Technics SU-8600 støj,balance problemer

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf gasolin » søn 9. dec 2018 00:54

Skal ikke have thansen kontakt rens, det hold ikke ret længe før der ikke var noget drivmiddel,luft eller hvad det nu er der bruges
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf shadow » søn 9. dec 2018 03:09

Jeg har fint brugt en 400ml valvoline clean tronic kontaktrens til 30-40kr over de sidste par år.
Om den er bedre end andre kan jeg ikke sige, da jeg ikke har prøvet andre.
Men jeg har haft den ca 3år og brugt den en god del uden mangel på tryk endnu.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf gasolin » søn 9. dec 2018 03:23

Jeg fandt tilfældigt ud af at den forreste højre fod ikke rørte glaspladen på mit hifi rack da jeg lige skulle prøve mine foculpod fødder

De var så heller ikke høje nok.

Nå men så må jeg bare tage fødderne af og samtidig med det så kunne den blive renset igen, frem med luft på dåse og så i gang med min bløde nylon børste, fik godt med luft de steder hvor der kunne være skidt (især tape monitor) og så fik den ellers lidt mere af det spray jeg har og den samme omgang fik Tone on/defeat og speaker vælgeren og blev motioneret.

Jeg skal da lige love for det har hjulpet, der er ikke noget med speaker vælgeren, den er støjfri, tone on/defeat er støjfri, Tape monitor er 99% støjfri den falder ikke ud nå jeg skifter til source om det er fra tape 1 eller tape 2 skifter den til source og spiller i begge kanaler HVER gang, men stadig lidt støj når jeg skifter derfor kun 99%.

Problem jeg stadig har er jeg kan ikke høre turnover på 5khz når jeg skruer op og ned, kun 2.5khz kan jeg høre bliver højere lavere når jeg skruer op,ned.

Skulle lige se elektrolyt kondensatoren og de ser desværre sådan ud, ved ikke hvorfor billedet ikke vender rigtigt.
De hedder c501 c502 ECET56R 153Y er 15000 mikrofarad på 55WV, skal de skiftes eller er det bare reflektioner.

Hvad koster noget 15000 microfarad på 55 v elektrolyt kondensator, kan ikke finde nogen i danmark, det tætteste jeg kommer er dem her og det er vidst ikke noget særlig høj kvalitet (de fleste er på 50v)https://www.elextra.dk/details/H25451/15000uf-50v-lodret-elektrolyt-snap-in-oe35x45mm

https://www.dropbox.com/s/zjme7ypjks2sw0i/DSC_0038.JPG?dl=0

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf tctla » søn 9. dec 2018 09:27

Kig ind hos RS-Components:
https://dk.rs-online.com/web/c/passive- ... rm=15000uf
De er ikke nær så billige som eBay men du undgår problemer med Fake komponenter.
Du får de rigtige, originale Kemet, Vishay, Epcos etc. kondensatorer.
Se efter levetid, når du køber. Der er stor forskel.
Vær også opmærksom på, at i mange tilfælde, kan man kun købe bestemte komponenter i større antal, hvis man vil have den laveste pris.
Noget helt andet er, om dine 15000uF kondensatorer overhovedet behøver udskiftning.
Jeg ville personligt gå efter de små-elektrolytter, dit billede viser.
Små elektrolytter ved siden af varmeafgivende cement-modstande i lang tid = døde kondensatorer.
De store kanonslag fejler ofte ingenting, og NÅR de gør, er man ikke i tvivl (kraftig brum i højttalerne f.eks.)
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf larsne » søn 9. dec 2018 09:47

Mouser har en del forskellige der måske kan bruges, du kan sagtens anvende nogen med en større volt angivelse end de originale.

https://www.mouser.dk/ProductDetail/Uni ... gq50enM%3d

https://www.mouser.dk/ProductDetail/KEM ... RuoxBIg%3d
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf spuncut » søn 9. dec 2018 10:52

gasolin skrev:Skal ikke have thansen kontakt rens, det hold ikke ret længe før der ikke var noget drivmiddel,luft eller hvad det nu er der bruges

Jeg kan ikke bekræfte at beholderne på de kontakt/bremse renseprodukter som Thansen fører er mere utætte end andre og der har været en hel del af disse produkter igennem her gennem årene. Valvoline clean tronic er et produkt der minder om Kema EL-K80S, "S" for smørrelse, og sikkert lige så effektiv. Generelt er der ikke så meget forskel på effektiviteten af denne type rensemidler, idet de alle mestendels indeholder det samme, nemlig alkohol. Kaburatorvæske, pick-up-rens, tonehovedrens, brillerens, propylalkohol, isopropylalkohol eller isopropanol er uden tvivl lige så effektive, blot procenten er på samme niveau.
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf gasolin » søn 9. dec 2018 11:30

Skal ikke have nogen af de billige som kun holde 2-3000 timer men dem der holder 20.000-30.000 timer

F.eks https://dk.rs-online.com/web/p/aluminium-kondensatorer/2271204/

frem for f.eks den her https://dk.rs-online.com/web/p/aluminium-kondensatorer/8526484/

Hvorfor holder dem på 63 volt markant længere end dem på 50 v?

Nogen der har en ide om,bud på hvad udskiftning af elektrolyt kondensatorer vil komme til at koste?

Her på ebay kan man få et komplett sæt til en nad 3020a (forventer dog ikke det er dem med lang levetid) og det er jo bestemt ikke dyrt men det var forstærkeren jo heller ikke da den var ny, næsten 1/3 at en technics SU-8600

https://www.ebay.com/itm/NAD-3020A-B-3120-Verstarker-Elko-Satz-kpl-caps-recapping-recap-kit-complete/262831678893?hash=item3d31fd25ad:g:XIIAAOSwCGVX9VuP:rk:1:pf:0

Lidt engelske priser på netop recap af en nad 3020 http://www.amprepairservices.co.uk/nad/4568276007
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf tctla » søn 9. dec 2018 18:17

Nu er det ikke sådan med elektrolytter som med mælk, at når datomærkningen er overskredet, så går kondensdatoren >>Puff<< og er død.
Selv en kondensator, der er opgivet til en holdbarhed på 5.000 timer, som i dit eksempel, kan holde mange gange længere.
For at komme i NÆRHEDEN af den opgivne driftstid, skal kondensatoren belastes nær sit maksimum, hvilket især gælder temperatur, ripple strøm og spænding.
I din forstærker, kommer du ikke i nærheden af disse max., se gerne det datablad, der kan downloades på den kondensatortype, du opgiver fra RS.
Efter de 5.000 timer er gået, skal kondensatoren, groft set, bare stadigvæk være indenfor +/-15% af den oprindelige værdi, og er altså ikke gået omtalte >>Puff<<, men vil stadigvæk fungere fint i forstærkeren.
Og tænk så lige over, hvor mange dage 5.000 timer er (~200 dage).
Hvor meget forventer du, at ville bruge din forstærker, med volumen-kontrollen på "Jordskælv"?
Årsagen til, at jeg henledte din opmærksomhed på, at der er forskel på opgivne driftstimer er, at du lige så godt, kan gøre det bedst muligt, hvis det koster nogenlunde det samme.
Jeg antager dog også, at en kondensator, der er fabrikeret til, at overholde de specificerede data i 20.000 timer, sikkert i det hele taget, er en bedre komponent, end een, der er specificeret til 2.000 timer.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf gasolin » søn 9. dec 2018 18:32

12.5 timer om dagen 400 dage eller 10 dage af 12.5 time i 40 år.

Skal kun bruge 2 store så det max ca 300kr alle de andre små kondensator koster måske det samme og så et par timer 1200kr, er det mindste beløb eller gennemsnit hvis alle de blå skiftes, er 2 timer for lidt?

Hvad betyder forskellen på 63 og 50 v, som allerede nævnt jeg synes mange 63 v kondensator er opgivet til meget længere holdbarhed.

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf Fredmarantz » søn 9. dec 2018 18:40

Tcla har længere oppe forklaret at der nok næppe er noget galt med dine 2 x15000 uf-kondensatorer. ( de 2 store)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf gasolin » søn 9. dec 2018 18:57

Fredmarantz skrev:Tcla har længere oppe forklaret at der nok næppe er noget galt med dine 2 x15000 uf-kondensatorer. ( de 2 store)

Vh
Freddy


Har jeg forstået.

Det bare rart at være forberedt hvis jeg sender den til et værksted, hvad det ca ville kunne komme til at koste.

Istedet for at sende den og få et gratis tilbud og få den sendt tilbage, så vil jeg heller vente en månede eller 2 og så få det lavet, så jeg ikke skal sende frem og tilbage for at få et gratis tilbud og så når den skal laves.

Kan jo også bare få den lavet med billigste mulige komponenter, men så holder den ikke så længe og måske påvirker det lyden, men er billigt at få lavet (ihverfald i reservedele, timelønnen er den samme uandet kvaliteten af reservdelene).

Kan ikke forstille mig der ikke er noget der bør skiftes ud, er der ikke det,jammen så har jeg været heldig at købe en forstærker i god stand.

De store elektrolytter har jo brune mærker (har kun set ikke kigger mere præcist) som jeg tænker jeg skal være opmærksom på selv om de fleste elektrolyt kondensator kan tåle 105 grader, der også dioderne (har jeg læst mig til de skulle hedde,være) som sidder imellem kondensatorne, de ser lidt rusten,slidte ud.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 34 gæster