Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iorden?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iorden?

Indlægaf gasolin » fre 2. nov 2018 16:02

Leder stadig efter en forstærker, men hvis det skal vare en vintage forstærker hvordan finder man så en der er helt iorden uden at den koster en formue ?

f.eks HiFi-Scandinavia.dk og hifi genbrug kan godt være super dyre, nogen gange 2-3 gange prisen på dba.

Siden jeg spurgte omkring en Nikko alpha 3 er min budget desværre pt ændret sig ned afgående for at få lidt mere power og en lidt anderledes balance i lyden, den nikko alpha 3 jeg fandt er solgt, mere fyldig mindre lys lyd, dog ikke noget ekstremt som nad 3020i som jeg har erffaringer med, den virker lidt for mørk i lyden som påvirker de fine højfrekvente detaljer.

Fandt en nad, den var der problemer med, den slog fra da sælger ville teste den inden han sendte den til mig.

Har fundet en Nikko NA-2090 med 2x85 waty som skulle lyde godt, problemet med den er at den kan blive meget varm hvis dc offset ikke er justeret rigtig, har ændret sig igennem årene, så kan den selv i idle blive varm og den har jeg prøvet med en mere moderne nad forstærker og det er bare ikke mig med sådan en varm forstærker.

http://audiokarma.org/forums/index.php?threads/nikko-na-2090.429544/

Hvordan for jeg en vintage forstærker til næsten ingen penge med god lyde, rimelig med kræfter (84db højtaler) og som er helt iorden.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf Cockernes herre » fre 2. nov 2018 16:23

Hej Gasolin
Ja, der er mange overvejelser. Desværre er kraftige forstærkere der kan trække så tungt et læs/ følsomhed ikke billige - heller ikke i Vintage afdelingen. Tror det ville hjælpe en del, hvis du skriver , hvad du har at købe for evt. også lidt mere om højttalerne, du vil bruge.
Hvis du godt kan lide diskant er Nikko ikke helt dumt i øvrigt.. Har selv en 8085'er receiver. Sony kunne også være en mulighed hvis man kan lide dem.
Håber det lykkedes
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » fre 2. nov 2018 16:49

Pt fandt jeg en nad topmodel til 600kr incl fragt som havde problemer og fik mine penge igen (forstærkeren skulle have været fejlfri men heldigvis testede sælger den før han sendte den)

Nikko NA-2090 er også topmodellen men en helt anden årgang, nemlig 82, den skulle ifølge linket have en rigtig god lyd, nogen skriver en ulv i fårklæder. (men skulle blive varm selv i idle hvis dc offset er ud af justering)

Nad 3155 næsten vintage til omkring 600-700kr har jeg set nogen til.

Fandt et sæt Nikko, Beta II + Alpha 220 til 1400kr men det har jeg ikke pt råd til, da jeg har købt en masse andre ting og desværre da jeg spurgte og var villig til at ofre de ca 1400kr, ville sælger ikke sende.

Nikko 130 til 1200kr som dog er lidt for dyrt i forholdt til hvad jeg vil ofre, men så sandelig også i forhold til Nikko, Beta II + Alpha 220 til 1400kr hvor forstærkeren er kraftigere end en Nikko 130.

Proton effketforstærker med typisk for proton høj dynamisk effekt (mere end nad) så de ca 2x50 watt ville være nok, er lidt for dyr.

Jeg vil ikke have en lys lyd og gerne en god bund, en nad 3020i er for mørk i lyden, det er ikke så mørk lyd jeg er ude efter, ca 90 watt i 8ohm, mine højtaler går kun ned til ca 5.5 ohm i et smalt område og er generalt på 8 ohm og 84 db, selv om de er opgivet til 6 ohm og 86 db.

Gerne mulighed for brug af bananstik og i en mørk farve, ikke et must have, kun nice to have.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf spuncut » fre 2. nov 2018 17:54

Har selv 3 stk. Nikko Alpha 130 og den er nok den mest ydmyge af Alpha'erne, men bestemt ikke en ringe forstærker. Dog ville jeg ikke betale 1200,- for et 130-sæt. Det er forøvrigt længe siden at jeg har købt noget forstærkergrej, enten er lageret ved at være fyldt, eller også er priserne steget. Det er i al fald mit indtryk at der ikke er så meget at løbe efter mere og er man ude efter noget der lige er til at tage i brug er der efterhånden langt i mellem snapsene. En forstærker der er i orden og til en lav pris bliver derfor svært, især hvis man ikke kan skrue lidt selv. Derudover er jagten jo selvfølgelig en stor del af vintage-Hi-Fi-interessen, så god jagt herfra :)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » fre 2. nov 2018 17:56

spuncut skrev:Har selv 3 stk. Nikko Alpha 130 og den er nok den mest ydmyge af Alpha'erne, men bestemt ikke en ringe forstærker. Dog ville jeg ikke betale 1200,- for et 130-sæt. Det er forøvrigt længe siden at jeg har købt noget forstærkergrej, enten er lageret ved at være fyldt, eller også er priserne steget. Det er i al fald mit indtryk at der ikke er så meget at løbe efter mere og er man ude efter noget der lige er til at tage i brug er der efterhånden langt i mellem snapsene. En forstærker der er i orden og til en lav pris bliver derfor svært, især hvis man ikke kan skrue lidt selv. Derudover er jagten jo selvfølgelig en stor del af vintage-Hi-Fi-interessen, så god jagt herfra :)
MVH Henning


Det ikke et sæt kun effektforstærkeren https://www.dba.dk/forstaerker-nikko-130-100-w/id-1048113941/
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf janfroerup » fre 2. nov 2018 17:58

spuncut skrev:En forstærker der er i orden og til en lav pris bliver derfor svært........


Mjoehhh - ønsket er forståeligt, men noget op ad bakke.

Denon PMA-717 til en flovmand er da muligt, men den er jo nok lidt klein (undtagen på lyden)
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » fre 2. nov 2018 18:01

Hvis ellers den lyder rigtig og har en super even til at trække alt, både musik genre og højtaler så vel lavt som højt (tæt på grænsen) kan jeg godt nøjes med ca 50 watt i 8 ohm.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf spuncut » fre 2. nov 2018 18:10

gasolin skrev:
spuncut skrev:Har selv 3 stk. Nikko Alpha 130 og den er nok den mest ydmyge af Alpha'erne, men bestemt ikke en ringe forstærker. Dog ville jeg ikke betale 1200,- for et 130-sæt. Det er forøvrigt længe siden at jeg har købt noget forstærkergrej, enten er lageret ved at være fyldt, eller også er priserne steget. Det er i al fald mit indtryk at der ikke er så meget at løbe efter mere og er man ude efter noget der lige er til at tage i brug er der efterhånden langt i mellem snapsene. En forstærker der er i orden og til en lav pris bliver derfor svært, især hvis man ikke kan skrue lidt selv. Derudover er jagten jo selvfølgelig en stor del af vintage-Hi-Fi-interessen, så god jagt herfra :)
MVH Henning


Det ikke et sæt kun effektforstærkeren https://www.dba.dk/forstaerker-nikko-130-100-w/id-1048113941/

Så meget desto værre og det bekræfter mit indtryk af at priserne er steget en del på det sidste.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » fre 2. nov 2018 18:27

spuncut skrev:
gasolin skrev:
spuncut skrev:Har selv 3 stk. Nikko Alpha 130 og den er nok den mest ydmyge af Alpha'erne, men bestemt ikke en ringe forstærker. Dog ville jeg ikke betale 1200,- for et 130-sæt. Det er forøvrigt længe siden at jeg har købt noget forstærkergrej, enten er lageret ved at være fyldt, eller også er priserne steget. Det er i al fald mit indtryk at der ikke er så meget at løbe efter mere og er man ude efter noget der lige er til at tage i brug er der efterhånden langt i mellem snapsene. En forstærker der er i orden og til en lav pris bliver derfor svært, især hvis man ikke kan skrue lidt selv. Derudover er jagten jo selvfølgelig en stor del af vintage-Hi-Fi-interessen, så god jagt herfra :)
MVH Henning


Det ikke et sæt kun effektforstærkeren https://www.dba.dk/forstaerker-nikko-130-100-w/id-1048113941/

Så meget desto værre og det bekræfter mit indtryk af at priserne er steget en del på det sidste.
MVH Henning


Ikke helt vintage men i familie med den klassiske nad 3020.

Jeg havde solgt for ikke så lang tid siden min nad 3020i til en for 500kr + fragt, brugte den ikke, havde ikke helt nok effekt til 84 db højtaler og den rigtige lyd, for mørk i det (havde måske haft den i 9-10 måneder,måske 1 år) få dage senere havde han en nad 3020i til salg for 1250kr (er stadig til salg), der var nummer bag på og det var ikke det samme som min, tænkte omg, var lige ved at skrive til ham om han var sindsyg, men kunne se det var han der havde købt min nad og man kan jo ikke sige han er sindsyg at sælge en nad 3020i til 1250kr (på et tidspunkt var ny prisen 995kr) før man reelt ved om det lykkedes ham.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » fre 2. nov 2018 19:51

janfroerup skrev:
spuncut skrev:En forstærker der er i orden og til en lav pris bliver derfor svært........


Mjoehhh - ønsket er forståeligt, men noget op ad bakke.

Denon PMA-717 til en flovmand er da muligt, men den er jo nok lidt klein (undtagen på lyden)


Hvorfor lige Denon PMA-717?

Der er en Denon PMA-737 til 700kr, den skulle hav ca 2x70 watt i 8 ohm og over 2x100 watt dynamisk, den og så en Nikko NA-2090, hvad vil så lyde bedst?
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf Louis » fre 2. nov 2018 22:04

En fuldt fungerende forstærker der "trækker alt" til en billig penge bliver desværre nok svært. Det Nikko sæt med beta og Alpha er vist det bedste bud synes jeg. Det lyder også ganske hæderligt.
Hvordan man lige finder en helt i orden er svært at sige. Jeg tvivler på du fårq en serviceret for billige penge. En værksted stemninger læber let op i en del penge hvis der skal skiftes lidt her og der og den tid radiomekaniker en skal bruge på det, og så er det de færreste der lige skyder det af for mindre.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » fre 2. nov 2018 22:15

Altså trækker alt med måde,trækker nok ikke svære 4 ohm højtaler med slem facevinkel og lave følsomhed,mine højtaler er så heller ikke den værste belastning for en forstærker selv om de kun er på 84db, men ihverfald kan spille alt fra baggrunds music med få instrumenter,stemmer ved lav lydstyrke til live rock musik ved høj lydstyrke (relativt til hvad forstærkerne kan spille) ac/dc,led zeppelin eller f.eks pink floyd, rolling stones uden at rode det hele sammen som en pærevælling uden hoved og hale, jazz,blues spiller jeg også engang imellem samt edm,techno.
Senest rettet af gasolin fre 2. nov 2018 22:22, rettet i alt 1 gang.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » fre 2. nov 2018 22:16

Louis skrev:En fuldt fungerende forstærker der "trækker alt" til en billig penge bliver desværre nok svært. Det Nikko sæt med beta og Alpha er vist det bedste bud synes jeg. Det lyder også ganske hæderligt.
Hvordan man lige finder en helt i orden er svært at sige. Jeg tvivler på du fårq en serviceret for billige penge. En værksted stemninger læber let op i en del penge hvis der skal skiftes lidt her og der og den tid radiomekaniker en skal bruge på det, og så er det de færreste der lige skyder det af for mindre.


Nikko sættet med beta og Alpha til 1400kr vil sælger ikke sende og har ikke mulighed for at hente
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf gasolin » fre 2. nov 2018 22:20

gasolin skrev:
Louis skrev:En fuldt fungerende forstærker der "trækker alt" til en billig penge bliver desværre nok svært. Det Nikko sæt med beta og Alpha er vist det bedste bud synes jeg. Det lyder også ganske hæderligt.
Hvordan man lige finder en helt i orden er svært at sige. Jeg tvivler på du fårq en serviceret for billige penge. En værksted stemninger læber let op i en del penge hvis der skal skiftes lidt her og der og den tid radiomekaniker en skal bruge på det, og så er det de færreste der lige skyder det af for mindre.


Nogen nad forstærker som den 3020i jeg havde trækker det meste og alle genre, bare lidt for mørk lyd og har ikke så mange kræfter i 8 ohm til 84 db følsomme højtalere, kan med få undtagelser fås til en del under 1000kr, tror iøvrigt min ikke var 100% iorden, som integreret forstærker var lyden skarp ved høj lydstyrke som den ikke var når jeg kun brugte effektdelen.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvordan for man en billig vintage forstærker der er iord

Indlægaf Fredmarantz » fre 2. nov 2018 22:27

gasolin skrev:Altså trækker alt med måde,trækker nok ikke svære 4 ohm højtaler med slem facevinkel og lave følsomhed,mine højtaler er så heller ikke den værste belastning for en forstærker selv de kun er på 84db, men ihverfald kan spille alt fra baggrunds music med få instrumenter,stemmer ved lav lydstyrke til live rock musik ved høj lydstyrke (relativt til hvad forstærkerne kan spille) ac/dc,led zeppelin eller f.eks pink floyd, rolling stones uden at rode det hele sammen som en pærevælling uden hoved og hale, jazz,blues spiller jeg også engang imellem samt edm,techno.


Lige ovenstående vil jeg nok mene i højere grad hidrører højttalerne og den akustik, de skal spille i, end forstærkeren. Forstærkeren har en lydmæssig betydning, ja, men den er minimal i forhold til de to andre ting, som jeg nævnte. Hvis Led Zeppelin ikke roder i dit nuværende set-up, vil jeg mene, at der skal en decideret dårlig, underdimensioneret eller defekt forstærker til, hvis det skal mudre. Høj lydstyrke med 84dB-højttalere (hvad "høj" end betyder), ja, det kræver en voksen og veldimensioneret forstærker - meget voksen ... og de hænger ikke på træerne til lave priser.

Hvilke højttalere drejer det sig om? - og hvilket lokale skal det spille i?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Dalgas og 28 gæster