Beomaster 3500 "starter langsomt".

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beomaster 3500 "starter langsomt".

Indlægaf Poul » tirs 24. jul 2018 21:11

Efter en længere standby-pause på et par dage eller mere, så starter min Beomaster 3500 ud med lavere volumen end normalt. Efter ca. 5-10 minutter er volumen oppe på korrekt niveau. Har programmeret den til opstart på niveau 28, og det viser den også i displayet.
Havde faktisk mistanke til, at den langsomme opstart skyldtes dårlige elektrolytter i mine Beovox S45 højttalere, men en udskiftning af de 2x3 stk. 15uF kondensatorer ændrede ikke på opstartniveauet, men lyden på specielt diskant og mellemtone blev bedre, så det var udmærket at få dem skiftet.
Jeg har stadig en fornemmelse af, at det lave opstartniveau kan skyldes dårlige elektrolytter, men inden jeg skiller min BM3500 af, vil jeg lige høre, om der skulle være nogen i forummet med erfaring på problemet eller gode ideer til, hvad det kan skyldes :ide:
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 3500 "starter langsomt".

Indlægaf Poul » fre 27. jul 2018 16:43

Fejlen er fundet, og det var ikke en kondensatorfejl.
Derimod var det højttaler-relæet (RL4/9V), der havde slidte kontaktpunkter.
Med sluttet spole kunne jeg måle en modstand på omkring 50 ohm i ubelastet tilstand.
Forestiller mig, at strømmen til højttalerne efterhånden “gnaver” sig igennem kontaktpunkterne, så modstanden falder og radioen spiller normalt.
Havde heldigvis gemt et tilsvarende HT-relæ, som fungerede perfekt med 0 ohm over kontaktpunkterne, og som nu er monteret.
Der er iøvrigt forholdsvis god plads omkring relæet, så et lignende 2-polet 9 volt relæ ville nok også kunne monteres “i en snæver vending”, men det ville unægteligt gå ud over det originale look.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 3500 "starter langsomt".

Indlægaf spuncut » fre 27. jul 2018 20:51

Det er før set at en omskifter eller et relæ lige skal "gniste" en forbindelse inden der er hul igennem.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster