Features: Mere end normalt (indgange, udgange, justeringer, instrumenter mv.)
• Størrelse: Bredde 45+ cm (dvs. over den ”standardiserede” bredde på 43,5 cm)

Så her kommer en lille historie & fotos af min Store/Monster Vintage Receiver - Luxman R 1500

På guloggratis.dk faldt jeg over en annonce for en Luxman R 1500. Sælgeren boede i nærheden (på et herberg – lidt mystisk…) og forlangte en fair pris, tog jeg ud og så på den.
Teknisk lød til at være i orden – og på mange måder var den ganske pæn af sin alder. Dog havde den nogle grimme ridser på den ene side efter at have været lagret på højkant.

Nå – jeg fik slået lidt af prisen (”OK – det er jo sidst på måneden” sagde sælgeren – det var vist omkring d. 18.ende…) og slæbte af sted med små 20 kg Luxman receiver.

Luxman har for mig været lidt af et prestige-mærke (sådan som Audi er prestige ift VW, Seat eller Skoda - men grundlæggende lavet af samme komponenter), så jeg var rigtig glad for at få R 1500’eren ind i samlingen.
Den blev produceret fra 1975-78 (altså et stykke tid før det gik helt galt for Luxman...) og havde to mindre ”brødre”– R 600 og R 800.
Den yder 2 x 100/75 W i 4/8 Ohm og har godt med tilslutningsmuligheder: 3 sæt højttalere + hovedtelefon, 2 phono (mm), 2 aux, 2 tape (med dubbing) og 2 mikrofoner med egen styrkeregulering (en - meget lille - mixer).
Ikke at man har brug for alt det til daglig, men det siger noget om ambitionerne fra Luxman’s side.

Hjemme i værkstedet gik jeg i gang med at pudse alu-panelet op - vådslibe-papir korn 1000 viste sig at passe godt til resten af alu-finish’en (det blev for blankt med ”Slipol”), så resultatet blev helt tilfredsstillende.

Så kom turen til skrammerne på kabinettet.

Af med den ridsede palisander-folie (selv her på topmodellen er det ikke rigtig finér - vi er jo i Japan).
Efter lidt spartling og slibning var den klar til at få ny folie på (fra Bauhaus) og resultatet blev ganske flot - se nedenfor.

Så kom turen til det elektriske. Selvfølgelig trængte kontakter og potentiometre til en gang kontakt-rens og en omgang nye stereo-, instrument- og skalalamper skulle der også til.
En enkelt modstand (R919 – 56 Ohm/2 W) så noget svedt ud (det er vist en generel svaghed ved denne model), men den er nem at skifte.

Indeni er R 1500’eren pænt og ordentligt bygget op – de forskellige dele er klart adskilt og fornuftigt disponeret. Alle kondensatorer så ud til at være OK selv her efter over 30 år – ganske godt.
Man kunne nok have skiftet ’lytterne i strømforsyningen til nogle større for at øge strømreserverne, men det må blive en anden gang for nu var jeg spændt på at sætte den til.

Og hvordan lyder den så, denne lille Luxman-kæmpe?

Jo – den lyder bestemt godt. Der er rigtig god kontrol over sagerne – og man mærker at det er kraftig sag med godt styr (også) på bassen. Lydbilledet er til den slanke, lidt analytiske side – ikke at der mangler bund eller bas, men lyden er en anelse ”klinisk” (dog uden på nogen måde at være hård). Dette gælder i mindre grad phono-indgangen. Flere steder på nettet siges R 1500 at have en ”rør-agtig” klang, men det er altså ikke helt min erfaring. Tuneren er måske ikke den mest følsomme, men den har en rigtig god, detaljeret lyd med et godt antennesignal.

Luxman’en har en lidt speciel feature, kaldet ”linear equalizer”, som tilter lydbillede lineært op i bassen/ned i diskanten (eller omvendt). Den lidt slanke tendens gør, at den næsten lyder bedst i første klik på ”down tilt”, selv om jeg normalt ikke er tilhænger af manipulation med loudness og tonekontroller. De sidste har i øvrigt valgbare "knæk-frekvenser", så de er lidt mere brugbare end mange andre.

Alt-i-alt: Luxman R 1500'erne spiller storartet, klart og magtfuldt – og så ser den rigtig godt ud som den står dér på reolen. Den er ikke "for voldsom" som nogle af de aller største vintage receivere måske kan være. Eneste lille anke jeg har, er at low cut-filteret ikke er et decideret subsonisk filter – det tager fat for højt oppe og reducerer bas output’et.

Men ellers er den - sweeet!

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Fed historie - og en lækker receiver ovenikøbet. Det der "Bauhaus-folie" ville jeg gerne høre lidt nærmere om. Har ledt efter det i den lokale (7100) uden held?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf r-l-b » søn 18. dec 2011 16:14

Flot gennemgang af restaurering og flot resultat

Jeg har en Setton forstærker et sted - men ikke reciever

Jeg har - courtesy of mr. PQR den store Nikko 1415 og Courtesy of dba en Pioneer sx 980 - sidstnævnte synes jeg har enmeget fin ballance mellem output og størrelse og rigtig flot udseende - selvom jeg bedre kunne lide Pioneer da de hed 50 til sidst og havde lyse metre istedet for sorte som på alle 8oerne

Nikkoen er en ordenlig kraftkal som jeg vil restaurere når jeg får tid - der er føl lys bøge plas tapet på kabinettet og den bliver lige lidt rigeligt varm

Jeg har forresten også den Luxman der hedder 600 - det er en pæn hyggelige sommerhus/værksteds receiver med behagelig lyd

Det med Lux og rør - lyd - vel måske lidt mere end samtidige fra Pioneer/Kenwood etc. men man bliver altid overrasket når men restaurere et vintage apparat - noget af det bløde forsvinder - og ma opdager at det det bløde var slappe komponenter
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf Edge » søn 18. dec 2011 17:00

Det var en forstærker, ikke en Setton SR660 altså. SX980 er osse en flot forstærker, der minder lidt om Sansui 6060

Billede

Eller måske minder 6060 lidt om SX980

Billede

Husk, jeg sagde lidt... :roll:

6060 er den Receiver jeg syntes er den pæneste, en blanding mellem Marantz, NIKKO og Pioneer af udseende.
Edge

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr