Problem med brum fra Marantz 2252 receiver.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Problem med brum fra Marantz 2252 receiver.

Indlægaf rumbaand » tirs 20. nov 2018 19:07

Hej med jer.

Jeg har læst meget herinde, og er blevet klogere på mange ting, men det er første gang jeg poster noget.

Jeg har er problem med min Marantz 2252 (ikke B-modellen), som jeg har svært ved at gennemskue og løse, så jeg håber I kan hjælpe mig.

Problemet er at det brummer, når jeg skruer volumen op på ca kl 10-11 stykker, og det forsvinder igen, når jeg drejer knappen ned under ca. kl 9-10. Skruer jeg helt ned for Treble ændrer brummet svagt karakter, og det forsvinder hvis jeg sætter hi-filter til, men ellers gør ingen andre knapper noget ved det, hverken fra eller til.

Hvis jeg fysisk løfter op i forstærkeren i højre hjørne foran, stopper det, men begynder igen når jeg sætter den ned. Sætter jeg noget i spænd under forstærkeren, forsvinder brummet ofte, men senere kommer det igen. Derimod forsvinder det så nogle gange, når fjerner det, jeg har sat i spænd således at forstærkeren igen står nede på alle fire.

Jeg har tjekket efter løse forbindelser og dårlige lodninger men kan ikke lige finde noget. Men da det kun påvirkes af Volumen, Treble samt Hi-Filter, kan det jo være det er noget i kredsløbet.

Jeg har for cirka et års tid siden skiftet alle elektrolytter, så det burde ikke være en gammel en af slagsen, der er skyld i det, men det kan jo være der er noget, jeg har overset.

Er her nogen herinde, der har erfaring med sådan et problem?

På forhånd tak!

Mvh Mads
rumbaand
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 maj 2018
Lokalitet: København

Re: Problem med brum fra Marantz 2252 receiver.

Indlægaf Klarskov » tirs 20. nov 2018 20:46

Hej Mads.

Jeg kender ikke den pågældende model, så det kan være helt hen i vejret det jeg siger, men jeg ville kigge efter revner i printet eller dårlige/kolde lodninger eller andet mekanisk i det område, der påvirkes når du løfter den fysisk.
Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Problem med brum fra Marantz 2252 receiver.

Indlægaf spuncut » tirs 20. nov 2018 22:36

Her kommer lidt spørgsmål:
Optræder brummet i begge kanaler?
Optræder brummet uanset hvilken indgang der anvendes?
Har brumlyden en snerrende karakter, altså 100Hz? eller er det bare en dyb "mmmmmmm...", 50Hz?
Oplever du en knasende lyd når du langsomt får brummet til at forsvinde ved at løfte i højre side?
Hvis du kan svare ja til det sidste spørgsmål, optræder den knasen i begge kanaler?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Problem med brum fra Marantz 2252 receiver.

Indlægaf Helikon » tirs 20. nov 2018 22:40

Det lyder som en dårlig forbindelse et eller andet sted. Enten i form af printbrud eller en lodning der har sluppet. Det kan være enddog meget svært at spotte så en kraftig lup eller luplampe er guld værd til den slags. Brud særligt i overgangen fra loddeø til bane kan være nærmest usynlige.
God jagt.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Problem med brum fra Marantz 2252 receiver.

Indlægaf janfroerup » tirs 20. nov 2018 23:01

spuncut skrev:Her kommer lidt spørgsmål:


Jeg kunne finde på at smide et scop på og se om dyret er gået i selvsving.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Problem med brum fra Marantz 2252 receiver.

Indlægaf rumbaand » ons 21. nov 2018 15:51

Hej med jer. Sikke hurtigt i svarer herinde :-)

Tak for jeres inputs; jeg prøver at svare så godt, jeg kan.

Brummet optræder i begge kanaler. Om det er 100 hz kan jeg ikke lige sige, men det lyder i hvert fald ikke som 50z-60z brum.
Hvis jeg drejer på volumen, mens den brummer, knaser det, ligeledes i begge sider.

Jeg har lige strammet alle skruer i chassis og kabinet, så nu forsvinder det ikke længere, når jeg løfter op i den. Kun når jeg skruer ned igen, samt når volumen kommer op over ca kl. 13.

Til gengæld har jeg lige nu opdaget, at den kun brummer, hvis jeg har sat pladespilleren i phono, eller min mp3 afspiller i enten aux, tape 1 monitor eller tape 2.

Fjerner jeg RCA-stikkene fra indgangene, kommer der intet brum, og sætter jeg dem i igen, kommer der først brum, når jeg enten tænder for pladespilleren (Rega Planar 3), eller skruer op på ipod'en. Er der skruet helt ned for ipod kommer der intet brum.

Dette har jeg ikke tidligere lagt mærke til. Giver det nogen mening?

Og ja, det kan da være, jeg skal have fat i en god lup og kigge efter brudte prints, når jeg har en aften fri.
rumbaand
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 maj 2018
Lokalitet: København

Re: Problem med brum fra Marantz 2252 receiver.

Indlægaf cdp » ons 21. nov 2018 18:37

Det lyder lidt som et stelproblem fra din pladespiller, og det første jeg ville kigge på. Nogen gange er en fysisk kontakt mellem 2 apparater nok til at afgøre fejl. Evt. prøv at tilslutte en anden pladespiller, og se hvad der sker.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Problem med brum fra Marantz 2252 receiver.

Indlægaf rumbaand » ons 21. nov 2018 18:41

Hmm... Jeg har lige prøvet at pille pladespilleren helt fra, både fra forstærkeren og fra stikkontakten, men stadigvæk samme problem, når jeg har iPod sat til en af indgangene som det eneste. Så det ser ud til at vi kan udelukke pladespilleren?
rumbaand
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 maj 2018
Lokalitet: København


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster