Pioneer SX-5530 - 'tomgangsstøj'

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Pioneer SX-5530 - 'tomgangsstøj'

Indlægaf Stottrup » tirs 30. jul 2019 18:05

Har lige koblet et sæt Pioneer CS-E500 til den ældre dame, og efter 6-7 albums optræder der pludseligt denne støj. Det underlige er, at støjen er uafhængig af, hvilke manøvrer, jeg foretager mig med kontrollerne. Jeg har slukket for kilden (CD...), skiftet input, motioneret samtlige omskiftere/knapper... støjen er der, en lidt højfrekvent 'snerren' ikke voldsomt høj, men tilstrækkelig til at ødelægge stille passager i musikken. Når niveauet er uafhængigt af volumekontrollen, er det vel næppe ht, der er fejlen? Lugter det af komponentfejl i receiveren?

Edit: Har koblet en bette Luxman L-1 til - ingen støj :roll: ... Altså ligger fejlen i min Pioneer - eller hur?

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Pioneer SX-5530 - 'tomgangsstøj'

Indlægaf KenRas » tirs 30. jul 2019 19:18

Hej Karl,

Den vigtige information som jeg læser det er at støjen er uafhængig af volume kontrollen. Det får mig til at pege på effektforstærker eller dens strømforsyning. Volume kontrollen sidder normalt lige før effektforstærker. Jeg tror fejlen lige nu er periodisk, at du ingen støj har med din L-1 tilsluttet tror jeg er tilfældigt. Tror støjen kommer igen.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Pioneer SX-5530 - 'tomgangsstøj'

Indlægaf spuncut » tirs 30. jul 2019 19:58

@ Kenneth
Du skriver:
"Jeg tror fejlen lige nu er periodisk, at du ingen støj har med din L-1 tilsluttet tror jeg er tilfældigt. Tror støjen kommer igen."
Det kunne godt lyde som om du mistænker Pioneer CS-E500 som er et sæt højtalere, men da de er passive er de næppe årsag til fejlen. Eller også læser jeg dit indlæg som en hvis herre læser biblen, hvilket bestemt ikke er utænkeligt her i varmen. ;)

@Karl
Fejlen må ligge i Receiveren, Pioneer SX-5530, og kan meget vel skyldes noget strømforsyningsværk, som Kenneth er inde på. Hvis fejlen optræder i begge kanaler er det i al fald noget "fælles", som udelukkende påvirker udgangsforstærkeren.
Vi vil derfor gerne have oplyst om fejlen optræder i begge kanaler.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Pioneer SX-5530 - 'tomgangsstøj'

Indlægaf KenRas » tirs 30. jul 2019 20:15

Det var helt klart receiveren jeg mente og nærmere bestemt udgang eller PS. Om det er i begge kanaler er vigitgt at vide som Henning skriver. Højttalerne er det ikke :cool1:

Og ja, det har helt klart været en varm dag i dag :oops: :oops: :oops:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Pioneer SX-5530 - 'tomgangsstøj'

Indlægaf tctla » tirs 30. jul 2019 20:34

I denne receiver (sort-front udgave af SX-535) sidder volume-kontrollen foran tonekontrol kredsløbet, der således også må medtages inden for fejl-mulighederne.
Erfarings-mæssig:
Skift alle elektrolytter i strømforsyning undtaget 2 x 4700uF/35V (Nå, ja så også dem, hvis du er perfektionist)
Skift alle elektrolytter i forforstærkere og udgangsforstærkere.
Når det er gjort, og det bør gøres under alle omstændigheder, kan du være heldig, at fejlen er borte.
Hvis ikke, må der jo så være noget yderligere galt, og her vil jeg først angribe transistorerne Q1~Q4 (2SA763F) på udgangsforstærker printet.
Sikkert forholdsvis let at afgøre, om de er defekte, hvis man har en dåse kulde-spray ved hånden.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Pioneer SX-5530 - 'tomgangsstøj'

Indlægaf KenRas » tirs 30. jul 2019 21:03

Ja, en service manual hjælper gevaldigt :thumbsup:

Jeg er helt enig med fremgangsmåden skitseret af Torben :cool1:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Pioneer SX-5530 - 'tomgangsstøj'

Indlægaf Stottrup » tirs 30. jul 2019 21:12

Skift alle elektrolytter i strømforsyning undtaget 2 x 4700uF/35V (Nå, ja så også dem, hvis du er perfektionist)
Skift alle elektrolytter i forforstærkere og udgangsforstærkere.
Når det er gjort, og det bør gøres under alle omstændigheder, kan du være heldig, at fejlen er borte.
Hvis ikke, må der jo så være noget yderligere galt, og her vil jeg først angribe transistorerne Q1~Q4 (2SA763F) på udgangsforstærker printet.


Og her er jeg jo så på Herrens mark, idet jeg INGEN - som i ABSOLUT ingen - forstand har på den slags.

Som skrevet står, er det i begge kanaler, uanset balancekontrollens position, det er lige højt uanset volumenkontrollens position. Højttalerne har til nu spillet problemfrit på et kældersetup - og har nu i ca 4 timer spillet fint med Luxman L-1.

Skal jeg nu have gang i min fine, nye loddekolbe, må jeg atter engang forlade mig på forums ekspertise... :shock:

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Pioneer SX-5530 - 'tomgangsstøj'

Indlægaf spuncut » tirs 30. jul 2019 21:32

Det er lidt ligesom når jeg går til lægen med en eller anden skavank. Her bliver jeg ofte spurgt: "Ryger du?" hvor til jeg må svare: "Ja" hvortil lægen svarer: "Hold op med det og se om det bliver bedre". Så altså er der etellerandet skummelt, så skift de gamle lytter og se om ikke problemet forsvinder. ;) Gamle lytter kan forårsage alverdens bøvl, så ud med dem og tag den derfra, helt enig med Torben. :cool1:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Pioneer SX-5530 - 'tomgangsstøj'

Indlægaf Stottrup » tirs 30. jul 2019 21:44

spuncut skrev:Så altså er der etellerandet skummelt, så skift de gamle lytter og se om ikke problemet forsvinder. ;) Gamle lytter kan forårsage alverdens bøvl, så ud med dem og tag den derfra, helt enig med Torben. :cool1:
MVH Henning


-og hertil må jeg igen svare:

Og her er jeg jo så på Herrens mark, idet jeg INGEN - som i ABSOLUT ingen - forstand har på den slags.
Skal jeg nu have gang i min fine, nye loddekolbe, må jeg atter engang forlade mig på forums ekspertise... :shock:

Jeg ville SÅDAN ønske, jeg havde andre medlemmers viden og ekspertise vedr. udskiftning af komponenter, deres værdier og funktion... men det har jeg bare ikke!
Findes der i nærheden af Århus et medlem, der kan være behjælpelig med renovering af min ufatteligt smukke SX-5530? Og det skal naturligvis ikke være gratis :thumbsup:

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster