Marantz 140 - Fra skrot til hot

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 140 - Fra skrot til hot

Indlægaf Sorenki » søn 27. jan 2019 00:14

Hej folkens
For et par måneder siden faldt jeg over en Marantz model 140, som så lidt sølle ud - den var delvist skilt ad, manglede skruer, knapper og var ret rusten og beskidt.
Det virkede som om den har brugt 10 år i en uisoleret garage efter en fejlet reparation.

Men nu er sådan en Model 140, altså en ret kraftig (lille) sag, som jeg mente fortjente noget kærlighed og arbejde.
IMG_1204.JPG


alle delene (Næsten) var der - men udgangstrinnene lå løst, uden skruer indeni maskinen - som var både rusten og beskidt.
IMG_3657.JPG

IMG_2606.JPG


Meter-husene var selvfølgelig smeltet - her må jeg lige låne lidt af Freddy's lego og knowhow, tror jeg ;)
IMG_9686.JPG


Jeg har målt lidt, og konstateret at begge sæt udgangstransistorer er døde :| men driver-transistorer er sunde på begge udgangstrin. Inden jeg dog går i kast med en større bestillingsfest og renovering her, så tænkte jeg at starte med alt det andet - hovedlytten ser fin ud, og måler fint med de lavstrøms-metoder jeg har. Alle andre boards i maskinen er recxappet med nye Nichicon elektrolytter, der er blevet gjort rent og trafoen er blevet pudset og forsigtigt malet omkring logoet.
IMG_1595.JPG

IMG_1380.JPG

IMG_0068.JPG

IMG_2434.JPG

IMG_4650.JPG

IMG_6185.JPG


Jeg skal have fundet en løsning for at ramme den rigtige struktur på svøbet - nogle der har nogle ideer?
Det er nederste eksempel på dette billede - øverste er mit første forsøg
IMG_1236.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz 140 - Fra skrot til hot

Indlægaf Fredmarantz » søn 27. jan 2019 01:14

Det er jo gennemgribende. Rigtig grundigt og detaljeret sikkert også. Den skal nok blive fin - det er en rigtig fed forstærker - tung som bare.....på trods af lidenheden.

Du kommer jo helt sikkert til at skulle gennemgå den "the hard way" - men jeg synes, klart at den fortjener det.

Jeg vil gerne prøve at se, om jeg kan hjælpe med Lego-stuntet på lyskasserne, men det bliver ikke nemt og nytænkning skal til, men mon ikke vi kan finde ud af det.

Der kan også blive et issue med den dobbelte strømforsyningslyt. Hvis den altså er defekt. Restuffe? (det vil jeg nok anbefale) - eller to konventionelle singler?

Dejligt at se, at bundpladen ikke er korroderet.

Fedt projekt!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 140 - Fra skrot til hot

Indlægaf Louis » søn 27. jan 2019 08:20

Fredmarantz skrev:Det er jo gennemgribende. Rigtig grundigt og detaljeret sikkert også. Den skal nok blive fin - det er en rigtig fed forstærker - tung som bare.....på trods af lidenheden.

Du kommer jo helt sikkert til at skulle gennemgå den "the hard way" - men jeg synes, klart at den fortjener det.

Jeg vil gerne prøve at se, om jeg kan hjælpe med Lego-stuntet på lyskasserne, men det bliver ikke nemt og nytænkning skal til, men mon ikke vi kan finde ud af det.

Der kan også blive et issue med den dobbelte strømforsyningslyt. Hvis den altså er defekt. Restuffe? (det vil jeg nok anbefale) - eller to konventionelle singler?

Dejligt at se, at bundpladen ikke er korroderet.

Fedt projekt!

Vh
Freddy


Hvis det kan hjælpe kender jeg en der kan 3d printe. Jeg har bl.a. fået printet JBL pegs og sme silkonedæmpekar. Han er altid på udkig efter spændende opgaver.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster