For få watt eller for mange watt?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: For få watt eller for mange watt?

Indlægaf Tophøj » ons 16. jan 2019 09:10

Jeg har et rigtig godt eksempel. Jeg har tre vejs elektronisk delefilter på mine 4333. Den er vist opgivet til at kunne tåle 100 watt kontinuerligt. Jeg har 2x260 watt i bunden, 2x240 til mellemtonen, og 2x30 til diskanten. De spiller med en lethed og luftighed der er fantastisk. Der er oceaner af dynamik uden det lyder anstrengt. Da jeg satte dem til første gang havde jeg "kun" 2x100 watt på dem. De lød hurtigt anstrengt og presset, i forhold til det nuværende setup. Man skulle ikke tro det var den samme højttaler. Så i min optik kan en forstærker ikke blive for stor, kun for lille. :-)

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: For få watt eller for mange watt?

Indlægaf Elektronik » ons 16. jan 2019 10:20

Tophøj skrev:Jeg har et rigtig godt eksempel. Jeg har tre vejs elektronisk delefilter på mine 4333. Den er vist opgivet til at kunne tåle 100 watt kontinuerligt. Jeg har 2x260 watt i bunden, 2x240 til mellemtonen, og 2x30 til diskanten. De spiller med en lethed og luftighed der er fantastisk. Der er oceaner af dynamik uden det lyder anstrengt. Da jeg satte dem til første gang havde jeg "kun" 2x100 watt på dem. De lød hurtigt anstrengt og presset, i forhold til det nuværende setup. Man skulle ikke tro det var den samme højttaler. Så i min optik kan en forstærker ikke blive for stor, kun for lille. :-)

/Per

Præcist. :OLO:
Elektronik
 

Re: For få watt eller for mange watt?

Indlægaf TANDBERGEREN » ons 26. jun 2019 06:36

Bare for å beskrive dette på en enkel måte.
For å produsere, la oss si 10W i en 8 Ohms høyttaler, må forsterkeren produsere Ca 9Volt RMS.
Det tilsvarer Ca 25V P-P
La denne grunntonen nå være på 1Khz.
Sammen med denne grunntonen legger vi en 10Khz tone, som er på, ja la oss si 2W, eller 4V RMS. Den representerer alene nesten 6V P-P
Når vi spiller disse to tonene sammen, vil det være behov for å presentere ikke mindre enn 31V P-P på forsterkerens utgang.
Dette tilsvarer en utgangseffekt på ikke mindre enn 21W i 8 Ohm.

Så kun ved dette lille bidraget er effektbehovet blitt doblet. Ikke å undres over at små forsterkere raskt bringes til klippning.

Musikk er i tillegg langt mer kompleks enn to toner sammensatt, og alle toner legger seg oppe på den laveste frekvens som presenteres. Peakspenningen vil alltid bli en sum av alle toner som musikken til enhver tid består av.
TANDBERGEREN
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 apr 2018
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Fosser

Re: For få watt eller for mange watt?

Indlægaf janfroerup » ons 26. jun 2019 16:02

TANDBERGEREN skrev:Bare for å beskrive dette på en enkel måte................


Og det gik så helt i skoven.........

Prøv igen :)

Du kan sagtens afspille en 10 KHZ tone, med en langt svagere signalstyrke uden at den samlede spænding over højttaleren stiger ....

Ifølge "din teori" skulle et symfoniorkester for fuldt skrald jo lægger flere tusinde volt ud til en højttaler - Dur ikke.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: For få watt eller for mange watt?

Indlægaf spuncut » ons 26. jun 2019 18:16

Jeg tror godt at jeg kan se hvor TANDBERGEREN vil hen og det er da også korrekt at hvis man linært mikser to frekvenser så vil peakspændingerne adderes når signalerne er i fase og subtraheres når de er ude af fase. Miksningen resulterer således i en højere peak-to-peak-spænding uden at RMS-værdien forøges. Det er så vel at mærke hvis man har kompenseret for den halvering af begge signaler som miksningen medfører.
Men hvordan ovenstående så kobles til praksis har jeg dog noget svært ved at se, da signalstyrken fra optagelse, over produktion og til afspilning ikke er kalibreret, men kun relativt lægger sig op af det dynamikområde der er til rådighed.
Når det er sagt så er perspektivet interessant og jeg kan sagtens have misforstået noget.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: For få watt eller for mange watt?

Indlægaf janfroerup » ons 26. jun 2019 18:55

spuncut skrev:......Når det er sagt så er perspektivet interessant og jeg kan sagtens have misforstået noget.
MVH Henning


Tag 2 tonegeneratorer, 3 modstande (f.eks 1KOhm) og et scop - så vil du se noget interessant.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: For få watt eller for mange watt?

Indlægaf Stereofun » søn 21. jul 2019 21:08

Nu har hoejtaler drifteffekt lytterum, siddeafstanf mm. jo ogsaa indflydelse paa hvor mange watt skal bruges. Jeg har gennem aarene haft den oplevelse at nogle af de bedst lydende forstaerker design findes i 30-50 watt klassen.

Her skal man huske at der er en pris man betaler for watt, nemlig flere forstaerker trin og transistorer. Hver gang en transistor forstaerker det indkommende signal fra basen er der ikke tale om en noejagtig kopi der sendes videre. For at kompensere, vil du se at jo flere watt en forstaerker yder jo mere er der brug for komplicerede feedback schemes, highly regulated powersupplies, current mirrors mm.

Selvom THD distortion stadig kan holdes meget lav paa trods af hoej effekt - har jeg tit oplevet en reproduktion af musikken som er ren og kraftig, men ogsaa lidt mekanisk eller flad. Det giver vel ogsaa mening at jo mindre elektronik, jo faerre komponenter fra indgang til udgang, jo mindre bliver signalet manipuleret. Less is more.

Lige nu lytter jeg til en modfified Sansui 999, med current matched differential pairs, samt mange smaa tweaks og upgrades. Den er nomineret til 50 watt, og selv paa 86DB sensitivety 3-vejs Wharfedale's - er der rigelig power og en naturlig, stor og luftig analog soundstage som ikke engang min recapped, L-550 kan matche, selvom Luxman'n lyder renere, er den isaer mere flad og teknisk lydende. Alt dette er selvfoelgelig subjektivt, men ville bare lige give et synspunkt der gaar imod mere watt er altid bedre. Hilsener fra Arizona
Brugeravatar
Stereofun
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17 maj 2012
Geografisk sted: Tucson, Arizona
Lokalitet: Tucson

Re: For få watt eller for mange watt?

Indlægaf Stottrup » søn 21. jul 2019 21:52

Dette er s'gu en sjov tråd - lige så sjov som tråden om kabler og stik. Efter min bedste overbevisning er vi igen derhenne, hvor ens ører, musikalske præferencer, lytterum osv. er altafgørende. Eksempel: I en anden tråd skrev jeg forleden, at jeg lyttede til Sade via en Pioneer SX 5530 og et par JBL 18ti - og det lød helt fantastisk. Det skal dog også nævnes, at jeg anvender htkabel til over 5 kr/m :lol:
Forstærkeren yder 22 watt, og den var vel skruet op til kl 10. Kl 12 er det svært at være i nærheden... Men, men, men...jeg erkender, at hvis man vil lytte ved såkaldt realistisk lydstyrke, og fysisk mærke stortrommen i mellemgulvet, vil den ældre dame nok miste pusten. Ikke desto mindre spillede jeg hele min spæde ungdom på forstærkere/receivere på 15- 45 watt - og jeg spillede højt! Uden hørbar forvrængning (tror jeg nok...) og uden at brænde diskanter. Alt sammen på husholdningsudstyr som Beomaster, Beovox, Pioneer og, selvfølgelig, Scan Dyna A-25.
Kan man ikke sammenfatte det sådan, at når DU føler, DIT behov er dækket, DU føler dig glad ved at lytte til musikken... så er alt godt?
Jeg har nogle gange følt mig halvdum, når jeg har læst nogle af indlæggene i tråden om forstærkereffekt, hvor nogle særdeles kompetente medlemmer redegør for, hvorfor forstærkere stort set ikke kan blive for kraftige. Det er jeg holdt op med. Jeg nøjes nu med at sætte musikken på, tilpasse lydstyrken til genre og humør og glæde mig over den honning, der flyder ind i såvel ører som øjne :Thumpsup:

Mens NHØP basser den i baggrunden,

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: For få watt eller for mange watt?

Indlægaf Sorenki » søn 21. jul 2019 23:26

Stottrup skrev:(...)
Kan man ikke sammenfatte det sådan, at når DU føler, DIT behov er dækket, DU føler dig glad ved at lytte til musikken... så er alt godt?
(...)
Vh Karl

Tjah tjoh - for det meste er jeg helt enig Karl!
MEN når nu trådstarter spørger specifikt på hvad der er op og ned ift til risikoen, så er tommelfingerreglen stadigvæk at dét der får en højtaler til at brænde af, er forvrængning foretaget af en for lille forstærker. Hvorfor, det bør være en god ide at overdimensionerer forstærkeren - ergo man bør ikke frygte watt og at spille højt, men at spille højt på gear der ikke kan.

Dit udsagn er perfekt rammende, såfremt en bruger KAN høre at forstærkeren altså er ved at miste pusten, og det ved vi, der rådgiver, jo ikke. Hvorfor det fortsat må være rådet, at man bør overdimensionerer forstærkeren, så denne aldrig løber tør for kraft. Og bare lige for at undgå at der opstår en form for "shaming" eller elitær attitude i mit indlæg - jeg har (7-9-13) aldrig brændt en højtaler af, så jeg ved faktisk ikke af erfaring hvordan det lyder - jeg tror jeg ved det dog :thumbsup: - dermed sagt, det er ikke fordi man er uerfaren at man kan blive i tvivl og jeg tror flere erfarne brugere har oplevet at noget bliver presset for langt.

man kan sammenligne diskussionen med en bilmotor; nogle mener 300HK er for lidt, andre mener 100HK er rigeligt. Faktum er at der skal være mere end, hvadend der er nødvendigt i den givende situation. uden at vide om vejen går på lige landevej, eller igennem stejle alper, om det er er en enkelt let person med håndtaske eller med 5 halvfede gutter på bagsædet er det svært at sige en lille motor er fyldestgørende ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: For få watt eller for mange watt?

Indlægaf spuncut » man 22. jul 2019 01:35

Stottrup skrev:...
Kan man ikke sammenfatte det sådan, at når DU føler, DIT behov er dækket, DU føler dig glad ved at lytte til musikken... så er alt godt?
...

Å jo men det er jo netop debatten der giver den øgede indsigt og som Søren skriver så handler denne tråd om forstærkereffekt under en bestemt kontekst. Når det er sagt er det selvfølgelig ikke omkostningsfrit udelukkende at fokusere på mest muligt effekt og som Stereofun er inde på så kræver mere effekt ofte øget kompleksitet i de anvendte kredsløbsløsninger og det er sjældent befordrende for lydens klarhed. Denne klarhed opleves ofte med rørforstærkere på fuldtoner og det er, uden tvivl, fordi rørforstærkere typisk indeholder ganske få komponenter ift. store transistorforstærkere. Desværre vokser træerne ikke ind i himlen, når det kommer til præcision og dynamik i bunden samt at kunne styre en højtaler der kan spille bund så kniber det for rør og mindre solid-state -forstærkere. Dave Grusin "Five Brothers" vil ha' minimum to-vejs højtaler (A25 gør det fremragende) og mulighed for mange ampere pumpet i bassen når de skarpe trommeslag kræver det. Materiale med mindre besætninger så som sang, ledsaget af en akustisk guitar eller 50'er rock med gulvbas og minimalt trommesæt har ligesom svært ved at "komme ud" af de kraftigere anlæg og her kommer rør og fuldtone til sin ret idet de kan sætte fokus på den klarhed og autenticitet som er den kvalitet enkle optagelser indeholder.
Personligt har jeg tre anlæg kørende da jeg ikke mener at der findes en anlægstype der formidler alle genrer lige godt: Et til fusion/elektronica som typisk består af noget Scandyna A? samt noget Nikko Alpha, et til akustisk folk, jazz og 50'er rock bestående af noget fuldtone Coral eller Richard Allan i baffel eller minihorn samt noget småt integreret forstærker, Pioneer (der er rørværk på bedding) og et "knap så vintage" rock-anlæg med mange watt og tre-vejs højtalere, subwoofer, hele mollevitten, primært digitale kilder, nok det anlæg der bedst formidler et komplekst nummer som Sades "Is it a crime". Så altså hver anlægstype kan noget, det afhænger helt af hvor materialets kvaliteter ligger.
Forever IMHO :Thumpsup:
MVH Henning

PS:
Dyrt højtalerkabel forstår jeg ikke at påskønne, bruger dette:
https://www.jemogfix.dk/ledning-10-m/7112/9814277/
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster