Tandberg TR 220.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Tandberg TR 220.

Indlægaf Poul » søn 17. dec 2017 22:23

Den spiller uforvrænget i begge kanaler, men med væsentlig lavere styrke i venstre side i forhold til højre side.
Balanceknappen skal drejes næsten helt til venstre for at få en jævnt fordelt lyd fra radioen.
Har renset alle potentiometre og omskiftere, men lyden i venstre kanal er fortsat lavere end i højre kanal.
Har kontrolleret alle lodninger visuelt under lup, men de ser alle fine ud.
Tænker på om det kan være en kondensator i venstre signalkreds mellem balance-potentiometeret og højttaler-udgangen? F.eks. C605/0,1uF - C607/2,2uF - C617/10uF - C701/10uF - C713/2200uF.
Erfaringer og forslag modtages gerne :|
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Tandberg TR 220.

Indlægaf highfive » man 18. dec 2017 13:42

Hej Poul

Jag fixade till en TR220 för ett par år sedan. I den hade jag problem med diskantpotentiometern som medförde att det blev lägre signal i ena kanalen. Mät potentiometrarnas resistans i olika lägen från ena sidan till mitten och sedan från andra sidan till mitten. Kolbanorna kan vara slitna eller kontakten mellan kolbanorna och lödfästet kan vara dålig. Sedan är det en god ide att byta alla elektrolykondensatorer, de är ju ca 40+ (år)

Har du samma obalans från andra signalkällor, tex tapeingången?

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Tandberg TR 220.

Indlægaf Poul » man 18. dec 2017 14:24

Tak for kommentarerne Bjørn.
Jeg har som nævnt renset potentiometrene, men jeg har ikke målt på dem. Det vil jeg derfor gøre.
Hvis de er OK, har jeg tænkt mig at kontrolmåle ved alle elektrolytkondensatorer i signalkredsene efter balance-potentiometrene, og på den måde måske finde stedet med forskal på højre og venstre kanal.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Tandberg TR 220.

Indlægaf Poul » ons 27. dec 2017 22:01

Så er balancen imellem højre og venstre kanal genoprettet :p
Det viste sig, at det ikke var venstre kanal, der spillede for lavt, men derimod højre kanal, der spillede for højt.
Højre kanal spillede for højt, fordi balancepotentiometeret til denne kanal havde for lille modstand under drift.
Kunne ikke lige skaffe et nyt dobbelt-potentiometer som passede, så jeg gik igang med at eksperimentere med indskydning af forskellige modstandsværdier imellem volumenpotentiometeret og balancepotentiometeret i højre kanal.
En lille 1/4 W modstand på 27 kOhm genoprettede balancen imellem højre og venstre kanal :Thumpsup:

I forbindelse med den ret omfattende kontrol af komponenterne i LF-delen fandt jeg også et par svage elektrolytter, som blev udskiftet med nye (C607 2,2 uF/63 V, C608 2,2 uF/63 V). Kunne dog ikke høre betydende forskel, men nu er de i hvert fald i orden.
Øvrige komponenter målte OK, så de blev siddende. Sluttede med en kontrol/justering af 25 V spænding og tomgangs-strøm på udgangstransistorerne, så nu “er den ged vist barberet”.
Godt Nytår til alle!
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster