Luxman L-100

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » man 5. feb 2018 21:08

deuce232 skrev:Den må da holde sig inden for 15mV som tube mania skriver i sin tråd at så kan man ikke forlange meget mere


Den må holde sig inden for +/- 50mV i relation til 0. Derfor bør du være glad og tilfreds.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 21:15

Men tror du ikke at den holder sig inden for de 10mV ved den sidste måling der viste den mellem 6-8mV? Som Tube mania skriver er så godt så man ikke kan forlange mere???
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 21:18

Men de der køleprofiler er da vidst lige varme over det hele så vidt som jeg kan mærke. :-)
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » man 5. feb 2018 21:22

deuce232 skrev:Men tror du ikke at den holder sig inden for de 10mV ved den sidste måling der viste den mellem 6-8mV? Som Tube mania skriver er så godt så man ikke kan forlange mere???


De aflæste værdier på dit multimeter er meget fine DC-balance værdier - der er ingen her, der forlanger mere - og helt sikkert heller ikke Tubemania.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 21:23

Ok fedt nok min kære ven :p
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » man 5. feb 2018 21:25

deuce232 skrev:Men de der køleprofiler er da vidst lige varme over det hele så vidt som jeg kan mærke. :-)


Er de også "håndlune/lunkne"?

Så - ens varme over hele profilen og max. håndlune/lunkne, når forstærkeren stå i tomgang og har gjort det i et par timer. Så ser det ikke helt skævt ud.

Vh
Freddy - som skal spise :-)
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-100

Indlægaf cdp » man 5. feb 2018 21:33

Din tråd bliver nu hacket.. ;) - men blot for at høre om eksperterne om et viserinstrument ville være mere velegnet. Har selv et stort 100 uV instrument med indbygget bro, indsætter en passende serie/parallel modstand, så området kunne være ex. max 50 mV. Så har jeg et værktøj lige til opgaven og variationer ses nemmere..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Luxman L-100

Indlægaf Sorenki » man 5. feb 2018 22:29

hej Carsten
Jeg kan ikke helt se formålet? - DC balance på en forstærker er nemmest at måle med et lille transportabelt voltmeter i mV området.
Et digitalt multimeter virker her både billigt og nemt ;)
(plus du skal jo også måle -værdier, så den skal jo have 100mV område, med midterpunkt på 0).
Men igen, en analog bro virker klart unødvendig, at slæbe rundt på til sådan en opgave.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 22:36

setup.JPG
Sådan så har jeg lige ændret mit setup så Luxmanen står frit et lille spørgsmål hvor skal jeg stille den drejeknap der hedder Attenuate i midten? og så justere lydstyrken med den store volumen knap???
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » man 5. feb 2018 23:46

Et nærbillede af den omtalte "attentuator" ville være godt. Hos nogle fabrikanter kaldes selve volumeknappen også for en attenuator. Den kan man nemlig dæmpe signalet med :-) = skrue ned med.

Attenuator-knappen på din forstærker er en funktion, hvor du kan dæmpe lyden i "pre-sets" - hvis den Attenuatorknap har 3 indstillniger, så er der fuld skrald på den ene indstilling - dæmpning på den næste og endnu mere dæmpning på den sidste.

Hvis du har små pilfingre i huset eller nogle af gæsterne til næste fest har lidt store ambitioner mht. lydtrykket - kan du lave et lavere max lydstryk pre-set med den knap. Af nogle kaldtes den også "telefonknappen". Når telefonen i gamle dage ringede kunne man ikke gå udenfor og tale - men måtte blive inde i stuen - så kunne man lige dæmpe (attenuate) lyden - og når man var færdig med at tale, kunne man skifte indstillning på knappen og lyden stod samme sted som før.

Dejligt at se Luxman'en har fået luft!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » man 5. feb 2018 23:49

Sig mig ..er Luxman'en slukket på billedet?

og.....den stikker da godtnok noget af, når den står sammen med dit øvrige udstyr.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 23:51

attenuate.JPG
Hvor skal jeg stille den som jeg spurgte om?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » man 5. feb 2018 23:54

Nej jeg mener ikke den er slukket på billedet hvorfor? Og hvad mener du når du siger den stikker af at det er fedt eller det modsatte?
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: Luxman L-100

Indlægaf Fredmarantz » tirs 6. feb 2018 00:02

Attentuatoren = den blanke knap = -knap "18" i brugsvejledningen, som kan downloades fra Hifiengine (kræver log-in, som er gratis). Du kan i princippet stille den hvor du vil. Du bør stille den dér, hvor din volumekontrol bliver nemmest at betjene for dig. Hvis det fx er svært for dig at skrue langt nok ned - kan du også bruge denne attenuator. Husk, at det kun er den blanke del, der skal skrues på. Den sorte betjening på samme aksel er en balanceknap.

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... -100.shtml

Plejer der ikke være en lysende lampe i et tændt apparat? Eller er det noget blitzhalløj, der forstyrrer billedet, så jeg ikke kan se lampen tændt?.

Den stikker lidt af - ment i betydning, at dit gear ved siden af Luxman'en er af en helt anden visuel stil og epoke.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L-100

Indlægaf deuce232 » tirs 6. feb 2018 00:09

Jo men den lampe fik jeg en gut til at kigge på den virkede ikke og den lyser stadig ikke så kraftigt efter han reppede den. Men han fiksede forstærkeren der var noget i den der ikke var sat til så da jeg fik den hjem igen spillede den ordentligt god bas og sådan noget jeg ved ikke om det var forforstærkeren eller effektforstærkeren der ikke var sat til måske men han havde krokodille næb og multimeter på det virkede prof
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 40 gæster