Hjælp søges til Sansui AU-D55X -mudret i højre kanal.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Hjælp søges til Sansui AU-D55X -mudret i højre kanal.

Indlægaf maxibn » søn 26. aug 2018 18:51

I bedste "back to the beginning - eller hvad man nu siger" er jeg ved at genskabe mine Hifi anlæg fra da jeg var ung (17-18 år).... Det tænker jeg ikke er den eneste der har gjort herinde.... :-)
Jeg har til at starte med anskaffet mig en Sansui forstærker AU-D55X - som jeg ejede for en kort årgang tilbage i 1984-1985.

Desværre er det eksemplar - omend det står i flotteste finish - defekt...
Min højre kanal spiller fint i ... 3- 4 min herefter begynder den at "mudre/skratte"...

Er der en venlig sjæl der kan anbefale en reparatør her på sjælland/københavn som vil kunne hjælpe mig med lille færd.....

PFT. Max fra Kastrup
maxibn
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 aug 2018
Lokalitet: Kastrup

Re: Hjælp søges til Sansui AU-D55X -mudret i højre kanal.

Indlægaf Fredmarantz » søn 26. aug 2018 23:14

Hej Max!

- og velkommen til Vintagehifi.dk

Om vi kender den følelse med at genskabe ungdommens anlæg? - det kan du lige tro, vi gør!

Lige til spørgsmålet:

Det kan være flere ting, der er galt med din Sansui - så gode råd til, hvad du bør gøre kan gå i mange retninger uden at det helt sikkert hjælper. Derfor vil jeg da anbefale at du evt. retter henvendelse til AnalogBo, som i.ø. også er bruger her på forummet. Han holder til i Glostrup - i den vestlige ende af Storkøbenhavn. :p

http://www.analogbo.dk/

Han vil garanteret kunne hjælpe din Sansui.

Hvis han får den lavet, vil det være fint, hvis du kunne rapportere tilbage her til din tråd - hvad der var galt, hvordan det blev lavet osv...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp søges til Sansui AU-D55X -mudret i højre kanal.

Indlægaf maxibn » man 27. aug 2018 11:29

Hej Freddy
Jeg vil fluks tage kontakt til analogbo - og melde tilbage når han forhåbentlig har gjort sit :-)
Jeg takker og glæder mig helt vildt til at selv at blive lidt analog igen...

mvh
Max
maxibn
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 aug 2018
Lokalitet: Kastrup

Re: Hjælp søges til Sansui AU-D55X -mudret i højre kanal.

Indlægaf maxibn » ons 19. sep 2018 11:14

Hej Freddy
Så fik jeg min Sansui AU-D55X retur fra Analog Bo ....
Omkostninger ved at få den repareret står ikke mål med hvad den er værd i mine øjne.
Diagnose.... et eller andet med et relæ hvor kontakt fladerne er oxyderet . - jeg beklager jeg ikke er mere præcis ?

Men den spiller nu !!! - så længe jeg giver den lidt gas :-)
Den er nu lagt på DBA - hvis andre vil prøve kræfter med den...

Jeg er videre - har lige fået fingrene i en Sansui 7070 som bare lyder dejligt :-)
Min kære far havde en 9090 som vil være endestationen for min færd....

mvh
Max
maxibn
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 aug 2018
Lokalitet: Kastrup

Re: Hjælp søges til Sansui AU-D55X -mudret i højre kanal.

Indlægaf Fredmarantz » ons 19. sep 2018 20:32

Hej Max!

Godt, du fik den lavet. Oxyderede kontakter på relæet er en normal "lidelse"- som ældre relæbestykkede apparater har. Godt du fik det klaret.

Sansui 9090DB - sådan én har jeg, endda i meget fin stand - man jeg mangler at give den den helt store tur (rengøring + elektrisk service.). Den kan komme til at fremstå som ny minus 2 % - men det bliver et stort vinterprojekt - og det bliver ikke den kommende vinter.

Det er en stor og tung basse. :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp søges til Sansui AU-D55X -mudret i højre kanal.

Indlægaf AnalogBo » ons 19. sep 2018 21:50

Hej Freddy og Max.

Tak for reklamen Freddy! Men jeg tror I taler forbi hinanden. Tillad mig at give min version:

Jeg så og lyttede på Sansui’en og noterede at højttalerrelæet var slidt. Desværre var relæet svært tilgængeligt, så jeg måtte lægge en halv time oveni den sædvanlige pris og dermed ville prisen for reparationen snige sig en smule over hvad Max havde købt apparatet for. Jeg blev enig med Max om at det var forstærkeren ikke værd.

Et dårligt højttalerrelæ kan som regel afsløres ved at man vrider lidt i det. Den mekaniske påvirkning vil få kontakterne til at flytte sig nogle µm i forhold til hinanden og det høres straks på lyden.

Undersøgelsen tog ikke lang tid, så den kostede ikke noget, men da Max hentede forstærkeren gav han mig en flaske med en spændende italiensk dessertvin, som jeg glæder mig til at smage.

Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster