Luxman L-100

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Luxman L-100

Indlægaf Sorenki » man 5. feb 2018 17:23

hvor meget svinger den? - hvad er mindste værdi og højeste værdi?
husk at margenen for DC typisk er mellem 0-50mv jf. manualen. :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 17:27

mellem 3-7mV den har ihvertfald ikke været over 10 det forstår jeg ikke det med margenen forklar lige det :-)
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » man 5. feb 2018 17:29

Det er ikke meget udsving. Har ikke mere tid nu. Er tilbage sidst på aftenen. Tad en måling på den anden kanal også. Sluk og tag proberne ud Gentag proceduren på den anden kanal nøjagtigt. Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 17:53

Den anden ligger mellem 6-8mV synes jeg men I hvert fald heller ikke over 10mV
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Sorenki » man 5. feb 2018 17:58

DC balance er som jeg selv skrev, og som Freddy uddybede en glimrende (men ikke altvisende) pejlemetode for at vide om det står galt til i sit apparat.
med margenen henviser jegtil at producenten typisk i servicemanualen skriver at alle målinger mellem 0-50mV er fine.
jo tættere på nul jo bedre, men producenten har via servicemanuelen instrueret i at apparatet er "sundt" i forhold til deres optik, ved målinger mellem 0-50mV - du måler mellem 3 og 7mV så der er ikke nogen problemer på den front.

Det at den svinger kan være mange ting: hvis den er original i komponenter, vil der være komponenter der opfører sig anderledes elektrisk end de gjorde da den blev bygget og det kan være det vi ser - at den svinger inden for så lille en margen er ikke noget jeg ville være bekymret over.

Gentag som nævnt for den anden kanal også (med Freddy's gode retningslinjer) og skriv målinger her :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Sorenki » man 5. feb 2018 18:03

Jeg synes begge kanaler måler rigtig fint - igen, dette er ikke ensbetydende med at der ikke er andet galt, men det er en god ting at kunne og til at tage en overordnet status.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Helikon » man 5. feb 2018 18:07

0 - 50 mV er det område DC offset må ligge i, altså det der er normalområdet jf. producenten. Den svinger mellem 0,003 og 0,007 volt, altså et sving på 0,004 volt og det er at sammenligne med intet i den her sammenhæng.
Jeg er med på det er over en fordobling - mere en 100% ,men det skal ses sådan at 100 % af næsten ingenting stadig er næsten ingenting.

Omsat til 1 m (1000 mm) svarer det til at din forstærker svinger mellem 3 mm og 7 mm altså 4 mm. Jf. manualen må den ligge i området indtil 50 mm (5 cm) før det anses som fejl.
Din ligger meget lavt. Selv ville jeg være meget tilfreds med den måling.

edit: Sørenki og jeg har skrevet samtidig.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 18:15

Ok tak for det allesammen
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Tonni » man 5. feb 2018 18:36

Ikke at jeg syntes 3-4 tusindedele af en volt er meget. Jeg ville ikke være bekymret hvis den holdt sig inden for +/- 10mV.
EDIT havde ikke set de andres opslag, men er helt i tråd! EDIT
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 20:37

Kom lige til at tænke på en ting jeg havde ikke sat multimeteret til så længe ved den sidste måling (Højre højttaler) Men skulle man ikke tro at den svingede mindre og mindre og kom tættere og tættere på 7mV som er lige i midten af 6-8mV
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Tonni » man 5. feb 2018 20:50

Det afhænger egentligt af de forskellige komponenters temperaturegenskaber. Så ikke altid.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 20:52

Ok men er den ikke god nok tror du den holder sig da inden for 10mV tror du ikke?
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 20:56

Den må da holde sig inden for 15mV som tube mania skriver i sin tråd at så kan man ikke forlange meget mere
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 21:00

Jeg er for dum jeg skulle have givet den noget mere tid men gider ikke til at pille det hele fra igen nu :-)
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » man 5. feb 2018 21:07

Dine aflæste målinger på dit multimeter indikerer, at DC-balacen i din forstærker er rigtig fin, så din forstærker ser grundlæggende ud til at have det godt. Du skal ikke hænge dig i små svingninger, som dem, du har aflæst på dit multimeter. De kan godt stå - i sund stand at svinge lidt. De få mV, som svingningerne er, betyder ikke noget. Bare de holder sig dér.

Det, som jeg gerne ville have opklaret, var, om den stod og svingede melelm 5mV og måske 100mV eller mere - så havde du et større problem. Dit relæ slår fra vel omkring +/- 700-800mV - gætter jeg. Så den er altså fin.

Som sorenki tidligere skrev, så er denne elelrs fine måling ikke et entydigt bevis på , at din forstærker er rask - der KAN ligge ting og lure svinget, som ingen af os har set. Derfor den tidligere anbefaling af en kyndig tekniker.

En tekniker ville kunne "åbne dåsen" og kigge ned- kiggelidt på komponenterne - er der svedne modtande - dårlige lodninger - er der lækkende kondensatorer - Er der kondensatorer, som læner sig lidt for meget op ad varme køleprofiler osv...osv...

Så er der også bias-kontrol og justering - Det skal han foretage. Det vil/kan jeg ikke guide dig i.

Men...du kan da, når forstærkeren stå lige så stille i tomgang, lægge hænderne roligt på køleprofilerne i udgangen, de sidder omme bagpå, og mærke efter, om de er ensvarme hele vejen hen - og om temperaturen er behersket lun, når apparatet har stået tændt et par timer.

Og husk gerne, at der helst ikke bør stå apparater ovenpå din Luxman. Den skal kunne ånde frit.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 148 gæster