Sansui AU 9900a

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Sansui AU 9900a

Indlægaf Fensten » man 29. apr 2019 20:52

Hej alle jeg er ny har men står med et lille problem.

Sagen er den at jeg købte en Sansui AU-9900a for en lille måneds tid siden.

Jeg er meget tilfreds med den, men den trænger til et indre eftersyn
.
Højre kanal falder af og til ud, andre gange spiller den rigtigt fint.

Jeg har desværre ikke evner til et eftersyn selv, hvorfor tanken er at sende den til Sound to Vision i Viborg.

Men inden jeg gør det ville jeg spørge til råds herinde.

Forstærkeren bruges sammen med en Lenco L75 med en Audio Technica AT-1007 og en Ortofon kontrapunkt b og en Creek MC 09, samt et sæt Dali ikon 1 MK1.

Men hvad kan jeg gøre med den smukke gamle Sansui?

Mvh.

Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Fensten tors 2. maj 2019 20:42, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Sansui AU 9900a

Indlægaf his067 » man 29. apr 2019 22:28

Jeg købte selv en AU11000a for et par måneder siden. Den havde lignende problemer: venstre kanal faldt ud når man slog tonekontrollerne til. For mig var løsningen at slå muting knappen til, sådan at signalet i forforstærkeren dæmpedes med 20 dB, og derefter at spille så højt som jeg kunne holde ud, i så lang tid som jeg kunne holde det ud. Min ikke særligt tekniske forklaring er at omskifterne korroderer og derfor har godt af at blive "brændt" igennem.
Men, på den anden side, det hjælper ikke hvis problemet er udgangsrelæerne. Dem skal der en fagmand til.....

PS: min "Power/protector" lyser ikke nær så klart stærkt som din: I dagslys kan jeg ikke se på afstand om den er tændt. Er der nogen der er frisk på at forsøge en forklaring?

Her er et diagram:
Screenshot 2019-04-29 at 21.23.27.png


PS: jeg har startet en separat tråd ("Sansui AU11000A lys-diode") om dette så jeg ikke high-jacker tråden her. Tak til CDP for svar, forøvrigt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Sansui AU 9900a

Indlægaf cdp » man 29. apr 2019 23:02

PS: min "Power/protector" lyser ikke nær så klart stærkt som din....

I første omgang ville jeg måle spændingen på lampen/dioden...
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Sansui AU 9900a

Indlægaf spuncut » tirs 30. apr 2019 00:11

Hej Fensten
Velkommen til :OLO:
Der er stor sandsynlighed for at en grundig rensning vil løse dit problem og det er langt fra raketvidenskab. Her på forummet findes der en hel del tråde om rensning af grej, brug søgningen.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Sansui AU 9900a

Indlægaf Fensten » ons 1. maj 2019 16:00

Hej Henning og Carsten,

I havde ret. En grundig rengøring af kontakter, relæer osv. var tilsyneladende hvad der skulle til.

Nu spiller den som den skal. Varmt og dybt med masser af detalje.

Det er simpelthen imponerende hvor meget kontrol den har over højtalerne. Min tidligere forstærker (Audiolab 8000a) var ikke brystsvag. Men den bliver i min bog naglet, godt og grundigt til væggen.
Jeg kan ikke beskrive det bedre end, at jeg simpelthen bedre kan lide måden hvorpå Sansuién formidler musikken, der simpelthen bare mere af det hele. Så bortset fra Audiolabbens MC riaa løber Sansuién med laurbærrene.

Trods min glæde over lyden har jeg har netop bestilt nye filter kapacitorer KEMET 63v 10.000uf. for at komme af med en svag brummen (når volumen er skruet ned).

Tænker at det ikke kan skade at skifte disse. Forstærkeren er trods alt +40 år. Uanset bliver det interessant at høre hvordan de påvirker lyden generelt og den svage brummen.

Hvad er jeres opleves med disse gamle dinusaure?

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Sansui AU 9900a

Indlægaf Fensten » ons 31. jul 2019 17:38

Nå. Alt er ikke nødvendigvis så ligetil. Jeg er stadig fuldstændigt tosset med forstærkeren, men i kærlighedsforhold gør det af og til `naller". Og det er skam også tilfældet her :( :( .

Efter ovenstående var skrevet skiftede jeg de store filter kapacitorer fra 63V 6800uF til KEMET 63V 11000uF. Dette var som sådan ikke for at løse det udfaldende kanal men snarere fordi at de gamle kapacitorer var lettere deforme. Derefter satte jeg svigerfar igang med at lave nye beslag, eftersom at de nye kapacitorer var væsentligt mindre i diameter end de eksisterende.

Som med alt andet er der leveringstid med specialprodukter og også med dette. Derfor skiftede jeg kapacitorerne ud og monterede dem præcist som de gamle.

Efter flere omgange rens af forstærkeren vedstod problemet med den ene kanal, udskiftningen af de store kapacitorer havde heller ikke løst problemet. Det blev åbenbart at jeg havde brug for professionel assistence. Før afgang til sommerferien blev forstærkeren indleveret for at få løst problemet med den udfaldende kanal og efter ganske få dage kunne nå at hente forstærkeren lige umiddelbart før afgang.
Fantastisk. Forstærkeren spillede igennem begge kanaler, med en skøn detaljeret og varm lyd.

Efter hjemkomst fra de varme lande skulle der spilles musik og ganske kort efter leverede svigerfar beslaget som skulle fordele noget af vægten fra kapacitorerne til chassiset.

Idag skulle de så monteres og til min store skræk så jeg at den ene kapacitor har lækket og tilsyneladende været varm. :shock: :shock:

Jeg er mildest talt frustreret og ved faktisk ikke hvad jeg skal gøre. Eller de ved jeg jo godt. Til at starte med skal jeg have fat i en eller 2 nye kapacitorer.

Men det ville sørme også være rart hvis en eller to af jer begavede hoveder kunne pege mig i retning af hvad der er gået galt?? Således at det jeg kan undgå oplevelser som denne en anden gang.


Mvh.


Jan
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Fensten ons 31. jul 2019 21:12, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Sansui AU 9900a

Indlægaf spuncut » ons 31. jul 2019 18:12

Overspænding, vendt forkert eller defekt ved levering er vel de primære bud.
Har du en variotrafo så du kan måle spændingen over lytterne ved en given forsyning?
Jeg går typisk en tand op i mærkespænding da nye kondensatorer ikke er nær så tollerente mht. overspænding som de gamle.
Desuden bør samtlige lytter skiftes, så du kan nyde din fine Sansui som den var i sine velmagts dage.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Sansui AU 9900a

Indlægaf his067 » ons 31. jul 2019 19:35

Måske også at skruerne til terminalerne på kondensatorerne er blevet spændt for stramt? Jeg har mistet et par spritnye Jensen kondensatorer i mine Radford MA50 på den konto.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Sansui AU 9900a

Indlægaf Fensten » ons 31. jul 2019 20:39

Tak til jer begge for konstruktive forslag. Kapacitorene er vendt rigtigt, hvilket efterlader overspændt skrue eller defekte kapacitorer AB fabrik. Vil tro at sandsynligheden taler mest for nummer et, uden dog at vide det helt sikkert.

Hvorom alting er bliver jeg nødt til at bestille nye.

Mvh.

Jan
Senest rettet af Fensten ons 31. jul 2019 21:56, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Sansui AU 9900a

Indlægaf his067 » ons 31. jul 2019 21:49

Det er en god ide at sætte en tandskive imellem skruen og fast-spændingsprofilen. På den måder undgår di at skruen "skrider" selv ved en let fast-spænding.

Det er forøvrigt, som du skriver en dejlig forstærker som trækker næsten alt. Jeg sidder lige nu og lytter til en AU 11000a som er spændt for et par Yamaha NS1000. Yamahaerne lød ikke godt med en Primare DVD-i10. Med Sansuien lyder de som et værdigt alternativ til mit "store" anlæghttp://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=12422&hilit=ns1000)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Sansui AU 9900a

Indlægaf Fensten » ons 31. jul 2019 23:02

his067 skrev:Det er en god ide at sætte en tandskive imellem skruen og fast-spændingsprofilen. På den måder undgår di at skruen "skrider" selv ved en let fast-spænding.

Det er forøvrigt, som du skriver en dejlig forstærker som trækker næsten alt. Jeg sidder lige nu og lytter til en AU 11000a som er spændt for et par Yamaha NS1000. Yamahaerne lød ikke godt med en Primare DVD-i10. Med Sansuien lyder de som et værdigt alternativ til mit "store" anlæghttp://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=12422&hilit=ns1000)


Interessant tråd. Og sjovt at læse at de Sansui er ret konservativt angivet ift. deres ydelse. Dette bekræftes iøvrigt også på Audiokarma.

For mit eget vedkommende kunne jeg bare konstatere, at der var markant forskel i de dybere registre fra Audiolab 8000A til Sansui Au 9900A . Det havde jeg ærligt talt ikke forventet, men der var bare mere af det hele med Sansuién.

I min søgen efter relevant information faldt jeg over denne servicemanual til AU-9900A/11000A.

http://www.amplimos.it/images/Sansui%20 ... ervice.pdf

Det kan være at andre end jeg kan have gavn af den.

God aften


Jan
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster