B&O forstærker

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

B&O forstærker

Indlægaf Tjalde » tirs 3. jul 2018 18:44

Jeg overvejer at købe mig en ældre B&O forstærker såsom Beomaster 4400. Jeg har forelsket mig i designet med de flotte fronter og trækasse. Men det skal ikke være en pyntegenstand. Og når jeg læser om funktionaliteten tvivler jeg på, at de er noget for mig. Jeg er især bekymret for den lave effekt (set med nutidens briller) og driftssikkerheden.
Er mine bekymringer ubegrundede? Er der nogle specifikke modeller, som er både driftssikre, vellydende og kraftfulde? Eller er der nogle helt andre mærker, jeg skal kigge efter for at finde en charmerende og funktionel forstærker til under 2000 kroner?
Tjalde
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 03 jul 2018
Lokalitet: Odense

Re: B&O forstærker

Indlægaf KRømer » tirs 3. jul 2018 23:58

Jeg starter lige med at bekende kulør som beofan og tilføje at beomaster 4400 er en mine klare favoritter. Designet er selvfølgelig en stor del af en B&o forstærker, men bm4400 kan altså også levere lyd. Efter min mening leverer den en klar og defineret lyd og har rigeligt power til de højtalere B&o lavede på det tidspunkt. Med et sæt s45-2 eller endnu bedre m75/100 så er du rigtig godt kørende. Jeg synes det spiller bedre end den mere kraftfulde bm8000 med ms150 og er mindre tilbøjelig til at gå i udu. Bm6000, den nyere, er stortset det samme som bm4400 lydmæssigt.

Ulemperne synes jeg mest er at de kun har 3 stk 5-pin din indgange og så kan det være svært at finde en som stadig spiller nogenlunde som den gjorde fra ny. Mest pga af alder, sjældent egentlige nedbrud. Renoverede eksemplarer dukker ind imellem op til 2-2.500 kr.

B&o som er vellydende, driftsikker og kraftfuld så er bm4400 svær at komme udenom. Ellers falder de fleste på mindst 1 af kriterierne. Andre der er værd at kigge på er Beolab 5000 (virkelig lækkert udført!), Beomaster 6000 (knap så pålidelig) og beomaster 8000 (måske næsten for avanceret for dens tid/B&o). Beomaster 4000 er heller ikke dårlig, men et niveau under de andre i ydelse. Derefter leverer B&o et super kompromis mellem lyd og design, men rigtig vellyd synes jeg ikke de får igen før Beolab 5.
KRømer
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 apr 2016
Lokalitet: Randers SØ

Re: B&O forstærker

Indlægaf Tjalde » ons 4. jul 2018 06:52

Mange tak for svarene begge to. Det fremgår ikke helt af mit oprindelige indlæg, men jeg er ikke feinschmecker. Men jeg skal ikke have jammerlig lyd.

Jeg forstår ikke helt dit indlæg, sorenb, udover du synes jeg er en nærig fynbo. Og der har du ganske ret :)

KRømer, tak for råd om helt specifikke modeller. Når du siger det er svært at finde en forstærker, som spiller som ny, hvad mener du så? At de fleste er smådefekte?
Sjovt du lige nævner S-serien af højtalere. Dem kigger jeg også efter, og der er generelt god kritik af dem.
Tjalde
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 03 jul 2018
Lokalitet: Odense

Re: B&O forstærker

Indlægaf KRømer » ons 4. jul 2018 17:34

Kondensatorerne forgår med tiden, derfor kan der være forskel på hvordan de spiller. Så det kommer an på en lytter, men mange af dem lyder ok, bare ikke så godt som de gjorde en gang.

Fra s-serien er s45-2 og s120/mc120 dem jeg bedst kan lide.
KRømer
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 apr 2016
Lokalitet: Randers SØ

Re: B&O forstærker

Indlægaf Tjalde » ons 4. jul 2018 18:39

Okay, hvis det er grælt med kondensatorerne kan de vel skiftes. Men hvis jeg ikke kan høre de fejler noget, kan jeg vel være ligeglad ;)
S45-2 har jeg hørt meget godt om. Men S120 vil jeg skrive bag øret, tak.
Tjalde
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 03 jul 2018
Lokalitet: Odense

Re: B&O forstærker

Indlægaf Captain Phoenix » ons 4. jul 2018 22:51

Tjalde skrev:S45-2 har jeg hørt meget godt om. Men S120 vil jeg skrive bag øret, tak.
Beovox S75 vil også være et rigtigt godt bud - har samme musikalske lydbillede som S45-2 men mere “bund” og bedre diskant - samt at den tåler mere effekt.
For både den (og S45-2 med flere) gælder, at en omgang nye + bedre kondensatorer i delefiltrene gør meget for lyden.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: B&O forstærker

Indlægaf cdp » tors 5. jul 2018 00:54

Captain Phoenix skrev:
Tjalde skrev:S45-2 har jeg hørt meget godt om. Men S120 vil jeg skrive bag øret, tak.
Beovox S75 vil også være et rigtigt godt bud - har samme musikalske lydbillede som S45-2 men mere “bund” og bedre diskant - samt at den tåler mere effekt.
For både den (og S45-2 med flere) gælder, at en omgang nye + bedre kondensatorer i delefiltrene gør meget for lyden.


Jeg giver Claus helt ret - de større M-modeller har nok bedre data og for nogen mere hifi-rigtige, men på S45/75 kommer lyden ud på en mere livagtig måde, uden fornemmelse af et tæppe foran. Det samme med deres radioer, - de nyere/større modeller 5000/5500/7000/6000/8000, ville jeg styre udenom - I min verden er der Beomaster 1000/4400 og den gl. Lab 5000 - Alle ikoner.
Men som sorenb skriver, ligger der stor vægt på design og betjening og prisen afspejler næppe indhold/kvalitet af komponenter. ( læs især lytter ) - ps. en original brugervejledning, fortæller lidt mere om ejerforhold. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: B&O forstærker

Indlægaf Tjalde » tors 5. jul 2018 07:43

Fedt, tak for input igen! S75 har jeg også et øje på, men de (og S120) er ikke nær så nemme at finde som S45.
Jeg tror, jeg holder fast i at kigge efter en BM4400 eller en Beolab 5000, da jeg kan forstå, de skiller sig lidt ud på den gode måde.
Angående udskiftning af kondensatorer i delefilter har jeg måske et dumt spørgsmål. Men de skal vel bare skiftes ud med nogle nye, der har samme specifikationer?
Tjalde
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 03 jul 2018
Lokalitet: Odense

Re: B&O forstærker

Indlægaf Captain Phoenix » tors 5. jul 2018 09:36

Tjalde skrev:Angående udskiftning af kondensatorer i delefilter har jeg måske et dumt spørgsmål. Men de skal vel bare skiftes ud med nogle nye, der har samme specifikationer?

Ja - sammen specifikationer: samme kapacitet * (uF) og mindst samme eller højere spænding (V).

Ud over specifikationerne har forskellige typer/mærker af kondensatorer også en forskellige indvirkning på signalet (lyden), der passerer igennem dem.

Jeg har brugt Jantzen Cross Caps (Jantzens billigste serie) - synes at prisniveauet er fornuftigt og lydforbedringen på B&O-højttalere mærkbar. Der findes bedre/dyrere kondensatorer samt andre leverandører, som sikker også kan levere varen.

Hvis du skal passe lidt på pengene, så brug de bedste kondensatorer der hvor kond. sidder i serie med enhederne (altså hvor signalet du lytter til løber igennem kondensatorerne) og vælg billigere (men samme uF- og Volt-værdi) hvor kond. sidder parallelt med enhederne (og altså leder signalet uden om enhederne).

* Mange kondensatorer taber deres kapacitet (uF) med tiden, så selv udskiftning til billige typer med den rette uF-værdi vil tit skabe en forbedring.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: B&O forstærker

Indlægaf Tjalde » tors 5. jul 2018 13:04

Jeg siger endnu en gang for en meget konkret vejledning!
Tjalde
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 03 jul 2018
Lokalitet: Odense

Re: B&O forstærker

Indlægaf Helikon » tors 5. jul 2018 15:47

Ham her har en pæn 4400 og andet B&O. Han bor i Randers så jeg kan godt hente og opbevare indtil en af Vintagehifi's kurer vogne har transport til Odense, hvis du vælger at købe noget fra hans sortiment.

mvh Niels
Randers..

der kommer lige et link med : https://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-701472/
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: B&O forstærker

Indlægaf Tjalde » tors 5. jul 2018 16:22

Mange tak. Det er pænt af dig. Måske benytter jeg mig af muligheden
Tjalde
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 03 jul 2018
Lokalitet: Odense

Re: B&O forstærker

Indlægaf Helikon » tors 5. jul 2018 17:05

Tjalde skrev:Mange tak. Det er pænt af dig. Måske benytter jeg mig af muligheden


Der er også en i Risskov (Århus) der sælger en BM 4400 + BV S75 + BG4002 på dba hvis du ikke har set det
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: B&O forstærker

Indlægaf Tjalde » tors 5. jul 2018 17:40

Jeg har godt set annoncen, men forstærkeren sælges som defekt. Der er også et lignende sæt på Fyn til samme pris, som jeg overvejer at tage ud at høre.
Tjalde
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 03 jul 2018
Lokalitet: Odense

Re: B&O forstærker

Indlægaf ST-lab » tors 5. jul 2018 18:30

Jeg er også erklæret B&O-fan, og vil gerne bidrage med en række filer om 4400, som var det bedste der kunne laves i 70'erne - ligesom 5000'eren var det i 60'erne.

Jeg har en del dokumentation vedr, design spec. og overvejelser. Jeg finder det meget overbevisende læsning og vil gerne dele dokumenterne med jer. Det er store filer, så send mig en PB med mail adresse så vil jeg sende dem.

Det drejer sig om:

Technical Product Information.pdf
Beomaster 4400 graenser for realistisk lyd.pdf
Test Report Beomaster 4400 from Technical Research Centre of Finland.pdf
Laboratory Information - Design Principles for Beomaster 4400 - Bang and Olufsen.pdf
Her er hvad der gør Beomaster 4400 til den bedste stereoradio vi nogensinde har konstrueret - Bang og Olufsen.pdf
Causes and elimination of TID by Tom Jelsing.pdf
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster