Marantz 4270

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 4270

Indlægaf Maleren » søn 2. jul 2017 21:09

Hej, jeg har lige købt en sådan receiver, der står 120 volt bagpå, men den skulle være til 220 volt siger ham jeg købte den af, den var sat til da jeg hentede den, med alm 220 volt stik, tør ikke rigtig sætte den til nu, da der kan brænde noget af vel, hvis den er til 120 volt, hvad gør man for at finde ud af det, sælger siger den er til 220 volt, men der kunne jo være sat en transformer imellem... mvh. Maleren.
Maleren
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16 jan 2017
Lokalitet: Kalundborg

Re: Marantz 4270

Indlægaf Fredmarantz » søn 2. jul 2017 21:18

Jeg har ikke tid lige nu - men sæt den for Guds skyld ikke til en stikkontakt, før dette er undersøgt nærmere - vender tilbage....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 4270

Indlægaf Fredmarantz » søn 2. jul 2017 22:48

Tilbage:

Den korte: få fat i en vario - evt. med A-udlæsning. og kør den op på 110V - hvis den ser normal dér - er det en 110V - og må ikke tilsluttes vores el-net uden stepdown.

Er belysningen svag, når den får 110V og apparatet formentlig ikke "klikker ind" (relæ) - vil det nok være en 220/230V - receiver.

tanker:

Ting at kigge efter på bagsiden: Er der en "Sø & Høyem -sticker på bagsiden (import) ?

Det KAN jo være, at disse ting er købt på Thulebasen i Grønland tilbage i 70'erne - og det var vist en blandet landhandel, der solgtes dér - til flere voltager.

Et kig på netledningen (et tydeligt billede) - og af stikket selvfølgelig, kan også give et fingerpeg ,men det eneste knoglesikre, der kan gøres er, at sætte den på en Vario - gerne med A-udlæsning, som beskrevet ovenfor.

Det er muligt, at den er født som en 110V's enhed, men er konverteret til 220V på et tidspunkt. Kommer du dertil, kan jeg være behjælpelig med at fastslå voltagen. Dette kan ses på en klemrække, hvor der er monteret forskellige fra og tilledninger i forbindelse med Trafo. - Et trafo-partsnummer vil også være en handy ting. Partsnummeret på trafoen er normalt på den generation af receivere stemplet i hvidt et synligt sted på trafoen.

På billederne fra DBA kan det ses, at der ligger danske stik på gulvet ved fotograferingen- men det KAN vi bare ikke tage som en garanti. Der kunen jo sidde en step-down, som ikke er fotograferet.(som du også selv er inde på)

Hvis du ikke lige har en variotrafo i området- kan vi starte med klemrækken = af med låget og afvent nærmere fra servicemanual.(den har jeg).

Edit: Klemrækken sidder under apparatet ....så ...bundpladen af og lokalisere klemrækken - og så tager vi den derfra.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 4270

Indlægaf Maleren » man 3. jul 2017 05:18

Takker for den udførlige forklaring, jeg får den skilt ad og ser efter, jeg har intet målegrej og heller ikke viden nok om det, men skille og samle kan jeg da. mvh. Maleren
Maleren
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16 jan 2017
Lokalitet: Kalundborg

Re: Marantz 4270

Indlægaf Maleren » man 3. jul 2017 05:25

Lige en ting, båndoptager og pladespiller var sat til strømudtag bag på receiveren med US sti, så det ER 120 volt, som der også står på dem, men receiveren var sat i en stikdåse med dansk stik, kan den være 220 volt og samtidig give 120 ud bag på ?
Maleren
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16 jan 2017
Lokalitet: Kalundborg

Re: Marantz 4270

Indlægaf hificlassic » man 3. jul 2017 06:39

220 ind giver også 220v ud bagi
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Marantz 4270

Indlægaf Maleren » man 3. jul 2017 08:18

er det kompliceret at lave den om til 220 v, hvis den ikke er det ? kan man bare bytte om på nogen ledninger i den eller.. ?
Maleren
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16 jan 2017
Lokalitet: Kalundborg

Re: Marantz 4270

Indlægaf Sorenki » man 3. jul 2017 08:44

Måske, mange Marantz har en trafo med en klemrække der gør 220v mulig. Og som hificlassic skriver er udgangene bagpå afhængig af strømmen ind i maskinen.
Jeg ville tjekke om der er en klemrække, og så klemrækken ift manualen. :)
Og om muligt så sæt den 240v :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz 4270

Indlægaf Fredmarantz » man 3. jul 2017 09:16

Nemlig :-)

Hvis du har tid "Maleren" - så vil jeg gerne prøve at guide dig i aften .Du skal være forberedt på at tage et par gode og tydelige billeder - og uploade dem hertil.

Quickguide til billedupload:


MDA skrev:
En anden måde at gøre det på, og som er lyn hurtigt er Image resizer, men virker hvis kun til windows
https://imageresizer.codeplex.com/
Har prøvet det, og man kan vælge flere billeder på en gang, og der skal ikke åbnes nogle programmer for at resize.
Vælg dit/dine billeder og højre klik med musen, vælg så størrelse og vupti du er klar til at upload billeder til forummet.
Det gode ved dette program er, at den gemmer dine originaler, den opretter bare nye billeder i det størrelse du har valgt.
Nemmere kan det hvis ikke gøres! :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 4270

Indlægaf Maleren » man 3. jul 2017 09:53

Mange tak for alle svarene, jeg har lige kontaktet sælger igen, han bedyrer at den er til 220 v, og intet andet, ligesom det hele var sat til da jeg kom efter den, den er rigtig nok taget hjem fra Grønland for mange år siden, men er lavet til 220 v den gang. Toke.
Maleren
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16 jan 2017
Lokalitet: Kalundborg

Re: Marantz 4270

Indlægaf Sorenki » man 3. jul 2017 11:28

Det med at de er taget hjem over Grønland, kan gøre det hele lidt mere kompliceret ift. forståelse og at finde fyldestgørende dokumentation - (jf. blandet landhandel som Freddy nævner).

Normalt når en leverandør (Sø & Høyem) skulle sælge elektriske apparater herhjemme, skulle apparatet kunne godkendes til salg på det danske marked, og altså overholde danske standarder.
Dette indeblandt (så vidt jeg husker ihvertfald, ret mig gerne) at de amerikanske udgangs-stik bagpå skulle fjernes, der skulle være en tænd-sluk knap på maskinen (relevant for udgangstrin) og være "født" til at kunne bruges til 230v.

Mange producenter fra "over-there" lavede apparater til det amerikanske marked og så måske også en Europæisk version hvor man kunne indstille voltagen ved hjælp af en klemrække inden i maskinen, eller sågar bagpå ved en omskifter. Dette var for at de kunne sælges via deres distributører i landene.

Ting købt igennem Thulebasen har ikke skullet overholde de samme kra ift at salg i landene da de blev hentet direkte til basen. Så det kan enten være en "ren amerikaner" hvor det ikke er muligt at skifte voltagen, men hvor den har en rigtig 220v trafo - fx den fra den Europæiske version, men så samtidig har 110v sticker bag på.

Det er rigtig godt at du er forsigtig, men jeg er helt overbevist om at den rigtig nok virker som den skal til 220v. Præcis hvordan dit apparat er "sat op" kræver billeder og Fredmarantz kyndige øje.

Grunden til at jeg (og Freddy) rådgiver til at sætte den til 240v, hvis det kan lade sig gøre, er at apparatet kan sættes til enten 220 eller 240, hvor det danske elnet leverer 230v - denne lille forskel gør intet mærkbart ift lyden og performance i apparatet, men lamperne i skalaen og metre, holder meget længere ved 240v indstilling end de ellers ville gøre.

hvis du btw, mangler ekstra lamper af den rigtige slags, så sig til! - jeg har hjembraft et lille lager af de helt rigtige ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz 4270

Indlægaf Fredmarantz » man 3. jul 2017 11:57

Amen to that :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 4270

Indlægaf Maleren » man 3. jul 2017 12:09

santashooter skrev:Det med at de er taget hjem over Grønland, kan gøre det hele lidt mere kompliceret ift. forståelse og at finde fyldestgørende dokumentation - (jf. blandet landhandel som Freddy nævner).

Normalt når en leverandør (Sø & Høyem) skulle sælge elektriske apparater herhjemme, skulle apparatet kunne godkendes til salg på det danske marked, og altså overholde danske standarder.
Dette indeblandt (så vidt jeg husker ihvertfald, ret mig gerne) at de amerikanske udgangs-stik bagpå skulle fjernes, der skulle være en tænd-sluk knap på maskinen (relevant for udgangstrin) og være "født" til at kunne bruges til 230v.

Mange producenter fra "over-there" lavede apparater til det amerikanske marked og så måske også en Europæisk version hvor man kunne indstille voltagen ved hjælp af en klemrække inden i maskinen, eller sågar bagpå ved en omskifter. Dette var for at de kunne sælges via deres distributører i landene.

Ting købt igennem Thulebasen har ikke skullet overholde de samme kra ift at salg i landene da de blev hentet direkte til basen. Så det kan enten være en "ren amerikaner" hvor det ikke er muligt at skifte voltagen, men hvor den har en rigtig 220v trafo - fx den fra den Europæiske version, men så samtidig har 110v sticker bag på.

Det er rigtig godt at du er forsigtig, men jeg er helt overbevist om at den rigtig nok virker som den skal til 220v. Præcis hvordan dit apparat er "sat op" kræver billeder og Fredmarantz kyndige øje.

Grunden til at jeg (og Freddy) rådgiver til at sætte den til 240v, hvis det kan lade sig gøre, er at apparatet kan sættes til enten 220 eller 240, hvor det danske elnet leverer 230v - denne lille forskel gør intet mærkbart ift lyden og performance i apparatet, men lamperne i skalaen og metre, holder meget længere ved 240v indstilling end de ellers ville gøre.

hvis du btw, mangler ekstra lamper af den rigtige slags, så sig til! - jeg har hjembraft et lille lager af de helt rigtige ;)


Tak for din melding, jeg er rigtig nok meget forsigtig med dem, de skulle nødig ødelægges, for efter noget rengøring står de faktisk som nye, uden ridser eller andre grimme ting, jeg vil nu tage mig sammen og sætte det til som det var hos sælger, han bedyrer jo det er 220 v
undrer mig bare over at pladespiller og kasette så også må være lavet til 220 v.
Maleren
Slettet efter eget ønske
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16 jan 2017
Lokalitet: Kalundborg

Re: Marantz 4270

Indlægaf Fredmarantz » man 3. jul 2017 13:01

Som tidligere nævnt - jeg ville vente til jeg var sikker. Og det kan du blive i aften, hvis du kan vente.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 4270

Indlægaf Sorenki » man 3. jul 2017 14:15

Maleren skrev:
santashooter skrev:...
Det er rigtig godt at du er forsigtig, men jeg er helt overbevist om at den rigtig nok virker som den skal til 220v. Præcis hvordan dit apparat er "sat op" kræver billeder og Fredmarantz kyndige øje.
...


jeg vil nu tage mig sammen og sætte det til som det var hos sælger, han bedyrer jo det er 220 v .


Når nu Freddy vil hjælpe dig i aften, synes jeg du skal lade tvivlen vinde lidt endnu, og vente - der er meget lidt at vinde og rigtigt meget at tabe, skulle det være en 110v version ;)

"Better safe than sorry!"
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster