Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf Sorenki » søn 20. jan 2019 00:27

Hej folkens
Jeg er ude i lidt af et kamikaze-projekt med en L85V, og efter mange aftener, mange forskellige typer angreb, og meget kaffe, håber jeg en radio-kyndig kan hjælpe med lidt assistance over fjernsupport :Skor:

Baggrund:
For at gøre en kor thistorie lang, så købte jeg den for nogle år siden som defekt, af en hobby-radiomand der ikke orkede projektet mere. Den ene kanal var helt brændt af (læs: fysisk brand og smeltede komponenter). Udgangstransistorer i denne kanal var døde også.
Jeg indkøbte et større læs nyerer komponenter som erstatninger og gik igang med at rekonstruerer boardet med hjælp fra Audiokarma og satte On-semi udgangstransistorer i begge kanaler.
Den spillede derefter i et par år med en original udgang og en ny udgang.
Jeg overvejede så at skille mig af med den, og i den forbindelse tænkte jeg at ajourfører det originale print, med samme komponenter som det "nye" så den var "lige ny" for en eventuel ny køber - men jeg må have fucket et eller andet op, for den ville ikke slå ind i relæet, hverken med den "ny-byggede kanal" eller den der virkede før....Pis altså!

Nuvel, den fik lov til at pynte på en hylde i mit kælderrum, indtil jeg for et par uger siden besluttede at nu skal den altså spille igen. Jeg har siden haft lidt dårlig samvittighed over at "ødelægge" en kanal der faktisk virkede og målte perfekt, så jeg har flottet mig og indkøbt NOSTransistorer baseret på servicemanualen, (Som btw har en SC815 på listen hvor det skal være en SA915... ikke uvæsentligt!...

(Luxman for helvede! - i de få sider i har i jeres manual, så kan i det mindste læse lidt korrektur!

Nåh, efter flere afteners slid og slæb er jeg nu der hvor jeg har 2 boards, med nye komponenter, men det ene er sku lidt svært at få ned i Bias og DC-spændingen er også for høj.

Rent akustisk lyder den ene kanal væsentligt højere end den anden, begge lyder umiddelbart rene, men jeg har ikke turdet spille med Udgangstransistorer i længere tid, inden den måler pænere.

Jeg tror en af mine transitorer har en fejl - men det kan selvfølgelig også være et omkringliggende komponenter.
Jeg har taget nogle målinger på begge boards af alle transistorers ben (Pånær udgangstransistorer - målinger er lavet uden disse monteret), såvel som DC og Bias, men jeg kan ikke helt greje "hvad det betyder" Jeg håber derfor en derude kan pege og sige "Der Søren, Det er den!".

Mange tak allerede!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf Sorenki » søn 20. jan 2019 04:48

Okay - opdatering her fra de sene nattetimer:
Problemet var 2 ting, og løsningen derfor også 2 ting:
Jeg havde sat en 100 ohms modstand i R14 istedet for en 100K modstand, det foresagede det skæve signal på side 1.
Derudover var Q08 ikke tilfreds med sine arbejdsvilkår, og måtte udskiftes.

Nu klikker relæet fint ind, Bias er (Med udgangstransistorer) sat til samlet at trække 35mA (Manualen foreskriver 50) Og DC er på under 0,010 på begge kanaler.
Imorgen må jeg lige stress-teste, og lytte.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf tctla » søn 20. jan 2019 10:20

Sorenki skrev:Jeg havde sat en 100 ohms modstand i R14 istedet for en 100K modstand, det foresagede det skæve signal på side 1.
Derudover var Q08 ikke tilfreds med sine arbejdsvilkår, og måtte udskiftes.


Det er præcis derfor, det kan være HELT umuligt, at yde fjernsupport på et ellers fint apparat.
Det er slemt nok, at regne ud, hvilke problemer der kan opstå i apparater med fejlende originale komponenter monteret.
Helt tosset bliver det når, man selv introducerer fejl i komponentværdierne fordi, hvilke komponenter, hvilke ændringer og dermed, hvilket resultat?

Tillykke med, at du fik styr på det.

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf Sorenki » søn 20. jan 2019 11:58

tctla skrev:
Sorenki skrev:Jeg havde sat en 100 ohms modstand i R14 istedet for en 100K modstand, det foresagede det skæve signal på side 1.
Derudover var Q08 ikke tilfreds med sine arbejdsvilkår, og måtte udskiftes.


Det er præcis derfor, det kan være HELT umuligt, at yde fjernsupport på et ellers fint apparat.
Det er slemt nok, at regne ud, hvilke problemer der kan opstå i apparater med fejlende originale komponenter monteret.
Helt tosset bliver det når, man selv introducerer fejl i komponentværdierne fordi, hvilke komponenter, hvilke ændringer og dermed, hvilket resultat?

Tillykke med, at du fik styr på det.

/Torben

Helt enig Torben!
Jeg har tidligere været heldig, at nogen med en bedre forståelse end jeg selv, siger "hov hov, sådan skal sådan en ikke virke, de målinger er mærkelige" og det har således hjulpet for at isolere fejlen.

Mit indlæg gjorde jo at jeg måtte igang med at måle, jeg tænkte jeg "også lige" ville måle modstande på de to boards og tjekke disse op imod manualen, og det var her jeg fandt min tidligere tanketorsk.

Fremgangsmåden er egentligt bare, tjek, tjek og tjek igen - det er for nemt bare at "gå ud fra" at du har gjort det rigtigt. og dernæst, da bias stadigvæk var utrolig høj, lodde alle transistorer ud og måle dem med en transistor-tester.

Nu spiller den under overvågning, og gør det godt! :thumbsup:
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf Tonni » søn 20. jan 2019 12:01

Hvor er det dejligt at høre, at du fik skovlen under den! Stort tillykke! :thumbsup:
*piccc*
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf Sorenki » søn 20. jan 2019 12:10

Her er lidt hvor den står op spiller, senere bliver den samlet :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf X-ray » søn 20. jan 2019 13:29

Hvorfor justeres bias ikke som anbefalet..?

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf Tonni » søn 20. jan 2019 13:54

Mon ikke det er for at holde temperaturen lidt nede?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf Sorenki » søn 20. jan 2019 14:03

Det var (var) for at holde udgangstransistorerne nede, for at sikre at den ikke løb løbsk og overvåge temperaturen her til start.
Men efter 3 timers fuldstændig stabil drift nu, (hvor hver kanal træk 17 mA istedet for de 25 den er angivet til) og uden nogen form for varme udvikling, besluttede jeg mig for at skrue den op til manualen.... (Det skulle jeg i bakspejlet have gjort lidt mere forsigtigt)...

PIS! ift manualen skal man frakoble ledningen der kobler 50v forsyningen fra hovedlytterne til strømforsynings-boardet og sætte en ampere-meter i serie. Dert er noget værre lort at justerer trimmerne, så maskinen skal op på siden. Det gik fint - jeg loddede ledningerne af, og satte meteret i serie, for så at skrue op for varioen - 17mA - fint, da jeg så skulle ind for at skrue fik jeg skubbet den ene ledning ind på minus-forbindelsen på hovedlytten...

Så altså, kortsluttet lyt igennem amperer-læsningen på mit multimeter... Det har den nok ikke godt af! :shock:

Edit: okay, det lader til at eneste casualty var en måleprobe... Men godt med en forskrækkelse
, jeg skulle jo nødig føle mig for smart ;)

Hvem vinder? 15.000uF ved 63v eller et Fluke 115?

Bias indstillet til 25mA pr kanal, overvågningen fortsætter.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf jmlyd » søn 20. jan 2019 14:43

Hej.

Har flere prøvet ups fejl under sidste burn in test. Hvor man lige en sidste gang chekker alt og efter justere bias, så smutter en probe og lige pludselig mangler der en rail spænding, eller en udgangs transistor stået af med kortslutte udgang som resultat.

Det lyder som en diodebro. Start med at chekke sekundær vindinger på transfoen. Slog automat sikringen på variacen?

Edit:

Godt det kun var en probe! Det var en billig omgang, man kan svejse med strømforsynings lytterne :lol:

Prøvede det med en Lux M-05, probe smuttede på en af udgangs transistorene og ZAP, 3A sikring slog fra, spidsen af proben smeltet og en udgangs transistor for hver halvperiode stået af. Der er 66000uF på 63V på pr. kanal (oprindeligt 60000uF). Kostede et sæt udgangstransistorer og genopbygning af et par print baner ;)
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

Re: Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf Fredmarantz » søn 20. jan 2019 15:53

Sådanne her er rigtig gode til den slags, hvor proben ikke MÅ smutte. Kan varmt anbefales som et absolut MUST, når man laver dét, som du lige har været i gang med.

https://www.elpro.org/gb/965-test-probes-clamp-screw

Der er en "griber" som holder fast i målepunktet under brug.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf Sorenki » søn 20. jan 2019 16:35

Hej Freddy - ja, det var lige præcis sådan, med (falsk?) tryghed, der var årsag til fadæsen:
Fjederen inden i, hev de to gribe-arme forbi målepunktet, og proben faldt af.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf Fredmarantz » søn 20. jan 2019 16:43

Ok- så. Men så er der vel kun enten ekstra påpasselighed eller sluk ved positionsskift, der kan forhindre disse "unfälle". Men godt, du slap med skrækken :-)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf jmlyd » søn 20. jan 2019 17:06

Ja, netop da gribeprober udvides når de fjernes, opstår der nemt en kortslutning.

Et uheld med en M-05 kom efter at den var slukket, men strømforsynings lytter endnu ikke afladt. Flyttede på kanalen, og en af gribeproberne skred og zap... ;) .

Som følge af det, er jeg meget påpasselig med at aflade lytter hvergang jeg slukker for hvad jeg arbejder med.. :cool1:
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

Re: Hjælp til fejlsøgning; Luxman L-85V

Indlægaf tctla » søn 20. jan 2019 17:10

Sorenki skrev:Men efter 3 timers fuldstændig stabil drift nu, (hvor hver kanal træk 17 mA istedet for de 25 den er angivet til) og uden nogen form for varme udvikling, besluttede jeg mig for at skrue den op til manualen....


I min manual står der 50mA ??
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster