Nikko NA-890 - VU-meter

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf janfroerup » lør 9. mar 2019 17:22

Stottrup skrev:Du har vel prøvet at bytte rundt på metrene ?

Nej, jeg udsætter loddearbejdet, til det er absolut nødvendigt. Som ganske ung gik jeg til elektronik i aftenskolen, og vores lærer Frederik sagde ofte, at man godt kunne se, min far var murer :roll:

Vh Karl


Aha ! .... Det havde da ellers være det logiske at gøre, så ville man lynhurtigt konstatere om man står med et dødt meter.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » lør 9. mar 2019 20:39

Der er dem der har let til jernet. Jeg foretrækker at udtømme de muligheder som målinger kan give inden man begynder at mokke rundt, men det er bare mig. ;)
Jeg indskyder her et mellem punkt fordi vi skal være helt sikre på om der går strøm i metret eller ej.
Fejlfinding på Effektmeter 03a:
Forberedelse:
Multimeter i stilling mV.
HVR902 står til 500Ohm eller højere. Flappen påtrykt "102" (=1kOhm) skal stå mellem midterbenet og ned mod "LIN" (Violet ledning). Står HRV902 som vist på dit billede ( viewtopic.php?f=556&t=12191&start=15#p108301 ), så er den i orden.

Måling:
Målepunkter2.jpg

MP5: Denne måling skal fastslå om der rent faktisk er en spændingsforskel mellem MP4 og MP3, således at vi får at vide om meteret trækker strøm eller ej.

Og ja, jeg er glad for mit 4½/5½ ciffer multimeter, hvilket gør at man ikke er tvunget til at skifte område så ofte. Hvis jeg kunne finde et 6½ ciffer bordmultimeter til en fornuftig pris så var det købt.

Ser frem til hvad du måler, husk tricket med at slukke og tænde for batterispændingen vha. højtaleromskifteren, for at se om man rent faktisk måler noget. :thumbsup:

MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af spuncut lør 9. mar 2019 20:56, rettet i alt 2 gange.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf janfroerup » lør 9. mar 2019 20:52

spuncut skrev:Der er dem der har let til jernet. Jeg foretrækker at udtømme de muligheder som målinger kan give inden man begynder at mokke rundt, men det er bare mig. ;)


Det er nok ikke "bare dig" - men i gør tingene på en ulogisk måde - sæt et batteri (+) på indgangen, (- på stel) , og mål den spænding der går til meteret. Nemt og hurtigt. Er der spænding til meteret, men intet udslag, ja, så ved man nok det er gået udu.

Og her er det så mig, der kaster alle de fine akademiske tilgange over skulderen, og foretrækker eleverne lærer at tænke lidt snildt.

Sorry

-Jan
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » lør 9. mar 2019 21:51

Oh Dear! Jans opskrift: Ca 8v på meteret, intet udslag. Spuncuts opskrift: Sort på R out, rød på trimpot: Intet udslag. I mellemtiden er batteriet blevet meget varmt, og forstærkeren nægter at tænde (intet lys, intet klik fra relæet - og selvfølgelig uden opstilling med batteri og multimeter. Den spillede så smukt for et par dage siden... :'( )

Jeg følte mig så tæt på...

Vh Karl

PS Jeg har tjekket i alt 6 tilgængelige sikringer uden at finde fejl...
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » lør 9. mar 2019 22:14

Hej Jan.
Jeg kan ikke give dig ret Jan. Fordi du ved jo godt at når man skal fejlfinde så anvender man halveringsprincippet, hvilket vil sige at man går ned midt i kæden og er der fejl på dette sted så går man en kvart kæde tilbage, er der ikke fejl så går man en kvart kæde frem. Springer man straks frem til udgangen så kan man risikere at skulle foretage flere målinger end hvis man anvender halveringsprincippet. Jeg husker foresten at jeg fik en anmærkning med hjem til mester om at jeg havde foretaget en ekstra og unødvendig måling, under en moduleksamen, som gik på fejlfinding på en Storno taxaradio. Kald det blot akademisk, men ulogisk er næppe det rette tillægsord fordi det er netop logik der er fundamentet for halveringsprincippet. Jeg ved at erfaring spiller en væsentlig rolle for radiomekanikere og det kommer sig selvfølgelig af at de så rigtig mange af de samme apparater. Elektronikmekanikere kom derimod i nærkamp med så mange "one-off", specialapparater at vi var nødt til at angribe fejlfindingen systematisk idet vi ofte stod som Moses ved det røde hav uden nogen erfaring udi det enkelte apparat og uden mulighed for at tilegne sig erfaring. Så jeg ser dette som om at der helt klart er tale om en forskel i kultur og tilgange blandt de to faggrupper.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » lør 9. mar 2019 22:29

Stottrup skrev:Oh Dear! Jans opskrift: Ca 8v på meteret, intet udslag. Spuncuts opskrift: Sort på R out, rød på trimpot: Intet udslag. I mellemtiden er batteriet blevet meget varmt, og forstærkeren nægter at tænde (intet lys, intet klik fra relæet - og selvfølgelig uden opstilling med batteri og multimeter. Den spillede så smukt for et par dage siden... :'( )

Jeg følte mig så tæt på...

Vh Karl

PS Jeg har tjekket i alt 6 tilgængelige sikringer uden at finde fejl...

Hvis batteriet bliver varmt, så er der en kortslutning et sted og så må forstærkeren IKKE tændes før at kortslutningen er elimineret.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf janfroerup » lør 9. mar 2019 22:42

spuncut skrev:.... Så jeg ser dette som om at der helt klart er tale om en forskel i kultur og tilgange blandt de to faggrupper.
MVH Henning


Nu er der jo lige det problem at jeg er både Elektronikteknikker og RadioDitto - jeg har begge uddannelser i bogen.

Kig på diagrammet - så kan du se 1: Der sker ikke en radisse ved at vende batteriet forkert, 2 batteriet belastes ikke nævneværdigt- men du har da ret i teorien omkring halveringsmetoden.

Man kan nu af og til også tænke smart, det er ikke illegalt. Min løsning er helt pragmatisk, og ganske ligetil .

Problemet er jo her at VI to , ikke aner hvad der sker i den anden ende.

Karl er jo nok bedre tjent med at finde en lokal mand derovre i smilets by
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » lør 9. mar 2019 22:45

Fejlfinding kortslutning:
Forberedelse:
Fjern alle forbindelser til forstærker og tag 230V-stik ud.
Ikke noget batteri på udgangen.
Højtaleromskifter i stilling "A"
"Meter Range" i stilling "100W"
Multimeter i stilling "OHM"

Målinger:

Multimetrets Sort måleledning/"COM" tilsluttes en sort højtalerterminal.

Multimetrets Rød måleledning tilsluttes rød højtalerterminal, "R+", "A"-sektionen.
Hvad måler du her?

Multimetrets Rød måleledning tilsluttes rød højtalerterminal, "L+", "A"-sektionen.
Hvad måler du her?

MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » lør 9. mar 2019 23:01

janfroerup skrev:
spuncut skrev:.... Så jeg ser dette som om at der helt klart er tale om en forskel i kultur og tilgange blandt de to faggrupper.
MVH Henning


Nu er der jo lige det problem at jeg er både Elektronikteknikker og RadioDitto - jeg har begge uddannelser i bogen.

Jeg skrev altså "Elektronikmekaniker". Elektroniktekniker er et andet niveau. Jeg har selv uddannelser både som elektronikmekaniker og elektroniktekniker
Kig på diagrammet - så kan du se 1: Der sker ikke en radisse ved at vende batteriet forkert, 2 batteriet belastes ikke nævneværdigt- men du har da ret i teorien omkring halveringsmetoden.

Man kan nu af og til også tænke smart, det er ikke illegalt. Min løsning er helt pragmatisk, og ganske ligetil .

Jo, men den bygger på den præmis at "Det osse altid er metreret den er gal med!", men det kan du i princippet ikke vide noget om.


Problemet er jo her at VI to , ikke aner hvad der sker i den anden ende.

Enig.

Karl er jo nok bedre tjent med at finde en lokal mand derovre i smilets by
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf his067 » lør 9. mar 2019 23:21

Det har jeg godt nok aldrig sagt!

(Jeg kunne ikke la' vær....jeg må indrømme at jeg aldrig har undervist i elektronik!)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » lør 9. mar 2019 23:46

his067 skrev:Det har jeg godt nok aldrig sagt!

(Jeg kunne ikke la' vær....jeg må indrømme at jeg aldrig har undervist i elektronik!)

Beklager at der gik lidt intern snak i det mellem Jan og mig. Vi er begge Elektroniknørder og undervisere, så det kan jo nødvendigvis kun gå galt. Ku' være at jeg skulle køre en tur til vestsjælland og få snakket det igennem, det kan dog godt tage lang tid, :lol: men det er altid hyggeligt at besøge Jan. :Thumpsup:
MVH Henning
Senest rettet af spuncut søn 10. mar 2019 00:00, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » lør 9. mar 2019 23:53

[quote="spuncut"]Fejlfinding kortslutning:
Forberedelse:
Fjern alle forbindelser til forstærker og tag 230V-stik ud.
Ikke noget batteri på udgangen.
Højtaleromskifter i stilling "A"
"Meter Range" i stilling "100W"
Multimeter i stilling "OHM"

Målinger:

Multimetrets Sort måleledning/"COM" tilsluttes en sort højtalerterminal.

Multimetrets Rød måleledning tilsluttes rød højtalerterminal, "R+", "A"-sektionen.
Hvad måler du her? 1

Multimetrets Rød måleledning tilsluttes rød højtalerterminal, "L+", "A"-sektionen.
Hvad måler du her? 1

Meteret står konstant på 1, uanset om jeg vælger h eller v sort.

Jeg tror, vi lader den hvile her - ikke mindst fordi, mit problem lige nu overskygges af en debat om diverse uddannelsers relevans for emnet.

Jeg vil gerne rette en stor tak til Spuncut - Henning - for en enorm tålmodighed og omhu i forsøget på at guide mig sikkert i havn :thumbsup:

Når/hvis jeg kommer videre - evt vha en lokal her i Smilets By - vil jeg ikke tøve med at dele med Forum. Nu sætter jeg Stan Getz på min TD 320II, Sumiko Black Pearl, Pioneer SA8500II og JBL 18ti. Jeg er sikker på, det dulmer mine nerver.

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » søn 10. mar 2019 00:35

Jeg vil tro at dit multimeter også viser "1" når måleedningerne ikke er tilsluttet nogetsomhelst, andre multimetre viser"OL" for "overload" når der ikke kan måles forbindelse mellem måleledningerne. Kortsluttes måleledningerne skulle multimetret meget gerne vise en meget lav Ohm-værdi, tæt på 0Ohm.
Jeg måler 17kOhm, hvilket sådan lige per hovedregning, passer meget godt med de komponenter der måles på, men vi skal huske på at der sidder en diode i indgangen af meterprintet, hvilket medfører at målingen afhænger af hvilket niveau af strøm og spænding det aktuelle multimeter anvender til måle modstand med.
Når det er sagt var formålet med målingen at fastslå om den del vi har arbejdet i har medført en kortslutning af udgangen og hvis multimetrets Ohmfunktion er anvendt korrekt er der ikke noget der, i følge målingerne, tyder på at vores arbejde har medført en kortslutning. Den kortslutning der varmede batteriet op er tilsyneladende ikke længere til stede, så hvad der har medført kortslutningen kan jeg ikke udtale mig om.
Hvis forstærkeren er helt "død" er det typisk en smal sag at finde ud af hvor synderen befinder sig, så skriv en kommentar i nærværende tråd når og hvis du har mod på at gå videre med den sag.
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf his067 » søn 10. mar 2019 01:27

spuncut skrev:
his067 skrev:Det har jeg godt nok aldrig sagt!

(Jeg kunne ikke la' vær....jeg må indrømme at jeg aldrig har undervist i elektronik!)

Beklager at der gik lidt intern snak i det mellem Jan og mig. Vi er begge Elektroniknørder og undervisere, så det kan jo nødvendigvis kun gå galt. Ku' være at jeg skulle køre en tur til vestsjælland og få snakket det igennem, det kan dog godt tage lang tid, :lol: men det er altid hyggeligt at besøge Jan. :Thumpsup:
MVH Henning


Alt forladt (måske skulle jeg lige forklare at mit navn i det rigtige liv netop er Frederik)

Og, forøvrigt, fed tråd at følge og læse.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf janfroerup » søn 10. mar 2019 10:39

his067 skrev:.....Alt forladt (måske skulle jeg lige forklare at mit navn i det rigtige liv netop er Frederik)

Og, forøvrigt, fed tråd at følge og læse.


Det værste er at telediagnosticere og ikke ane hvad der foregår i den anden ende!

Jeg melder mig let og elefant ud af denne tråd.

Og prøv nu for hulen da at bytte de 2 metre !!
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster