Marantz 1200B

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 1200B

Indlægaf bqvick » tors 15. nov 2018 21:01

Jeg har anskaffet mig en rigtig fed Marantz 1200 B og har lige et spørgsmål vedrørende volumen regulator for neden ca midt på forstærkerens bagside . Fungerer den sammen med Center Channel Output ? Eller hvilken funktion har den ? Jeg har desværre ikke fundet noget materiale ,der kan give et svar :roll:
bqvick
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 13 dec 2010
Lokalitet: Århus

Re: Marantz 1200B

Indlægaf vinyl » tors 15. nov 2018 21:03

Tillykke Benny, Den bliver du glad for :OLO: :OLO:

Hilsen/ Børge
vinyl
Fritids Branchemedlem
 
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08 mar 2011
Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Re: Marantz 1200B

Indlægaf bqvick » tors 15. nov 2018 21:17

Mange tak Børge , den spiller jo som en engle, der flyver gennem stuen .....jeg er mere end tilfreds :OLO: :OLO: Har også storebror 1250 , den er bestemt heller ikke så ringe end`da :Thumpsup:
bqvick
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 13 dec 2010
Lokalitet: Århus

Re: Marantz 1200B

Indlægaf bqvick » tors 15. nov 2018 23:02

bqvick skrev:Jeg har anskaffet mig en rigtig fed Marantz 1200 B og har lige et spørgsmål vedrørende volumen regulator for neden ca midt på forstærkerens bagside . Fungerer den sammen med Center Channel Output ? Eller hvilken funktion har den ? Jeg har desværre ikke fundet noget materiale ,der kan give et svar :roll:

Ps.Jeg har nu fået en manualen tilsendt og kan se ,at volumen Regulator fungerer sammen med Center kanalen .men udgangen er til phonostik ,til hvad og hvordan skal det bruges ? :roll: Vh.Benny
Senest rettet af bqvick fre 16. nov 2018 09:38, rettet i alt 1 gang.
bqvick
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 13 dec 2010
Lokalitet: Århus

Re: Marantz 1200B

Indlægaf Fredmarantz » tors 15. nov 2018 23:35

Tillykke med den fine forstærker - not too shabby!! :-)

Du synes at rode lidt rundt i det Bqvick. ;)

Den centerchannel volume omme på bagsiden skal ikke bruges til normale stereoset-up's. Den bruges KUN til, hvis du vil drive et separat system bestående af én slutforstærker et andet sted (mono L+R) + én højttaler - ikke andet - i med et (det hedder 1/4"- jacks) jack-ud ... og ind i et andet single sluttrin + højttaler et sted (altså mono L+R). . Den har intet at gøre med øvrige volumekontroller. Din sædvanlige og almindelige volume kører du på fronten af forstærkeren - fuldstændig som alle andre forstærkere. Udgangen her er kun et pre-amp-signal ud. Der er ingen indbyggede kræfter.

tilføjelse: Hvis du undrer dig over "hi-low"-switchen på bagsiden, så bruger du den normalt i "low"-position. Det er en position, hvor signaler med normal amplitude kan facilitere en normal brug af din volumekontrol på forsiden af forstærkeren - og her er støjgulvet lavest. Hvis du har et svagt signal fra ...ja..en svag lydkilde og du ikke synes, at du kan vride volumekontrollen nok om - kan du skifte til "high" - positionen - så kan du bruge volumekontrollen på forsiden på en mere normal måde. Jeg ( og Marantz :-) ) anbefaler at bruge den i "low"-positionen til alle normale signaler fra tunere -båndoptagere- pladespillere mv...
Jeg anbefaler også at skrue helt ned og slukke, når/hvis du skifter med denne. Jeg tvivler dog på, at du får brug for at skifte, hvis du bare stiller den fast på "low".
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1200B

Indlægaf NikonSP » tors 15. nov 2018 23:50

Hej Benny.

Tillykke med en af de allerfineste integrerede forstærkere Marantz har lavet :thumbsup:

Vedhæftet et billede af det afsnit i bruger manualen der omhandler brugen af center kanalen:


Marantz 1200B center kanal.jpg


Så vidt jeg husker, kan udgangen også bruges til at 'føde' et scope.

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1200B

Indlægaf Fredmarantz » fre 16. nov 2018 00:08

bqvick skrev:Mange tak Børge , den spiller jo som en engle, der flyver gennem stuen .....jeg er mere end tilfreds :OLO: :OLO: Har også storebror 1250 , den er bestemt heller ikke så ringe end`da :Thumpsup:


Nej - model 1250 er slet "ikke så ringe endda" - for at sige det mildt, men jeg ville til hver en tid foretrække model 1200 eller 1200B. Både af æstetiske og historiske grunde, men også fordi de store ladelytter i model 1200 og 1200B er konventionelle (2 stk) og lækre Sangamo :-) . Model 1250, som ER en überfed integreret forstærker har én af de tralse "dobbeltlytter" - som man er nødt til at erstatte af to alm. lytter eller "restuffe" med 2 lytter i ét bæger, hvis der skal skiftes på et tidspunkt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1200B

Indlægaf Fredmarantz » fre 16. nov 2018 00:16

Og så lige, hvad angår Sangamo-lytterne i model 1200/1200B:

De er af ualmindelig god kvalitet. Jeg har måske 10-12 apparater (alle Marantz), hvor disse sidder - og på intet tidspunkt siden ca. 1971 har disse svigtet eller ladet lidt "ripple"-brum slippe igennem. Lyden fra apparaterne er stadig bundsolid og med saft og kraft i transienter mv.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1200B

Indlægaf Fredmarantz » fre 16. nov 2018 00:20

og jeg bliver da ved.....

Det eneste, som ofte kræver lidt opmærksomhed på en 1200/1200B, er relækredsen. Den kan blive drilsk og ikke fungere som tilsigtet. Der er et par ting, som man kan gøre, men hvis du mærker, at den kobler "fast" ind..og ud, som forventet, synes jeg ikke, at vi skal gøre mere i det nu- du kan altid henvende dig i forummet, hvis den begynder at skabe sig i relæet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1200B

Indlægaf bqvick » fre 16. nov 2018 00:29

Tak til Fredmarantz og Nikon Sp ...for oplysningerne /svar ... så er det fuldt afklaret. .Jeg var godt klar over at Center kanalens reguleringer ingen forbindelse havde med den alm.volumen regulering . ;) Jeg har sat gain på low nu og det det passer fint Freddy . Det jeg også fiskede efter var ,om Udgangen i princippet kunne bruges som en Line Mono udgang til en aktiv Subwoofer .?
bqvick
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 13 dec 2010
Lokalitet: Århus

Re: Marantz 1200B

Indlægaf bqvick » fre 16. nov 2018 00:37

Fredmarantz skrev:og jeg bliver da ved.....

Det eneste, som ofte kræver lidt opmærksomhed på en 1200/1200B, er relækredsen. Den kan blive drilsk og ikke fungere som tilsigtet. Der er et par ting, som man kan gøre, men hvis du mærker, at den kobler "fast" ind..og ud, som forventet, synes jeg ikke, at vi skal gøre mere i det nu- du kan altid henvende dig i forummet, hvis den begynder at skabe sig i relæet.

Vh
Freddy

Ja ,og du kunne jo blive ved Freddy . :OLO: Den har en smule brum i transformatoren ,men ikke i en størrelsesorden ,der på nogen måde virker generende . Hvad mener du lige med “at jeg roder rundt “ ?. :lol:
bqvick
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 13 dec 2010
Lokalitet: Århus

Re: Marantz 1200B

Indlægaf Fredmarantz » fre 16. nov 2018 01:02

bqvick skrev:Ps.Jeg har nu fået en manualen tilsendt og kan se ,at volumen Regulator fungerer sammen med Center kanalen .men udgangen er til phonestik ,til hvad og hvordan skal det bruges ? :roll: Vh.Benny


Hej Benny! Det var mest dette ovenstående, som forvirrede mig lidt. "Volumen regulator" - hvilken mon du mente? Den på forsiden eller den på bagsiden? - det ved jeg så nu.
Og så "phonestik" - det ved jeg ikke, hvad er, men hvis du mener "phono-stik" - så er det ikke den udgang ,som sidder ved siden af Centerkanalens volumekontrol. Det er derimod et såkaldt "jack-stik" og nærmere betegnet et kvarttommers-mono-jack (hun). Derfor skrev jeg ,at du måske rodede lidt rundt i det., nu hvor vi skal prøve at hjælpe.

Anyway - så ved jeg faktisk ikke, om du kan bruge dette udtag til en aktiv subwoofer - men hvis vi forudsætter, at der kommer et sammenlagt (L+R) mono pre-signal ud af Kvarttommers-jack'et og videre til et sluttrin (uden pre) - og den udgang kan niveautilpasses "center channel volume" - og tilpasses, så den kan matche indgangen på den aktive subwoofer - så er vi vel et stykke af vejen? - nu kommer der jo et fuldt frekvensområde-signal fra Marantz'en - men hvordan det så behandles ovre i den aktive subwoofers mulige filtrering, ved jeg ikke - og hvis det passerer en preamp undervejs, ved jeg ikke, hvad der sker dér. Måske andre kan hjælpe? Det her er jo designet før "de aktive subwoofers" æra.

Hvad angår den brummende/summende trafo, så er det liige efter bogen. De står og snurrer lidt mekanisk, når man lægger øret til - det har de altid gjort - det er ikke noget, der generer mig herhjemme, og det gør de altså bare. Det er jo heller ikke verdens mindste trafoer. Det er i mine ører slet ikke chassiset, der svinger med, men udelukkende trafoen i sig selv, der "snakker" lidt.

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 12

Indlægaf bqvick » fre 16. nov 2018 01:41

Fredmarantz skrev:
bqvick skrev:Ps.Jeg har nu fået en manualen tilsendt og kan se ,at volumen Regulator fungerer sammen med Center kanalen .men udgangen er til phonestik ,til hvad og hvordan skal det bruges ? :roll: Vh.Benny


Hej Benny! Det var mest dette ovenstående, som forvirrede mig lidt. "Volumen regulator" - hvilken mon du mente? Den på forsiden eller den på bagsiden? - det ved jeg så nu.
Og så "phonestik" - det ved jeg ikke, hvad er, men hvis du mener "phono-stik" - så er det ikke den udgang ,som sidder ved siden af Centerkanalens volumekontrol. Det er derimod et såkaldt "jack-stik" og nærmere betegnet et kvarttommers-mono-jack (hun). Derfor skrev jeg ,at du måske rodede lidt rundt i det., nu hvor vi skal prøve at hjælpe.

Anyway - så ved jeg faktisk ikke, om du kan bruge dette udtag til en aktiv subwoofer - men hvis vi forudsætter, at der kommer et sammenlagt (L+R) mono pre-signal ud af Kvarttommers-jack'et og videre til et sluttrin (uden pre) - og den udgang kan niveautilpasses "center channel volume" - og tilpasses, så den kan matche indgangen på den aktive subwoofer - så er vi vel et stykke af vejen? - nu kommer der jo et fuldt frekvensområde-signal fra Marantz'en - men hvordan det så behandles ovre i den aktive subwoofer, ved jeg ikke - og hvis det passerer en preamp undervejs, ved jeg ikke, hvad der sker dér. Måske andre kan hjælpe?

Hvad angår den brummende/summende trafo, så er det liige efter bogen. De står og snurrer lidt mekanisk, når man lægger øret til - det har de altid gjort - det er ikke noget, der generer mig herhjemme, og det gør de altså bare. Det er jo heller ikke verdens mindste trafoer. Det er i mine ører slet ikke chassiset, der svinger med, men udelukkende trafoen i sig selv, der "snakker" lidt.

Venligst
Freddy


Ja,det var måske lidt uklart formuleret fra start ,det kan jeg godt se . :oops: Jeg var imidlertid ikke klar over, at det var et “Jack - stik “ det ligner meget et alm udtag til Phono - stik . Mht Subwoofer var det egentlig bare en strøtanke som sansynligvis ikke bliver aktuel . Hvad angår brum ,har jeg aldrig lagt øre til en forstærker ,med så mange år på bagen ,uden at den “snakkede lidt med “ Nå men jeg sidder lige og nyder musikken fra 1200 B, med et glas Clarkson Zinfandel fra California ,som iøvrigt er dyrket tæt på hvor Marantz eventyret startede ....jeg er en glad mand . :OLO: :thumbsup:
bqvick
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 13 dec 2010
Lokalitet: Århus

Re: Marantz 1200B

Indlægaf Fredmarantz » fre 16. nov 2018 01:52

Og - så er det blevet min tur til at klandre mig selv for decideret fejlinfo og uklarhed - scheisse da også :oops:

Jeg har lige kigget på en 1200B og du har jo ret - det er dæleme ikke et kvarttommes-jack ,men fuldstændig som du siger....et RCA/phono-stik - Så det må siges at være en kvajer fra mig..i overhalingsbanen - sorry! :oops:

Nå - glem det med jack - men det er teknisk set det samme hvad angår udgangen fra centerkanalen, så ingen ændringer der.

Var jeg dig, så ville jeg bare, ganske som du gør, nyde den i stereo, som man altid har gjort - det er den saftsusemig god til. :thumbsup: Skål og tillykke

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 1200B

Indlægaf Fredmarantz » fre 16. nov 2018 02:01

Marantz-eventyret startede i Saul Marantz' kælder i Kew Gardens i New York i starten af 50'erne. Senere opkøbt af Superscope (1964) og efter en flytning mere til Woodside N.Y., udflyttet til Californien - Sun Valley , San Fernando Road i ca. 1969.

Her er et fedt billede af drengene/deres service staff - derude i Californien ca. 1970-71, hvor solen altid skinner (efterhånden lidt rigeligt måske?) - Din 1200B er jo fremstillet i Californien - Sun Valley :-)

https://www.google.dk/maps/place/Sun+Va ... 18.3812562
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster