Marantz 4270

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz 4270

Indlægaf Maleren » man 3. jul 2017 15:13

santashooter skrev:
Maleren skrev:
santashooter skrev:...
Det er rigtig godt at du er forsigtig, men jeg er helt overbevist om at den rigtig nok virker som den skal til 220v. Præcis hvordan dit apparat er "sat op" kræver billeder og Fredmarantz kyndige øje.
...


jeg vil nu tage mig sammen og sætte det til som det var hos sælger, han bedyrer jo det er 220 v .


Når nu Freddy vil hjælpe dig i aften, synes jeg du skal lade tvivlen vinde lidt endnu, og vente - der er meget lidt at vinde og rigtigt meget at tabe, skulle det være en 110v version ;)

"Better safe than sorry!"


Ja, nu har jeg taget chancen, og sat det hele til, der stod i bunden af pladespilleren og båndoptageren en omskifter som stod på 220 v, så måtte det passe, og der skete intet andet end at det hele virkede og med rigtig lys i alle pærer...
Så der er ikke et øje tørt, jeg takker for alle de gode råd og viden jeg fik... Mvh. Toke.
Maleren
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16 jan 2017
Lokalitet: Kalundborg

Re: Marantz 4270

Indlægaf CARS10 » man 3. jul 2017 15:24

Kan du ikke bare få en garanti fra sælger at det er 230v. og vis den fiser af, må han jo garantere at du får pengene tilbage.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Marantz 4270

Indlægaf Sorenki » man 3. jul 2017 16:02

CARS10 skrev:Kan du ikke bare få en garanti fra sælger at det er 230v. og vis den fiser af, må han jo garantere at du får pengene tilbage.
carsten

og så risikerer at ødelægge et apparat, man ville kunne finde ud af, om virkede bare ved at vente lidt?
Personligt: selvom jeg fik pengene tilbage ville jeg stadigvæk have ødelagt et apparat der har virket i mange år, som har en lang historie og har skabt glæde i 40+ år. Og det ville være værre end at vente, eller miste pengene eller lign. ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz 4270

Indlægaf Sorenki » man 3. jul 2017 16:05

Maleren skrev:
Ja, nu har jeg taget chancen, og sat det hele til, der stod i bunden af pladespilleren og båndoptageren en omskifter som stod på 220 v, så måtte det passe, og der skete intet andet end at det hele virkede og med rigtig lys i alle pærer...
Så der er ikke et øje tørt, jeg takker for alle de gode råd og viden jeg fik... Mvh. Toke.

Hej Toke
Godt det gik - selvom jeg syntes det var lidt vovet ;)

jeg synes stadiggvæk du skal undersøge hvordan og hvorledes det er med din forstærker - er det en original EU trafo der sidder I og bare skiltet på bagsiden der ikke passer, osv.
mht voltage, så vil jeg fortsat råde dig til at tingene sættes til 240v og ikke 220, da de originale pærer holder længere, sådan :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz 4270

Indlægaf LarsW » man 3. jul 2017 16:19

Flot :thumbsup:

Selv om jeg savnede nogle billeder af dit Marantz setup

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Marantz 4270

Indlægaf Maleren » man 3. jul 2017 16:40

LarsW skrev:Flot :thumbsup:

Selv om jeg savnede nogle billeder af dit Marantz setup

Mvh.
LarsW

Lars, jeg kan sende nogle på din tlf, jeg kan ikke få det til at virke her... :?
Maleren
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16 jan 2017
Lokalitet: Kalundborg

Re: Marantz 4270

Indlægaf LarsW » man 3. jul 2017 16:52

Lars, jeg kan sende nogle på din tlf, jeg kan ikke få det til at virke her... :?


Havde håbet, at det kunne blive billeder her på forummet, så også de andre kunne se det.
Men godt at høre, at du har fået det til at spille :thumbsup:

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Marantz 4270

Indlægaf Fredmarantz » man 3. jul 2017 18:36

CARS10 skrev:Kan du ikke bare få en garanti fra sælger at det er 230v. og vis den fiser af, må han jo garantere at du får pengene tilbage.
carsten


Ja- det er jo ikke et råd, som man kan efterfølge. Jeg kan slet ikke forstå, hvordan du kan skrive ovenstående. Som Santashooter også skriver, så kan der ske ubodelig skade på et apparat, som andre har kunnet passe på siden 1975 - og så vil der være en Marantz 4270 mindre at bevare - og som kun kan sælges som reservedele efterfølgende, hvis ikke den bare bliver smidt i skrotdyngen.. Dette er selvsagt mere end dumt...ikke mindst når man nu ved, at hjælpen kunne være så tæt på.

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 4270

Indlægaf Fredmarantz » man 3. jul 2017 18:44

Maleren skrev:
Ja, nu har jeg taget chancen, og sat det hele til, der stod i bunden af pladespilleren og båndoptageren en omskifter som stod på 220 v, så måtte det passe, og der skete intet andet end at det hele virkede og med rigtig lys i alle pærer...
Så der er ikke et øje tørt, jeg takker for alle de gode råd og viden jeg fik... Mvh. Toke.


Heldigt og godt, at Marantz'er her ikke var omstillet til 110V. Dog kan jeg ikke lade det stå som en anbefaling at sætte noget til, hvor man er i tvivl om, hvorvidt det er til 110V eller 220/230V. Det skal man altså være bombesikker på.
Med vort elskede vintagegrej er der mange, for hvem det er en del af interessen og "missionen" at sørge for at holde tingene kørende i mange år frem (bevaring og nydelse). For mig er dette en gambling, som ikke kan anbefales - ikke mindst i en situation, hvor hjælpen var så tæt på.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 4270

Indlægaf Maleren » man 3. jul 2017 20:44

Fredmarantz skrev:
Maleren skrev:
Ja, nu har jeg taget chancen, og sat det hele til, der stod i bunden af pladespilleren og båndoptageren en omskifter som stod på 220 v, så måtte det passe, og der skete intet andet end at det hele virkede og med rigtig lys i alle pærer...
Så der er ikke et øje tørt, jeg takker for alle de gode råd og viden jeg fik... Mvh. Toke.


Heldigt og godt, at Marantz'er her ikke var omstillet til 110V. Dog kan jeg ikke lade det stå som en anbefaling at sætte noget til, hvor man er i tvivl om, hvorvidt det er til 110V eller 220/230V. Det skal man altså være bombesikker på.
Med vort elskede vintagegrej er der mange, for hvem det er en del af interessen og "missionen" at sørge for at holde tingene kørende i mange år frem (bevaring og nydelse). For mig er dette en gambling, som ikke kan anbefales - ikke mindst i en situation, hvor hjælpen var så tæt på.

Rigtig Freddy, men der var så meget som pegede på at det MÅTTE være 220 V, jeg så jo det kørte ved afhentning, med stikket sat i alm. stikdåse, samt at jeg selv så de omstillede kontakter til 220 på båndoptager og pladespiller, derfor... men jeg takker for din hjælpende hånd med god information. mvh Toke.
Vh
Freddy
Maleren
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16 jan 2017
Lokalitet: Kalundborg

Re: Marantz 4270

Indlægaf Fredmarantz » man 3. jul 2017 23:17

Nedenstående skrev Santashooter blandt andet den 3. juli:

santashooter skrev:Grunden til at jeg (og Freddy) rådgiver til at sætte den til 240v, hvis det kan lade sig gøre, er at apparatet kan sættes til enten 220 eller 240, hvor det danske elnet leverer 230v - denne lille forskel gør intet mærkbart ift lyden og performance i apparatet, men lamperne i skalaen og metre, holder meget længere ved 240v indstilling end de ellers ville gøre.

hvis du btw, mangler ekstra lamper af den rigtige slags, så sig til! - jeg har hjembraft et lille lager af de helt rigtige ;)


Jeg kan råde dig til stadig at være meget opmærksom på ovenstående. Det vil spare dig for mange kvaler, hvad angår belysning og deformering af lampehuset, som er lavet i plast, som kan smelte i varmen..ikke mindst, når apparatet står i trækabinettet om sommeren.

Så rådet er stadig at du omstiller 4270'eren fra 220V til 240V-drift. (gøres underneden på klemrækken)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 4270

Indlægaf Maleren » tirs 4. jul 2017 05:19

Tak Freddy, det vil jeg forsøge, kommer jeg i tvivl om noget i forbindelse med det, så spørger jeg. mvh Toke.
Maleren
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16 jan 2017
Lokalitet: Kalundborg

Re: Marantz 4270

Indlægaf stiv » tirs 4. jul 2017 11:29

Jeg er klar over at vi her taler om en 4270', men kan da supplere med, at det er nemt på min 2270', at vælge 220V eller 240V.
240 volt - Copy.jpg

Hvorfor der er en blå og gul pil, er farverne på ledningerne fra transformatoren.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Marantz 4270

Indlægaf CARS10 » tirs 4. jul 2017 15:42

Fredmarantz skrev:
CARS10 skrev:Kan du ikke bare få en garanti fra sælger at det er 230v. og vis den fiser af, må han jo garantere at du får pengene tilbage.
carsten


Ja- det er jo ikke et råd, som man kan efterfølge. Jeg kan slet ikke forstå, hvordan du kan skrive ovenstående. Som Santashooter også skriver, så kan der ske ubodelig skade på et apparat, som andre har kunnet passe på siden 1975 - og så vil der være en Marantz 4270 mindre at bevare - og som kun kan sælges som reservedele efterfølgende, hvis ikke den bare bliver smidt i skrotdyngen.. Dette er selvsagt mere end dumt...ikke mindst når man nu ved, at hjælpen kunne være så tæt på.

vh
Freddy

Javel hr. redaktør, jeg skal da undlade at komme med "mere end dumme" råd fremover, men jeg så det nu mere som at hvis Maleren var blevet snydt mht. om det var et 110v. model, så ville han da i det mindste kunne få sine penge tilbage. Det andet du skriver var slet ikke i mine tanker. Sorry :(
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: TomO og 20 gæster