Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf cdp » fre 9. nov 2018 16:01

Uden at sprede emnet for vidt i din tråd, vil jeg mene der skal være stel helt fra arm/pu til bagsiden på forstærkeren. Alt andet er usikkert. Og hvis du har flere pladespillere, så prøv lige dem af også - er problemet er det samme, er fejlen indkredset. Er der MC-indgang? en omskifter kunne godt drille - det samme lytter, stel mv., som Henning foreslår.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » fre 9. nov 2018 16:05

Der ikke mc ingang

Min pladespiller er født uden kabel til stel,jordforbindelsen til en forstærker

Har kun 1 pladespiller
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » fre 9. nov 2018 17:46

Min forstærker er varm og tænker jeg vil prøve pladespiller indgangen igen, den spiller en brugt udgave af queens a night at the opera helt fint, til min overraskelse. :OLO:

Kan ikke huske hvilken plade jeg spillede først, måske en Queen plade og pladespiller bare har en synergi der for det til at lyder perfekt.

Alt skkal dog ikke alt lyde rosenrødt, jeg kan ikke li den svage støj fra transfoen (letter ocd), sidst jeg havde den åben justerede jeg ikke transfoen, men de skruer toppen og siderne af chassiet var skuret fast med, de blive løsnet lidt.

Tror jeg skal prøve at løsne dem fra transfoen, men skal jo lytte med toppen med skruerne i og når den er varm, så det kan være svært at stramme,løsne den imens den spiller, ked af den larmer lidt, for den spiller sku bedre en samtlige nye forstærker til det dobbelte af hvad jeg gav nemlig 2200kr, som inkludere den nyeste nad c316bee, marantz pm 6006 på tilbud og en masse andre.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf spuncut » fre 9. nov 2018 18:21

Mekanisk støj fra nettrafoen kan skyldes at spoleformen har løsnet sig fra kernen. Jeg har ofte haft held med at fjerne denne støj ved at kile plasticstykker fra den inderste del af et CD-cover eller anden tynd, stiv plasticemballage ind under spoleformen og lime med sekundlim eller epoxy.
At apparatet er serviceret af en radiomekaniker siger ikke så meget når man ikke ved hvad der er udskiftet, måske er der blot foretaget en justering af bias og balance. Apparatet er fra sidst i halvfjerdserne så hvis ikke elektrolytkondensatorene allerede er skiftet er det nok på høje tid.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » fre 9. nov 2018 19:10

Nej den er fra 1980 for den er vidst kun lavet i det år

Skal ikke hen og eksperimentere med transfoen

http://www.worldofhifi.dk/?page=galleries&album=050-119_forstaerkere_(hi-fi_aarbogen-80)&img=7992

Lig mærke til hvis man kigger efter den, var den prismæssigt på højde med den langt kraftigere nad 3080, men er ikke i tvivl om en brugt nad 3080 i god stand er væsentlig dyrere en en sansui au 317 II

Skal ikke pt have skiftet elektrolytter da jeg synes den spiller som den skal :Thumpsup:

Her er Au 317 hvor transformatoren er helt dækket til, det er min ikke der hvor kablerne er og køler ribberen er ikke sort
Billede

Dem der sidder på de sølvfarvet køleribber (4 stk) har fået noget hvid pasta af en eller anden type og den er helt støv fri, har også hørt at hvis dc er offset så kan den blive en del varm, det bliver min ikke 7-9-13
Billede

Ham her har skiftet til 2 x 15000 mikro farad (mener jeg det hedder) og det kunne jeg jo også hvis ellers det gir noget, pt bliver det ikke lavet noget før jeg vinder i lotto ;) og slet ikke når jeg ikke føler der er behov for det

http://omordicai.tripod.com/hifi/AU317.html

Som det sidste skal jeg prøve tricket med at vende strømstikket 180 grader om det gir noget, vente på mine stik så jeg kan bruge mine 4mm2 tykke højtalerkabel og så ellers høre en masse musik, nu hvor phono indgange faktisk er iorden.

Billede

Googlede lige elektrolytkondensator og de er jo ikke så dyre selv om det nok er billige modeller, de små skal vel også skiftes HVIS IKKE de er udskiftet, er iorden?

https://www.elextra.dk/details/H11739/10000uf-50v-lodret-elektrolyt-snap-in

https://www.elextra.dk/details/H25451/15000uf-50v-lodret-elektrolyt-snap-in-oe35x45mm
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf spuncut » lør 10. nov 2018 01:04

Man kan ikke "syn's" om kondensatorer er i orden, det er noget man måler. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=lLQThhf3Brc
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » lør 10. nov 2018 11:38

Hvor kan man få det lavet og hvad vil det ca koste?

Hvad med transformatoren ville jeg kunne få lavet den hvis en stramning,løsning at skruerne ikke ændre på lyden fra transformatoren, kan ikke huske om det var der før jeg brugte gummi ringe imellem chassiet og transformatoren.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf cdp » lør 10. nov 2018 22:48

Hvor kan man få det lavet og hvad vil det ca koste?

Der findes stadig en del af 'den gl. skole' teknikere - det handler lidt om kende nogen, og have tillid til deres arbejde..
Lig mærke til hvis man kigger efter den, var den prismæssigt på højde med den langt kraftigere nad 3080, men er ikke i tvivl om en brugt nad 3080 i god stand er væsentlig dyrere en en sansui au 317 II

Har selv 3080 og 7080, - samme lyd som 3020, som du selv beskriver godt - Audionord, Audioscan mv. sparede fordyrende mellemled, og lancerede gode produkter til lav pris, det vil naturligvis afspejle nuværende brugtpriser også, men det gør jo ikke din Sansui til en ringere forstærker. Og hvis du vælger nye lytter, ville en større værdi kun være et plus. Dog skal din ensretter bro lige kunne følge med. Mht. plads for lytter, fylder de jo noget mindre i dag.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf Fredmarantz » søn 11. nov 2018 00:27

Jeg må sige, at jeg bliver en smule forvirret af at læse ned gennem tråden. Det er som om, at forstærkeren nogle gange godkendes og nogle gange ikke..

Af kendte issues med den er:

- en trafo, der brummer mere end du kan lide.
- en mulig syg RIAA (det tror jeg ikke)

Der er givet nogle råd til, hvordan man i nogle tilfælde kan dæmpe dette brummeri:

- Spænde trafoen hårdere sammen (og altså ikke at løsne skruerne, som jeg læser, at du gør?) , hvis muligt og spænde den hårdere mod chassis - evt. smide et par gummiisolatorer under trafoen (dette har du gjort :thumbsup: ). Der er også givet råd, der går på at sætte noget fx gummi mellem topcover og lytter, for at dæmpe et med-vibrerende topcover. Det sidste ved jeg ikke, om du har gjort? -

Som min sidste kommentar til det med trafoen, vil jeg sige, at det altså ikke er unormalt, at man kan høre trafoen stå lige så stille og brumme lidt - især hvis man lægger øret til. Dette imødekommes normalt ved de førnævnte indgreb - men dette hjælper ikke altid, .og så er der altså ikke mere, som du bør gøre ved den uden at du risikerer at ødelægge noget, som ikke kan rettes op igen.

Så er der kliklydene og knaseriet, som du kan høre fra Phono-delen. Nu er det vel ikke bare almindelig "pladestøj", du taler om? Prøv at lade være med at spille plade, men bare skrue op for volumeknappen på valgt phono. Så vil du, hvis denne kreds er sund, høre en stille hvæsen i begge højttalere - dette er helt normalt og det bør der ikke røres ved - det kan man ikke. Den indgang er højfølsom og støjer/hvæser altid en smule i forhold til de andre indgange (aux- tape-tuner) -dette høres bedst ved opskruet volume (uden signal) og det er normalt og sundt. Hvis det lyder sådan ville jeg ikke pille nogetsomhelst ved det overhovedet. Hvis du synes, at nogle plader lyder mere "mellemtonede" end andre- så der det sandsynligvis fordi disse plader er produceret sådan. Du var jo glad for "a Night at the opera" - det beviser da, at den RIAA fungerer.

Du bør huske, at du har købt en brugt forstærker, som har en del år på bagen - og at forvente, at den er som ny (hvad den dog muligvis næsten er) - er optimistisk. Når jeg køber brugte forstærkere, så er der sgu altid ét elelr andet, som der skal kigges på. Jeg ville under ingen omstændigheder i sådan et tilfælde begynde at spekulere i nye lytter og recapping osv.....Det skal i hvert tilfælde gøres af en fagmand - og recapping er dyrt, da det tager tid. Du var jo ude efter en billig forstærker- ikke?

Nu har du købt den - jeg anbefaler, at du bruger den flittigt i den kommende tid - og hvis du får overskud til det, så bør du (med slukket forstærker) - give alle dine omskiftere på fronten samt volume - tone - balancekontroller m.m. en ordentlig omgang gymnastik (ikke mindst tape-monitor). 20-30 gange pr. knap - så plejer al skifte - og skrue op/ned-støj at dæmpes eller helt forsvinde.

Slutteligt vil jeg sige, at påstande fra sælgere om, at de er nyservicerede af radiofagmand ikke altid er noget, som man bør læne sig op ad - det kan jo være løgn. Måske radiofagmanden ikke har tænkt, at RIAA-delen skal fungere rigtigt - han tænkte måske, at sådan bruger ingen mere? (Jeg tror nu, at din RIAA- er ok).

Jeg ville nyde den nu - og ikke problematisere yderligere. Du har givet 1200,- for den og skal du betale en radiofagmand for at lave noget (som måske ikke er en fejl) - koster det hurtigt det samme, som du har givet for den. hvor er vi så? Du anbefales ikke selv at gå i gang med noget - du kan risikere at ødelægge mere end du kan lide.

Ovenstående kan måske lyde lidt firskårent fra min side - men jeg tror, at du gør dig unødvendige bekymringer om en forstærker, som jeg har på fornemmelsen fungerer nogenlunde ok. vigtigste ting er, at den kan ånde, og at du aldrig skruer den højere op end det lyder godt (skal være uden forvrængning) - og bruger den.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » søn 11. nov 2018 02:26

Der er ikke noget med chassiet, i det vibrationerne forsvandt ved at bruge gummi imellem trafoen og bunden af chassiet.

Om brummen,summen,hvad man nu skal kalde da det er en mellem ting imellem brummen/summen og coilwhine, var der før jeg fik brugt gummi under trafoen,skal jeg ikke kunne sige, havde vibrationer og inden jeg fik opdaget lyden fra trafoen havde jeg brugt gummi under den.

Ved ikke helt om det ændre sig afhængig af tempraturen, lige pt høre jeg det kun tæt på toppen af forstærkeren eller når det ikke er noget musik,lyde, som kan distrahere lidt (støjen fra trafoen).

Jeg har ikke noget gummi og har ikke fundet noget, der skal måske nogen oven på de 2 store elektrolyt kondensator som de så fornemt skulle hedde, der er oven på trafoen (ikke sikker på den rører topcoveret), som er åben i begge ender som den ikke er på den Au 317 jeg viser billede af, der er hele trafoen dækket af et sort cover.

Første plade jeg spillede hørt jeg nogen klik lyde og senere da jeg spillede en anden plade kunne jeg ikke høre noget, men det er der, man kan godt høre det hvis man skruer lidt op for lyden, men husk at skrue ned igen ;)

Kan som sagt bruge tape play med min externe riaa hvis det er slemt, høre ikke så meget plader at det er et kæmpe problem.

https://www.dropbox.com/s/63h6idke4d712if/MOV_0403.mp4?dl=0


Den spiller fint via de andre indgange, ud over det støj der kan være fra youtube eller f.eks tidal hifi via en ældre eller dårlig optagelse,dvder,netflix,tv og så videre er der intet unormalt at høre.

Der er intet støj fra loudness,bass,treble,balance, volumen,input selector, men der er når jeg slukker for power, så er der knas,støj eller hvad man nu kalder det fra venstre højtaler. Jeg venter på et sæt af de tynde højtalerstik (pin connectors på 2mm) så kan jeg bruge mit 4mm2 kabel og kan nemmere teste om højtaler indgang b gir lyd fra sig i min venstre højtaler når jeg slukker (tænker ikke det gør nogen som helst forskel).


Den kostede 1100kr incl fragt, er igang med at sælge den jeg brugte og kan sagtens hvis den bliver solgt ofre 1000kr på nye elektrolyt kondensator, både de store og små er ikke så dyre, men med 100kr hver vej i fragt hvis ikke det kan laves lokalt og 500kr i arbejdsløn (eller mere), så kan det nemt nå op på over 1000kr

Også lidt dyrt hvis det koster f.eks 500kr for at finde ud af de ikke fejler noget. Bor på fyn ikke jylland, som man kan se på min lokalitet.

https://www.elextra.dk/details/H25451/15000uf-50v-lodret-elektrolyt-snap-in-oe35x45mm

Eksempler på hvad det koster i england at få lavet et nad http://www.amprepairservices.co.uk/nad/4568276007

Havde fundet en lidt nyere nad som var defekt da sælger testede den før han ville sende den til mig og så fandt jeg efter nogen dages søgen sansusien.

Den samme nad model er til salg på dba til under 1000kr, spurgt angående fragt og kunne få den til prisen incl fragt, den er jeg også interesseret i, naden er en tidligere topmodel.

Naden var mere tænkt som alternativ til sansuien hvis den støjer for meget fra trafoen og jeg ikke kan holde det ud "lettere ocd" :Skor: hvis ellers den er til salg, hvis jeg finder ud af jeg ikke kan leve med støjen, ældre nad modeller lyder godt og er meget dynamiske.

Kunne også købe den og så finde ud af hvilken af de to jeg vil beholde og så ofre ca 1000kr på at få den optimere hvis jeg for solgt den forstærker jeg brugte før sansuien.

Problemet er så bare at få solgt den jeg ikke vil beholde uden at tabe noget, kan ikke sige det med sikkerhed selv om jeg igennem min tid har haft 7 nad forstærker og har en moderne til mit tv (min nad 3020i lød bedst kun ved at bruge effektdelen), men er næsten sikker på at sansuien lyder bedre en alle de nad jeg har haft.

Dog kan det være svært at samligne effketdelen fra min nad 3020i med sansuien som helt integreret forstærker, da naden som integreret forstærker lød spids når jeg skruede op for lyden, den var ikke i topform da effektdelen lød fint helt op til sin grænse,mørk med en god bass og især mellemtonen var god.

Om sansusien skrives der den er på ca 2x50 watt i 8 ohm og den seneste (som jeg har) skulle have 10 watt mere, hvor nogen få skriver den lyder mere kraftig end den er opgivet til at være og det kan jeg kun gi dem ret i.

De der klik intervaller der er med volumeknappen (og tonekontrollen og balance) er ret fede.

Hvis jeg vil have lavet noget, så vil jeg fokusere på trafoen og når jeg slukker på power, at venstre højtaler gir lyd fra sig, elektrolytter på 10000 eller 15000uF / 50V kan jeg altid købe til max 200kr incl fragt for 2, de små som måske også skal skiftets med det samme kender jeg ikke værdieren afm, men koster 13kr for en 1000uF / 50V Lodret elektrolyt så et komplett sæt der passer burde ikke være dyrt, et recapping sæt til en nad 3020i har jeg set til under 300kr på ebay hvor de 2 store elektrolytter er på 4700 mikrofarad 35volt, så 2x 10000 mikrofarad på 50 volt burde være helt ok.

Ca 20 kr mere pr stk for 15000 istedet for 10000 mikro farad er ikke den vilde mer pris, så det kan jeg jo bare skifte til, selv om nogen vil holde deres vintageforstærke så tæt på originale værdier som muligt.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf Sorenki » søn 11. nov 2018 18:49

gasolin skrev:Hvis jeg vil have lavet noget, så vil jeg fokusere på trafoen og når jeg slukker på power, at venstre højtaler gir lyd fra sig, elektrolytter på 10000 eller 15000uF / 50V kan jeg altid købe til max 200kr incl fragt for 2, de små som måske også skal skiftets med det samme kender jeg ikke værdieren afm, men koster 13kr for en 1000uF / 50V Lodret elektrolyt så et komplett sæt der passer burde ikke være dyrt, et recapping sæt til en nad 3020i har jeg set til under 300kr på ebay hvor de 2 store elektrolytter er på 4700 mikrofarad 35volt, så 2x 10000 mikrofarad på 50 volt burde være helt ok.

Ca 20 kr mere pr stk for 15000 istedet for 10000 mikro farad er ikke den vilde mer pris, så det kan jeg jo bare skifte til, selv om nogen vil holde deres vintageforstærke så tæt på originale værdier som muligt.

Ift recapping skal du huske at der er forskel på kvaliteter af kondensatorer - og her snakker jeg ikke om "audiofile komponenter" bare almindelige, god-kvalitets komponenter.
Jeg ville sørge for at købe fra et godt mærke og en god serie. Billige kinesiske komponenter, kan være langt fra de angivne værdier.

Det er altså ikke sikkert at du kan opgradere fra 10.000 uF til 15.000 uF uden at ensretteren og kredsløbet heromkring lader livet.

Jeg ville lade en dygtig, kompetent tekniker, der ved hvad han laver gennemgå maskinen for dig og fikse hvadend der måtte være.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » søn 11. nov 2018 18:51

har prøvet at skrive til 2 men kunne ikke lige finde andre
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf Sorenki » søn 11. nov 2018 18:55

gasolin skrev:har prøvet at skrive til 2 men kunne ikke lige finde andre

Hvad med at spørge herinde om råd til dygtige teknikere? - Der er jo mange brugere her der får deres udstyr gennemgået af fagfolk der har erfaring med ældre udstyr.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf gasolin » søn 11. nov 2018 19:05

Har skrevet til AnalogBo og spaudioteknik, et sted skulle jeg starte.

Om det er 10000 eller 15000 er ikke så vigtigt da den lyder ret godt med de 2x10000 50 volt der er, hvilken værdi de små har ved jeg ikke.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Optimering af Sansui au 317 II vibrationer med mere

Indlægaf Sorenki » søn 11. nov 2018 20:31

gasolin skrev:Om det er 10000 eller 15000 er ikke så vigtigt da den lyder ret godt med de 2x10000 50 volt der er, hvilken værdi de små har ved jeg ikke.


Hvad var så bevæggrunden for at du ville ændre det til 15.000?
jeg tænker her - uden at vide om det kan lade sig gøre, hvorfor så ændre på det, hvis det i forvejen lyder godt?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster