Marantz Model 16 og Model 33

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf mcs_5 » tors 26. okt 2017 22:44

Sorenki skrev:Så fik jeg testet output af hovedtelefonforstærkeren med et scop

Havde du hovedtelefonerne tilsluttet også samtidig? Ellers måler du meget højere spændinger på skopet. Med en høj udgangsimpedans betyder det meget om belastningen er omkring 30 ohm eller 1 million ohm...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » tors 26. okt 2017 23:04

okay - Test foretager ved 2500hZ
indgangs AC spænding målt med multimeter: 450mV
Fuld havre på hovedtelefon-forstærkeren: 645mV

Beklager eventuelle forvirringer ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » tors 26. okt 2017 23:05

Det er testet med et sæt Sony MDR-7506 hovedtelefoner sat i indgangen - Det er en 62 ohms hovedtelefon
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Fredmarantz » fre 27. okt 2017 21:28

Sorenki skrev:Så hvis du kan Freddy - lave en måling af output af din hovedtelefon-forstærker ved fuld skrue og med 700mV input, så kan vi se om det er i samme omegn ;)


Beklager, Søren - men jeg har ikke viden, tid og mulighed for lige at foretage en sådan måling, men fornemt, hvad du hidtil har stillet frem af resultater.

Jeg tænker, at der ikke er noget galt i filtreringen/klangbalancen i din hovedtelefonforstærker, da du kan få et fuldfedt signal igenm ved at placere dit stik på en bestemt måde. Jeg tænker også, at det er psitivt, at du faktisk KAN få et "lige" signal ud af Marantz'en. Det skulle da være sært, hvis begge sider led lige præcis af samme mængde degradering.

Nå - men når jeg spiller på min opstilling (Marantz 33 samt de omtalte Grado Hovedtelefoner) - så ved jeg ikke, men jeg synes, at lydstyrken ved ca. kl. 12 på pot'en er behagelig - afslappet. Skruer jeg yderligere om, ja, så bliver det selvfølgelig højere og når jeg giver full throttle (fra kl. ca. ½4 og frem til stop, så bliver lyden ubehagelig - anmasende og lyder fuldstændig som nå man giver fuld havre på en transistorforstærker - det lyder ikke så godt (forvrængning) - det er vel meget normalt? Fuld lydstyrke er ikke VILDT højt, men nok til, at jeg (ældre mand - husk det) - ikke længere synes, at det er fedt - også styrkemæssigt..
Nu ved jeg ikke, hvilke lydstyrker, du havde forestillet dig den Marantz skulle kunne demonstrere, men jeg ville ikke synes at noget var mistænkeligt i min. Nu kan jeg jo læse i tråden, at et Grado RS-1 ("moderne"?) er 32ohms og måske ikke elektrisk fuldt egnede til den hovedtelefonforstærkerdel - men det lyder altså fint - rigtig fint.

Hvis problemerne ikke længere er af frekvensgangskarakter (dog stiktilpasning) - ej heller balance - men "kun" lydstyrke - så vil jeg synes, at omdrejningspunkterne må være dine egne forventninger til lydstyrken samt elektrisk tilpasning af hovedtelefoner ift. udgangen på Marantz'en.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7436
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » lør 28. okt 2017 18:45

Hej Freddy
Okay - Jeg er nu tilfreds:
1. Jeg har etableret at den spiller fint når jeg bruger nogle mere "hifi" hovedtelefoner - her nogle ældre Sony dvs:
a. Den spiller fuld frekvensgang
b. den spille lige i begge kanaler
c. Den spiller højt men lidt anmast når vi kommer omkring kl. 3 på volumen-potmetret.

2. Forforstærkeren opfører sig, og lyder også godt sammen med Model 16 - alt er renset og kører som forventeligt.

Jeg er igang med at indkøbe og opsætte til en kondensator test mulighed herhjemme, og så skal nogle af de størrer lytter måles og testes.
Jeg vælger, med disse 2 apparater, at de skal være sunde og originale - det er jo et svært skel, men så længe komponenter ikke er på kanten til 1. havari eller 2. måler forkert, bliver de i apparatet for på den måde at holde den original. Er de på vej væk eller på anden vis "døende" skal passende erstatninger indkøbes.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Tonni » lør 28. okt 2017 21:33

For at teste kondensatorer i den, er et ESR meter en god ting.
Men man kan også måle lækstrømmen i kondensatoren ved at have en seriemodstand man måler spændingen over. Derved har man strømmen ved at dividere Spændingen (DC-Volt) med seriemodstandens værdi i Ohm. Det giver strømmen gennem kondensatoren. Modstanden skal kobles ind når kondensatoren er opladet til driftsspænding. Her vil den resulterende strøm gerne skulle være meget lille. - som mA eller lavere.
ESR måler omvendt AC-modstanden gennem kondensatoren. - Og fortæller dermed ikke om evt lækstrømme...
Forvirret? ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf mcs_5 » lør 28. okt 2017 23:23

Og husk at den acceptable lækstrøm afhænger af værdien. I databladdet til Frolyt EKS (en god standard lyt) står der følgende: Efter 5 minutter skal lækstrømmen være mindre end 0,0015*C*U+2µA eller 5µA - den største værdi gælder.

For en 10µF/16V: 0,0015*10*16+2=2,24µA - altså 5µA her
For en 470µF/35V: 0,0015*470*35+2=26,7µA

Hvis man skal "genoptræne" gamle lytter, kan man roligt glemme de 5 minutter - det kan godt tage en time. Men herefter er lytten så også så god som ny, hvis data er OK efter genoptræningen.

Hvis man kun måler én ting, kan man blive snydt. En udtørret lyt vil have lav lækstrøm - men kapaciteten skal måske måles i nF i stedet for µF.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » lør 28. okt 2017 23:35

jeg har mulighed for at måle kapacitet på mit multimeter - er dette fint ift at teste kapaciteten, og så at medtage måling af lækstrøm oveni, burde vel give mig et godt udgangspunkt?
når du siger genoptræning af gamle lytter, kan du uddybe dette og proceduren?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf mcs_5 » søn 29. okt 2017 00:12

Sorenki skrev:jeg har mulighed for at måle kapacitet på mit multimeter - er dette fint ift at teste kapaciteten, og så at medtage måling af lækstrøm oveni, burde vel give mig et godt udgangspunkt?

Ja. Husk at aflade/kortslutte lytten inden du måler kapacitet - ellers kan du slå multimetret ihjel.

når du siger genoptræning af gamle lytter, kan du uddybe dette og proceduren?

Hvis lytter ligger i længere tid end de må (typisk 3-5 år efter databladene), bliver oxidlaget der danner isolationen langsomt nedbrudt. Det gælder også lytter i udstyr, der ikke har været brugt i mange år. Hvis du så tilslutter fuld spænding uden strømbegrænsning, bliver lytten varm pga. den for høje lækstrøm, og den kan bliver skadet eller begå selvmord. Det gælder f.eks. strømforsyningslytter. Lytter andre steder i udstyret kan blive beskyttet af de omkringliggende komponenter, så de ikke lider skade.

Hvis du så har en gammel lyt, du gerne vil beholde, kan du prøve at genoptræne den. Hvis der løber en svag strøm gennem lytten, bliver det beskadigede oxidlag genopbygget. Min metode er at tilslutte lytten til en strømforsyning indstillet på lyttens mærkespænding, men med strømmen begrænset til 5-10mA. Så vil lytten blive opladet langsomt, og hvis den ikke allerede er skadet, kan du få oxidlaget gendannet (= lækstrømmen falder til under maksværdien). Men det kan sagtens tage længere tid end de foreskrevne 5 minutter... Men når så først lytten er OK, kan du aflade den, og lade den op igen, og så vil lækstrømmen være OK med det samme.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » søn 29. okt 2017 00:24

Fedt! - tak for indspark - hvordan begrænser du strømmen til 5-10mA?
jeg tænker at Ampere = Volt/Modstand

lad os sige jeg har en 50v lyt og en vario (som jeg med en ensretter bruger som DC forsyning)
jeg skal så have en 10k modstand i serie med lytten for at begrænse strømmen til 5mA - korrekt?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf mcs_5 » søn 29. okt 2017 00:34

Sorenki skrev:Fedt! - tak for indspark - hvordan begrænser du strømmen til 5-10mA?

Ved at indstille strømbegrænseren ;)

lad os sige jeg har en 50v lyt og en vario (som jeg med en ensretter bruger som DC forsyning)
jeg skal så have en 10k modstand i serie med lytten for at begrænse strømmen til 5mA - korrekt?

Jein... Din 10k modstand skal falde dynamisk i værdi samtidig med lytten bliver bedre. Men hvis/når du ikke har en strømforsyning med variabel strømbegrænser, kunne et trådviklet 1-2W potmeter bruges. Du skruer så bare ned for modstanden, når strømmen på amperemetret er faldet.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Fredmarantz » søn 29. okt 2017 00:37

Kan en Bang & Olufsen SN15 (den blå værkstedsserie) - med voltage (AC el. DC?) op til 50V OG med indbygget strømbegrænser - ikke bruges i sådan et stunt?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7436
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf mcs_5 » søn 29. okt 2017 00:41

Jo, hvis strømbegrænseren er variabel. Du kortslutter strømforsyningen, og stiller begrænseren til f.eks. 5mA på amperemetret.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » søn 29. okt 2017 00:43

Den er vel ikke variabel, bare omskiftelig på en SN15?
Ellers lyder det til noget værkstedsudstyr der må indkøbes ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Fredmarantz » søn 29. okt 2017 00:45

Strømbegrænseren er trinløst variabel (med meterudlæsning) på fx en SN15 og vist også de andre strømforsyninger fra Bang & Olufsen - men ...."kortslutter strømforsyningen" ...for en ikke tech-udlært rookie som jeg, giver det ikke helt mening. Hvad vil det sige?

Sådan en SN15, er det en DC eller AC-voltage, den påtrykker objektet? Jeg går ud fra, at der er behov for en DC-voltage til at genoplive lytter? oder

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7436
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster