Denon pma 790 hjælp til reparation

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf Alubrian » tors 27. jul 2017 11:40

Jeg er den lykkelige ejer af en Denon pma 790 forstærker, som desværre ikke spiller så godt mere, den forvrænger lyden og skruer op og ned på volumen, når jeg spiller på min grammafon, samtidig er lyset også gået i et par af knapperne, er der nogen som kan hjælpe med at reparere min forstærker. VH Brian
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf Fredmarantz » tors 27. jul 2017 11:52

Mit råd er, at du sender den ud til AnalogBo i Glostrup. han plejer nok at kunne klare sådan noget.

http://www.analogbo.dk/

Nu er du vel sikker på, at det ikke er din grammofon, der er problemer med? - eller kablet mellem grammofon og forstærker? - sidder grammofonkablet ordentligt fast på terminalerne/stikkene?

Som du beskriver fejlen, så kan fejlen nok findes i samspillet mellem de to ting (grammofon/forstærker) -
Hvis du har andre lydkilder (bånd/CD/Radio), som kører ok? (det skriver du ikke noget om) så tag også grammofonen og det kabel, som du bruger mellem de to ting med ud til AnalogBo, hvis du vælger at lade ham kigge på det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf Alubrian » fre 28. jul 2017 13:22

Hej Freddy.
Tak for dit input, har godt hørt om Anologbo, det er bestemt en mulighed. jeg har bestemt ikke været detaljeret nok, med at beskrive mine problemer, jeg ville jo gerne høre fra folk, som har haft reppet på sådan en Denon, jeg har prøvet med 2 grammofoner, på begge phono indgange der er til rådighed, samme problem, samtidig, skal volumen kontrollen, næsten stå skruet op til halv styrke, bare for at høre noget i alm. Lytteniveau, forvrængningen er først kommet her for nylig, men volumen på halv styrke har været der hele tiden, måske jeg også lige skal skrive at jeg ikke søger "gratis rephjælp" men input og informationer om hvad problemet kunne være, jeg vil også prøve at slutte en tuner til, og se om problemet er det samme, med den indgang, håber at høre om nogen har flere gode input.
VH Brian
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf his067 » fre 28. jul 2017 15:46

har du stillet din 'Cartridge selector' (anden lille omskifter fra højre) korrekt? Har du trykket muting knappen IND (=0db) eller UD (=-20db)?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf cdp » fre 28. jul 2017 17:46

Uden at kloge mig for meget :lol: - har jeg haft noget lign., fik skiftet et par drivere.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf Alubrian » lør 29. jul 2017 00:43

Tak for input, his067 og Carsten kigger nærmere på det
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf Alubrian » søn 30. jul 2017 09:23

cdp skrev:Uden at kloge mig for meget :lol: - har jeg haft noget lign., fik skiftet et par drivere.. ;)

Nu når du skriver at du fik skiftet et par drivere, hvad er så lige det ?
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf Alubrian » søn 30. jul 2017 09:54

his067 skrev:har du stillet din 'Cartridge selector' (anden lille omskifter fra højre) korrekt? Har du trykket muting knappen IND (=0db) eller UD (=-20db)?



Muting knap ikke trykket ind og cartridge omskifter, står også rigtigt, har efterfølgende sluttet en tuner til , og den spiller fint, og med volumenknappen i alm position, dvs. Et par streger , det er højre kanal som forvrænger og volumenknappen, skal stadig næsten op på halv for anstændig lytte niveau
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf his067 » søn 30. jul 2017 10:30

Det lyder som en fejl i phono-delen. Jeg tror Analogbo må på banen....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf Alubrian » søn 30. jul 2017 11:19

his067 skrev:Det lyder som en fejl i phono-delen. Jeg tror Analogbo må på banen....

Ja det bliver nok løsningen
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf cdp » søn 30. jul 2017 21:23

Alubrian skrev:
cdp skrev:Uden at kloge mig for meget :lol: - har jeg haft noget lign., fik skiftet et par drivere.. ;)

Nu når du skriver at du fik skiftet et par drivere, hvad er så lige det ?


I elektronik er en driver et elektrisk kredsløb eller en anden elektronisk komponent, der bruges til at styre et andet kredsløb eller en komponent, såsom en høj-effekt transistor, LCD-display (LCD) og mange andre.

Det du selv kan gøre, er at motionere knapper og omskiftere i første omgang. Jeg forstår din forklaring, som problemet med den ene kanal, er fra både riaa og tuner.. i så fald kan det være andet end din phonoindgang.
Vil også anbefale dig teknisk hjælp - måske er det en bagatel.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf Fredmarantz » søn 30. jul 2017 21:44

Ved tuneren var der, så vidt jeg kunne læse, netop ikke noget problem. Det er - igen ,så vidt jeg kan læse, kun grammofon-formidlingen , som skaber problemer. Ellers ville jeg også, som du anbefaler cdp, give alle omskiftere og potentiometre det "glatte lag" og se om det hjalp.
Mit råd er dog stadig - både grammofon - de samme kabler og forstærker ud til AnalogBo. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes at det netop er en driver i RIAA-kredsen, som er defekt - men det kan være så meget i den kæde.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf Fredmarantz » søn 30. jul 2017 21:49

Alubrian skrev:
- og cartridge omskifter, står også rigtigt


Er du sikker?

Hvilken pick-up spiller du med, når problemet er der? - og i hvilken position er Cartridge-omskifteren så stillet?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf møffe » søn 30. jul 2017 23:00

Fredmarantz skrev:
Alubrian skrev:
- og cartridge omskifter, står også rigtigt


Er du sikker?

Hvilken pick-up spiller du med, når problemet er der? - og i hvilken position er Cartridge-omskifteren så stillet?

Vh
Freddy


Det kan vel næppe afstedkomme manglende lys i div. indikatorer.
Rens af omskiftere og med garanti en masse "mus" i div. lodninger.... Ganske almindeligt i ældre elektronik.

Møffe, 30+ år på radio TV værksted.......
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Denon pma 790 hjælp til reparation

Indlægaf cdp » man 31. jul 2017 16:20

Fredmarantz skrev:Ved tuneren var der, så vidt jeg kunne læse, netop ikke noget problem. Det er - igen ,så vidt jeg kan læse, kun grammofon-formidlingen , som skaber problemer. Ellers ville jeg også, som du anbefaler cdp, give alle omskiftere og potentiometre det "glatte lag" og se om det hjalp.
Mit råd er dog stadig - både grammofon - de samme kabler og forstærker ud til AnalogBo. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes at det netop er en driver i RIAA-kredsen, som er defekt - men det kan være så meget i den kæde.

Vh
Freddy

Jeg er helt enig Freddy :thumbsup:
- kan den riaa evt.testes med et neddroslet liniesinal - ved godt det mest er diskant der så kommer ud, men alligevel. :ide: ( rettet - riaa forstærker jo mest bassen ) :oops:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster