Nikko alpha 3

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Nikko alpha 3

Indlægaf gasolin » lør 20. okt 2018 17:56

Jeg har fundet en Nikko Alpha 3 som jeg overvejer at købe.

Hvis sådan en har nogen fejl,mangler og slditage hvad skal der så laves og hvad ville det kunne forstilles at kunne koste?

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Nikko alpha 3

Indlægaf janfroerup » lør 20. okt 2018 18:05

Sådan noget er der vist ikke nogen der har en krystalkugle til ............ :) Du kan vel afprøve den inden i handler.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Nikko alpha 3

Indlægaf gasolin » lør 20. okt 2018 18:10

Den er ikke så dyr men gammel, jeg ved ikke hvordan sådan en effektforstærker skal lyde
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Nikko alpha 3

Indlægaf cdp » lør 20. okt 2018 20:21

Grundet mos-fet i udgangen, skulle den være mere varm og "ørevenlig" som ex. Alpha 2 - Den bedste måde at sammenligne, kunne være at teste med samme input, mod en forstærker du kender godt. Personligt er jeg med tiden blevet mindre kritisk med fine data og vægter mere sammenhæng. Her tror jeg ikke du går helt galt med Alpha 3 og så er opbygningen jo ganske imponerende, men effektmæssigt er der andre der gør det bedre. Alpha 3 bliver man som regel gladere for med tiden.

Skjold, vores Nikko guru kan sige meget mere... :lol:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko alpha 3

Indlægaf skjold » lør 20. okt 2018 21:24

Guru er nok så meget sagt :) Jeg kan ikke sige meget mere end Carsten har sagt. Den er mere varm, rund og behagelig end eks. Alpha II. Den har den lydmæssige fordel fremfor Alpha II men der er kun 4 MOS-FET's og det sætter sine begrænsninger mht. udgangseffekt. Bemærk i øvrigt, at den kun har udgang til eet sæt højttalere.

Nogen rundt om på nettet foretrækker II'eren alene for dens analoge wattmetre men jeg synes faktisk III'erns runde 3mm LED'er er flot lavet - sådan lidt old-school diskret og ikke alt for prangende.

Jeg kan se du er fra Aarup og hvis det den der er til salg i Tommerup, så kender jeg sælgeren og det vil undre mig hvis ikke den er i orden. Ligeledes er han ikke en der selv piller i tingene. Prisen mener jeg er absolut rimelig.

Så - mangler du en effektforstærker der spiller dejligt og ikke behøver mere end de 2x80W den leverer, så kan den absolut anbefales. :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Nikko alpha 3

Indlægaf gasolin » lør 20. okt 2018 22:01

Min første indskydelse var at finde en kraftigere lidt over i pa afdelingen for at få en kraftig og ren lyd (ikke super højt) og så justere, tilpasse effekten så den altid spiller rent, men ligger en del under max effekten.

Så kigger jeg efter nogen andre brugte effektforstærker (hvad der er på tilbud, der kommer jo hele tiden nyt) og finder så nikko'en fra en på fyn og for skrevet lidt med sælger, det nemmest og så lige køre over med den, det tager kun 10 min.

Har tit set nogen rimelig tunge,store nikko effektforstærker til salg (omkring 10-15kg) og når man ikke råd til f.eks de store nakamichi pa, der fik rigtig gode anmeldelser i hifi & elektronik og måske i high fidelity (begge danske magasiner) virker nikko som en godt alternativ, også til nyere forstærker.

Har 84db 8 ohm højtaler og de kunne godt drage mere nytte af en strømstærk forstærker frem for f.eks 200 watt eller begge dele som kunne være fedt at eje, men det så en helt anden pris.
.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Nikko alpha 3

Indlægaf skjold » lør 20. okt 2018 22:19

Ok - altså hvis det skal være lidt mere strømstærkt, så er Alpha II el måske noget Hafler 220 et bud, hvis ikke det økonomisk skal stikke helt af. Denon POA-et-eller-andet er der også af og til noget til salg af men jeg ved ikke hvordan de lyder. Decideret PA-udstyr ville jeg kun bruge til det som det er beregnet til: PA.

Jeg selv har Nikko Alpha 440 og Hitachi HMA-8300 som de kraftigste her på matriklen. Det er gode effektforstærkere der nok kan sparke noget effekt afsted men de hænger ikke på træerne :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Nikko alpha 3

Indlægaf gasolin » lør 20. okt 2018 22:28

Alt er relativtivt i forhold til hvad jeg har (moderne), men det er ikke helt ukendt at når man har dynaudio højtaler så er en strømstærk forstærker at foretrække, ikke en dårlig ting at have.

Hafler 220 og Alpha II kan måske være sværer at finde eller dyrer, hifi scandinavia har en Nikko Alpha II til salg men den er markant dyrere, over 2000kr.

Nyserviceret på værksted med nye udgangstransistorer (de originale) samt repareret i “power protection”. Trods det synes jeg pt det er for meget at ofre, også selv om det er en 2x120 watt forstærker.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Nikko alpha 3

Indlægaf skjold » lør 20. okt 2018 22:40

Enig. Det lyder som den har været brændt af og fået nye transistorer og det i selv forøger vel ikke værdien - måske tværtimod afhængig af hvor godt det er udført. En II'er plejer at ligge omkring kr. 1.500,-

Jeg tror jeg gav kr. 1.000,- for min II'er i meget pæn stand men det er ved at være nogle år siden og jeg synes vintage hi-fi er blevet dyrere siden.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Nikko alpha 3

Indlægaf spuncut » lør 20. okt 2018 22:43

Helt enig med skjold, Alpha III er den mindst strømstærke Alpha, det vil sige at den er en smule picky mht. højtalere. Til gengæld er den så absolut en af de finest lydende Alphaer. Hafler DH220 har en lydsignatur der ligner Alpha III, men også en strømstyrke der kan fylde de værste impedanshuller, Hi-Fi-nørder har det dog med at beholde Hafler-forstærkerne når de har fået fingrene i dem, derfor ses de sjældent til salg.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko alpha 3

Indlægaf gasolin » lør 20. okt 2018 23:04

Lige netop hafleren skulle også være en ægte klassiker, så vidt jeg husker (beholde den).

Bestemt ikke fordi mine dynaudioer har en lav impedans eller hæslig facevinkel, der bare nogen højtaler der kunne have gav af en strømstærk forstærker for at kontrollere dem til perfektion og nogen af de højtaler er b.la dynaudio.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Nikko alpha 3

Indlægaf gasolin » lør 20. okt 2018 23:19

skjold skrev:Enig. Det lyder som den har været brændt af og fået nye transistorer og det i selv forøger vel ikke værdien - måske tværtimod afhængig af hvor godt det er udført. En II'er plejer at ligge omkring kr. 1.500,-

Jeg tror jeg gav kr. 1.000,- for min II'er i meget pæn stand men det er ved at være nogle år siden og jeg synes vintage hi-fi er blevet dyrere siden.


Kigger ofte på 2-3 sider som har vintage hifi og føler tit ud over at det er vintage som nogen synes skal koste lidt ekstra, at mange sælger en vare dobbelt eller 3 gange så dyrt som de alm sider, især når den lige har været forbi en teknikker, også selv om standen ikke er perfekt, ofte med ridser.

At det er vintage betyder ikke at det skal være dyrt eller er godt, at det er vintage betyder bare at det er gammelt (groft sagt) og alt gammelt er ikke altid godt, dog har de fleste ældre forstærker i den bedre kvalitet, ofte en bedre riaa end moderne forstærker da de moderne forstærker fokusere mindre på pladespiller.
Senest rettet af gasolin søn 21. okt 2018 12:03, rettet i alt 3 gange.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Nikko alpha 3

Indlægaf Sanyo » søn 21. okt 2018 11:28

Har haft en Alpha 3 i mange år, som jeg købte fra ny. Min erfaring med den er at man skal vælge højttalere med omhu, impedansen må ikke falde meget under 8 ohm. Der står faktisk min. 8 ohm ved det ene sæt højttaler terminaler bagpå den. Købte på et tidspunkt ,for mange år siden, et sæt B&O M 100, det duede slet ikke, relæet slog fra ved meget lav lydstyrke. Læste efterfølgende at impedanskurven, på et sæt M 100, faldt ned til 3,6 ohm, og duede slet ikke til sådan en Alpha.
Ellers kombineret med de rigtige højttalere er lyden varm og samtidig hurtig og dynamisk.
Sanyo
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 jan 2016
Lokalitet: Saltum

Re: Nikko alpha 3

Indlægaf gasolin » søn 21. okt 2018 12:08

Målinger af mine højtaler
Impedance modulus of left (red trace)and right (yellow trace)speakers without portbung, and with port bungfitted (green trace). Phase(without bung) is blue trace.

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Nikko alpha 3

Indlægaf Tophøj » man 22. okt 2018 06:51

Sanyo skrev:Har haft en Alpha 3 i mange år, som jeg købte fra ny. Min erfaring med den er at man skal vælge højttalere med omhu, impedansen må ikke falde meget under 8 ohm. Der står faktisk min. 8 ohm ved det ene sæt højttaler terminaler bagpå den. Købte på et tidspunkt ,for mange år siden, et sæt B&O M 100, det duede slet ikke, relæet slog fra ved meget lav lydstyrke. Læste efterfølgende at impedanskurven, på et sæt M 100, faldt ned til 3,6 ohm, og duede slet ikke til sådan en Alpha.
Ellers kombineret med de rigtige højttalere er lyden varm og samtidig hurtig og dynamisk.


Er du sikker på der ikke var noget galt med den? Brugte en i flere år til diskotek, hvor den kørte 4 ohm.

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster