Marantz Model 16 og Model 33

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » ons 18. okt 2017 21:57

Jeg er (som nogle herinde ved) blevet den heldige ejer af et sæt Marantz Model 16 og Model 33.
Marantz.jpg

Dette er model 16 (uden B) så altså 80 watt pr kanal.
Den er totalt dual-mono opbygget - dvs. det Er faktisk 2 monoblokke samlet med en simpel frontplade.

Dertil kommer forforstærkeren, model 33 - jeg synes denne er vildt fed (selvom jeg synes skyde-volumen-potmetret er lidt træls at bruge sammenligned med en 3300).
De er begge i utrolig flot stand, både kosmetisk og elektrisk, men de skal dog lige støves af og så renses for de småting der er i knapper, potmetre.

jeg lægger ud med forforstærkeren - den har nemlig en sjov dedikeret hovedtelefon-forstærker, som jeg er fortalt skulle lyde rigtig godt... Det synes jeg så bare ikke den gør :shock: :(

spørgsmålet er så nu, hvordan jeg går til værks... :?
her er lidt billeder af maskinen:
1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf tctla » ons 18. okt 2017 22:18

Når man kigger på dine billeder, er der en ting, der springer i øjnene:
Der sidder adskillige tantal-elektrolytter på printet.
DET kan ikke være godt.
Tidligere ville jeg have sagt, at blå Philips axial-elektrolytter er hellige køer, man ikke behøver tjekke.
På det sidste, er jeg blevet klogere på det punkt.
Altså, RE-CAP er mit bud.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » ons 18. okt 2017 22:33

tctla skrev:Når man kigger på dine billeder, er der en ting, der springer i øjnene:
Der sidder adskillige tantal-elektrolytter på printet.
DET kan ikke være godt.

Hvad ville du skifte tantaler med?

en anden ting - Marantz 16 får strøm igennem 33 - men hvis et andet apparat på samme gruppe trækker strøm (det kan være pumpen i bord-opvaskemaskinen der står i køkkenet) kan jeg høre et plop i højtalerne, er det ikke meningen at den modstand der sidder over stikket (bagpå apparatet i højre side, øverst) skal tage dette "smæld" ?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » ons 18. okt 2017 23:01

mht tantalum kondensatorer - jeg kan forstå at den primære årsag til at skifte disse er pga 2 ting:
1. når de fejler (pga overspænding eller varme) så kortslutter de - hvilket i en kondensator altid er en meget dårlig ting. (men at de ellers er driftsikre og i modsætning til elektrolyt-kondensatorer, ikke bliver dårlige af alder alene?)
2. De lyder ikke godt, da de er ikke opfører sig som andre kondensatorer gør og at de typisk er valgt grundet deres lille størrelse over deres performance.

er dette korrekt forstået?

jeg vil jo først og fremmest at mit apparat er sundt og funktionsdygtigt og at eventuelle "hazards" er fjernet - men jeg er jo også en originalist der mener at tingene skal stå så originale som muligt og jeg vil meget nødigt ændre noget der ændre et apparats klang-karakter.

kilde: http://audiokarma.org/forums/index.php? ... rs.359558/
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Helikon » ons 18. okt 2017 23:45

Den 16 er det to MA 5'ere med fælles forplade? Jeg havde engang et sæt MA 5 de lød godt! pokkers jeg solgte dem.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf mcs_5 » ons 18. okt 2017 23:50

Sorenki skrev:1. når de fejler (pga overspænding eller varme) så kortslutter de - hvilket i en kondensator altid er en meget dårlig ting. (men at de ellers er driftsikre og i modsætning til elektrolyt-kondensatorer, ikke bliver dårlige af alder alene?)

Korrekt - bortset fra det med det driftsikre ;)

2. De lyder ikke godt, da de er ikke opfører sig som andre kondensatorer gør og at de typisk er valgt grundet deres lille størrelse over deres performance.

Tantalkondensatorer har bedre elektrisk performance end lytter. Mange (nyere) kredsløb virker ikke, hvis du skifter tantal til lytter! Tantal bruges typisk til afkobling i strømforsyninger, når billigere lytter har for høj ESR. Dette har dog intet med lydkvaliteten at gøre. Og i en gammel Marantz kan du uden tvivl skifte tantal til hvad som helst med den rigtige værdi.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » tors 19. okt 2017 00:02

Helikon skrev:Den 16 er det to MA 5'ere med fælles forplade? Jeg havde engang et sæt MA 5 de lød godt! pokkers jeg solgte dem.


Nej det er to 16m med fælles frontplade.
MA-5 er en meget senere ting ;)
Denne er fra 1968-69
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf tctla » tors 19. okt 2017 00:19

HTLF-forstærkeren er meget simpel i denne pre-amp.
Faktisk består den kun af 3 transistorer hvoraf den ene endog ser ud til, at lege konstantstrømsgenerator.
Indgangen på HTLF-forstærkeren får sit signal direkte fra indgangs-bøsningerne (via div. omskiftere) og er derfor et helt, komplet isoleret afsnit fra den øvrige forstærker.
Det sku' jo gøre det rimelig simpelt, at finde ud af, hvorfor klaveret ikke spiller.
Man bør selvfølgelig tjekke DC-spændingerne på de 3 transistorer, men igen: Tantal- og axial-elektrolytter er mit bedste bud.
Indgangs-kondensatoren til HTLF-forstærkeren er en 1uF tantal.
Der ud over er der afkobling-, modkobling- og udgangs-elektrolytter, alle 3 er blå Philips axial-kondensatorer.
Volt/Ohm-meter, loddekoble & ESR-meter bør kunne hjælpe tingene på vej.....
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Gottschalck » tors 19. okt 2017 08:06

Tillykke med det sæt Søren. Ser utrolig lækkert ud.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf hificlassic » tors 19. okt 2017 11:02

Jeg var selv SÅ TÆT på at købe den Model Sixteen, men endte jo så med 250 som passer bedre rent tidsmæssigt til min 3300.
Begge sæt er utroligt fede
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Fredmarantz » fre 20. okt 2017 00:32

Tillykke med det fine sæt. De sæt er der IKKE så mange af på dansk/skandinavisk jord. 8)

Jeg er jo så i den heldige position, at jeg også har et lignende sæt - nemlig også model 33 (Har angiveligt været Fritz Søe's egen) samt en flot model 16B (100w-versionen) + et delvist adskilt eksemplar af en model 16B, som ligger i en papkasse og venter på, at jeg går på pension 8)

Jeg kan ikke hjælpe med den dårlige lyd på Headphone-kredsen. Jeg synes allerede, at der har været kompetente bud inde over. Det ligger jo nok på komponentniveau. Det tyder også på, at TCLA sidder med SM.

1: kan du beskrive den "dårlige" lyd?
2: Jeg vil tilbyde at slæbe mit model 33-eksemplar frem fra gemmerne og lytte på den headphone-udgang også...for at kunne sammenligne dine beskrivelser med, hvad jeg hører. Dog er der store chancer for, at vi måske går forbi hinanden, idet jeg nok ikke bruger de samme hovedtelefoner som du - endsige har samme lydsmag/opfattelse som du. :Skor:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » man 23. okt 2017 22:20

Hej Freddy - Tak for det!
Som nævnt tidligere så spiller den, og jeg venter med at skifte ting i den, indtil jeg har andet at lave.
jeg vil lige være sikker på at jeg har en rigtig fungerende minijack til jack konverter inden jeg fortsætter fejlfindingen.
Det kunne sagtens være problemet var min adapter (ville det ikke være pinligt ;) )
Jeg synes vi skal forsøge med en beskrivelse af lyden og prøve at se om der er en kamel der - du kører med Grado så vidt jeg husker?
så vil jeg se om jeg kan låne mig til et par magen til og så beskrive lyden så godt jeg kan.
Viser det sig at der er noget galt, kan det være at jeg også addresserer de komponenter der er nævnt længere oppe i denne tråd :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Fredmarantz » tirs 24. okt 2017 00:29

Ja- søren. Jeg lytter til det i løbet af de næste par dage - vender tilbage med lytteindtryk

Mine hovedtelefoner er ganske rigtigt Grado - dog ej vintage (GS1000 + RS-1) :oops: - som et lille plaster på såret i forbindlese med "ej vintage" -så kan det vel nævnes, at Joseph Grado var gode venner med Saul Marantz i sin tid. :p De boede og virkede tæt på hinanden i New York/Brooklyn. Saul fik listet Joseph Grado med ind i den gryende High end Audio Business i ca. 1953 - samme tid, som Saul Marantz selv var i gang i kælderen i sin bolig i Kew Gardens - Brooklyn med sine Audio Consolette og model 1 og 2. 8)

Hovedtelefonerne bliver proppet direkte i Model 33.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf Sorenki » tirs 24. okt 2017 10:27

Fredmarantz skrev:Ja- søren. Jeg lytter til det i løbet af de næste par dage - vender tilbage med lytteindtryk

Mine hovedtelefoner er ganske rigtigt Grado - dog ej vintage (GS1000 + RS-1) :oops: - som et lille plaster på såret i forbindlese med "ej vintage" -så kan det vel nævnes, at Joseph Grado var gode venner med Saul Marantz i sin tid. :p De boede og virkede tæt på hinanden i New York/Brooklyn. Saul fik listet Joseph Grado med ind i den gryende High end Audio Business i ca. 1953 - samme tid, som Saul Marantz selv var i gang i kælderen i sin bolig i Kew Gardens - Brooklyn med sine Audio Consolette og model 1 og 2. 8)

Hovedtelefonerne bliver proppet direkte i Model 33.

Vh
Freddy

jeg forsøger at skaffe et sæt magen til, til låns og sammenligner med dine indtryk :)
jeg forsøger at lytte på et sæt rs-1 (de er vidst bedst tilgængelige) og så tager vi den derfra ;)
kan vi sammenligne med numre fra Dark side of the moon, så tror jeg fornemmelsen for lyden er nogenlunde afstemt for dette lidt skøre stunt :Skor:
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz Model 16 og Model 33

Indlægaf ralphandersen » tirs 24. okt 2017 13:53

Med hensyn til hovedtelefonudgangen: Min drillede (på en Luxman godt nok), men det forsvandt da jeg rensede stikket med kontaktrens og vatpinde.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster