Varm luxman c12

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Varm luxman c12

Indlægaf luc » ons 7. mar 2018 22:31

Hej
Jeg synes at min luxman c12 virker meget varm. Skal en forforstærker i det hele taget blive varm. ? Den er mere varm en min m12 Og De to b12......

Og hvornår bliver det farligt ?

Hilsen luc
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Varm luxman c12

Indlægaf zaptor » tors 8. mar 2018 14:25

Ny er varme jo noget relativt noget. Alt over 37 grader kan jo føles varmt og 50 grader er MEGET varmt. Jeg ville nok pille låget af og finde ud af præcist hvad der bliver meget varmt. Er der køleplade på hvor der bliver varmt, eller fejl justring og dermed høj tomgangstrøm? Så prøv lige at lette låget og se om du kan blive klogere.
zaptor
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Varm luxman c12

Indlægaf Sorenki » fre 9. mar 2018 10:37

Hvorvidt et apparat må blive varmt, og hvor varmt det må bliver, er forskelligt for apparat til apparat - nogle effektforstærkere skal opnå en vis varme, og er konstrueret til at blive varme.

Det vigtige er ligesom Zaptor skriver, at finde ud af hvor henne varmen udvikles. Er det tæt på kondensatorer ville jeg være lidt opmærksom, da disse har negativ påvirkning af et varmt miljø. Nogle transistorer påvirkes også, men det er (såvidt jeg har forstået) ikke i så stor grad som kondensatorer.
Som udgangspunkt synes jeg det virker mærkeligt at en forforstærker bliver så varm som du beskriver, men det afhænger af konstruktionen og den kender jeg ikke her, så vil ikke gå ind på det specifikt.

Hvis det er omkring transistorer på en køleplade, hvor der er varmt i luften omkring kølepladen, men kølepladen er koldere, kunne det tyde på at der skal tilføres ny kølepasta, er køleplade og luften begge varme, ville jeg tjekke justering ift service-manualen for at sikre den er justeret korrekt og ikke kører for hårdt.

Men igen vær opmærksom - på mine Marantz effektrin holder jeg hele tiden øje med varmen, da de er konstrueret med en lille måler der skruer op for strømmen hvis temperaturen ligger under et bestemt niveau - dette betyder at et koldt rum eller hvis der tilføjet ekstern køling (fx blæser på reolen) kan apparatet faktisk presses for hårdt. ligeledes kan den lille måler ved en metanisk fejl miste sin forbindelse med kølepladen og så går apparatet simpelthen i selvsving og "nedsmelter"...

Min pointe er, at jeg jo så kender den "sunde" temperatur, og lige sætter hænderne på apparatet i ny og næ.
Jeg kan derfor fornemme når den "er der".
Derfor synes jeg det er godt du er opmærksom, jeg tror ikke nødvendigvis der er et problem, men rigtig godt at undersøger og lærer den sunde og korrekte temperatur at kende, så du også i fremtiden ved, hvis noget er galt på dit apparat. :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Varm luxman c12

Indlægaf luc » fre 9. mar 2018 22:23

Tak for begge svar / input. Jeg må have låget af og detektere hvor varmen kommer fra og evt. Måle

Hilsen luc
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Varm luxman c12

Indlægaf snod » fre 9. mar 2018 23:40

Jeg prøver at tilslutte min C-12 engang i løbet af weekenden og giver en melding på temperaturen.
Vender tilbage.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Varm luxman c12

Indlægaf spuncut » fre 9. mar 2018 23:54

øøhh... Luxman C12 er da en transistorforforstærker, ikk' os'? Den skal da ikke blive varm.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Varm luxman c12

Indlægaf mcs_5 » lør 10. mar 2018 00:29

spuncut skrev:øøhh... Luxman C12 er da en transistorforforstærker, ikk' os'? Den skal da ikke blive varm.

Nej. Der er nogle små køleplader i strømforsyningen, men hvis de bliver andet end lune, er der noget galt...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Varm luxman c12

Indlægaf zaptor » lør 10. mar 2018 11:12

Har sådan en. http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Malev ... 000024200/
Den er super til at finde præcist hvor og hvor meget temperatur.
zaptor
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Varm luxman c12

Indlægaf snod » lør 10. mar 2018 12:11

Min C12 bliver ikke varm.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster