Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » søn 11. nov 2018 20:57

Fordi jeg kan og det er en beskeden merpris hvis det gir bedre lyd.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf janfroerup » søn 11. nov 2018 21:54

gasolin skrev:Fordi jeg kan og det er en beskeden merpris hvis det gir bedre lyd.


Fordi man kan gør ikke en Fiat500 til en Jaguar - eller sagt på en anden måde - du har en Sansui AU 317mkII, uanset hensigter, gode intentioner, eller mængden af tid der hældes i den , bliver det aldrig en AU-717.

At udskifte ladelytterne til nogle der er 1½ gang større i kapacitet, vil ikke få den til at spille en radisse anderledes.

beklager ordene men du er ude i en mission impossible, intet andet.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » man 12. nov 2018 15:34

Nogen som ved hvor man kan få lavet trafoen og om den kan laves, det irritere mig den larmer for den spiller sku bedre end den anden forstærker jeg har.

Sansuien er mere behalig i toppen på flere numre,den har bedre bass, er mere musikalsk,har en mere varm lyd og har mere power, selv om begge burde være lige kraftige så er sansuien mere behalig at lytte til ved høj lydstyrke eller sagt på en anden måde, den anden forstærker jeg har spiller mere kedeligt og der er det bare så meget mere irriterende at trafoen larmer på den jeg gerne vil beholde.

Fik stikkene i dag (se billede andet sted), de sidder på ingen måder perfekt men fik testet højtaler udgange B og den har ikke så upræget med at gi lyd fra sig i ventre højtaler.

Hvis der er en tråd om det nogen steder har jeg ikke set den, kunne godt tænke mig at vide hvilken "gode" steder som kan lave vintage forstærker der findes.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf spuncut » man 12. nov 2018 16:34

Måske kan den mekanisk støjende trafo klares på anden vis:
viewtopic.php?f=569&t=369&hilit=dc+filter&start=225#p72602
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » man 12. nov 2018 16:37

Skal ikke hen og lave den løsning

Jeg oplever af og til at spoleformen kan gi' sig en lille smule ift. jernkernen og så har man jo en slags højtaler der spiller 50Hz firkanter. Spoleformen er ofte holdt på plads med lak, men denne lak kan i tidens løb nedbrydes og man har balladen. Jeg har været heldig med kile plasticstykker ind mellem spoleformen og kernen og på denne måde atter fastgøre spoleformen.

Der er gummi imellem chassiet og trafoen
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf spuncut » man 12. nov 2018 16:53

Der angives flere løsninger i den tråd som jeg linkede til.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » man 12. nov 2018 17:08

Nu har jeg lige kigget lidt længere i tråden, dc filter kunne jeg prøve,dog ikke sikkert det virker.

Jeg kunne også tage den til radio og tv experten i Odense og få en vurderet, det er billigere og så for jeg at vide hvad et service efter syn koster med mere. (Har lige skrevet med ham)

Via højtaler indgangen er der intet når jeg slukker (tester forstærkeren med min tv højtaler), bruger iøvrigt en strømskinne med netstøjfilter fra hifiklubben, ca 10 år gammel fætter.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf cdp » man 12. nov 2018 17:48

Jeg kunne også tage den til radio og tv...


Elektronik værkstedet i Hårby - 64771549, måske lidt billigere, men kender ham ikke.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » man 12. nov 2018 17:57

Koster ofte ikke noget at få en vurdering, det koster 2x99 kr + 19 kr i omdeling i fragt, men tager jeg selv til Odense kan jeg gøre det for under 100kr ;)
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf LarsW » man 12. nov 2018 19:25

:Tanke: Hmm, brum fra traffo kan skyldes flere ting. Belastning af traffo ( hvad der sidder lige efter
traffoen , dc kredsløb lige efter traffoen som belaster som måske ikke har det så godt eller udgangen
der har det mindre godt og belaster dc forsyningen ) eller noget rent mekanisk fra traffoen pga. at lakken som traffoen er blevet indpræneret med fra ny af, er blevet begyndt at krakelere således at traffoen er begyndt
at " snakke ".

Hvis det er selve traffoen, der er prolemmet kan du evt. gøre det, at afmontere traffoen ( husk at mærke
ledningerne af, så du ved hvor de har siddet ) og så give traffoen en gang Plastik 70.

https://www.elextra.dk/details/H15155/p ... slak-200ml

Man bruger det på print , men kan også anvendes til traffoer.
Ellers er der også nogle der " bager " traffoen i ovnen.
Men ingen garanti herfra, da det kræver at man selv har forstærkeren foran sig og måler den efter
inden man bedømmer hvad der kan være problemmet.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf stiv » man 12. nov 2018 21:21

Som LarsW skriver " brum fra traffo kan skyldes flere ting".
Kan det være et forsøg værd, at prøve med DC-filter til 300-kr. !...
Følgende tekst, er fra en forhandler: Dette filter sættes ind mellem lysnettet og transformatorerne. Herved undgås mekanisk brum fra trafoerne, som skyldes at DC på lysnettet får transformatorkernen til at gå i mætning.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » man 12. nov 2018 21:36

Har set, men hvis det skal monteres på en speciel måde er jeg ikke sikker på jeg kan finde ud af det.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf Sorenki » man 12. nov 2018 22:58

Jeg kan se at den nu er sat til salg? https://www.dba.dk/forstaerker-sansui-a ... 049958006/
Så giver det være vel ikke mening at vi fortsætter de gode råd ift fejlfinding ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » man 12. nov 2018 23:29

jo for jeg vil gerne havde det lavet hvis muligt, men ved ikke om det er muligt at få det lavet for f.eks max 1000kr, i sidste link er der en der prøvede med dc filteret uden det virker.

Da jeg skiftede tilbage til min anden forstærker kunne jeg høre den havde en dårligere balance, mindre bas,mere lys lyd og bliver for lys når jeg skruer op for lyden, så jeg skal have skiftet den jeg spiller på nu, det ikke særligt godt må jeg indrømme tynd og lys i lyden, den spiller lidt kedeligt i forhold til hvordan sansuien spiller, sansuien spiller mere varmt og musikalsk.

Har fået et bud på den, men den interesserede har været stille og ikke skrevet om han stadig er interesseret og så videre

Har lidt alternativ hvis jeg skal have en anden, for jeg ved som sagt ikke hvad det vil koste at få det lavet og der er ingen garanti for dc filteret vil virke samt at jeg kan montere den selv.

Den ene er fra en forhandler, men kræver at jeg for solgt det jeg har.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf Pokemon » tirs 13. nov 2018 00:24

kan da godt forstå at det er træls og så vidre men den sorenki har funnet i den blå skriver sælger at den er iorden og så behøver du jo ikke rode med at lave din egen som du jo måske så bare kan sælge og det behøver jo ikke koste så meget så. og hvis ham der har givet bud så alligevel er interssert er det måske bare wind-wind?
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster