Captain Phoenix skrev:Fin dokumentation - godt at kunne følge med i hvordan man/du gør (også selv om jeg ikke aktuelt har et lignende projekt på trapperne).
To kommentarer/forslag (som du måske allerede har tænkt over):
1) Du kunne overveje at lukke revnen med en egnet lim. Jeg tror det vil stabilisere mere end skabe spændinger i materialet. Denne skulle være egnet til ABS (og PVC) og angives netop at være "spaltefyldende": https://www.xl-byg.dk/shop/dana-309-til ... -150ml.htm
2) Har du overvejet at forsyne lyskassen med varme-/lys-reflekterende (alu-)folie oven over hvor pinol-lamperne sidder? *)
Jeg véd godt, at du er en "originalitets-aficionado" (er det egentlig også selv), men det er i praksis usynligt og vil jo medvirke til, at nedbrydnings-processen for plasten går langsommere (pga lavere temperatur).
Og måske give en smule mere lys i skalaen (er de org. lamper også 200 mA - eller var de 300 mA som hyppigt ses?) Hvis de var 300 mA kan alufolien jo hente lidt af lyset "tilbage" - ikke mindst hvis det også monteres bag lamperne.
*) Jeg har lavet et lignende nummer i lygtehuset på min MC:
H4-pæren havde efter mange år fået switchet den reflekterende alu-spejl-belægning væk
netop dér, hvor den skulle reflektere lyset ned og frem (med meget reduceret lysudbytte til følge). Et stykke alm. alufolie fastgjort med silicone-lim (tåler 200 gr C) hjalp enormt
Tak for dit bidrag her, Captain
Jeg har skam overvejet det med limen - og er ikke afvisende over for det. Lige nu er jeg tilfreds med huset, som det er.
Den med sølvpapiret i reflektorkassen er jeg lidt loren ved, idet dette muligvis kan påvirke lyset i en ikke-originalt-udseende retning - ligesom det ikke er originalt (som du jo også skriver, så vil jeg gerne at tingene fremstår så originalt som muligt - også de steder man ikke kan se
).
Jeg monterer 8V 200mA, som oprindeligt var det, som man fra fabrik satte i . Sætter apparatet til 240V og så må det lys, der er der, være det rigtige (i en næppe synlig svækkelse). Jeg har lavet dette med flere receivere, og i praksis er det ikke noget, man på nogen måde lægger mærke til.
Skulle man så komme ud i at lampehuset (som jo også ældes af alder og ikke kun varme) bliver så deformt og grimt, at det ikke længere kan bruges, så må jeg bide i det sure æble og købe et af de nye 3D-printede lampehuse, som kan fås på Ebay.
Det er åbenbart et vilkår, som skal ligge i baghovedet på enhver, der har en Marantz-receiver/tuner, som ikke er tidlig. (de første receivere og tunere fra Marantz har hvidmalede metal-lampehuse (19 - 20 - 2215-2230-2245-2270)
Endnu tidligere(modeller (18 + 10B) har et helt andet lampearrangement, som ikke krævede lampehus)
Det dumme ved disse ting med Marantz-receiverne er, at man i mange år ikke har været opmærksomme på dette fænomen, og da voltagen i stikkontakterne i både 110V-land og i 220V-land langsomt blev sat op til hhv. 120 og 230V blev omskifterne på bagsiden ikke sat med op. Dette led lamperne under og afgik ved døden da deres levetid blev kortere. Dette afstedkom så, at reparatørerne friskt satte nye 8V 300mA i (originalt 200mA , som var sværere at finde) og dette resulterede i øget varmeafgivelse med trælse lampehuse til følge. Ligeledes kunne jeg fristes til at tro, at plastictypen heller ikke var lige så bestandig som fx Lego-klodsen.
Anyway - så er den maling jeg har brugt (Tak - Edge) ret varmeresistent, beregnet til radiatorer og bliver ikke nemt gul. Men om den kan afvise varme, tvivler jeg på. Måske absorberer den blot mere? - det vil kun fremtiden vise. Men denne receiver vil helt sikkert køre en anelse køligere i lampehuset fremover.
Vh
Freddy