Technics SU-8600 støj,balance problemer

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf gasolin » fre 7. dec 2018 01:01

Så skete det igen, fandet en lille forstærker jeg havde lyst til at tilføje til min liste over forstærker jeg har (eller har haft).

Technics SU-8600

Svagheder:

Den har en følsom tape monitor, den vil ikke altid spille i begge kanaler, men har da spillet i en del timer nu i begge kanaler.

Tone on/defeat gir lyd fra sig i venstre kanal hvis jeg bruger den, som dog ikke er der hvis jeg skifter langsomt.

Speaker selector er lidt følsom så den kan have problemer med ikke at spille i begge kanaler,pt er det dog mest tapemonitor jeg har problemer med.



Fordele:

Den ser godt ud

Standen er rigtig god, ingen ridser hakker, kun skrift der er lidt slidt som f.eks db angivelserne i forbindelse med volumen.

Ser helt standard ud.

Spiller højt uden at tabe pusten.

God bas,dyb fyldig med god kontrol, klar mellemtone,diskant. Kan dog godt have lidt rigelig energi i de høje frekvenser når der spilles meget højt (over kl 12) f.eks fra klarinet,saxofon men så er lyden også meget høj.

Ingen unormal støj,susen,brummen når musikken spiller i begge kanaler

klik intervaller på alt på nær balance, dog går volumen lidt trægt efter min smag, men er støjfri.



De problemer jeg har med tape monitor og tone on/defeat hvad kan det være,noget man selv kan lave?

Kan få et et gratis rep. Tilbud hos Radio&tveksperten i Odense som jeg tideligst vil sende den til på mandag da jeg hader ekstra lang ventetid pga weekenden, men inden jeg ofre det fragten koster vil jeg gerne vide om det nogen jeg selv kan lave, har prøvet med kontaktspray, om det var nok skal jeg ikke kunne sige.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf Fredmarantz » fre 7. dec 2018 01:27

Jeg prøver i det nedenstående at flette mine kommentarer ind med en anden farve - håber det er ok?

gasolin skrev:Så skete det igen, fandet en lille forstærker jeg havde lyst til at tilføje til min liste over forstærker jeg har (eller har haft).

Technics SU-8600

Svagheder:

Den har en følsom tape monitor, den vil ikke altid spille i begge kanaler, men har da spillet i en del timer nu i begge kanaler. Der skal en rensning til af den kontakt - om det er nok med noget rensevædske ved jeg ikke - men er det ikke nok, skal man nok have et indgreb med en fysisk rensning af kontaktens kontaktpunkter. Tapemonitorknappen/kontakten går alt signal igennem og er den i udu kan det blive en trals ting. Jeg anbefaler rensniong af denne kontakt og så må man håbe, at det afhjælper problemet

Tone on/defeat gir lyd fra sig i venstre kanal hvis jeg bruger den, som dog ikke er der hvis jeg skifter langsomt.
Så skift langsomt.
Speaker selector er lidt følsom så den kan have problemer med ikke at spille i begge kanaler,pt er det dog mest tapemonitor jeg har problemer med.

Start med at løse tapemonitor problemt - og rens evt. speaker selector også - vent med at tænde apparatet til rensevædsken er fordampet.


Fordele:

Den ser godt ud
Godt :thumbsup:
Standen er rigtig god, ingen ridser hakker, kun skrift der er lidt slidt som f.eks db angivelserne i forbindelse med volumen.

Ser helt standard ud.

Spiller højt uden at tabe pusten.
godt
God bas,dyb fyldig med god kontrol, klar mellemtone,diskant. Kan dog godt have lidt rigelig energi i de høje frekvenser når der spilles meget højt (over kl 12) f.eks fra klarinet,saxofon men så er lyden også meget høj.
Kan være at du, når den begynder at lyde lidt presset på dit anlæg, har nået sin grænse - du bør derfor aldrig spille højere end det stadig lyder godt - uanset hvor din volumeknap står - resten er forvrængning og firkanter (DC) - og det kan hverken forstærkeren eller dine højttalere lide.

Ingen unormal støj,susen,brummen når musikken spiller i begge kanaler

fint

klik intervaller på alt på nær balance, dog går volumen lidt trægt efter min smag, men er støjfri.

Et spørgsmål om temperament og smag.....


De problemer jeg har med tape monitor og tone on/defeat hvad kan det være,noget man selv kan lave?

Ja- hvis du er snild på fingrene og ved, hvad du laver.

Kan få et et gratis rep. Tilbud hos Radio&tveksperten i Odense som jeg tideligst vil sende den til på mandag da jeg hader ekstra lang ventetid pga weekenden, men inden jeg ofre det fragten koster vil jeg gerne vide om det nogen jeg selv kan lave, har prøvet med kontaktspray, om det var nok skal jeg ikke kunne sige.
det kommer an på, hvordan du gør det - hvad du bruger - og hvor snavset den kontakt er...




Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf gasolin » lør 8. dec 2018 13:16

Så jeg må godt bruge kontakt rens til speakers vælgeren?

Bruger den her
Billede

Er den her bedre?
Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf gasolin » lør 8. dec 2018 13:20

God bas,dyb fyldig med god kontrol, klar mellemtone,diskant. Kan dog godt have lidt rigelig energi i de høje frekvenser når der spilles meget højt (over kl 12) f.eks fra klarinet,saxofon men så er lyden også meget høj.

Kan være at du, når den begynder at lyde lidt presset på dit anlæg, har nået sin grænse - du bør derfor aldrig spille højere end det stadig lyder godt - uanset hvor din volumeknap står - resten er forvrængning og firkanter (DC) - og det kan hverken forstærkeren eller dine højttalere lide.


Nej den bliver ikke overbelastet, den lyder bare sådan ved nogen genre,plader og om der via pc,cdafspiller eller pladespiller og kan gøre det til en hvis grænse hvis den ikke er gennemvarm
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf Sorenki » lør 8. dec 2018 13:54

gasolin skrev:Så jeg må godt bruge kontakt rens til speakers vælgeren?

Bruger den her
Billede

Er den her bedre?
Billede

Hvorfor bruger du den første? - jeg tænker ikke lanolin har noget at gøre inde i en kontakt.
Jeg ville kun bruge produkter der sælges som kontaktrens, og så bruge producentens anvisninger, til anvendelse.
Jeg tænker der er en risiko for at den første efterlader en masse fedt der kan være svært at fjerne.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf gasolin » lør 8. dec 2018 14:11

Ved ikke hvad producenterne anbefaler

Til trods for stark har wd40'eren på deres hjemmeside havde min lokale stark ikke den her

https://www.stark.dk/wd-40-rensemiddel-400-ml?id=7040-1678283

Den eneste jeg kunne finde var den på det første billede, den afhjalp en støjende potmeter på en anden forstærker jeg har.

Er der noget der er bedre køber jeg det gerne, det jeg har var det eneste jeg kunne finde der hvor jeg bor, havde det fra thansen (siger ikke det fra thansen er dårligt) men da der var langt over halvdelen tilbage var der ikke mere luft,drivmiddel tilbage og så måtte jeg købe hvad jeg kunne få, da jeg ikke ville vente 1-3 dage hvis jeg bestilte på nettet.

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/rense-og-plejemidler/kontaktrens-400-ml-optimize/n1227177113/pn-519942767/
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf Sorenki » lør 8. dec 2018 14:29

Jeg anvender Kema EL-K80 og EL-K80S
Dem er jeg meget tilfredse med!
Jeg køber dem ved herning industrilager, men de kan vidste findes mange steder.

Kontakt 60, har jeg haft, men de kræver vidst en mere gennemgående behandling med en række af deres produkter førend det er helt godt.

Jeg tænker der er mange produkter som sælges som "alt-mulig" midler, der også kan rense kontakter. Men i min optik er det også vigtigt at vide der ikke efterlades skidt som kan være støvfangere eller andet.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf spuncut » lør 8. dec 2018 14:35

Lanolin er et naturprodukt udvundet fra fåreuld. jeg ville ikke turde anvende lanolin til kontakter eller potmetre af angst for at lanolin kan være ledende. Rensning af kontakter er en proces bestående af to eller tre trin:
1. Rensning.
2. Neutralisering.
3. Smøring.
Hvis rensning foretages med et ikke ætsende middel kan neutralisering udelades. Rensemidlet kan være et organisk opløsningsmiddel, hvilket kan opløse film af snavs. Men er der oxydlag kan det typisk kun opløses med et ætsende middel, som efter endt behandling skal neutraliseres for at undgå ætseskader. Efter endt behandling står kontaktfladerne ubeskyttede for oxydering og bør derfor smøres.
Ætsende kontaktrensingsmidler: Kontakt60, Deoxit.
Rensemidler baseret på organiske opløsningsmidler: Alle de andre, fx. Kema EL-K80 eller Thansens kontaktrens.
Neutraliserings midler: KontaktWL, Thansens bremserens, lugtfri petroleum, mfl.
Smøremidler: WD40, Kontakt Sprühöl, vaselinespray, mfl.
Kontakt61 og Kema EL-K80S er organiske rensemidler der også indeholder smøremiddel, den slags midler er glimrende til det hurtige fix.
Søg på "Rensning af" og du vil få en masse bud på hvordan den ged bør barberes.
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf gasolin » lør 8. dec 2018 15:07

prøvede at google lidt + det jeg vidste i forvejen

Deoxit skriver mange at de bruger

Nogen skriver wd40 (hvilken en er jeg i tvivl om) Kan jeg nøjes med WD-40 contact cleaner ?

Billede

Billede

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf spuncut » lør 8. dec 2018 15:35

WD Fast Drying Contact Cleaner vil jeg sætte i kategori sammen med Kema EL-K80, Thansens kontaktrens mfl. Organisk opløsningsmiddel uden smørrelse, ok til at opløse skidt, møj, olie og ligende. Uvirksom overfor oxydering, kontakter bør efterfølgende smøres.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf gasolin » lør 8. dec 2018 15:36

så kontakt renser og så wd40 altså groftsagt begge wd dåser?
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf gasolin » lør 8. dec 2018 16:03

Kan den her metode godkendes?

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf Fredmarantz » lør 8. dec 2018 20:59

Læser du de indlæg, som andre skriver i denne tråd?

Nu når du Googler rundt- finder gode råd på andre fora - læser anmeldelser i øvrigt rundt omkring på nettet - så tænker jeg, at det ville være en rigtig god ide at prøve at læse fx Spuncuts indlæg i denne tråd. Tror ikke, at du på dette forum får meget bedre rådgivning end der er givet. Alle renser deres egne apparater med de midler og metoder, som DE nu synes, at de vante til og har bedst erfaring med. Spuncuts er noget af det, som jeg har læst, som giver den fineste forklaring/indføring i hvilke midler, der FX kan bruges og han giver endda også rigtig gode begrundelser- start fx dér :-)

Og så tænker jeg, at vi nok skal tilbage til din SU-8600 - ellers skal vi vel til at ændre overskriften til rensemidler til omskiftere og potentiometre?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf gasolin » lør 8. dec 2018 21:32

Det er da sindsygt dyrt for Kema EL-K80S https://www.specialbutikken.dk/kema-kon ... -k80s.aspx

Det vil sige jeg kan starte med en Kontakt 61 og kun bruge det ? For ellers løbe prisen jeg for 3 dåser næsten op i det som det koster for at sende min forstærker til radioogtveksperten i Odense, de åbner den og sprøjte kontakterne 3 gange med noget der renser,neutraliserer og beskytter.

Eller sagt på en anden måde, det bedste rensemiddel,kontakt spray er?

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Technics SU-8600 støj,balance problemer

Indlægaf spuncut » søn 9. dec 2018 00:52

Jeg skulle mene at Thansens kontaktrens og et pift wd40 kan gøre det ud for det samme og alt andet lige eksisterer der ikke sådan noget som et vidundermiddel. Men tag nu lige at søg rundt på forummet, dette emne er behandlet utallige gange.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster