Marantz Model 16 og Model 33

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf his067 » søn 29. okt 2017 07:54

Yes, Please!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf mcs_5 » søn 29. okt 2017 08:36

his067 skrev:Yes, Please!

Her er et skuebillede :shock:

LR8PSU.jpg


Ca. 10-350V variabel forsyning med strømbegrænsning. Tegninger kommer tidligst i aften...

Mikkel
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » søn 29. okt 2017 16:27

Fedest! - tak for billedet.
Kan du udover tegningen lave en liste over komponenter?
Det kan ikke være dyrt at indkøbe ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » lør 18. nov 2017 00:52

Hej igen - jeg har nu lånt Freddy's SN-15 og testet på en helt ny Nichigon 50v/10000uF kondensator.
bare så jeg er med i processen ang. måling af lækstrømmen:
jeg sætter mit multimeter i serie med lytten og måler DC Ampere, når den lader op (hvilket tager tid siden vi begrænser strømmen til de 10mA) så vil den læse omkring de 10mA som vi har begrænset strømforbruget med - men den skal falde på et tidspunkt, så mit multimeter læser 0mA - korrekt?

Er det jeres holdning, at en visuel pæn kondensator, der båder måler fint ift kapacitet og lækstrøm er en velfungerende/sund kondensator?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf mcs_5 » lør 18. nov 2017 15:59

Sorenki skrev:Hej igen - jeg har nu lånt Freddy's SN-15 og testet på en helt ny Nichigon 50v/10000uF kondensator.
bare så jeg er med i processen ang. måling af lækstrømmen:
jeg sætter mit multimeter i serie med lytten og måler DC Ampere, når den lader op (hvilket tager tid siden vi begrænser strømmen til de 10mA) så vil den læse omkring de 10mA som vi har begrænset strømforbruget med - men den skal falde på et tidspunkt, så mit multimeter læser 0mA - korrekt?

Ikke 0 - men mindre end det maksimum, der står i databladet. Hvis man ikke har databladet, kan man låne formlen fra en tilsvarende type.

Fra Frolyt EKS (mindre radiale lytter til printmontage):
0,0015*10000*50+2=752µA

Kemet ALC10 (snap-in lytter):
0,006*10000*50=3000µA

Kemet PEH200 (øldåser):
0,003*10000*50+4=1504µA

Så hvis du måler mindre end 3mA, er det OK.

Er det jeres holdning, at en visuel pæn kondensator, der båder måler fint ift kapacitet og lækstrøm er en velfungerende/sund kondensator?

Ja. Dermed ikke sagt, at en ny/moderne lyt ikke kunne være bedre...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » lør 18. nov 2017 16:25

mcs_5 skrev:
Er det jeres holdning, at en visuel pæn kondensator, der båder måler fint ift kapacitet og lækstrøm er en velfungerende/sund kondensator?

Ja. Dermed ikke sagt, at en ny/moderne lyt ikke kunne være bedre...

Mikkel

Hvis man så er interesseret I at den ikke skal være elektrisk bedre eller værre end det originale design (med mindre det originale leder til havari - fx at udgangstransistorer køres for hårdt o. lign.) - så ville man være i mål, korrekt forstået?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf mcs_5 » lør 18. nov 2017 16:30

Sorenki skrev:Hvis man så er interesseret I at den ikke skal være elektrisk bedre eller værre end det originale design (med mindre det originale leder til havari - fx at udgangstransistorer køres for hårdt o. lign.) - så ville man være i mål, korrekt forstået?

Ja, lytten er OK, og ikke farlig for resten af apparatet. Men hvis du vil have et apparat fra 1970 til at opføre sig som det gjorde i 1970, skal du jo nok skifte til nye lytter produceret som man gjorde i 1970. Og det bliver lidt bøvlet ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » lør 18. nov 2017 16:38

I know! - det er en udfordring!
originalitet er ikke fuldstændigt ufravigeligt, apparatet skal være sundt og virke/lyde som det gjorde.
Er det umuligt at skaffe noget der er "perfekt" må man jo gå til næst-bedste valg.

Det er heller ikke bare det elektriske at overveje, også lytter af nogenlunde samme størrelse og udseende.
For det meste handler det om for mig ikke at sætte noget i der ikke "passer" med valget af komponenter i resten af udstyret. fx specielle, dyre audiophile lytter, synes jeg ikke passer i en marantz.

Det er ikke let - men for Marantz vedkommende er de fleste lytter jo heldigvis blå axiale philips lytter, som fortsat produceres - sikkert med nogle moderne forbedringer, men uanset hvad så er det den vej jeg plejer at gå.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf hificlassic » lør 18. nov 2017 19:01

Jeg har ingen problemer med at skifte et par dårlige lytter til nye i en gammel dejlig forstærker, men jeg har det svært med at skifte udgangstransistorer....
Har heller ikke problemer med at udskifte gamle USA rør med nyere russerrør, men det er jo så også ret let at skifte tilbage hvis man har penge på kontoen
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. nov 2017 21:45

Det anskueliggør vel blot, at vi alle - i et vist omfang, repræsenterer lidt forskellig tilgang til at holde apparaterne kørende - og fred være med det. Jeg kan sagtens forstå de forskellige lejre, blot det ikke kravler " ud over kanten" - hvor det ender med at være tæt på et andet apparat. Her går det vel også fra at være nødvendigt vedligehold til at være ændringer - eller som nogen ynder at kalde det..."modifikationer".
For mit vedkommende er det, som også sorenki - og nok de fleste har det, vigtigt, at apparatet er sundt - men også at sundheden kommer fra nænsomt, men nødvendigt vedligehold og altså ikke ændringer. Tillige er jeg også opmærksom på at få apparatet til at se "rigtigt" ud i sit indre. Dvs ingen "guldtryks-lytter". Jeg holder af "industristandarden" - som de fleste vintage-fabrikanter formodentligt altid har brugt. Hvis sorenki har noteret sig, at der i fx disse model hhv. 33 og 16 sidder en armada af blå Philips axiale, så ville jeg stensikkert også gå efter dem, da de er til at finde i nye eller tæt på nye. Jeg ville, i tilfælde af non-axiale udglatningslytter så nok også prøve at finde dem, der er tættest på i værdier eller ét enkelt trin over, især hvad angår voltage samt finde dem, som d.d. udgør industristandard i fx militært eller industrielt udstyr, da man vel kan forvente en vis professionel holdbarhed fra dette - og uden direkte eller indirekte "storytelling".

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. nov 2017 22:59

Men som en tilføjelse bliver jeg da nødt til at vedgå/acceptere, at man oftest altså ikke lige kan få lytter i samme fysiske størrelse med samme værdier som før - hvis erstatningslytterne skal være nye eller tæt på. .

Så dét er altså et ømt kompromis. Igen kan jeg håbe på, at den øgede voltage på lytterne i et vist omfang kan råde bod på noget af dette. Det værste er, synes jeg, hvis nye lytter er blevet tyndere (med mindre diameter) - så må jeg give lidt køb på højden. Dybest set er det vel også godt nok, at det er dén vej, det er gået og ikke omvendt :QQS:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » søn 19. nov 2017 16:40

Jeg er enig med Freddy her!
jeg har besluttet at der skal testet ting på min Model 33, først og fremmest skal lytterne have et langt blik og så vil jeg skifte tantalerne - jeg tænker at skifte tantalerne med lytter - det er der problemer med, vel?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf mcs_5 » søn 19. nov 2017 16:57

Sorenki skrev:eg tænker at skifte tantalerne med lytter - det er der problemer med, vel?

Her mangler nok et ikke? Hvorfor ikke nye tantaler? Hvis du vil have lytter, der nærmer sig taltaler i data, skal du bruge low-ESR typer, OSCON eller lign.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » søn 19. nov 2017 20:18

Ja der mangler et "ikke"
jeg troede at tantaler var forbudt? - hjulpet på vej af den der "skift alle tantaler" tone der var at finde i de første indlæg i denne tråd?
jeg har ikke grund til at tro andet, end at de tantaler jeg har er sunde - min eneste agenda med at skifte dem, er baseret på udsagn om at de ikke er driftsikre og direkte farlige i tilfælde af at de dør (læs: kortslutter).

en helt anden ting - jeg har problemer med at identificere tantalerne på schematic og parts-listen (fundet på hifi engine) Så vidt jeg kan tyde ud fra farvekoderne, er de af typer jeg ikke kan finde på partslisten :/

kan I hjælpe ud fra et par billeder?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf mcs_5 » søn 19. nov 2017 20:26

Sorenki skrev:jeg troede at tantaler var forbudt?

Ja, gamle tantaler med suicidale tendenser.

jeg har ikke grund til at tro andet, end at de tantaler jeg har er sunde - min eneste agenda med at skifte dem, er baseret på udsagn om at de ikke er driftsikre og direkte farlige i tilfælde af at de dør (læs: kortslutter).

De er sikkert også sunde - indtil de dør. Men med nye tantaler har du jo nok 30-40 års levetid igen.

kan I hjælpe ud fra et par billeder?

Ja, de ligner to-benede dråber.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster