Erfaringer med Denon pma-830/850

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Erfaringer med Denon pma-830/850

Indlægaf Louis » ons 24. okt 2018 21:00

Hej

Er der nogen der har erfaringer med en af disse to forstærkere fra Denon? Pma-850 eller 830.

Jeg har aldrig hørt en eller egentligt rigtig hørt om dem. Men de er dukket op fra tid til anden og jeg har følt mig fristet hver gang. Jeg har aldrig rigtig fundet ud af om de egentligt var værd at købe eller om det bare er dårligdom i pæn indpakning?

http://www.thevintageknob.org/denon-PMA-850.html
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Louis ons 24. okt 2018 21:01, rettet i alt 1 gang.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Erfaringer med Denon pma-830/850

Indlægaf Fredmarantz » ons 24. okt 2018 21:13

Ved en søgning på disse forstærkere kigger jeg efter, hvordan de, udover det efter min mening umanerligt flotte udseende, ser ud indvendigt. Jeg er ikke nogen tech-ekspert, men jeg kan da se, at man har:

- sørget for god orden og overskuelighed - samt pæne overflader især på trafo - som også ser voksen ud....
- afskærmet pre-del (kunne man vel have sparet, hvis man ville)
- 4 psu-lytter i standardudførelse (godt) fra Nippon Chemicon - sidder tit i kvali-udstyr.
- Toshiba-transistorer /TO-3) - er det ikke sådan nogle vi alle leder lidt efter?

Det er, hvad jeg lige kan spotte som kvalitetsparametre - og det ville gøre mig ret tryg. Jeg kan overhovedet ikke se, om disse ting er "fornuftigt bundet sammen". Det må vi måske overlade til kredsløbs-proff'erne.

Jeg synes, at den ser betryggende ud i sin opbygning og at den minder om, at firmaet (Denon) ikke har villet sælge noget skidt. Den ligner ikke et produkt, som har det pæne fjæs og at indmaden er en sparerunde.

Jeg kan godt forstå, hvorfor du har kig på disse forstærkere. :cool1:


Tilføjelse: Og så det faktum, at man har en 100 watter på ca. 17-18 kilo - det fortæller da, at man ikke har sparet på jernet - hverken i chassis eller trafo.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Erfaringer med Denon pma-830/850

Indlægaf Louis » tors 25. okt 2018 07:52

Fredmarantz skrev:Ved en søgning på disse forstærkere kigger jeg efter, hvordan de, udover det efter min mening umanerligt flotte udseende, ser ud indvendigt. Jeg er ikke nogen tech-ekspert, men jeg kan da se, at man har:

- sørget for god orden og overskuelighed - samt pæne overflader især på trafo - som også ser voksen ud....
- afskærmet pre-del (kunne man vel have sparet, hvis man ville)
- 4 psu-lytter i standardudførelse (godt) fra Nippon Chemicon - sidder tit i kvali-udstyr.
- Toshiba-transistorer /TO-3) - er det ikke sådan nogle vi alle leder lidt efter?

Det er, hvad jeg lige kan spotte som kvalitetsparametre - og det ville gøre mig ret tryg. Jeg kan overhovedet ikke se, om disse ting er "fornuftigt bundet sammen". Det må vi måske overlade til kredsløbs-proff'erne.

Jeg synes, at den ser betryggende ud i sin opbygning og at den minder om, at firmaet (Denon) ikke har villet sælge noget skidt. Den ligner ikke et produkt, som har det pæne fjæs og at indmaden er en sparerunde.

Jeg kan godt forstå, hvorfor du har kig på disse forstærkere. :cool1:


Tilføjelse: Og så det faktum, at man har en 100 watter på ca. 17-18 kilo - det fortæller da, at man ikke har sparet på jernet - hverken i chassis eller trafo.

Vh
Freddy


Tak Freddy - jeg synes også den/de ser rigtig velbygget ud, også under hjelmen. Og så synes jeg også de ser hammer flotte ud! Jeg må vist på jagt og se om de også lyder lige så godt. :thumbsup:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Erfaringer med Denon pma-830/850

Indlægaf cdp » tors 25. okt 2018 09:02

Stort set alle Denons forstærkere, er kendt for at være effekt-stærke - husker tidligere test fra diverse tidsskrifter, altid lå pænt over det opgivne. Riaa-delen er meget præcis og lineær, men det fortæller jo ikke alt om lyden. Mærket har altid udstrålet kvalitet og vellyd, på deres egen måde og trods priser, der ( før klubben ) lå i den tunge ende, synes jeg det er et godt produkt, der har lanceret megen nytænkning og brugt energi på fornuftige nye løsninger.
Mit råd - prøv med et lyt i kendte omgivelser - du bliver overrasket.. ;)
Edit - Jeg havde for år tilbage Beomaster 8000+M100, lækker lyd, men lidt tamt ift. effekten, en +100w Denon pustede langt mere liv i de lidt tunge Beovox og imho et bedre match.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Erfaringer med Denon pma-830/850

Indlægaf Louis » tors 25. okt 2018 10:55

cdp skrev:Stort set alle Denons forstærkere, er kendt for at være effekt-stærke - husker tidligere test fra diverse tidsskrifter, altid lå pænt over det opgivne. Riaa-delen er meget præcis og lineær, men det fortæller jo ikke alt om lyden. Mærket har altid udstrålet kvalitet og vellyd, på deres egen måde og trods priser, der ( før klubben ) lå i den tunge ende, synes jeg det er et godt produkt, der har lanceret megen nytænkning og brugt energi på fornuftige nye løsninger.
Mit råd - prøv med et lyt i kendte omgivelser - du bliver overrasket.. ;)
Edit - Jeg havde for år tilbage Beomaster 8000+M100, lækker lyd, men lidt tamt ift. effekten, en +100w Denon pustede langt mere liv i de lidt tunge Beovox og imho et bedre match.


Jeg ville ønske jeg kendte en der havde en jeg kunne teste, men den lader til at være relativt sjældent til salg. Så det ender nok med at gamble lidt og så håbe at den lyder godt:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Erfaringer med Denon pma-830/850

Indlægaf Skorpio » tors 25. okt 2018 10:59

Hej,

Ikke helt samme model men lidt nyere. Jeg tester i øjeblikket en Denon PMA-970 og er overrasket på flere punkter. Først er byggekvaliteten, den er god og gedigen. Men vigtigst, overskuddet...der er virkeligt overblik og styrke fra den.
Selv om jeg syntes jeg har nok med 30W klasse A, så giver +100W altså noget mere...

Jeg har selv være lidt forbeholden over for Denons forstærkere, men denne er virkelig god!
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster