Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. dec 2018 21:15

Jeg sidder og roder i en dejlig Marantz 2252, som jeg skal have bragt op på dupperne igen.

Ved åbning af receiveren ser den pæn og ordentlig ud, men med de "sædvanlige" issues, som skal adresseres:

Lampehuset - og lyskassen bør altid have opmærksomhed: Jeg blev lettere rystet, da jeg åbnede lampehuset og kunne konstatere, at lamperne, som normalt er "fuse-type" engang i fortiden er blevet skiftet til .....ja- se billederne. :shock: Grain o'wheat-lamper er loddet på i par i stedet - det har jeg godtnok ikke set før.

Plasttungerne til fastgørelse af lampehuset er knækkede eller mangler delvist (ret normalt) - der skal bygges nye af hvide legoklodser- opløst i Acetone - det skal nok blive skægt. Nu skal der monteres korrekte 8V 200mA-lamper i stedet, når jeg har fået ryddet op i lampearrangementet og bygget lidt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf skjold » tirs 18. dec 2018 21:58

Fredmarantz skrev:Plasttungerne til fastgørelse af lampehuset er knækkede eller mangler delvist (ret normalt) - der skal bygges nye af hvide legoklodser- opløst i Acetone - det skal nok blive skægt.


Lego og acetone er genialt. Jeg har engang repareret en kåbe på en motorcykel med det - og Legoklodserne var endda samme farve :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. dec 2018 22:00

Ja- jeg vidste ikke dette oprindeligt, men fik tricket for længe siden fra MDA (forumejer/admin), som netop havde brugt den teknik ved rep. af motorcykelkåbe - det må være noget, man bare gør i dén branche.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf mantelteo » tirs 18. dec 2018 23:08

Jeg har en 2250b som trænger til samme omgang, ser frem til billederne omkring legoklodserne/lampehusene!
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. dec 2018 23:29

Ja- mange af Marantz'erne - især med plast-lampehuse, trænger til opmærksomhed. Der er desværre ikke så meget at gøre, hvis lampehusene er deforme - men er der knækkede ting, kan de jo "lego-limes"- Dette lampehus er heldigvis ikke deformt (endnu) - så jeg håber at kunne forme knækkede dele og lime dem på igen på en rimelig måde.
Jeg regner med at lime med Lego-Acetone. Herefter spekulerer jeg på, OM jeg skulle vove pelsen og friske den gule-trætte plast lidt op - måske med noget knækket-hvid radiatormaling på spray. Det husker jeg, at vores bruger "Edge" engang har gjort med et smukt resultat. Jeg har lidt tanker omkring dette, da jeg jo på den ene side holder af et smukt apparat, men på den anden side gerne vil bibeholde "historien" - og dette apparat HAR jo vitterligt nogle år på bagen - må det kunne ses???

Ja- jeg huskede at være forsigtig med loddejernet omkring skalasnoren!!!!! :shock: :shock: :shock:

Her lidt billeder af en veritabel rodebutik. - der er sat lidt tekst på billederne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf spuncut » ons 19. dec 2018 00:00

Strengt taget kunne man vel modellere sådan et lampehus op og 3d-printe det.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Fredmarantz » ons 19. dec 2018 00:12

Ja - det tror jeg godt, man kunne. Der er lavet nogle, som kan bruges (Ebay). Marantz førte, så vidt jeg ved, kun 3 lampehusstørrelser til de "betændte" modeller. Min søn kan programmere sådan noget og har også en 3D printer, men overfladerne er i mine øjne endnu ikke tilfredsstillende. Man kan vist lukke et ny-printet lampehus inde i en helt tæt beholder, hvor der står et kar med noget acetone i - natten over. Derefter vil dampene have glattet overfladerne noget mere ud. Jeg har bare ikke lige sådan forhold til et fysiklab her på matriklen. Jeg synes heller ikke, at jeg kan lægge så meget beslag på sønnike's tid. Men altså at modellere (går ud fra, at du her mener at skrive filen til printeren.?) vil sikkert tage en del tid med måltagning og skrivning - og nogle prøver.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Fredmarantz » ons 19. dec 2018 01:20

Nå -nu gider jeg ikke mere i aften. Jeg har samlet det hele en smule, så der er styr på delene og tropperne til næste gang :-)

Jeg har vedlagt et par billeder af de knækkede "tunger" ,som jeg skriver om. så er det nok lidt lettere at følge med, når det forhåbentligt færdige og bedre resultat (ACE)toner frem :lol: :lol: :lol: af disen om et stykke tid :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf spuncut » ons 19. dec 2018 03:38

Der ligger et "Marantz 2325 Lamp Housing" på thingiverse. Det viste print er ikke for kønt, det plejer vi at kunne gøre bedre. Hvis det færdige emne skal kunne glattes med acetone skal det printes i ABS, det er dog lidt bøvlet at have med at gøre. PLA og PETG er vores foretrukne materialer.
2325Raw2_display_large.jpg

MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Elektronik » ons 19. dec 2018 20:24

Hvis det går helt galt, kan man jo bruge LED bånd i den rigtige "kulør"
https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-band-skinne
Elektronik
 

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Fredmarantz » ons 19. dec 2018 20:39

ja - man kan købe LED-kits specielt til Marantz - receivere, tunere og endda forstærkere m. metre) men.... dén gade vil jeg ikke ned ad.

et link til en tilfældig auktion på Ebay: https://www.ebay.com/itm/8x-LED-Lampen- ... rk:10:pf:0

En Marantz skal for mig se ud som en Marantz og som en Marantz, som den oprindeligt er konstrueret og bygget. At man så i dag, hvis den skulle re-issues, nok ville have valgt LED til skalabelysningen er en anden sag.

går noget i stykker - en sprunget pære - et deformt lampehus - en defekt elektrolytkondensator - en ødelagt udgang osv, skal det erstattes af noget replica eller NOS/OS. LED er for mig ikke replica, men en ændring af udseendet og moderne teknik (hvor smart det end kan være, for LED ér da smart - det kan vi ikke komme uden om - og energibesprarende/klimaskånende..)

Heldigvis har jeg de korrekte pærer og nu er fatningerne befriet for de gamle dumme pærer og renset af - klar til nye rigtige pærer.

Den største udfordring bliver formningsarbejdet med at genskabe lampehuset som det oprindeligt så ud - nu hvor det ér defekt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf mantelteo » ons 19. dec 2018 20:53

Tak for billederne, jeg følger tråden med glæde!
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Fredmarantz » tors 20. dec 2018 02:00

Nå -så kom jeg lidt videre i aften....

At forme med opløste legoklodser er ikke for børn...Det er flydende - klistret og skal størkne stille og roligt natten over. Det er svært at forme undervejs, da hele skidtet rykker sig, hvis man begynder - det er ikke let at få det til at se pænt ud. Der er detaljer, som man skal tage hånd om med det samme:

- den metalplade, som tungen skal hvile på, skal være adskilt fra plast - da den vel ellers vil hæfte så man ikke kan få lyskassen af igen, når plasten er størknet. Dette har jeg forsøgt klaret med et stykke mellemlægspapir.

- skruen til fastgørelse skal kunne komme i igen og ned og have fat i metalgevindet nede på metalstykket = man skal give plads i plasten til at skruen uhindret kan komme igennem - og at der kan ligge en skive mellem skruehoved og plast.
Man skal altså "støbe" medens en skrue eller tilsvarende (fx en tændstik) sidder i plastmassen - men den skal ikke støbes sammen med plasten - en gemen øvelse. - man skal jævnligt bevæge tændstikken for at holde hullet frit og for at den ikke bliver indstøbt i plast. aarrgghhh.....

Kønt er det ikke, men jeg tror, når plasten er størknet, at funktionaliteten er ok - og hvis man så med små fikse redskaber-- file - aflagte tandlægeinstrumenter mv. kan rette lidt op på det grimme udseende, så må det være det. At lave en slidse op gennem plaststykket vurderede jeg var for svært - så det undlod jeg modstræbende.

nu nogle billeder - først kommer den "lette" side - sammensvejsning af den brækkede tunge, hvor plasten fra det gamle stadig er til stede.

Dernæst 2 billeder, som viser den venstre, svære sides arrangement, hvor plasten fra den gamle tunge var forsvundet. Der skulle bygges en ny funktionsdygtig tunge - behold....kønt blev det ikke, som sagt.

døm selv! :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf Tonni » tors 20. dec 2018 08:21

I vanlig Freddy-stil et rigtig flot resultat!
Lad nu være med at gå amok med sandpapir og skalpel!
Her er det funktion over form... :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Stærkt alternativt lampearr. - Marantz 2252

Indlægaf cdp » tors 20. dec 2018 09:31

Ser rigtig fint og 'prof' ud - kan en sådan løsning holde på et pl.sp. låg - f.eks. de små tapper der går ned i hængslerne ?
Har I erfaring med dette, hvis der skal støbes meget...
https://www.slojd-detaljer.dk/sortiment ... gJ5IfD_BwE
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster