Nad 3020i "klikker"

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Nad 3020i "klikker"

Indlægaf hess » søn 3. mar 2019 21:54

Min elskede 3020i er begyndt at brokke sig. Den ene side spiller fint, men den anden side "klikker ud". Det lyder som et relæ eller noget som slår lyden fra. Efter en pause kunne den lidt igen, men stod så hurtigt af - især da jeg skruede op. I starten kom der også nogle gange en lille smule lyd ud - når jeg skruede højt op. Nu tør jeg ikke rigtig prøve mere. Jeg har testet højttalerne og de fejler ikke noget. Heller ikke kablerne. Hvad kan der mon være galt, og er det noget jeg selv kan fikse, selvom jeg ikke har meget erfaring med forstærkere?

Billede

Edit: Blot til oplysning så er de små stykker træ I kan se i venstre side et forsøg på at fjerne trafo-brum. Det virker en smule, men den brummer stadig lidt.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Nad 3020i "klikker"

Indlægaf Skorpio » man 4. mar 2019 02:20

Der sidder en sikring i serie med udgangen, tror det er en bimetal strømsikring...den kan muligvis klikke som et relæ. Enten er den defekt, eller også har du en stor belastning på kanalen...bliver kølepladen unormalt varm?
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Nad 3020i "klikker"

Indlægaf hess » man 4. mar 2019 22:50

Jeg ved ikke om jeg har en stor belastning på kanalen. Jeg spiller helt "normalt". Kan se fire sikringer (alle oppe i venstre hjørne). Måske skal jeg prøve at skifte dem? Tænker at de ikke kan koste alverden.

Hvis kølepladen er den som er over trafoen i venstre side - så ja. Den bliver en smule varm under afspilning.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Nad 3020i "klikker"

Indlægaf Captain Phoenix » man 4. mar 2019 22:59

Kølepladen er det, de fire store udgangs-transistorer sidder på.
PS: Forstærkeren er meget støvet - var det min ville jeg straks tage en pensel (til at børste støvet af med) og en støvsuger (til at suge det afbørstede støv op med). Det er nok ikke årsag til fejlen - men støv er ikke godt (og kan lede “fejl-strømme”).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Nad 3020i "klikker"

Indlægaf hess » man 4. mar 2019 23:22

Ah! Ok :) Den ved jeg ikke rigtig om bliver varm. Det tror jeg faktisk ikke. Den bliver mest varm ude i venstre side som jeg husker det.

Og ja, støvet skal væk. Jeg må i gang med pensel og støvsuger også.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Nad 3020i "klikker"

Indlægaf Skorpio » man 4. mar 2019 23:46

Nej det er ikke de sikringer, den er strømsikringer der selv kobler til igen når strømmen er under grænsen...kan se den ene lige over den udgangstransistor yderst til højre på dit billede...en høj sort firkant....
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Nad 3020i "klikker"

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. mar 2019 01:27

Jeg tror, at det er et relæ, der klikker lyden ind og ud. Relæer klikker ud (lyd væk), når det detekter for megen DC i forstærkeren (usundt). Dette kan fremkaldes af alle mulige fejl - og relæet trigger for at beskytte højttalerne.

Når man kigger ned i forstærkeren, så får man jo tanker, der går på at den har godt af en gang service - både ( og især) absolut grundig rengøring - men også en elektrisk gennemgang og en fejlfinding på, hvad der trigger relæet.

Captain Phoenix's tese om støv- snavs og elektrisk ledning gennem dette kan bestemt ikke udelukkes.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nad 3020i "klikker"

Indlægaf Skorpio » tirs 5. mar 2019 10:31

Der er ikke relæ i en 3020i....
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Nad 3020i "klikker"

Indlægaf Tophøj » tirs 5. mar 2019 10:32

Der var du hurtigere end mig, skulle lige til at skrive det...

Skorpio skrev:Der er ikke relæ i en 3020i....
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Nad 3020i "klikker"

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. mar 2019 10:47

Ok - det var jeg åbenlyst ikke klar over. ...my bad :oops:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nad 3020i "klikker"

Indlægaf Helikon » tirs 5. mar 2019 12:16

Det kan være en termisk fejl. Når den bliver varm er der noget der udvider sig og slipper (en forbindelse) med et klik, når den har kølet lidt trækker det sig sammen igen og der kommer, måske, forbindelse igen. Vend den om og inspicer lodninger på loddesiden og brug en lup og godt lys. Det kan selvfølgelig også være på komponentsiden.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Nad 3020i "klikker"

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 5. mar 2019 12:28

Kan komponenterne E 401 eller E402 have noget med fejlen at gøre?

De er benævnt "Breaker" i komponentlisten på Hifi-engine, hvorfra også vedlagte diagram stammer.
De ses lige til højre for MJ-2955-udgangstransistorerne (det er dem, skorpio henviser til i indlægget ovenfor).

hfe_nad_3020i_schematic.pdf

Skorpio har udpeget den ene på printet - den anden sidder helt nede i venstre hjørne af det store print (set som dit foto vender). Kig under "lednings-bundet" lige ovenfor din afstivnings-pind.
Det ser ud som om de små, sorte firkantede "Breakers" er samlet med en skrue (eller to - jeg kan tjekke på min 3020i i aften hvis behov).
Hvis så, kan de nok åbnes og renses/serviceres - men husk også at tjekke, om der er en (anden) fejl eller årsag at de "breaker" - kunne f.eks. være støv... :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Nad 3020i "klikker"

Indlægaf hess » tirs 5. mar 2019 23:48

Fedt med alle input. Tusind tak for det! Jeg må jo nok i gang med at støve af, og så vil jeg lige kigge nærmere på de to "breakers". Jeg vender tilbage, når der er nyt i sagen...
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster