Finering af Luxman R-1050

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Finering af Luxman R-1050

Indlægaf Stottrup » søn 16. jun 2019 14:05

Jeg har kastet mig ud i et for mig lidt dristigt projekt. Jeg har strippet kabinettet for sort vinyl og har nu slebet. Imidlertid er der nogle mindre (gamle!) skader, som jeg tænker skal udbedres inden næste spændende fase, idet jeg forestiller mig, at selv den mindste ujævnhed vil kunne ses under den ny (meget tynde...) finér.

Derfor: Hvordan ville I gribe det an mht. materialer og fremgangsmåde?

Vh Karl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Finering af Luxman R-1050

Indlægaf Captain Phoenix » søn 16. jun 2019 20:00

Stottrup skrev:Derfor: Hvordan ville I gribe det an mht. materialer og fremgangsmåde?

Det pudsige ved Luxman's receivere (selv top-modellerne som R-1500 i den foregående generation og 1120 i samme serie) var, at de havde folie med træ-look.

Jeg ville tage i Bauhaus og købe en god "rosewood"-folie, spartle hullerne i træet m. plastisk træ (lav evt. lidt langsgående "årer" i det som i det eksisterende), lime de løse flapper fast - og beklæde det hele med rosewood/palisander-folien.

OBS: Hvis det er en R1050 med sort front vil det nok være rigtigst med "ibenholt"-folie. Har tidl. monteret det på en Nikko-receiver med pænt resultat (viewtopic.php?f=569&t=2150&start=30#p27306)
Senest rettet af Captain Phoenix man 17. jun 2019 06:04, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2589
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Finering af Luxman R-1050

Indlægaf Stottrup » søn 16. jun 2019 20:38

Hej Claus

Den er med sort front, og vinylen var også sort. Jeg har bestemt, at den skal beklædes med ægte finér (valnød) som er købt hos den lokale finércentral.
Dine råd med plastisk træ og limning af løse flapper vil jeg forsøge at følge. Tak for det.

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 33 gæster