Stereolampe Beomaster 1200.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » tirs 1. maj 2018 19:46

DC8B600B-6F20-4599-A7DD-DD4C786A260E.jpeg
Er gået igang med en Beomaster 1200, type 2501.
Har indledningsvis renset den (specielt tastaturet) og kontrolleret forsyningsspændingen, som ligger fint på de angivne 33,0 V DC. Har endnu ikke udskiftet komponenter.
Den spiller udmærket på både FM, LB og MB uden brum eller knas og med god følsomhed, men stereolampen lyser ikke op, selv på kraftige FM-stationer med godt signal.
Stereopæren (12V/30mA) er i orden, men tænder altså ikke under afspilning. Der er 33 V DC fremme ved pæren.
Den tænder dog, hvis jeg trykker på grammofon- eller båndoptagerknappen.
Mon ikke jeg skal lede efter fejl i stereodekoderen? Gode forslag modtages gerne :p
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf ST-lab » tirs 1. maj 2018 23:25

Kan du høre om den rent faktisk spiller i stereo, men blot ikke indikerer det?
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » ons 2. maj 2018 07:23

Jeg mener, at den faktisk spiller i stereo, selv om lampen ikke lyser, men det er ikke meget tydeligt.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf tctla » ons 2. maj 2018 11:39

Tjae, den er jo fuld af ROE-elektrolytter.
Selvom de ikke er røde (eller orange), er de alligevel nok værd, at fokusere på.
Når så DET er sagt, mindes jeg, fra det forrige århundrede, at jeg har oplevet samme problem i en Beomaster 1200.
Det var indgangs-FET'erne i FM-tuneren, der havde fået et skrald, velsagtens ifb. med tordenvejr, så forstærkningen af antenne-signalet var for lille.
Det resulterede i, at apparatet spillede fint Mono, men der var ikke signalstyrke nok til, at skifte til stereo.
Havde der været lige nok, ville det have lydt slemt, fuldt af sus.
FM-stereo kræver ca. 10x kraftigere antennesignal end mono for, at signal/støj forholdet er acceptabelt.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » ons 2. maj 2018 11:59

Ok tctla, det kan godt være, at problemet reelt ligger i FM-tuneren.
Som nævnt er jeg ikke helt sikker på, om den skifter til stereo, for der er ikke klar forskel på lydfordelingen med Mono-knappen oppe eller nede, og det burde der vel være.
Har også tænkt på at justere lidt på kanal-separeringen med pot. 239, men er i tvivl om det er en god ide.?
Der er ingen synlige tegn på overbelastning af noget i radioen.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » ons 2. maj 2018 18:47

D3D67BBF-0EB5-4949-9E9C-473BC97C5426.jpeg
Har forsøgt at justere lidt frem og tilbage på stereodekoderen, men ingen ændring, så nu er jeg begyndt at koncentrere mig om FM-tuneren, som nævnt af tctla.
Forbandt en kraftig FM-antenne med forstærker til radioen, og så kom der et svagt lys i stereolampen, og samtidig en masse sus i højttalerne. Tror at den forsøger at spille i stereo med det kraftige antennesignal, men tuneren fungerer ikke godt nok (?)
Har fundet en gammel FM-tuner fra en Beomaster 1400 frem fra “reservedelslageret”, som er OK.
Den har godt nok et andet nummer 8050046 end den oprindelige Beomaster 1200- tuner, som hedder 8050054, men de ser iøvrigt meget ens ud, så jeg har tænkt mig at prøve at bytte tunere, hvis der ikke kommer indvendinger fra erfarne folk i forummet :roll:
Vedhæfter lige et billede at de to FM-tunere.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf tctla » ons 2. maj 2018 20:20

Jeg sku' lige til, at brokke mig.
Hvor svært, kan det være, at skifte et par TIS88 FET'er?
Vi fodrede svin med dem før i tiden, de var mangfoldige som BC547.
Brugt tidligt og sent i DIY LF & RF kredsløb.
Jeg kiggede lige i FET-skuffen: Nix
Lavpriselektronik: Nix
ASWO & RS-Components: Nix og Nix.
eBay: Joooo, hvis dem, der kommer fra Kina faktisk ER TIS88, og det er der ikke megen garanti for, såe...
Måske er det muligt, at bruge 2N4416 som erstatning. Nogle foreslår det men, så skal man til at fumle med benforbindelserne.
Hvis tunerne har samme forbindelser, kan der vel ikke ske meget ved, at prøve 1400-varianten ?
Jeg har ikke tjekket diagrammer og sammenlignet.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » ons 2. maj 2018 20:47

1400-tuneren har samme tilslutninger som 1200-tuneren, og sammenligner man dem indvendigt ligner de hinanden, samme antal transistorer og samme mål - så jeg tager chancen og bytter dem :roll:
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » tors 3. maj 2018 23:47

Så har jeg monteret BM1400-tuneren i Beomaster 1200, men med uændret resultat - kun meget svagt lys i stereolampen ved kraftige stationer.
Da jeg ved, at BM1400-tuneren er i orden, hælder jeg nu igen til, at fejlen ligger i stereodekoderen.
Det kunne måske være de gamle elektrolytter, som driller, selv om de ser pæne ud - eller hvad :roll: ?
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Tonni » fre 4. maj 2018 11:48

Lytter kan sagtens se fine ud, og være... Har du en Cap/ESR tester?
Som tctla skrev længere oppe, er de plast ROE over sidste salgsdato.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf ST-lab » fre 4. maj 2018 15:04

Jeg ville nok gribe efter målepindene, og se hvor det går galt
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Helikon » fre 4. maj 2018 16:46

Tonni skrev:Lytter kan sagtens se fine ud, og være... Har du en Cap/ESR tester?
Som tctla skrev længere oppe, er de plast ROE over sidste salgsdato.

De lytter er jo først produceret efter de er udløbet på datoen! Og B&O vidste det godt, så hvorfor de ikke gik over til andre fabrikater er en gåde.
Det er det allerførste man skifter hvis de er der. Allerede for 25 år siden da jeg hobbyskruede lidt i B&O var de typer defekte, uanset om de var orange, grå eller mørkerøde, der var rigtig slemme fordi de ar lavet af en slags bakelit der revner over det hele og hvor man kan se væsken trækker ud så det ligner et spindelvæv. Jeg har oplevet at enkelte af de orange og grå var så udtørrede at hylstret gik af når man loddede dem ud!
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » fre 4. maj 2018 17:15

Jeg bestiller et sæt nye elektrolytter til MF-forstærkeren og Stereo-dekoderen, så håber jeg, at der kommer ordentligt signal igennem den gamle radio.
Nu må vi se, hvor hurtig “bornholmer-diligencen” er denne gang :p
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf tctla » lør 5. maj 2018 00:01

Hov, jeg tror minsandten, at der sidder "Lock-Fit" transistorer i mellemfrekvens-forstærkeren.
Fint, hvis spillen spiller, når ROE-kondensatorerne er yt, men gør den ikke, så tjek lige de fyre.
De er også tæt på sidste brugs-dato.
De bør iøvrigt IKKE sidder der iht. mit diagram, men så'n er verden så ond :shock:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Stereolampe Beomaster 1200.

Indlægaf Poul » lør 5. maj 2018 09:04

Jeg er ikke lige klar over, hvad “Lock-Fit” transistorer betyder (?), men den spiller fint i mono, og jeg ved som nævnt fra tidligere, at den udskiftede FM-tuner er OK. Den spiller fint stereo på båndoptagerindgangen, så LF/Udg er også OK.
Derfor mener jeg at kunne isolere problemet til at ligge i MF eller dekoder.
Bestilte i aftes et komplet sæt nye elektrolytter til MF og dekoder, så når de er monteret, vender jeg tilbage :roll:
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster