Ft "The End" & DOXA 70

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Ft "The End" & DOXA 70

Indlægaf kj2005 » lør 3. nov 2018 19:44

God Lyd

Påstanden om god lyd holder nok, så længe forskellige transistor forstærker-kredsløb kun skal levere behersket strøm .

I mange tilfælde giver måledata ingen indikation på om lyden er god... udgangstransistorernes hastighed (ft) sammen med transistorernes spændings tolerance , betyder noget for vores opfattelse af god lyd.

Både "The End" og DOXA 60 / DOXA 70 er forstærkere, som afviger i forhold til klassiske udgangsforstærkere.

... mange små detaljer kan indvirke på det samlede lydbillede, og én detalje er taget fra udtalelser af DOXA's ingeniør Knut Lauvland :

Regarding DOXA 704 Signature
"Do NOT replace the original BD254 and 246 with "better" japan versions!!!
Keep the originals!!
Remember that the constructor of DOXA, Knut Lauvland, have done a lot of testing to find the best possible transistors for the amp. And this does not always meen the ones with the best specs.

In early versions of the DOXA amps, Lauvland used fast and linear transistors like 2sA1227 and 2SC2987. But these were changed to BD245 and 246 by the ear-test!!"

....DOXA 70 har fået gode anmeldelser .... med de mange udgangstransistorer og en lav forsyningsspænding omkring 36VDC, går udgangstrinnet om nødvendigt ned under 2 Ohm og leverer masser af strøm.

Jeg er ikke tilhænger af DOXA's måde at montere udgangstransistorer på :shock: ...og den mekaniske opbygning virker ikke imponerende. Chassis'et på DOXA 70 ser relativt spinkelt ud.


Vh. Kim

Fejl på DOXA 70 fra nettet, som må se anderledes ud.. rettet ...men ikke optimalt

Billeder af DOXA 70's indre lånt på nettet!!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 lør 10. nov 2018 11:04, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ft "The End" & DOXA 70

Indlægaf Nillerviborg » søn 4. nov 2018 21:45

Selv tegnet diagram ???
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Ft "The End" & DOXA 70

Indlægaf kj2005 » man 5. nov 2018 14:59

Nillerviborg skrev:Selv tegnet diagram ???


nej
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ft "The End" & DOXA 70

Indlægaf Flyng » man 5. nov 2018 15:13

Hej

Jeg tror, den lidt finurlige måde at montere transistorerne på bevirker, at temperaturen mellem dem bliver mere ensartet, så de deler strømmen bedre. Er emittermodstandene mon meget små?

Mvh
Flyng
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: 4140

Re: Ft "The End" & DOXA 70

Indlægaf kj2005 » man 5. nov 2018 15:48

Flyng skrev:Hej

Jeg tror, den lidt finurlige måde at montere transistorerne på bevirker, at temperaturen mellem dem bliver mere ensartet, så de deler strømmen bedre. Er emittermodstandene mon meget små?

Mvh


...jeg har ingen viden om DOXA 70 kredsløbet bortset fra det jpg billede jeg modtog fra en kammerat.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ft "The End" & DOXA 70

Indlægaf senilix » tirs 6. nov 2018 16:17

Man skal lige være opmærksom på at diagrammet til "Doxa 70" indeholder en fejl i indgangstrinnet omkring tilveje bringelsen af spænding til kaskode transistorerne.

Den benyttede kredsløbs topologi for Indgangstrinnet løb jeg rundt i slut 80'erne og troede jeg havde opfundet, da jeg ikke havde set den benyttet før. :ide: Men det havde jeg selvfølgelig ikke... :roll:

En anden kommentar er at Matti Otala ganske rigtigt fik gjort opmærksom på TIM forvrængning, men hans konklusioner om at høj open-loop båndbredde før modkobling er nødvendig for at undgå TIM holder ikke helt vand.
senilix
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 05 jun 2016
Lokalitet: Hjørring

Re: Ft "The End" & DOXA 70

Indlægaf senilix » lør 17. nov 2018 11:58

Hej kj2005,

Du må undskylde at jeg ikke har haft tid til at uddybe min kommentar om fejl i Doxa diagrammet. Jeg har lavet et nyt diagram hvor fejlen omkring forsyning til kaskode transistorerne er rette. Desuden har jeg påført værdierne fra et andet diagram jeg havde. Der er et par modstande som ikke har noget nummer. Jeg har på fornemmelsen at komponent numrene ikke passer med dem der eventuelt er på pcb'et, men jeg har bibeholdt dem fra mit diagram. Ligeledes kan jeg ikke garantere at komponent værdierne er 100% i overensstemmelse med konstruktionen. Så det hele skal tages med et forbehold.

Og så en advarsel. Forstærkeren er ikke-inverterende, men på trods af det er modkoblingen udført som for en inverterende forstærker. Det må betyde at forstærkeren vil gå i selvsving hvis den bygges som diagrammet er tegnet.

Jeg ved ikke om vi udfra de billeder der er tilgængelige på nettet kan finde fejlen eller om nogen her på forum har en som de kan tage nogle gode billeder af. Det sidste er nok ikke nemt da det kræver at printet løftes ud af kassen.

https://drive.google.com/open?id=18dKrfqvZ8PWJ5eGM9_FEALEymO4tGPql

Senilix
senilix
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 05 jun 2016
Lokalitet: Hjørring

Afslutning på DOXA 70

Indlægaf kj2005 » søn 18. nov 2018 11:48

Sjovt at se Knut Lauvlands forstærker idéer. De fleste design ingeniører har hver især en idé til en unik diagram tegning.

Mht. den norske forstærkers kredsløb hopper jeg over nu, bl.a. pga. den lidt ”skæve” måde at justere tomgang på.
Den usymmetriske tomgangsjustering er sandsynligvis lavet for at undgå at tilføre ripple/støj , og indgangstrinnet med fb er ikke tegnet almindeligt.

Med de norske forstærkere som inspiration er målet blevet en vellydende DIY forstærker med standard kredsløb og fornuftige komponent priser.

Vh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ft "The End" & DOXA 70

Indlægaf senilix » søn 18. nov 2018 14:40

Hej Kim,

Forstærkeren er som helhed meget almindelig i opbygning, og indgangstrinnet ses ofte benyttet ved forstærkere som gør brug af current-feedback. Det eneste lidt specielle er justeringen af tomgangsstrøm. Normalt sidder kredsløbet til spændingsgeneratoren (Vbe-multiplier) der hvor R23 sidder. Men der er som sådan intet i vejen for at lave det som Lauvland har gjort. Den eneste ting man skal være opmærksom på er at kredsløbet skal matche udgangstransistorenes VBE som følge af temperaturen. Hvis gain er for lille i VBE-multiplieren kan man risikerer termisk run-away og omvendt hvis den er for stor så vil udgangstrinnet køre med for lav tomgangsstrøm efter at forstærkeren har leveret meget effekt i en periode med øget cross-over forvrængning som følge.

Med hensyn til FB må der simpelthen være en fejl i diagrammet. Laves forstærkeren som på diagrammet foreskriver vil den simpelthen gå i selvsving. Så det ville være godt med nogle gode billeder af printet så vi kunne finde ud af hvordan det reelt er lavet. Det er ikke svært at komme med et bud, men det er jo gætværk.

Hvis du er interesseret i spøjse diagrammer, så har jeg diagrammet til en Holfi NB3.
senilix
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 05 jun 2016
Lokalitet: Hjørring

Re: Ft "The End" & DOXA 70

Indlægaf senilix » søn 18. nov 2018 17:15

Hej Kim,

Jeg har lavet en lille rettelse omkring feedback, som jeg vil mene kunne være et bud på hvordan det er lavet. Jeg har taget har flyttet R18 og ført feedback punktet til punktet imellem R10 og R32.

https://drive.google.com/open?id=1p6FPbix-PS4v82RdfBBQCDZeZ8xgVRjn

Det er lige umiddelbart den mest oplagte måde det kunne være lavet på. Der er andre muligheder og jeg undre mig lidt over at R8 er placeret der hvor den er da der ikke er en tilsvarende i kollektoren af Q20.
senilix
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 05 jun 2016
Lokalitet: Hjørring


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster