Nikko NA-890 - VU-meter

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » fre 1. mar 2019 23:39

cdp skrev:Helt i orden Henning :thumbsup: Min tvivl var værdier på C901/902 (læser som 50uf) og R907/908 (18 ohm) - måske helt i hegnet. Pæren betyder mindre - og beklager jeg hacker tråden. ;)

De er uden tvivl på 50µF og 18Ohm. :thumbsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf cdp » lør 2. mar 2019 10:11

Jeg har målt lidt på min 890, og kan sandelig konstatere en smule forskel på de 2 visere. Som udgangspunkt er det de 3 ledninger i venstre hjørne, der var focus på. Hvid/gul er udg. til vu hhv. h+v, sort = fælles stel. Måler man der ( område 2Kohm) viser den på min ca. 1,15 kohm for begge kanaler. En måling direkte på vumetre var præcis det samme i højre kanal, men for venstre kun 0,885 Kohm. Hvorfor kan jeg ikke sige ??- ( måske en ændret trimmer indstilling ). Det er i øvrigt muligt at måle begge vu'er direkte uden at adskille noget. Som Henning skriver, så undgå at dreje trimmerne, da genjustering i praksis, kræver både erfaring og udstyr, for at sikre de viser korrekt.
- ps - ved hjælp fra lup, aflæser jeg nu de 2 caps til 16uf... :thumbsup: - kom gerne med evt. support.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » lør 2. mar 2019 20:55

spuncut skrev:Fejlfinding på VU-meter 01:
Forberedelse:
Du skal bruge et 9v-batteri med ledningsforbindelser. Har du ikke en autoriseret battericlip kan et par krokodilleledninger bruges. En variabel DC-forsyning kan også bruges.
Meld lige tilbage om hvad du har.
MVH Henning


Jeg har intet, men skaffer et batteri og krokodillenæb - og følger spændt dine instrukser! Metrene vugger lige så nydeligt, når jeg tipper forstærkeren, så ingen fysisk blokering her. Jeg har også 'gymnasticeret' omskifteren (i ental) og givet den kontaktrens, foreløbig uden resultat. Takker for jeres tålmodighed og overbærenhed med en absolut novice på området. Den SKAL s'gu bare laves! Spiller faktisk voldsomt godt... Jeg har rengjort og skiftet pære på dens lillebror, 690, der nu står ganske flot og spiller Bo Kaspers Orkester på et par (medfølgende) Avance Omega 23 - forbløffende god lyd (imho) i forhold til pris og renommé.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf cdp » søn 3. mar 2019 01:04

Det er fint du har viljen, billede og måling har jeg blot lagt ind til en evt. sammenligning med min.
Er sikker på Spuncut kan guide dig sikkert gennem projektet, når du allerede er nået et stykke vej..
følger med på sidelinien, for at lære nyt også. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » søn 3. mar 2019 17:19

Hej Henning. 1 stk. batteri og et sæt krokodillenæb anskaffet (og jeg HAR monteret tynde ledninger i næbbene...). Nu afventer jeg spændt, hvad der skal fodres med de 9 volt :shock:

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » tirs 5. mar 2019 01:58

Jeg blev lige opholdt af et par oksemørbradbøffer i går aftes, så der var tale om force majeure forstår I nok, men lad os komme videre. ;)

Fejlfinding på VU-meter 02:
Afbryd alle forbindelser til forstærkeren og tag 230V-stikket ud.
Højtaleromskifter, "Speakers" i stilling "A".
Områdeomskifter, "Meter Range" i stilling "100W", ud.

Tilslut 9V-batteri mellem til højtalerklemmernes udgange, Sektion "A",
"Minus", sort fra batteriet tilsluttes til en af de sorte skrueklemmer "L-" eller "R-".

"Plus", rød fra batteriet tilsluttes til rød skrueklemme mærket "R+".
VU-meteret for "Right", som jo egentligt er et effektmeter, skal vise ca. 100W.
Hvad observerer du her?

"Plus", rød fra batteriet tilsluttes til rød skrueklemme mærket "L+".
VU-meteret for "Left" skal vise ca. 100W.
Hvad observerer du her?

Skift evt. højtaleromskifter, "Speakers" mellem "A" og "Off" for at detektere et lille udslag.

Et af dine metre rører sig, med al sandsynlighed ikke ud af flækken og det var jo så her at der skulle måles over metrene for at se om der kom spænding til dem. Desværre glemte jeg mit multimeter ude hos min kammi i går, men det får jeg lige fat i til i morgen så vi kan komme videre.

Til dem der måtte følge med, så kan jeg oplyse at fremgangsmetoden ikke kan anvendes generelt til alle forstærkere. På NA-890 er udgangsrelæet placeret således at det afbryder forbindelsen mellem udgangsforstærker og udgangsklemmer og efterlader forbindelsen mellem udgangsklemmer og effektmeter-sektion, hvilket tillader denne metode, men andre udgangsrelæer kan være inplementeret anderledes. Tjek derfor diagrammet inden du begynder at tilslutte batterier til udgangen af din forstærker og evt. brænder noget af.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » tirs 5. mar 2019 17:44

spuncut skrev:Jeg blev lige opholdt af et par oksemørbradbøffer i går aftes, så der var tale om force majeure forstår I nok, men lad os komme videre. ;) :Thumpsup:

Fejlfinding på VU-meter 02:
Afbryd alle forbindelser til forstærkeren og tag 230V-stikket ud. TJEK
Højtaleromskifter, "Speakers" i stilling "A". TJEK
Områdeomskifter, "Meter Range" i stilling "100W", ud. TJEK

Tilslut 9V-batteri mellem til højtalerklemmernes udgange, Sektion "A",
"Minus", sort fra batteriet tilsluttes til en af de sorte skrueklemmer "L-" eller "R-".

"Plus", rød fra batteriet tilsluttes til rød skrueklemme mærket "R+".
VU-meteret for "Right", som jo egentligt er et effektmeter, skal vise ca. 100W.
Hvad observerer du her? Absolut intet :(

"Plus", rød fra batteriet tilsluttes til rød skrueklemme mærket "L+".
VU-meteret for "Left" skal vise ca. 100W.
Hvad observerer du her? BINGO! 100 watt :cool1:

Skift evt. højtaleromskifter, "Speakers" mellem "A" og "Off" for at detektere et lille udslag. Prøvet - intet udslag

Et af dine metre rører sig, med al sandsynlighed ikke ud af flækken og det var jo så her at der skulle måles over metrene for at se om der kom spænding til dem. Desværre glemte jeg mit multimeter ude hos min kammi i går, men det får jeg lige fat i til i morgen så vi kan komme videre.

Til dem der måtte følge med, så kan jeg oplyse at fremgangsmetoden ikke kan anvendes generelt til alle forstærkere. På NA-890 er udgangsrelæet placeret således at det afbryder forbindelsen mellem udgangsforstærker og udgangsklemmer og efterlader forbindelsen mellem udgangsklemmer og effektmeter-sektion, hvilket tillader denne metode, men andre udgangsrelæer kan være inplementeret anderledes. Tjek derfor diagrammet inden du begynder at tilslutte batterier til udgangen af din forstærker og evt. brænder noget af.
MVH Henning


Glæder mig til step 3 - dette er jo interessant :cool1:

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf KenRas » tirs 5. mar 2019 18:37

Hej Henning. Har du et diagram du kan uploade?
Det gør det nemmere at følge med og evt bidrage med kommentarer.
Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » tirs 5. mar 2019 18:45

KenRas skrev:Hej Henning. Har du et diagram du kan uploade?
Det gør det nemmere at følge med og evt bidrage med kommentarer.
Mvh Kenneth

Servicemanualen kan hentes her:
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... -890.shtml
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » lør 9. mar 2019 00:42

spuncut skrev:
cdp skrev:Helt i orden Henning :thumbsup: Min tvivl var værdier på C901/902 (læser som 50uf) og R907/908 (18 ohm) - måske helt i hegnet. Pæren betyder mindre - og beklager jeg hacker tråden. ;)

De er uden tvivl på 50µF og 18Ohm. :thumbsup:
MVH Henning

Men det er i forhold til diagram og stykliste. I min NA-890 sidder der 10µF/6V som C901/902. R907/908 er 18Ohm.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » lør 9. mar 2019 02:59

Den der venter længe venter på noget godt, eller er det på Gordot? :Tanke: Her kommer i hvert fald 3. episode:
Fejlfinding på Effektmeter 03:
("VU"-meter findes på båndoptagere, Effektmeter er mere korrekt her)

Forberedelse:
Afbryd alle forbindelser til forstærkeren og tag 230V-stikket ud.
Højtaleromskifter, "Speakers" i stilling "A".
Områdeomskifter, "Meter Range" i stilling "100W", ud.

Måling.jpg

Multimeter i stilling "DC-Volt".
Multimetrets "COM"/Stel til forstærkerens chassis.
Brug evt. en sort højtalerterminal til at klemme måleledningen fast, på billedet bruger jeg en krokodilleadapter.


Tilslut 9V-batteri mellem til højtalerklemmernes udgange, Sektion "A",
"Minus", sort fra batteriet tilsluttes til en af de sorte skrueklemmer "L-" eller "R-".

"Plus", rød fra batteriet tilsluttes til rød skrueklemme mærket "R+", den fejlramte kanal.

Målepunkter (MP) på diagrammet:
Målepunkter-Diagram.png

MP1: Her ligger batterispændingen.
MP2: Der skal ligge en spænding på batterispændingen minus et germaniumdiodestræk, som typisk ligger på 0,2 til 0,5V.
MP3: Efter niveautilpasningsmodstande som der skiftes imellem afh. af "Meter Range"-stilling.
MP4: Udgangen til metret. Denne spænding kan svinge meget da den er afhængig af justering samt det enkelte meters indre modstand.

Måling af spændinger:
Målepunkter-Print.jpg

Start med MP2, hvis du ikke måler det forventede så går du baglængs til MP1, stemmer målingen nogenlunde så går du fremad til MP3.
Er du i tvivl om du måler korrekt, brug da højtaleromskifteren, "Speakers" til at afbryde/tilslutte batteriet ved at skifte mellem "Off" og "A".
Spændende hvad du kommer frem til. :Thumpsup:
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » lør 9. mar 2019 13:04

spuncut skrev:
cdp skrev:Helt i orden Henning :thumbsup: Min tvivl var værdier på C901/902 (læser som 50uf) og R907/908 (18 ohm) - måske helt i hegnet. Pæren betyder mindre - og beklager jeg hacker tråden. ;)

De er uden tvivl på 50µF og 18Ohm. :thumbsup:
MVH Henning

Jeg er da foresten fuldstændig blind :Gammel:
Der står jo rent faktisk 0,47M/50 på diagrammet og det må jo betyde 0,47µF og 50 Volt, men da det er 10µF/6V der rent faktisk sidder på printet er det selvfølgelig ligemeget ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » lør 9. mar 2019 15:39

Hej Henning

En så illustrativ og pædagogisk vejledning venter jeg gerne på :p

Jeg har gjort som beskrevet, og resultaterne ser således ud:
MP1, R in: 9,6v
MP2: 9,1v (det stemmer vel med det tab, du beskriver?)
MP3: 0,4v
MP4, R out: 0,38v

Når nu målingerne ligner dine, er min frygt naturligvis, at meteret er defekt? Tilsyneladende er højre meters indre modstand mere end dobbelt så stor som venstres - 1,2 kohm mod 0,56. Nå, ikke tage sorgerne på forskud, glæder mig til næste episode af denne gyser :OLO:
(Det er næsten som med en god bog: Man kan blive ked af det, når den er færdig...)
Go' weekend

Vh Karl
Senest rettet af Stottrup lør 9. mar 2019 15:46, rettet i alt 1 gang.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf janfroerup » lør 9. mar 2019 15:46

Stottrup skrev:Når nu målingerne ligner dine, er min frygt naturligvis, at meteret er defekt? Nå, ikke tage sorgerne på forskud,


Du har vel prøvet at bytte rundt på metrene ?
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » lør 9. mar 2019 15:51

Du har vel prøvet at bytte rundt på metrene ?

Nej, jeg udsætter loddearbejdet, til det er absolut nødvendigt. Som ganske ung gik jeg til elektronik i aftenskolen, og vores lærer Frederik sagde ofte, at man godt kunne se, min far var murer :roll:

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster