Nikko NA-890 - VU-meter

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » tors 28. feb 2019 16:26

Jeg har raget sådan fætter til mig, og den spiller fortrinligt. Men: Det ene VU-meter nægter at give udslag, og den øverste kant på frontpladen har nogle upyntelige mærker/ridser (af den type, som I sikkert alle kender). Mon jeg kan hente hjælp/gode råd her?

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » tors 28. feb 2019 17:04

Tillykke med en af de flotteste Nikko integrerede. :thumbsup:
Nu lægger du jo op til at man skal gætte på hvad der kan være galt og mit umiddelbare gæt bliver at der er skidt/oxyd i metrenes område-omskifter. Prøv derfor at gymnasticere område-omskifteren og se om det hjælper. Hvis du får liv i metrene på denne måde, betyder det at område-omskifteren trænger til rensning/smøring.
Hvis ikke så er der en del der kan prøves for at finde fejlen og selv det billigste multimeter fra thansen kan klare følgende målinger:
Kommer der spænding til VU-metret?
Kommer der spænding til VU-metrenes signalconditioneringsprint (langt ord, beklager)?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Tophøj » tors 28. feb 2019 18:26

Eller endnu nemmere, prøv at bytte rundt på dem.
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » tors 28. feb 2019 19:54

Tak til spuncut og Tophøj for svar. Se, nu er jeg ikke radioreparatør eller elektroniktekniker, så ord som område-omskifteren og signalconditioneringsprint er som Sanskrit for mig. Tophøjs forslag om at bytte rundt kræver lidt loddearbejde - og det må jeg jo så kaste mig ud i. (Lige bag metrene sidder et lille print med to små dimser, der ser ud til at kunne reguleres - er det områdeomskifterne?) EDIT: Dem har jeg nu gymnasticeret - uden resultat. Næste bliver multimeter/loddekolbe.

Vh Karl

Tillykke med en af de flotteste Nikko integrerede. :thumbsup: Tak spuncut - jeg synes også, den er flot :Thumpsup:
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf cdp » fre 1. mar 2019 00:10

Havde en båndspiller med samme problem - her var viserinstrumentet gået fast efter lang tids henstand. Hvis du vugger apparatet, skal begge visere gerne vippe med ens. ;) Men jeg tror fænomenet er værst på de mindre/billige viserinstrumenter og nogle kan reddes, andre ikke..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » fre 1. mar 2019 00:18

Områdeomskifteren, bemærk at ordet er i ental, er den lille runde, sorte trykknap på forpladen der skifter mellem 5W og 80W udslagsområde. signalconditioneringsprintet er det print som sidder bag på metrene, der tilpasser højtalerudgangenes signal til viserinstrumenterne. De to trimmepotentiometre du har drejet i er finjusteringen af metrenes udslag og i den forbindelse vil jeg lige gøre dig opmærksom på at trimmepotentiometre bør man holde sig fra hvis man ikke ved hvad man gør. Nu er der her ikke tale om noget "farligt" eller særligt præcisionskrævende, så hvis du blot har stillet dem i cirka samme udgangsposition går det nok.
Tilbage til signalconditioneringsprintet:
NA890-VU.PNG

Printet varetager følgende funktionalitet: Ensretning, niveautilpasning og dæmpning af udslag.
Nederst på diagrammet er de to højtalerudgange tilsluttet, som leverer vekselspænding der skal ensrettes til jævnspænding som metrene kan reagere på. Ensretningen foretages af de to dioder D901 og D902.
Herefter niveautilpasningen, hvor områdeomskifteren, "Meter Range" indgår, der indkobler to forskellige modstandsværdier i serie med signalet for at tilpasse spændingsniveauet. Modstandene R907 og R908 samt dioderne D903 og D904 er beskytter metrene mod overbelastning.
Til sidst dæmpning af metrenes udslag. Kondensatorene C901 og C902 udglatter signalet til metrene og gør at de bliver nemmere at aflæse, uden ville metrene baske hurtigt frem og tilbage.
En af de nævnte kondensatorer kan også sagtens være synderen i denne forbindelse. Kondensatorene er af typen elektrolytkondensatorer og de er kendt for at fejle med tiden og fejler de sker det typisk på den måde at de kortslutter. I denne kontekst vil en kortsluttet kondensator medføre at al strømmen vil løbe gennem kondensatoren og ikke gennem metret.
Med hensyn til at bytte indgangs ledningerne for at fejlfinde, så anser jeg det altså for væsentligt nemmere at ohme mellem indgangen på signalconditioneringsprintet og højtalerudgangene, idet der skal være direkte forbindelse og således ikke noget at tage fejl af. Når forstærkeren er slukket afbryder udgangsrelæet, det eneste der er forbindelse til fra højtalerudgangenes "+"-terminaler er således indgangene på signalconditioneringsprintet.
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf cdp » fre 1. mar 2019 10:09

- Og Her finder du manualen til din nikko - https://www.vintageshifi.com/m800.php

Desværre mangler jeg info på pæren - det ved Henning garanteret.. :lol:
Og hvis du kunne angive værdier på komponenter i vu-driver incl. trimmer, er du dagens mand. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Skorpio » fre 1. mar 2019 11:21

Hvis slaget på forpladsen skyldes et fald/stød, kan det have forårsaget at lejet i det ene meter er hoppet ud af fikseringen og nålen er låst...
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » fre 1. mar 2019 17:22

Hej Carsten.
Begrebet "vu-driver" leder tanken hen på en form for aktiv forstærkning, som i driver-print, der er dog ingen aktiv forstærkning i komponenterne op til vu-metrene i NA-890 og derfor valgte jeg begrebet "signalconditionering". Begrebet er nuppet fra industrien og beskriver de komponenter der tilpasser et råt signal fra en sensor til en PLC-indgang. Andre vil måske kalde denne del for "frontend", men skidt med det, jeg er ikke i tvivl om at det er det samme vi snakker om.
I min forrige post er der under billedet angivet en kilde, som peger på servicemanualen fra Hi-Fi Engine, hvorfra udsnittet er klippet og der finder du styklisten. Desværre har de helt glemt at angive data på pæren bag vu-metrene.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » fre 1. mar 2019 17:39

... og komponentværdierne er, ved nærmere eftersyn :Briller: , angivet i udklippet. Trimmerne står til 1kOhm.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf cdp » fre 1. mar 2019 20:54

Helt i orden Henning :thumbsup: Min tvivl var værdier på C901/902 (læser som 50uf) og R907/908 (18 ohm) - måske helt i hegnet. Pæren betyder mindre - og beklager jeg hacker tråden. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf Stottrup » fre 1. mar 2019 22:12

I den allerbedste mening skyder I langt over mit stakkels hoved. Pæren, der via en plexiglasplade fodrer metrene med lys, fejler intet. Jeg har forsøgt at måle på terminalerne til begge metre, som begge viser 0,o volt? (Multimeter fra thansen...). Spuncuts særdeles detaljerede forklaring med diagram får jeg desværre ikke meget ud af, da jeg intet aner om dioder, elektrolytter, kondensatorer osv. Dybest set er min spidskompetence at skille forplade fra chassis, rense knapper, skifte pærer o.l - men med udgangspunkt i Spuncuts diagram har jeg nu besluttet mig for, at den slags kan læres.
Skorpio: Hvis slaget på forpladsen skyldes et fald/stød, kan det have forårsaget at lejet i det ene meter er hoppet ud af fikseringen og nålen er låst... Det ligner mere mærker, der er opstået ved, at apparatet er blevet flyttet rundt, skubbet ud og ind af reoler osv.

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf cdp » fre 1. mar 2019 22:36

Hej Karl
Først kan du lige forvisse dig om metret ikke er gået fast - vip forstærker fra side til side - og de begge skal kunne bevæge sig.
Dernæst mål modstand på indgang på printet, eller fra print til vumetre. Skal gerne være ens ( multimeter stilles på ohm, ex. i måleområde 200 ).
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » fre 1. mar 2019 23:18

Stottrup skrev:... Spuncuts særdeles detaljerede forklaring med diagram får jeg desværre ikke meget ud af, da jeg intet aner om dioder, elektrolytter, kondensatorer osv.

Det må vi gøre noget ved. aktionen starter i mit næste indlæg og du skal bruge: et multimeter og et batteri, 9v med tilledninger eller en variabel strømforsyning. :thumbsup:
Dybest set er min spidskompetence at skille forplade fra chassis, rense knapper, skifte pærer o.l - men med udgangspunkt i Spuncuts diagram har jeg nu besluttet mig for, at den slags kan læres.

Ja det kan man nemlig. :Thumpsup:
Skorpio: Hvis slaget på forpladsen skyldes et fald/stød, kan det have forårsaget at lejet i det ene meter er hoppet ud af fikseringen og nålen er låst... Det ligner mere mærker, der er opstået ved, at apparatet er blevet flyttet rundt, skubbet ud og ind af reoler osv.

Har du (Stottrup) prøvet om metrene står fast ifgl. Carstens procedure?
Vh Karl
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nikko NA-890 - VU-meter

Indlægaf spuncut » fre 1. mar 2019 23:29

Fejlfinding på VU-meter 01:
Forberedelse:
Du skal bruge et 9v-batteri med ledningsforbindelser. Har du ikke en autoriseret battericlip kan et par krokodilleledninger bruges. En variabel DC-forsyning kan også bruges.
Meld lige tilbage om hvad du har.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster