Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000kr)

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000kr)

Indlægaf gasolin » ons 14. nov 2018 17:32

Jeg ved ikke hvor mange højtaler kontra forstærker jeg har haft igennem mit liv men 8 nad forstærker er jeg oppe på siden jeg for 25 år siden fik et rigtigt hifi anlæg fra rotel (980bx).

Efter jeg har fået sansui AU 317 II har jeg nok en af de bedste forstærker jeg pt har haft, der iblandt 2 moderne til ca 6000kr som ikke helt kunne spille bas på samme måde som sansuien.

Af ren interesse og fordi sansuien spiller så godt, har jeg ud over da jeg kiggede efter en som jeg vil købe og købte sansuien, også efter jeg fik købt en, kigget på vintage forstærker fra technics, lidt nikko, sansui.jvc,lidt marantz, lidt pioneer og luxmann (L-215).

Jeg har så tænkt på hvilken vintage forstærker der er blandt de bedste,mest vellydende som man stadig kan finde til forholdsvis lav pris max 2000-3000kr?

I min anden tråd nævner jeg Sansui au-d9 som jeg har fundet, men skulle ikke lyde så godt som den serie jeg har og hvor en af topmodellerne i min serie, au 717 i dag koster 4500/5000kr.

Krav ca 2x 50 watt i 8 ohm eller mere, en varm og musikalsk lyd med god bas,kontrol af højtaleren.

Ikke den der lyse tynde lyd som moderne forstærker ofte har og hvor det tit går helt galt hvis man skruer op, hvor man for en endnu mere tynd og lys,skinger lyd (min sansui beholder niveauet,balancen i bassen når jeg skruer op for lyden og er bedre end mange "billige" nye forstærker til at spille bass).

Har læst at Technics SU 8080 skulle lyde rigtig godt, hvor en skriver den har den bedste riaa han nogensinde har hørt og en at den luxman L-210 (som stort set er den samme som en L-215) han har, har han samlignet med en masse selv gode moderne forstærker og ingen af dem lyder lige så godt.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf evox » ons 14. nov 2018 17:51

Sansui AU-555a
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf gasolin » ons 14. nov 2018 17:54

evox skrev:Sansui AU-555a


Den er der en af til salg på dba, det vil sige annoncen er fra i dag men den er inaktiv, 1500kr
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf Sorenki » ons 14. nov 2018 18:15

så var det nok for billigt ;)
Jeg synes det er fuldstændig umuligt at fortælle dig hvilken forstærker der er bedst - det afhænger helt og holdent af din smag, resten af dit gear og dit lytterum.
derudover så er vintagehifi og priser jo ikke faste ting - du kan være heldig på DBA eller hos din nabo.

Derudover så synes jeg ikke man kan tillægge andre menneskers oplevelser og holdninger noget andet end en inspiration for hvad man må afprøve selv - jeg har hørt mange der foretrækker udstyr jeg selv synes er kedeligt og omvendt.

Jeg synes det er svært at blive klog på hvad du prøver at opnå?
Du startede med at få tips til forstærkere til under 1000 kr. men du endte med at købe noget helt andet end det du fik af råd -
Nu lovpriser du jo din Sansui - men du er samtidig igang med at sælge den og du er utilfreds med at den ikke er i orden? (Brummer fra trafoen) men i annoncen skriver du at den er i orden?

Det er ikke for at føre dom, eller sige der er noget forkert i det du gør - vi har alle noget i søgelyset, og når det næste så kommer, så skifter vi ud. Jeg undre mig bare over at det går så hurtigt, og at du ikke får fikset problemet du har med din Sansui, af en dygtig fagmand, inden du skynder dig ud og køber det næste?

Dit spørgsmål svarer til at sige "Hvilken gammel bil til 100.000 er bedst?"... Det er ikke muligt at give dig et svar du kan bruge til noget.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf gasolin » ons 14. nov 2018 18:20

Er bare nysggerig efter hvad der er det bedste der er at finde og til rimelig pris.

Behøver ikke sælge min sansusi bare fordi den der sat til salg, kan jeg få solg begge mine forstærker kan jeg måske købe den billige af de 2 sansui au-717 der er til salg ;)

Min sansui spiller super godt, men er jo langt fra den bedste mest vellydende, powerfulde forstærker sansui har lavet fra slutningen af 70'erne til begyndelsen af 80'erne.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf Struktør » ons 14. nov 2018 18:26

Helt enig... Med brugtkøb kan du have heldet... Hvis det kommer når du er klar..? Når man køber ældre elektroniske forstærkere, skal man være rimelig heldig hvis der ikke kommer et eller andet der skal serviceres... Det koster penge, men er det en der ved hvad og hvorledes det skal fikses, så er de penge givet godt ud... Jeg har et budget på omkring 5000,- kroner om året, fordi det er en hobby... Jeg er dårlig til at sælge, så nu har jeg min (vores) lille stue fyldt op.... Så nu nyder jeg det jeg har, når tiden er til det, ret sjældent, og det der skal serviceres, får jeg lavet, da jeg ikke har de kompetencer, desværre... Mit råd til dig er.. Få den Sansui kigget efter, og i mellemtiden undersøg hvad du mener du ikke kunne leve foruden, spar penge sammen, og hug til, når et af dine drømme objekter dukker op...
med venlig hilsen
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf gasolin » ons 14. nov 2018 18:44

Skal have lavet lidt ved den, når jeg slukker knaser det fra venstre højtaler og vil gerne have skiftet klemterminaleren ud så jeg kan bruge 4mm2 eller tykkere højtalerkabel. Forstiller mig ikke at jeg for solgt begge forstærker så jeg kan købe en fra en forhandler der er 100% iorden og med mere power :Skor:

Sansuien er min første rigtige vintage forstærker og er da sikker på der findes noget der lyder bedre, selv om jeg har måske den bedste forstærker jeg har haft, ihverfald en meget musikalsk forstærker med god bas.

Var nu mest for at høre hvad folk synes er en af de bedste forstærker med ca 2x 50 watt i 8 ohm eller mere, en varm og musikalsk lyd med god bas,kontrol af højtaleren.

Ikke så meget hvad der er den bedste, for det afhænger også af ens højtaler,rummet anlæget spiller i, om man spiller rock eller klassisk musik og så videre.........det koster jo ikke noget at snakke om det og skulle det ske jeg finde en noget rigtig godt til næsten igen penge eller har råd til en lidt dyrere forstærker, så ved jeg sådan nogenlunde hvad jeg skal købe.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf Ehapa » tors 15. nov 2018 00:47

Skægt med SU-8080, det var min første rigtige hi-fi forstærker købt brugt i 1982...købte en luxman l120a 5-6år efter, som ikke lød
Lige så godt som 8080, 8080 havde jeg dog solgt til min fætter mellemtiden ..så levede med luxman 120a de efterfølgende 20år..så Technics SU-8080 er bestemt en god forstærker til prisen.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf gasolin » tors 15. nov 2018 00:52

Har faktisk set den super billig til slag, men også fra en forhandler, men til ca 4 gange prisen, normalt er jeg ikke til technics forstærker, men nogen af de ældre forstærker lader til at være rigtig gode og su 8080 skulle være fra den tid hvor de er bygget som en tank, tiden hvor deres sl1210 pladespiller begyndte at blive populær, hvis ikke den allerede var det.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf Helikon » tors 15. nov 2018 00:55

Nu har du sporet dig ind på hvad din lydpræference er - det skal være noget der spiller musik og får stemningen og sjælen med og det er egentlig ikke ret ofte du spiller højt, hold fokus der for det er den signatur du skal på jagt efter for at blive mest tilfreds i længden.

Der findes mange rigtig udmærkede forstærkere i klassen 20 - 70 w med forskellig lydsignatur hver i sær.
Vi hører alle sammen på forskellig måde og nogle kan lide noget der enten spiller
-varmt og behageligt
-analytisk og sterilt
-hårdt og lyden lige i ansigtet
-så neutral som muligt
-Osv.
Du kan finde den bedste forstærker i klassen der spiller analytisk og så koldt som Antarktis, det er bare helt ligegyldigt når du ikke bryder dig om den type lydensignatur, selv om du godt kan høre "det er en kvalitetsforstærker der spiller godt". Analogt, jeg kan ikke lide whisky. Jeg har alligevel smagt nogle meget gode nogle og jeg kunne kan godt smage at de var rigtig gode, det ændrer dog ikke på at jeg ikke kan lide smagen uanset det er en rigtig god whisky.
Oplevelsen af det hørte kommer også an på stemningen man er i når man hører/lytter. Der ud over er der forskellige lytte situationer hvor nogle karakteristika har fordele frem for andre. Jeg har arbejdet med broadcast og radiostudier mv. og det er andre lytteparametre og lydkvaliteter man vægter i den situation i fht. når man sidder hjemme i stuen og lytter til musik med god kaffe og chokolade i godt selskab.
Musiktypen er også en faktor der skal vægtes. En lækker stemningsfuld jazz live-optagelse vil lyde meget forkert på noget der er godt til at gengive hård metal lige i ansigtet.
Man kan ikke få alting i det samme apparat. Sørenki var inde på biler; hvad er så den bedste biltype, en formel 1, en 4x4 eller en ladvogn? Det kommer an på hvad den skal bruges til, en Formel 1 er helt ubrugelig til at hente træstammer ud fra skoven med selv om den måske koster det samme som den specialbyggede 8x8 skovlastbil med hydraulisk knækstyring, grab, sav og 1 m frihøjde.

Få nu repareret din Sansui og lad være med at gå så højt op i om det koster 100 kroner mere at få den fixet end det du har bestemt dig for at det må koste, for det gøre den næste du får fat i også.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf gasolin » tors 15. nov 2018 01:37

Roligt nu

Jeg spørger ikke fordi jeg skal have en ny forstærker, men af interesse, det der med at få noget nyt og man den næste uge-14 dage deltager i forskellige tråde om netop det man har købt, lige som når man har købt en lækker bil, at alle bare skal se den og at man ikke snakker om andet.

Min skal have lavet power når jeg slukker, det et eller andet der kan loddes på omkring højtalereterminalerne så vidt jeg husker, der tager alt støjen,knas med mere?

Vil gerne have nye banan terminaler istedet for klemterminaler, se om den svage støj fra trafoen kan minimeres, om noget skal skiftes i riaaen og så få undersøgt om elektrolyt kondensatorene skal skiftes, volume,bass,diskant,,balance,loudness,high pass filter,subsonisk,ingangsvælgeren og indgange til pladespiller og de 2 andre indgange er helt fejlfrie og støjsvage.

Spiller engang imellem højt og det går overraskende godt, den anden dag tilsluttede jeg den til mine tv højtaler, nogen små engelske 2 vejs højtaler med 4" bas og der fik den ellers alt (næsten) hvad den kunne trække (de er opgivet til 75 watt)via min telefon og hele min tidal favorit sang liste, hvor sansuien sagtens kunne maxen højtalerne uden at bliver mere end lunken.

Tilbage til emnet, det mere for at vide hvad der er toppen af poppen fra 70'erne og starten af 80'erne, hvad man rent faktisk kan finde med jævne mellemrum og som de fleste har få råd til (forhandler er jo ikke ligefrem billige).

Det jo ikke alle der synes en nad 3020 a og b er toppen af poppen, selv om stort set alle har råd til sådan en selv i mint condition (hvis nogen vil af med den).
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf Sorenki » tors 15. nov 2018 02:03

Du nævner forhandlere, men hvordan spiller det ind med vintage-gear?
Der er jo ikke længere leverandører til forhandlerne, så jeg kan ikke helt gennemskue hvad du mener når du sammenligner priser mellem private og “forhandlere”?
Når det kommer til vintage-gear afhænger prisen (for det meste) af standen og hvad man nu engang vil give.
Tingene har ikke vejl. Priser men følger markedet - og ting som bliver hypede bliver dyre.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf gasolin » tors 15. nov 2018 02:15

Forhandlere

Hifi genbrug. hifi skandinavien og ja radio

Eksempel

Dba https://www.dba.dk/forstaerker-technics-su-8080/id-1046719321/

Både hifi genbrug og hifi skandinavien har en til salg

https://hifi-scandinavia.dk/vare/technics-su-8080/

Spørger lige her istedet for at lave en ny tråd

Kan det bedste betale sig at købe en billig forstærker og lave de mangler der er eller købe en der har været igennem en radiomekaniker der ved hvad han laver,har skruet hænderne rigtig på og så betale lidt mere, i eksemplet med technics forstærkeren er prisen 4 gange højere hos en forhandler som jeg kalder det (af vintage hifi).

Nu var det så hvad der er toppen af poppen og som kan findes og til rimelige priser, ikke så meget om man skal købe en billig og få den lavet eller købe en der er lidt dyrere men tilgengæld er serviceret. ;)
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf spuncut » tors 15. nov 2018 07:00

Toppen af poppen af midt 70'er integrerede forstærkere? Det kan der kun gives subjektive svar på. Mange vil hævde at Marantz havde nogle hits i denne periode, andre er vilde med Luxman-ting. Undertegnede har en svaghed for Silver-Pioneer's fra SA-(x)500-serien selvom de er noget picky mht. højtalere, hvilket iøvrigt gælder for mange af periodens integrerede forstærkere. Rigtig mange vil have svært ved at sige nej tak til Sansui's AUXXXX fra først til midt-70'erne. Nikko's TRM-serie har også deres tilhængere, enkelte fra NA-serien er heller ikke tovlige og så er der alle dem jeg ikke har nævnt.
Desuden er det vigtigt at gøre sig klart at stort set ingen af disse brugte forstærkere lyder som de skal før at de er blevet renoveret. To eksemplarer af samme forstærker kan derfor lyde vidt forskelligt afhængig af hvilket liv de har levet i alle de mange år siden de forlod fabrikken. Folks detaljerede meninger om hvordan en bestemt forstærker lyder er derfor ikke altid særlig værdifulde, da man typisk ikke får at vide hvilken teknisk stand det pågældende eksemplar har.
Herudover er det svært at finde lige een forstærker at kaste sin kærlighed over, specielt hvis man skal betale nogen for renoveringen, derfor findes der også en del samlere (/hoardere) inden for dette interesseområde. Til eksempel har jeg en Luxman-bunke som jeg ikke rigtig er blevet enig med mig selv om jeg gider at gøre noget ved, blot for at illustrere at der skal høres meget før man finder noget der falder så meget i ens smag at man gider at bruge tid og penge på en renovering.
Skal tingene være omsættelige vil jeg anbefale noget Sansui fra mellemklassen og op fra første halvdel af 70'erne. Og har du en fornuftig dokumentation på renoveringen, skulle der også være en god chance for at få pengene hjem igen hvis du vil prøve noget andet.
IMHO altid IMHO ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Bedste vintage forstærker der er til at finde (max 3000k

Indlægaf Tophøj » tors 15. nov 2018 09:01

Jeg har, og har haft rigtig meget udstyr.Og repareret flere end du har spist ærter :lol: Skal du gå med en integreret forstærker, så er en af de mest undervurderet Technics SU-V10X, Den er bygget på den helt rigtige måde, har masser af kræfter, og et hav af tilslutningsmuligheder.
Det er svært at råde og vejlede, fordi resten af din signalvej spiller ind. Det som lyder godt hos sælger, lyder måske af H til hjemme hos dig. Nogle vil have moderen, andre datteren, og en helt tredie, begge to...

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster